X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
ההתייקרות הנוספת במחירי הדלק גרמה לח"כים שאישרו אותה בעבר להתנגד לה. הנהגים הסתערו על תחנות הדלק. עדיין לא ברור אם המחאה הציבורית תתמיד ותגבר אחד הפרשנים התבדח: כאן לא יוצאים לרחובות כמו בתוניס, כאן צועקים קצת ועוברים הלאה - לא בטוח שהוא צודק...
▪  ▪  ▪
"נשק" למלחמת האזרח הקטן? [צילום: AP]
למרות המחאה הגוברת: הדלק מתייקר ב-1.7% בחצות
עופר וולפסון
חודש בלבד לאחר ההתייקרות הגדולה, מתייקר הלילה בחצות מחיר הדלק שוב, ויעלה 7.26 שקלים לליטר * בתגובה לפנייתו של יו"ר ועדת הכספים, הבטיח ראש הממשלה נתניהו כי יבחן דרך להוזלת מחירי הדלק
לרשימה המלאה

השבוע (1.2.11) נכנסה לתוקף העלאה נוספת במחירי הדלק, שהגיעה, כדברי הפרשנים, ל"שיא של כל הזמנים". ההעלאה של השבוע היא בשיעור מתון יחסית. כ–1.7% לעומת המחיר בחודש הקודם (ינואר). אבל זה תיאור מטעה. מפני שבינואר הוקפץ המחיר באופן תלול, כי בנוסף לחישוב הרגיל של עידכון המחיר בהתחשב בעליית מחירי הנפט בעולם ושער הדולר, החליט האוצר להקפיץ את גובה המיסוי בשיעור חד של 40% (20% השנה ועוד 20% בשנה הבאה). וכך יצא שמכל שקל שמשלם הצרכן, 57 אגורות הן מס.
ההחלטה על ההתייקרות במחיר הדלק לא עוררה התרגשות מיוחדת בשיח הציבורי. גם הנבחרים לא התייחסו ואישרו אותה במסגרת ההצבעות על חוק התקציב. אבל כשהביצוע נכנס לתוקף חל שינוי. זה התחיל בחודש ינואר והתגבר עם ההתייקרות השבוע.
בכנסת החלו ח"כים להשמיע קולות התנגדות, ליזום דיון בוועדות, להגיש הצעות חקיקה ולהעלות תביעות להפחתת המחיר. הציבור הסתער ערב ההעלאה השנייה על תחנות הדלק במטרה לחסוך כמה שקלים. יש עצומות ברשת, איומים בהשבתות ובהפגנות.
אבל, מקבלי ההחלטות – האוצר ונעריו וגם השר - אדישים בינתיים. הם בטוחים שהגל יעבור. אף לא טרחו להגיב בתקשורת על הטענות כנגד הייקור החד שהטילו על הציבור. גם הצעת אי-אמון בנושא בכנסת לא כל-כך "הזיזה" להם. בינואר פרסמו הודעת הסבר כתובה בה נטען להצדקת ההחלטה כי "ההעלאה נובעת משיקולי מדיניות כללית ואיכות הסביבה".
אבל ברור שאין לייקור קשר הדוק לאיכות הסביבה, כי במצב התחבורה הציבורית כיום, אין סיכוי להפחתה משמעותית בשימוש ברכב פרטי. הנימוק בדבר "שיקולי מדיניות כלכלית" דווקא נכון. אבל הוא ביטוי מכובס ומעוקר, כי משמעותו היא שהייקור (העלאת המיסוי) נועד להוסיף כספים לאוצר באמצעות מס נוסף על הציבור. ולמה העלאת הכנסות על-ידי מס ולא על-ידי חיסכון או התייעלות? כי מיסוי על הדלק זו דרך נוחה לביצוע ותעורר, להערכתם, הכי פחות התנגדות, כי הציבור לא ימחה יותר מדי (הרי אסור להעלות מס הכנסה כי ראש הממשלה התחייב להוריד מיסים).
