X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
שמואל אביטל סגן מנהל מחלקה כירורגית א' המרכז הרפואי תל אביב
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
בשנים האחרונות הוכרע באופן סופי הוויכוח לגבי הבטיחות האונקולוגית של ניתוחים לפרוסקופים במקרים של גידולים ממאירים ניתוחים לפרוסקופים של המעי הגס הם בטוחים; יתרונם בהחלמה מהירה יותר, פחות סיבוכי פצע ותוצאות אסטתיות משופרות
▪  ▪  ▪
ניתוח לפרוסקופי בפעולה [מרכז רפואי ת"א]

המושג לפרוסקופיה נגזר מלטינית ומשמעותו הסתכלות או בדיקת חלל הבטן (לפרו=בטן סקופ=הסתכלות). הטכניקה הלפרוסקופית היא גישה כירורגית מודרנית, בה הניתוחים מבוצעים דרך פתחים קטנים בדופן הבטן (1-0.5 ס"מ) המשמשים למעבר המכשירים (פתחים אילו נקראים (PORTS. השיטה מתבססת על החדרת מצלמה לחלל הבטן והעברת תמונת איברי הבטן בצורה מוגדלת למסכים גדולים הנמצאים מעל מיטת החולה.
המהפכה הלפרוסקופית בכירורגיה כללית, החלה בסוף שנות ה-80 ותחילת שנות ה-90 עם פרסום המקרים הראשונים של כריתת כיס מרה בגישה לפרוסקופית. לאחר הפרסום הראשוני, התפשטה הגישה הלפרוסקופית כמהירות שיא ואומצה על-ידי כירורגים רבים בניתוחים שונים. בניגוד לניתוחים אחרים, אימוץ הגישה הלפרוסקופית בניתוחים של המעי הגס, הייתה איטית ביותר ונמשכת למעשה עד היום.
שתי הסיבות העיקריות להטמעה האיטית של הגישה הלפרוסקופית בניתוחי מעי גס הן: החששות המוקדמים שהיו לגבי מידת הבטיחות של השיטה בכריתות של גידולים ממאירים (אחת הסיבות השכיחות לניתוחי כריתת מעי) והמורכבות הטכנית של ניתוחים אילו בהשוואה לניתוחים אחרים.

עוברים לניתוחים לפרוסקופים

בשנים האחרונות הוכרע באופן סופי הויכוח לגבי הבטיחות האונקולוגית של ניתוחים לפרוסקופים במקרים של גידולים ממאירים. מספר מחקרים רב מרכזיים ארוכי טווח, השוו תוצאות ניתוחיות בין ניתוחים פתוחים לניתוחים לפרוסקופים אצל חולים עם גידולים ממאירים. עבודות אלו הראו, שניתן להשיג את אותו היקף כריתה (אורך ורקמת המעי ההקפית הנכרתים) גם בגישה לפרוסקופית. מעבר לכך, עבודות אלו הראו, ששיעור הריפוי המושג בגישה הלפרוסקופית, במעקב של שנים רבות לאחר הניתוח, אינו נופל מאלה של הניתוחים בגישה הפתוחה. ראוי אף לציין, שבמרכז מסויים בספרד, המתמחה בניתוחים לפרוסקופים, פורסמו תוצאות המדגימות חיות ארוכה יותר לתת קבוצה של חולים שעברו כריתת מעי גס לממאירות בגישה לפרוסקופית בהשוואה לאלו שנותחו בצורה פתוחה.
בהבדל מהרבה ניתוחים לפרוסקופים אחרים, ניתוחי מעי מחייבים הוספת חתך קטן להוצאת המעי שניכרת. עם זאת, היתרונות המוכחים של השיטה הלפרוסקופית בניתוחי מעי, כוללים הפחתת הכאב הבתר ניתוחי, חזרה מהירה יותר של המעי לפעילות, זמן אשפוז והחלמה קצרים יותר וכן תוצאות קוסמטיות עדיפות הודגמו במחקרים רבים.
דחיפה נוספת למגמה של מעבר לניתוחי מעי לפרוסקופים, נובעת גם מדרישת הקהל, קרי, בקשתם של חולים רבים המעודכנים כיום יותר במידע רפואי זמין להינתח בגישה זו.
חשוב לציין, שישנו קשר ישיר בין הניסיון הניתוחי המצטבר, וקצב ביצוע הניתוחים (OPERATIONS VOLUME) לשיעורי ההצלחה בניתוחים מסוג זה. שיעורי הצלחה גבוהים מדווחים במרכזים בהם מספר הניתוחים השנתי הוא גבוה. ההוריות לכריתת מעי גס הן מגוונות. הסיבה השכיחה ביותר בעולם המערבי היא גידולים ממאירים או פוליפים שפירים שאינם ניתנים לכריתה בעזרת בקולונוסקופיה. סיבות שכיחות נוספות הן מחלה סעיפית של המעי הגס, העשויה לגרום לדלקות חוזרות ומחלות מעי דלקתיות כרוניות.
המעי הגס פרוס בהיקף של חלל הבטן ומחובר מצד אחד למעי הדק הסופי ובצידו האחר מוביל לפי הטבעת. אורכו כ-120 ס"מ. רוב הכריתות של המעי הגס הן חלקיות וכוללות מקטע אחד המכיל כחמישית מהמעי וחיבור מחדש של קצות המעי הנותר בבטן.
כאשר הניתוח מתבצע בגישה לפרוסקופית, כל הפעולות הכירורגיות קרי, ניתוק כלי הדם המספקים את מקטע המעי הניכרת, הפרדת המעי מהחיבורים שלו בחלל הבטן, ניתוק מקטע המעי עצמו וחיבור הקצוות הנותרים נעשות בעזרת מכשירים דקים וארוכים המוחדרים דרך חתכים קטנים בדופן הבטן ומופעלים על-ידי המנתח מחוץ לחלל הבטן.
לעיתים עוברים לגישה המסורתית
חשוב לציין, שבמקרים מסויימים המנתח נאלץ במהלך הניתוח לעבור לגישה המסורתית הפתוחה (מהלך שנקרא Conversion). שיעור המעבר לניתוח פתוח נע בין 5% ל-20% כתלות בהוריה לניתוח, נתונים רפואיים הקשורים לחולה ושיקול הדעת של המנתח.
לסיכום, ניתוחים לפרוסקופיים לכריתת המעי הגס הם בטוחים, הן מההיבט הניתוחי והן מההיבט האונקולוגי. תוצאות טובות מושגות על-ידי צוותים המיומנים בנושא. היתרונות הגדולים של שיטה זו הם החלמה מהירה יותר ותוצאות קוסמטיות עדיפות.
בשנים האחרונות, בוצעו במרכז הרפואי תל אביב מאות רבות של ניתוחי כריתת מעי בצורה לפרוסקופית עם הצלחה מרובה. מעקב אחרי חולים שנותחו בשל מחלה ממארת הדגים תוצאות מצוינות גם לטווח הארוך.

