X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מתן פלג ראש אגף משאבי אנוש אם תרצו
בלוג/אתר רשימות מעקב
צעד ההתערבות חסר ההסבר הרציונאלי בלוב חושף צביעות מערבית, שכן אין תשובה מניחה את הדעת לשאלה "למה לוב כן וסוריה לא?" אם אכן מדובר בצביעות, הרי שהיא מכשירה את הקרקע לכך שכל מדינה שוחרת אלימות במסווה של תמיכה בזכויות אדם תדרוש התערבות במדינות נוספות
▪  ▪  ▪
תקיפת מטוסים צרפתיים בלוב [צילום: AP]

"השאלה המזרחית" הוא מושג שהופיע במאה ה-18, והתחדד אחר חתימת האימפריה העות'מאנית על הסכם קוצ'וק - קניארג'ה מול הצאר הרוסי (1774). ההסכם סימל יותר מכל את ירידת קרנה של האימפריה העות'מאנית, ומעצמות אירופה החלו מאז יותר ויותר לעסוק בשאלה "מה יקרה במזה"ת אחר היעלמותה של זו?". זאת תוך הבנה כי תשובה שגויה ל"שאלה המזרחית", עלולה לגרום למלחמת עולם, שכן מעצמות המערב חמדו את שטחי העות'מאניים האדירים והנה קרב הרגע שהמחסום יעלם.
ברור לכל שתהפוכות המזה"ת בחודשים האחרונים, הציבו בפני המערב "שאלה מזרחית חדשה" וגם הפעם, תשובה שגויה מצד מעצמות המערב עלולה לסחוף את העולם כולו לסיבוב אלים חובק יבשות.
יותר מכל, יצרה ההפיכה בתוניס מהפכה תודעתית חסרת תקדים בעולם הערבי. היא הפילה את מחסום החרדה הפסיכולוגי של אזרחי מדינות ערב וגרמה לאוכלוסיות מדוכאות זה עשרות שנים, להבין כי אם יצאו לרחובות באלפיהם בדרישה לשחרור מעול המשטר, העולם של היום לא יאפשר לשליט לטבוח בהם כמקובל במסורת הערבית. כך הבשורה יצאה מתוניס אל מצרים ומשם לתימן, לבחריין, ללוב, לסוריה ואפילו לערב הסעודית וירדן.
אבל אלימות היא מחלה מדבקת מסתבר, והיא התפשטה מהמזה"ת גם מערבה. כוחות נאט"ו ביוזמת בריטניה, צרפת וארה"ב, יצאו למתקפה נגד קדאפי, ולא רק החלו לפמפם את השבטים המורדים בנשק אלא גם מסייעים להם באש באוויר ובים. זאת בעודם מתעלמים מאלימות המשטרים בסוריה ובבחריין.
הצעד הזה של נאט"ו והמערב הוא התשובה הגרועה ביותר לסוגיית עתידו של המזה"ת ולשאלה המזרחית החדשה והן מעידות על תפיסה אסטרטגית שגויה לחלוטין, שכן מיד נשאלת השאלה "מדוע להתערב בלוב ולא בסוריה למשל, או בבחריין?" (ברור שעל ערב הסעודית אין על מה לדבר שכן היא "יושבת" על עתודת הנפט הגדולה בעולם, מונעת מגורמי המערב אפילו לבקר אותה, למרות שזכויות הנשים והילדים במדינה שואפות לרצפה, וכך גם זכויות מיעוטים וזרים).
צעד ההתערבות חסר ההסבר הרציונאלי בלוב חושף צביעות מערבית, שכן אין תשובה מניחה את הדעת לשאלה "למה לוב כן וסוריה לא?" אם מדובר אכן בצביעות הרי שהיא מכשירה את הקרקע, בעיקר באו"ם, לכך שכל מדינה שוחרת אלימות במסווה של תמיכה בזכויות אדם (ויש מדינות רבות כאלו באו"ם) תדרוש התערבות במדינות נוספות, על-פי ראות עיניה. הנה אימפריאליזם בחסות האו"ם.
אם כן מה קרה עד עכשיו:
המחסום הפסיכולוגי נגד השליט הערבי הוסר והדבר גרם לגל מחאות מתפשט בכל המזה"ת. התערבות מעצמות אירופה בלוב, גורמת לשליטים במדינות סביב להבין שאם לא ינטרלו את הסכנה שלהם מבית במהרה, הם עלולים להיות הבאים בתור אצל נאט"ו ועל כן הם שוב מחמירים את התגובות בתוך מדינותיהן. בנוסף, במערב נשחק (אם היה כזה בכלל) מחסום ההתערבות הכוחני במזה"ת וכך עלולות להיווצר התערבויות נוספת בעתיד. בקיצור, התשובה האירופית ל"שאלה המזרחית החדשה" סוללת לאיטה את הדרך לאנדרולומוסיה שלמה במזה"ת ובעולם בכלל. לוב עלולה להיות ההתחלה.

תאריך:  14/04/2011   |   עודכן:  14/04/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
השאלה המזרחית החדשה
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
להתערבות צריכה להיות מטרה
פועה  |  14/04/11 18:22
2
מלחמת עולם 3 ולא מישראל
גוג ומגוג, אמרתי?  |  15/04/11 10:26
 
- הדרך למלחמת עולם שלישית (?)
גולני שלי  |  18/04/11 15:36
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ראובן לייב
במאבק נועז וחסר פשרות, כשטובת הציבור לנגד עיניו, הצליח שר התקשורת, משה כחלון, במה שלא הצליחו קודמיו: לפרוץ את השוק החסום של הטלפונים הניידים ולהבטיח תחרות בריאה והוגנת, שרק תיטיב עם הצרכנים הפרטיים בשיפור השירות, בהוזלת מחירים ובפיתוח טכנולוגי חדיש
אמתי פודרבייטל
באוניברסיטת בן-גוריון פועלת מחלקה אנטי-פלורליסטית, הפועלת נגד חופש ביטוי ומונעת חופש אקדמי    במחלקה לפוליטיקה וממשל פועלים אנשים כוחניים הקוראים להרחמות ותמשיקים דעות שלא עולות בקנה אחד עם הקו של המחלקה
איתמר לוין
בעוד עובדי ציבור מושעים ברגע בו נפתחת נגדם חקירה פלילית, נבחרי ציבור יכולים להמשיך בעבודתם עד להגשת כתב אישום. זהו מצב בלתי סביר. יש לקבוע שהנבחרים יושעו כבר כאשר קיימת טיוטת כתב אישום
איתמר לוין
תמיד תקבעו דד-ליין לכתיבת עבודות - אמרה לנו המרצה לפני כמעט 25 שנה. זה נכון גם בחיי היום-יום, וזה נכון מאוד גם לגבי חקירות משטרה. החקירה נגד ליברמן נמשכה הרבה מאוד מעבר לסביר, והיא לא היחידה. חייבים לקבוע גבולות למשך הזמן בו יכולים להימשך הליכים כאלו
אלכס נחומסון
אחרי תקרית ה"מרמרה" על תוצאותיה הקשות, חשו מחבלי ה-IHH שניצחו, וכעת הם מבקשים לנצל את ההצלחה ולהנחית על ביטחונה וכבודה של ישראל את המכה הסופית והניצחת    זו בדיוק הנקודה בה צריך להיות נחושים, מובנים וברורים, ולומר לנבלים הגלויים והמוסווים בפשטות: אתם לא תעברו ויהיה המחיר אשר יהיה!
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il