X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
בזכות הציונות, בזכות מדינת ישראל, שואה לעולם לא תהיה האם באמת נעלם מאיתנו שביום שרק נחליט "די!" יבוא לבסוף הקץ להשפלה והרדיפה של עם ישראל? מוסר הציונות: תמיד נצטרך לשלם בעד חירותנו בדם, אך בהבדל מהותי אחד: כלוחמים על הגבולות ולא כקורבנות בלב הארץ
▪  ▪  ▪
ציונות - מוסרית [צילום: פלאש 90]
גם מי שחוסך עלול להתרושש; גם מי שמתחנף עלול להיות שנוא; גם מי שרודף שלום עלול להיקלע למלחמה; גם החזק עלול להיות מנוצח; גם מי שחף מפשע עלול להיזרק לכלא או למחנה ריכוז. העולם אכזרי באקראיותו

בהיותי צוער בקורס קצינים נשלחנו לאבטח את רחובות ירושלים בערב יום העצמאות. עמדתי בפינת הרחוב מחוץ למתחם הר הרצל כשהחלה שיחה ביני לבין עובר אורח, שהיה בחור חרדי צעיר. הייתה סמליות במועד ובמדים - שלי ושלו – והאווירה עשתה את שלה. שיחת החולין התפתחה במהרה לפוליטית ומשם לאידיאולגית, שאז העלם הנחמד השמיע בפניי קייס מעניין, שהציונות נכשלה משני טעמים: ראשית, דווקא מדינת ישראל היא המקום בו הכי הרבה יהודים נהרגים על שום יהדותם; ושנית, בעידן האטום אין ישראל יכולה למנוע שואה, אלא להפך, הריכוז הטריטוריאלי של היהודים מסייע בכך.
הכשל הלוגי בטיעון הראשון הוא ברור. באירן לא נהרגים יהודים בכלל, אבל זה לא עושה אותה בטוחה יותר עבורנו... מובן מאליו שלאחר יציאות אירופה וערב, ומשהחל קיבוץ הגלויות, מדינת היהודים תהיה המקום בו הכי הרבה יהודים נהרגים בשנה, משום שכאן היהודים נמצאים. זה המחיר הפעוט-יחסית של של חיי עצמאות וחירות שאינם בחסד גויים, מחיר פעוט כי ביום אחד באושוויץ נהרגו יותר יהודים מאשר בכל מלחמות ישראל יחדיו.
התשובה לטיעון השני, לעומת זאת, איננה כה ברורה מאליה, משום שאכן אין זה בסופו של דבר בידינו למנוע חורבן. אומנם זוהי תפישתי ההיסטורית העמוקה שיכולנו והיינו צריכים למנוע את השואה, כפי שזו אמונתי היסודית שנצח ישראל לא ישקר. אך ברמה העיונית, גם אם ריבונות יהודית קיימת הייתה קולטת מיליוני פליטים מאירופה לפני מלחמת העולם השנייה ובשלביה המוקדמים, ניתן עדיין לדמיין תרחיש היסטורי שבו הגנרל הנאצי ארווין רומל אינו נבלם על-ידי הבריטים באל-עלמיין המצרית בשנת 1943, אלא הוא ממשיך מזרחה לעבר ארץ ישראל, שאז היהודים בכל זאת לא היו מצליחים להימלט מהאימפריה הנאצית הנושפת בעורפם בכל אשר יפנו. ומאידך-גיסא, בהיותנו מוקפים באויבים, ובעוד שאירן שועטת לעבר האטום, וכאשר ברור שה"קהילה הבינלאומית", שאיננה באמת קיימת אלא כאוסף של שחקנים נפרדים ואנוכיים, לא תנקוף אצבע להגנתנו אלא אם האינטרסים של המעצמות יכתיבו זאת – נוכח המציאות העגומה הזו של הקיום הישראלי בהווה, נתקשה למצוא טיעון שכלתני להפגת חרדותיו של היהודי המיודע.
למעשה, החיים והמוות לעולם אינם בשליטתו המוחלטת של אף אדם. למרות התנהגותנו בשיגרת היומיום, האמת ביסוד ההוויה האנושית היא שגורלנו החומרי איננו באמת בידינו. על כן - וכבר עמדו על כך במידה כזו או אחרת, ובנפרד, תרבויות החוכמה של יהודה, יוון והמזרח – מי שתולה את פחדיו ותקוותיו בחיצוני הבלתי נשלט - בנוחות, בממון, בבריאות, בפופולריות או בביטחון פיזי – מוותר על ריבונותו הרוחנית ומשתעבד למציאות הנסיבתית, כמו עלה נידף ברוח. הוא לעולם לא ישיג את האושר והשלווה, משום שהדברים אותם הוא חומד או שמהם או פוחד אינם באמת שלו ואינם באמת בשליטתו, ולא תעזור שום פוליסת ביטוח או התגוננות או תכנון: גם מי שחוסך עלול להתרושש; גם מי שמתחנף עלול להיות שנוא; גם מי שרודף שלום עלול להיקלע למלחמה; גם החזק עלול להיות מנוצח; גם מי שחף מפשע עלול להיזרק לכלא או למחנה ריכוז. העולם אכזרי באקראיותו, ולכן אנו מוכרחים ללמוד ולתרגל אדישות פילוסופית (לא התנהגותית) כלפי הבלתי נשלט, ולכוון את התשוקה וההתלהבות שלנו לדברים הפשוטים והחופשיים שכן מצויים בידינו, שאף עריץ או מאורע אקראי אינם יכולים לקחתם מאיתנו: חופש המחשבה והבחירה, כבודנו העצמי והאמונה והעקרונות שלנו.