הכותב הוא סגן מנהל מחלקה כירורגית א' במרכז הרפואי תל אביב
תאריך:  15/01/2011   |   עודכן:  15/01/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ניתוחים לפרוסקופים לכריתת מעי גס
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
רותי אבירי
צריכה קבועה של דגים או של אומגה 3, עשויה להוריד אגרסיה ולמנוע התנהגות אלימה בקרב ילדים, מתבגרים ובמבוגרים    אם קשה לכם לצרוך דגים בתדירות גבוהה, נסו את הטונה בקופסה    היא לא רק תעזור לכם בהגברת צריכת האומגה 3 בתפריט, אלא היא גם זמינה, אינה נראית כמו דג ונפלאה אפילו לילדים
אריה אבנרי
גלעד שרון מבקש להשתלב במערכת הפוליטית ואף עושה הכנות מעשיות לכך    אומ"ץ סבורה שהגיע הזמן לקבל החלטה בתיקו של גלעד שרון המוחזק בפרקליטות על-מנת שלא ייווצר מצב שבו שרון ישתלב בחיים הפוליטיים ויטביע בהם את חותמו המוסרי השנוי במחלוקת    הערת אזהרה (77)
איילת פדה-גולדשטיין, מרים פדה
לאחרונה, אנו שומעים על בתי חולים רבים ברחבי הארץ שנסגרים בשל העומסים הכבדים הנגרמים בגלל ריבוי מקרי השפעת    החשיפה לנתונים אלו בתקשורת, מקיפה ונרחבת    בכתבה זו נייחד את הדברים לשינויי דפוסי התנהגות העשויים לצמוח מהמשבר הנוצר בשל ריבוי השפעות ולצמצם את התחלואה, תוצר מבורך שיקדם את הבריאות בישראל ככלל ואת המנהיגות במקומות עבודה בפרט
יואב יצחק
מו"לים ועורכים ועיתונאים בכירים מנצלים לרעה את הכוח שצברו כדי לפגוע ביריבים עסקיים ו/או אידיאולוגיים    "תחקירים" שיקריים נולדים כדי לפגוע ביריבים    מחמת זאת הגבולות מיטשטשים    עובדות וחצאי-אמיתות וגם שקרים משמשים בערבוביה להכנת "תחקירים" ו"חשיפות", שנועדו מלכתחילה, משיקולים זרים, להשמיץ ולהרוס אחרים
אלה לוי-וינריב, חן מענית
הקהילה המשפטית סוערת בעקבות חשיפת עו"ד יעקב וינרוט במשפטו, ולפיה השופט המחוזי יהודה זפט נמנה עם הלקוחות ששילמו לו שכר טירחה זעום    תוהים מדוע לא גילה זאת לצדדים בבית המשפט    הנהלת בית המשפט: וינרוט ייצג את זפט בשנת 1989 ורק 13 שנים לאחר מכן הופיע בפניו וינרוט    על-פניו נראה שהשופט זפט לא חרג מכללי האתיקה, המחייבים תקופת צינון בת חמש שנים בלבד
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il