X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  ספרים
מוריאל על שני ספרי שירה לשושנה ויג " איפה את חיה", הוצאת פיוטית- צור אות, 2009 "הקונטרס שלי", הוצאת פיוטית, 2011-02-02ת חיה"
▪  ▪  ▪

זהו ספר שיריה השני של המחברת והרביעי מכלל ספריה. המחברת החלה את דרכה בפרוזה, היא מגישה לקורא מכלול של חוויות בעוצמה סוחפת, מושכת אותו אל עולם הארוס, עד שהוא נאלץ לצלול למעמקי ימו. חשיבותו של הארוס היא אומנם עיקרית ומכרעת בחייו של בן אנוש עלי אדמות, והמחברת לא מותירה ברירה לקורא לאחר מכן, אלא לצוף כשהוא מעלה במוחו הרהורים פילוסופיים נוקבים הקשורים בפלאותיו של עולם זה.
ניתן לחוש עם קריאת שיריה הנפלאים של המחברת את חומה המתוק של האהבה. לעומת זה את טעמו של הניתוק שהוא מר כלענה. הוא קשה וצורב עד עמקי לבב.
הפרידה מתוארת בשיריה של שושנה ויג כדומה לגירוש מגן עדן, ואף אם נעשה בגלל חטאה שלא תסולח הוא כמעין עונש אכזרי שקשה מאוד להשלים איתו.
תאור זה בא לידי ביטוי בעוצמה מרגשת בשיר הראשון שפותח את הספר "אהבתו" עמ' 9 "נזירה לאלוהיה וברחמה כל כיסופיה". האקט הגשמי הכרוך לארוס כשלעצמו הוא ברוטאלי, כמו-כן הוא מביע את שיאה של האהבה הגשמית. בכל זאת הוא מקובל על כלל היצורים בטבע ואף על כלל המין האנושי. הוא חיוני לאין שיעור כי בלעדיו אין המשכיות. בשיר "אהבה צולבת" מביעה הדוברת אמירה זאת.
פרטי האהבה הגשמית וסימניה מתוארים בשיריה של המחברת בצורה מרומזת ועדינה, דבר זה משתקף בשיר אל "ארץ כתמי האהבה" עמ' 12-13. את שבר הבדידות המדכאה וזניחות הנשמה במלוא חריפותה ניתן למצוא בשיר "לו ידעתי הלילות" עמ' 28. ואני מצטט "שביל בדידות ישחיר אורו". ניתן אכן להציב את שירתה של המחברת בשורה הראשונה של היצירה השירית שנכתבה על-ידי משוררות מבחינת ראייה נשית אשר נוגעת בנושא הארוס.
על "הקונטרס שלי"
יכולת היצירה של המחברת פורצת ובאה לידי ביטוי מתוך אותו עולם רוחני עשיר, המאכלס את גנזי נשמתה, ואשר ממנו שואבת המשוררת כוחות מחודשים. ממנו היא בונה את אותה רקמה פלאית של שיריה וכן את מגוון יצירתה בתחומים שונים. דבר זה משתקף בשיר הראשון עמ' 9 "הקונטרס שלי" אצטט את שלושת השורות האחרונות המביעות רעיון זה. "מה אתה יודע/מה אני יודעת/עוד מעט נדע".
עולם מופלא זה מתואר על-ידי המחברת כפורץ גבולות וסייגים של דת ולאום. הוא מוערך על-ידי כלל האנושות, וכל בן אנוש מוקסם מיופיו ומן החן שברקמת ניביו.
"אבא אלכסנדר" המתואר בשיר זה בעמ'10-11, אין לו זהות דתית קבועה. הוא דמות עילאית ונערצת, פעם מופיעה בשיר כדמות "אב" בגלימה של נזירוּת ופעם בדמות "הרב אלכסנדר". שתי הדמויות מופיעות, כשטוהר אור שמימי נסוך על פניהן, עד כדי כך שמרוב הערצה להן, נדמה כי יש ביכולתן להתקשר ישירות אל בורא עולם, מעין סגולה למסור בקשות הכלולות בפתקאות. אותו אב "אלכסנדר" ולעתים הוא מופיע כ"רב אלכסנדר" אוהב את כל הקשור לעם ישראל.
אכן, עם כל ההתנצחויות בין יהדות לנצרות, לאורך כל ההיסטוריה האנושית ישנה מעין השלמה ניצחת בכל הנוגע ליצירה המופלאה של עם ישראל והיא התנ"ך ובכלל זה כל המסרים הבולטים והנשגבים אשר צרורים בספר הספרים. ואני מצטט מתוך מתוך עמ' 10 את השורות המביעות זאת "אני אוהב את החגים, אוהב עברית, אוהב".
ההערכה של המחברת לדמות של האב אלכסנדר דוחקת בה עד כדי נכונות להיכנס איתו למנזר והרי בתוככי המנזר ישנם גם יסודות יהודיים המבוטאים על-ידי שירה מתוך ספר תהילים, ששמיעתם של מזמורים אלה נעימה וערבה לאוזן כל בן אנוש. אכן היסודות של היהדות בדמות של האב אלכסנדר הם כה מוצקים ויקשה להסתירם על-ידי אמצעים שונים. דבר זה מתבטא בשיר חידה בשורה השניה בעמ' 17. "כשאתה מחביא את הצלב/נשארת הגלימה".