מהות הציונות
החייל השבוי. לא לחינם [צילום: פלאש 90]

מה שטראגי זה שהאויב מחזיק באחד מאיתנו בתנאים בלתי אנושיים, ואנו איננו עושים דבר, ואנו סופגים את הלעג והבושה וההשפלה, ואף שוקלים כניעה לסחטנות של שונאינו, כאשר ברור שבכוחנו למחות את שוביו של גלעד מעל פני האדמה

ובכן, בעודי עומד על המשמר באותו ערב יום-עצמאות וחושב על דבריו של בן-שיחי, הרובה שבידי לפתע נעשה מאוד מוחשי, וידעתי את אשר אשיב לו: אתה טועה. בזכות הציונות, בזכות מדינת ישראל, שואה לעולם לא תהיה. מצדה אומנם תיתכן, אבל כצאן לטבח שוב לא נלך. זה נכון שהחיים והמוות אינם בסופו של דבר בשליטתנו, אך החירות הרוחנית לחיות ולמות בכבוד תמיד תהיה שלנו אם רק נכיר בעליונותה על פני כל השאר. ואת זה הבין גם מנהיג הקנאים במצדה, והוא הסביר לקהילתו הנצורה: אין זו טרגדיה ליפול כעם לוחם לצדק – טרגדיה הם חיי עבדות בשירות פסיבי של הרוע.
האבחנה הפילוסופית הזו בין החופשי והמשועבד, אז כהיום, היא הכרחית לעם ישראל היושב בציון. בשל היעדרה של אבחנה זו, נוצר היפוך מוסרי מוחלט בתודעת העם. דוגמה אחת לכך היא ההתנהגות הציבורית סביב פרשת גלעד שליט. אין זו טרגדיה, עלינו להבין, כשחייל נופל עבור ארצו. גלעד הוא לוחם ואיננו ילד, והוא נשבע להקריב את חייו למען עמו – כמו למען כבודם של הקורבנות של הרוצחים הנדרשים בעבורו; או למען בטחונם של האזרחים הישראלים שיהיו בסכנה, כאשר רוצחים אלה ישוחררו בעדו. אך מה שטראגי זה שהאויב מחזיק באחד מאיתנו בתנאים בלתי אנושיים, ואנו איננו עושים דבר, ואנו סופגים את הלעג והבושה וההשפלה, ואף שוקלים כניעה לסחטנות של שונאינו, כאשר ברור שבכוחנו למחות את שוביו של גלעד מעל פני האדמה ולשים קץ לחטיפות של חיילינו אחת ולתמיד, אם רק נאזור אומץ ונעשה מעשה.
לא, אין זו טרגדיה כשחייל נופל עבור ארצו. אומנם יש בכך עצב רב, אך גם גבורה וחן ונחמה. מה שטארגי ובלתי נסבל זה כשילדה קטנה חוזרת לביתה כדי לגלות ששני הוריה ושלושת אחיה הקטנים, ביניהם תינוקת בת כמה חודשים, נטבחו בשנתם. והנה לכם ביטוי נוסף להיפוך המוסרי בעם: פוליטיקאים אוטופיסטיים, מבשרי מזרח תיכון חדש, הבטיחו לנו בילדותנו שכשנגדל לא נצטרך להתגייס לצבא, כאשר זוהי הבטחת-שווא לגבי משהו שאיננו באמת בשליטתנו, שהרי דרושים שניים לטנגו – נחוצה הרמוניה בין הצדדים הרלוונטיים על-מנת לכונן שלום של חוץ - ואין אנו יכולים לשלוט במאווייהם של אויבינו.
אף על-פי כן, זה מה שהמחנה ה"שפוי" וה"פרגמאטי" מתיימר להגשים, בעוד שמה שמנהיגינו כן יכולים ומחויבים להבטיח לעם ישראל אינו נתפש כיעד ריאלי, בלשון המעטה: שמעתה והלאה אף יהודי לא יפול שוב כקורבן, לעולם. דבר זה אכן בשליטתנו כי שלום של פנים תלוי רק בנו, אך משום מה דווקא כאן ישנה השלמה פסיבית עם המציאות הנוכחית. אנו תולים את תקוותינו בחיצוני הבלתי נשלט, כלומר ברצונם הטוב של שכנינו הערבים, אבל אין לנו אמון במה שאכן שלנו ובידינו, דהיינו בכוחנו להביא את השלב הסופי במהפכה הדמוגרפית הציונית, ולשים קץ סוף-סוף לקורבנוּת היהודית באופן חד-צדדי על-ידי הרחקת החזית ממפתן דלתנו אל הגבולות המינימליים הראויים - לנהר הירדן, לחצי האי סיני ולרמת הגולן - שאז נהיה למדינה נורמלית עם חזית ועורף, עם גבולות וארץ, כאשר כיום כל המדינה היא חזית וגבול משום שאויבינו נמצאים לצידנו ובינינו.
האם זה באמת נעלם מאיתנו שביום שרק נחליט "די!" יבוא לבסוף הקץ להשפלה והרדיפה של עם ישראל? לידת המדינה היהודית הייתה אמורה לבשר את הקץ הזה ואת התגשמות החלום בן שנות אלפיים להיות עם חופשי בארצנו, אך בפועל, בגלל המינימליזם הציוני וחלקיוּת הגאולה, עדיין סבל ובושה ואימה מנת חלקנו. אך ביום שנתפכח, חיילים לא יחששו עוד לקחת טרמפ הביתה, הורים לא יפחדו שוב להפקיד את ילדיהם באוטובוס לבית הספר, ולא יישארו שום שטחים-מסוכנים-ליהודים, כיסי יודנריין, בתוך ארץ ישראל. מובן שמלחמות תמיד תהיינה, כפי שהיו משחר ההיסטוריה, ובשום אופן אין לנו רשות להבטיח לילדינו שלא יתגייסו לצבא. תמיד נצטרך לשלם בעד חירותנו בדם, אך בהבדל מהותי אחד: כלוחמים על הגבולות ולא כקורבנות בלב הארץ. זהו מוסר הציונות.
בתפישת העולם של עמנו ישנה המעטה חולנית של העצמי לכדי נקודה חסרת חשיבות, והעצמה והדגשה של השחקנים האחרים בחיינו כענקים שאנו לכאורה נתונים לחסדיהם ושגיונותיהם. אי-שם אי-מתי שכחנו את מהות הציונות, שכחנו שלא באנו הנה כדי לעשות שלום עם אויבים. לא באנו הנה כדי להיות אהודים על שכנינו או על העולם. לא באנו הנה בשביל להגשים את חזון אחרית הימים שרק בידי המשיח להגשימו. באנו הנה רק כדי לתבוע חזרה את חלקתנו הקטנה על פני הארץ, ובידיעה – שנרכשה בדם שנשפך בנכר – שהפופולריות או השלום הבלתי נשלטים אינם ערכים עליונים: מעליהם הצדק, כבודנו וחירותנו, שאם רק נתנער ונקום ונתעורר, בידינו לקיימם, משום ששלנו הם, ולא של אף אחד אחר.