בכל זאת נראה שגם באוצר מבינים איכשהו שמשהו לא בסדר בהחלטה שלהם. לכן לא נמצא אף בעל תפקיד בכיר שיהיה מוכן לקחת אחריות ולהגן בפומבי על ההחלטה. בניגוד להחלטה על ייקור תעריפי המים ו"היטל הבצורת", שאותם הסבירו בראיונות ובתשובה לשאלות ב"התייבשות מקורות המים" ובשנות הבצורת, במקרה שלפנינו אין נימוק אובייקטיבי שיכול להצדיק את שיעור המס המטורף, פרט לצורך לשאוב עוד כספים מהצרכן (מיותר להזכיר כי מדובר בצעד אחד בשרשרת גזירות והכבדת מיסוי על הציבור בדרך זו או אחרת. דלק, מים, ארנונה ויש עוד דוגמאות).
בתוך כך מעלה ח"כ שאמה-הכהן, יו"ר ועדת הכלכלה המנסה למצב עצמו כמוביל ההתנגדות לייקור הצעה: לחייב את הממשלה לסבסד ב-20 אגורות את מחיר הדלק כשמחירו יעלה מעל 7 שקל לליטר (זה, בערך, שווי העלאת המס שהוטל השנה על הדלק). ממש חכם, יטילו מס ויסבסדו אותו.
לא ברור עדיין אם המחאה הציבורית תתמיד ותתגבר עד שמקבלי ההחלטות יחזרו בהם. אחד הפרשנים שהגיבו בנושא התבדח: כאן זה לא מצרים. כאן לא יוצאים לרחובות כמו בתוניס. כאן צועקים קצת ועוברים הלאה. לא בטוח שהוא צודק. בינתיים הנבחרים יצברו כותרות.
בכל זאת כדאי שראש הממשלה וחבריו בליכוד יזכרו איך, לפני כמה שנים, העיפו אותם מהשלטון בתגובה מאוחרת למדיניותו האנטי חברתית של נתניהו בהיותו שר האוצר.

לאתר המחבר
תאריך:  01/02/2011   |   עודכן:  02/02/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מחירי הדלק – האוצר "עושה קופה"
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
איזו טעות עשיתי!
זהבה ר  |  2/02/11 17:42
2
איך לחסוך בדלק?
צריכת הדלק  |  3/02/11 12:43
3
כיצד לחסוך בדלק להעיף את ביבי
shoshlev  |  4/02/11 04:46
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אריה פרי
עקב הכאוס במצרים ובמדינות ערב מוצא עצמו הסמול כשכל הנחות היסוד שלו קורסות בזו אחר זו כמגדל קלפים. עובדה זו לא מפריעה לסמולנינו לשכתב ההיסטוריה, להתנהל בהיסטריה ולהיאחז בציפורניים במוקדי הכוח - וכל זאת כדי להתנגד ולהילחם בסמכות הממשלה הנבחרת למנות מינויים, לבצע רפורמות ולשלוט במדינה
נפתלי רז
האם צמד ההתקוממויות העממיות הבא עלול להיות בגדה-המערבית וברצועת-עזה? האם יגרמו לכך התסכול בגדה-המערבית - מההתנחלויות, משיחות השלום התקועות ומרעידת-האדמה במצרים; והתסכול ברצועת עזה - מהדחייה בשיקום, מהמחסור במזון, מאיומי נתניהו לניתוק התשתיות?    מה יהיה הזיק שידליק את אבק השריפה? והעיקר - האם יש לישראל תשובה טובה?
איתמר לוין
חוות דעתו של וינשטיין מקוממת מצד זה שאין בה שום ראיה ושום נימוק, ולמעשה היא בית דין שדה. טוב עשה גלנט שהסיר את מועמדותו; אבל נתניהו וברק, כדרכם בקודש, ממשיכים לסבך את העסק
תרצה הכטר
מסורת סיפור בדיחות פוליטיות החלה במצרים בתחילת שנות ה-50 ושכיחותה עלתה מאז - מכיוון שמסוכן היה בימים אלו להביע דעה פוליטית בפומבי וכך התפתחה מסורת של הומור פוליטי המשמש כאמצעי ביקורת חלופי    מקבץ בדיחות
רון מליח
חברי הטוב רפ"ק ג'קי לוגסי, קצין הכלבנים הארצי במשטרת ישראל, קיפח את חייו בתאונת דרכים לפני כשנתיים, בעת שסייע לבנו לחלץ את רכבו    ג'קי היה אחד הקצינים האיכותיים ביותר להם זכתה המשטרה, שלא עשתה די כדי לחלוק לו את הכבוד הראוי לו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il