בלילה במעוז השקט האלוהי הנפלא ובקול דממה דקה מתרקמים שיריה של המשוררת. כעת מתוך הדומיה בוקעים קולות השיר. אכן אותה הודיה על "קריאת שמע" היא מיותרת. רעיון זה משתקף בשיר "שמע על המיטה". עמ' 18.
אותו עם יהודי אשר הגיש לאנושות את היצירה הנפלאה ביותר והיא התנ"ך נרדף עד צוואר בכל הדורות ולא ידע מנוח לכף רגלו, בהיותו נע ונד בין האומות. עתים נדמה לאלה מבניו שעדיף להם יותר להתבולל ולהיטמע בין הגויים, אך גם אקט זה של טמיעה לא הועיל. הגויים חיפשו אותם תמיד וגילו את מוצאם היהודי, כמו המשורר היינה ואחרים. רעיון זה משתקף בשיר "מיהו יהודי" עמ' 21 אצטט מתוך השיר את השורות "גם כשתהיה כומר ותתלהט בכנסייה אתה יהודי". רדיפתו של היהודי, יסודה בקנאות תהומית שגרמה להקזת דם רב ואשר נתקפחו בה חייהם של ששת מיליונים מבני עמנו ואשר בעקבות זאת קמה מדינת היהודים.
המחברת מוצאת קשר הדוק בין המילה "חמלה" למילה "אהבה", כה קשה למצוא אהבה אמיתית שאינה תלויה בסייגים של דת ולאום, וכן אהבה אשר גם חוצה גבולות, אהבה כזאת מהולה בחמלה רבה, אשר פורצת ממעמקי הלב רוויה בתכול שמים, בטוהר ובתום, כך מתוארת החוויה הנפלאה הצרורה באהבה כזאת בשיר "חמלה" עמ' 29.
"בלי גלימה, בלי שק, בלי כלי קודש, צריך למצוא אדם עם חמלה". המשוררת מחמת עיסוקה בצורכי החיים מתרחקת מעולמה האהוב, אך תמיד תשתוקק ל"מוזה". כמה נעים לכל יוצר אותו רגע של השראה שפוקד אותו לפתאום ואז מתחברות המילים הכתובות והופכות לשיר הנולד באהבה גדולה. חוויה זו משתקפת בשיר שבעמוד 38, "השיר החדש של האהבה".
עם כל הקשיים והרדיפות שהיו לנחלתו של עם הספר בצעדו עלי ארץ רבה, הוא שורד עטוף בחיבוק אלוהי כשמלפניו הנצח. הוא פרוש על פני כל הגלובוס אך תמיד יש לו הברכה הצרורה בעתיד, כשמלפניו היכולת לממש את חירותו בארץ המובטחת. שם מקומו הטבעי ושם הוא יוכל להיות אדון לעצמו. כך משתקף מן השיר "אדון לעצמך" עמ' 54-55 "שם בעמק בעתיד המובטח, תפגוש את הארץ בה תהיה אתה אדון לעצמך".

תאריך:  06/02/2011   |   עודכן:  06/02/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מורן מרקוס
ספר חדש על התגלית הארכיאולוגית החשובה ביותר שנמצאה אי-פעם בארץ ישראל ומן החשובות ביותר שנמצאו אי-פעם בעולם    "המגילות הגנוזות, קומראן והאיסיים", בהוצאת יד בן-צבי; מחבר מגן ברושי; 128 עמודים; מחיר לצרכן: 110 שקלים
עפר דרורי
דוד פסיג בוחר בספר זה שהוא המשכו של "צופן העתיד" בניתוח העתיד על-פי השיטה הגיאוגרפית שעיקרה גורלה של מדינה נגזר מהגיאוגרפיה שבה היא נמצאת. גבולות המדינה, שכנותיה, תהליכים בין מדינות המבוססים על הטריטוריה שלה הם שקובעים את עתידה
עפר דרורי
הספר מבוסס על עבודת מחקר שערכו המחברים בסיוע מערכת הספר שכללה גם מוותיקי הגדוד. בספר פרק היסטורי על תולדות הגדוד, מלחמת ששת הימים בעיקר בחזית יהודה ושומרון בה שירת הגדוד ומלחמת יום הכיפורים
יאיר דקל
גיבור "פרויקט לזרוס" מגיע לארץ החלומות, אמריקה, אבל לא רוצה שילדיו יהיו אמריקניים    כאשר הוא נוסע לעיר הולדתו שבבוסניה ושואלים אותו בקנאה על הארץ ההיא, הוא מספר ששם הכסף גדל על העצים ובקלות אפשר לשאת אמריקנית לאשה, חלום החלומות של שכניו לשעבר    אבל בראיון, הסביר אלכסנדר הֶמון: "בעיני, הסיפורים שלי אינם ביוגרפיים. הם מכילים מה שלא קרה לי", והשאיר לקורא להתלבט בין מציאות ודמיון, ובין רגשות ומחשבות
משה גנן
מגוון נושאים מביא המחבר חיים ספטי בספר שיריו - אהבה, חברה, טבע ועוד    המשורר, באחת, גם הופך לנביא: "אנו באנו ארצה, - אך כאן הקבילונו פני המציאות, - ואין לכל אלה מרפא, לא קם המנחם, אין תקומה ואין תוחלת"    וגם: אהבה לבנה - אהבה כחולה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il