X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
ירושלים צריכה להימנע מלמכור את מערכת "כיפת ברזל" לכל דכפין ועליה להשכיל ולנצל את האפשרויות האסטרטגיות הרבות הטמונות בה
▪  ▪  ▪
[צילום: פלאש 90]

מערכת "כיפת ברזל" מתבררת כהצלחה כבירה. היא פותחה בזמן שיא של כשנתיים-וחצי תוך התבססות מלאה על יכולות פיתוח ישראליות ייחודיות. עם דיווח של מערכת הביטחון על תשעים אחוזי הצלחה בפעילות המבצעית הראשונה, כשירותה איננה ניתנת לערעור.
בסיום תהליך הפריסה המתוכנן, יספק מערך הסוללות מעטפת הגנה רחבה ליישובי הדרום ויגביר את תחושת הביטחון של התושבים המותשים. המערכת גם מחזקת את כוח ההרתעה הישראלי. לדברי יוסי דרוקר, "ראש מנהלת הגנה אווירית" ברפא"ל, עשויה המערכת "לדחות או למנוע יציאה של מדינת ישראל למלחמה כוללת."
טבילת האש המוצלחת ב 7-8 לאפריל מספקת לדרג הצבאי מרחב תמרון טקטי-אופרטיבי מוגבל ותַחום בזמן. מניסיון העבר ניתן להעריך כי החמאס יתאים עצמו במהירות למציאות החדשה וישוב לאתגר את צה"ל. הצפת קו הרקיע בטילים ורקטות היא אחת האפשרויות שעשויה להוביל את המערכת אל סף היכולת שלה. היא גם תאלץ את ישראל להוצאה כספית אדירה - עלות כל טמי"ר, טיל היירוט המתקדם, מוערכת ב-35-50 אלף דולר ליחידה. הרתעת הפעילים מאימוץ דפוס פעולה זה קשה, אך ברת השגה. יכולת המערכת לזהות באופן מדויק את אתרי השיגור צריכה לשמש לצורך איכון החוליות ותקיפתן בזמן אמת.
ההחלטה על פיתוח "כיפת ברזל" התקבלה על-ידי הדרג האזרחי שכפה את דעתו על מערכת הביטחון. באוגוסט 2006, בעקבות מלחמת לבנון השנייה וההשלכות הקשות של הירי האינטנסיבי של חיזבאללה על צפון הארץ, סיכם שר הביטחון עמיר פרץ כי יש להגדיר את פיתוח המערכת כתוכנית חירום ולזרזה ככל הניתן. החלטת הרמטכ"ל גבי אשכנזי מיוני 2007 שלא לאשר את הפרויקט בוטלה, לאחר שוועדת שרים לענייני ביטחון לאומי אישרה את המיזם.
כניסת האלוף עמידרור לתפקיד ראש המועצה לביטחון לאומי בסמיכות להשקה המוצלחת של "כיפת ברזל", הִנה הזדמנות פז לקיבוע עליונות הדרג המדיני על זה הביטחוני-צבאי בתהליכי קבלת-ההחלטות. כ"גוף המטה לראש הממשלה ולממשלה בענייני החוץ והביטחון של מדינת ישראל" (לשון חוק המל"ל, התש"ח - 2008), צריך הארגון להציג בהקדם תוכנית פעולה לניצול האפשרויות האסטרטגיות הכבירות הגלומות במערכת.
שיווקה האגרסיבי של "כיפת ברזל" בשוק העולמי נתמך בארבע סיבות עיקריות. ראשית, החזר עלויות הפיתוח הגבוהות. שנית, ניצול פוטנציאל הרווח העצום המוערך במיליארדי דולרים. שלישית, הפחתת העלות השולית של הסוללות והטילים. רביעית, השבחת המערכת.
כמדינה שהגיעה לבשלות כלכלית צריכה ישראל לראות מעבר ל"חור שבגרוש". ירושלים צריכה להימנע מלמכור את מערכת "כיפת ברזל" לכל דכפין ועליה להשכיל ולנצל את האפשרויות האסטרטגיות הרבות הטמונות בה.
מלבד ארה"ב, המממנת העיקרית של תהליך הפיתוח, צריכה ישראל להימנע ממסירת מערכות שלמות לגורמים נוספים. תחת זאת צריכה ירושלים להציע את "כיפת ברזל" בשתי תצורות אחרות, מקוריות. מערכות בעלות יכולות מוגבלות בלבד צריכות להיות מסופקות אך ורק למדינות ידידותיות ויציבות מבחינה פוליטית-מבנית. המקרה הטורקי צריך ללמד אותנו על פוטנציאל הנזק ממכירת מערכות נשק מתקדמות למדינות הפכפכות.
בתצורתה המבצעית המעולה צריכה המערכת להיות מוצעת אך ורק כפלטפורמה ניידת שתוחכר כיחידת הפעלה כוללת, על אנשי הצוות הישראלים. אלו, יישלחו למשימות עם סיכון נמוך מאוד (הבקרה והשליטה יבוצעו ממבנים מוגנים היטב), אך בעלות השלכות אסטרטגיות משמעותיות.
בעוד ירושלים קיבלה בעבר הגנה מכוחות זרים, במהלך מלחמת המפרץ הראשונה, לדוגמא, הוצבו על אדמת ישראל סוללות פטריוט עם חיילים אמריקנים, לא ידוע על מקרים בהם השתתפו חיילי צה"ל בהגנה שוטפת של מדינות זרות. בשל כך יחייב התהליך תעוזה ומעוף. הוא גם ייאלץ התגברות על מכשולים פסיכולוגיים ואחרים ויצריך התבססות על כוח אדם אזרחי מיומן.
השירות הייחודי צריך להיות מוצע לשני סוגים עיקריים של "לקוחות". תאגידים עסקיים רבים ימצאו במערכת פתרון מיטבי מפני מגוון איומים, כולל רקטות, מטוסים וטילים קצרי טווח. בחירה נבונה של אתרים למיגון, דוגמת כורים גרעיניים, שדות תעופה, בתי זיקוק ונמלי ים חשובים במדינות מפתח באירופה ובמזרח הרחוק, תספק לישראל מנופי לחץ אפשריים. את אלו תוכל ירושלים להפעיל בשעת דחק מדינית אל מול האיחוד האירופי, סין ומדינות אחרות שעל אדמתן תוצב המערכת.
מספר מדינות מאזור המפרץ חולקות עם ישראל חשש משותף ממשטר האייטוללות בטהרן. החכרה מבוקרת ומושכלת של מערכות "כיפת ברזל" למדינות אלו והצבתן בשטחן, תספק להן את מערכת ההגנה האווירית המתקדמת בעולם. ירושלים, מצדה, תשיג מספר מטרות אסטרטגיות משמעותיות. ראשית, תיפתח בפניה האפשרות לכונן עם מדינות מפתח אלו הסכמי הגנה משותפים במקביל להרחבת שיתוף הפעולה הצבאי והדיפלומטי. שנית, תתאפשר הקמת "מוצבים קדמיים" אל מול אירן, כמשקל נגד לאלו שמחזיקה טהרן בלבנון וברצועת עזה. אחרון, ישודרג מערך ההגנה-התקפה האווירי של ישראל אל מול האיום הגרעיני המתפתח בהתמדה במזרח.