הבלוג של דני בן-ישי
תאריך:  09/04/2011   |   עודכן:  10/04/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מוסר הציונות
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
הציונות=מוקש ליהדות,לשלום אמת
קורןנאוה טבריה  |  10/04/11 12:09
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יהונתן דחוח-הלוי
ארבעה דוברי רוסית בדקו קטע שהוגדר כלא ברור בדבריו של זדורוב ומצאו פרט מידע העשוי להיות בעל חשיבות להבנת נסיבות הודאתו ברצח
דודו אלהרר
זהו הסוף המחכה לכל התמימים המאמינים בהזיה שיש פתרון לאיזשהו "דו-קיום" בין ערבים ליהודים המבוסס על פשרה, אמון הדדי או צדק ואמת
מרדכי קידר
מדוע מה שהצליח בתוניסיה ובמצרים אינו מצליח במדינות ערב האחרות
רפאל ישראלי
ההחלטה להילחם ששיקף בשאר אסד בנאומו, כאילו היה מנותק מן המאורעות, מקורה באירועים ובנתונים הרי חשיבות שהשפיעו עליו
צבי גיל
משנכנס אפריל ולקראת יום הזיכרון לשואה יש רחש בסביבה ויש ניסיון חוזר לעזור לטבע בהמסת הקרחונים בשטח    הצעת חוק בכל הקשור לזכויות ניצולי השואה, טורפדה על-ידי ממשלות ישראל, בעוד הכנסת עמדה בצד    העובדה שיש עשרה גופים שמטפלים בנושא כאוב וטראומטי, היא לכשעצמה סימפטום של מחלה כרונית
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il