ד"ר עופר ישראלי מתמחה ביחסים בינלאומיים. הוא שוהה כעת כחוקר אורח באוניברסיטת ג'ורג'טאון שבוושינגטון.
תאריך:  15/04/2011   |   עודכן:  15/04/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
"כיפת ברזל": תובנות טקטיות-אופרטיביות ואסטרטגיות
תגובות  [ 11 ] מוצגות  [ 11 ]  כתוב תגובה 
1
אסור לחיות באשליות
יוסף יוסף  |  15/04/11 19:00
2
Great article!
Adam S.  |  15/04/11 20:39
3
Laser Based Air Defense System
JX  |  16/04/11 07:25
4
משמעויות ועובדות
אמל   |  16/04/11 18:57
5
Great article
Marko  |  16/04/11 21:11
6
אין חדש תחת השמש...לינק מצורף
ירון זכאי  |  16/04/11 22:44
 
- ירון זכאי צודק. ויותר:
צבי גלברד  |  17/04/11 09:51
7
5 שנים מאז מאי 2006 ועוד אין
תצורה מבצעית  |  17/04/11 01:19
8
Defense and Offense
פלקו  |  18/04/11 11:07
9
כיפת ברזל
liorsoha  |  24/04/11 11:14
10
רעיון יצירתי
ארז ש  |  26/04/11 09:33
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יובל אלעד
הייתי שמאלן שחונך להיות שמאלן, אבל בעצם הייתי גזען    חוק ועדות הקבלה הוציא את הזיוף הגדול לאור
אסף גולן
עינוי הדין של שר החוץ שהתמשך על פני למעלה מעשור מחייב חקיקה שתגביל את משך החקירות של הפרקליטות בישראל
ציפי לידר
אפקט הפרפר: מה נלמד מהפֶּרד שטייל בתוך... הדלעת? ומה הן ההשלכות על פרשתנו?    ארץ בריאה בגוף בריא - המתכוֹן לחיים מאושרים    ומהי שבת הגדול?    על כל אלה ועוד במאמר שלפנינו    פרשת אחרי מות
אברהם הללי
בני אהרן מתו כי לא שאלו את רבם משה    די בקיום מצוות ואין צורך להתלהב יתר על המידה ומעבר למה שכל אחד הצטווה לעשות    ארץ ישראל התייחדה לעם ישראל, חובה על כל אחד לשמור עליה כפקדון שבסופו נועד לו ולצאצאיו. ביטול ייחוד זה - בטלה הזכות עליה
גלעד שיין
כיצד השתלטו חבורת נפוטיסטים על השלטון ולקחו לנו את זכות ההצבעה בכנסת או במילים אחרות - את התוקף המעשי שלה? כיצד הגענו למצב שמופעלת עלינו דיקטטורה מחשבתית חשוכה ונגזלו מאיתנו זכויות יסוד כמו גם חופש הביטוי?    על כולנו להביע מחאה חריפה ובלתי פוסקת עד שהדיקטטורה תוסר מעלינו    שלטון הדיכוי, הרשע וה"כיבוש" של הבג"צ
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il