X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
יורי גגארין, טייס הווסטוק 1 על האוטובוס בדרך לשיגור. הקוסמונאוט מאחורי גגרין הוא גרמן טיטוב, טייס הגיבוי שהפך לטייס של ווסטוק 2
50 שנה להקפת כדור הארץ
האדם הראשון שהביט על האטמוספרה מלמעלה
אפילו לאשתו לא גילה יורי גגארין בן ה-31 מהו המועד המדויק של טיסתו לחלל - הטיסה הראשונה שבה יצא בן אנוש אל מחוץ לגבולות כוח הכבידה של כדור הארץ. 50 שנה לשיגורה של 'ווסטוק 1' - החללית הרוסית שהקדימה את האמריקנים במרוץ אל החלליהודה

בשנת 1954 פנה סרגיי קורוליוב, ראש תוכנית החלל הרוסית, לראשי ברית המועצות בהצעה לפתח לוויין שיסתובב סביב כדור הארץ. קורוליוב העביר דוח על המאמצים הנעשים בארצות הברית בכיוון זה, והעריך שהאמריקנים מפתחים טילים שנועדו לשם הצבת לוויינים בחלל. הימים היו ימי המלחמה הקרה בין ברית המועצות לארה"ב, ומשמעות כושר הנשיאה המוגבר של הטילים - שנועדו לצורכי החלל אך באותה מידה אפשר היה לשגר בעזרתם נשק אטומי למטרות מרוחקות על פני כל כדור הארץ - לא נעלמה מעיני הסובייטים. כושר הנשיאה לטווחים עצומים והיתרון המודיעיני הנובע מהצבת לוויינים לשם תצפית מהחלל היוו איום חדש ומסוכן ביותר על ברה"מ. כך נוצרה התוכנית הסובייטית לכיבוש החלל שכונתה בשם 'ספוטניק 1' (משמעות המילה היא בן-לוויה, לוויין), תוכנית שהתמודדה במשך שנים רבות במרוץ צמוד עם התוכנית האמריקנית המקבילה לה.
לשם ניתוק מכוח הכבידה של כדור הארץ, נדרשה לטילים הנושאים את הלוויינים והחלליות מהירות של יותר מ-11.2 ק"מ לשנייה (כלומר יותר מ-42 אלף קמ"ש). הבאתו של טיל שמשקלו על פני כדור הארץ הוא עשרות או מאות טונות למהירות כזו מחייבת מערכת הנעה המפיקה כוחות אימתניים, שלא היו מוכרים עד אז. המהירות העצומה עם התאוצה האדירה של רכב החלל, הצורך לתת מענה לחוסר המשקל והחזרה הבעייתית מאין כמוה מהחלל אל כדור הארץ יצרו אתגר מדעי וטכנולוגי קשה ביותר למעצמות המתחרות. כאמור, לכל פריצת דרך בתחום החלל הייתה גם משמעות צבאית שלא נסתרה מעיני הצד השני, ולכן נעשו גם מאמצים רבים להסתרת הפיתוח מעיניו ומאוזניו של הצד השני.
ב-22 ביולי 1955 הכריז נשיא ארצות הברית דווייט אייזנהאואר כי ארצו תשגר לוויין מלאכותי במהלך השנה. שבועיים לאחר מכן, ב-8 באוגוסט 1955, אישר הוועד המרכזי של המפלגה הקומוניסטית בברית המועצות תוכנית לפיתוח לוויין. כעבור שנתיים, באוגוסט 1957, כבר היה בידי ברית המועצות טיל בין-יבשתי שהתאים גם למשימות בחלל. הטיל, שכונה בשם 7-R, הוא שהעלה את הלוויין הראשון לחלל בשנת 1957, והוא ששימש להעלאתו לחלל של יורי גגארין בשנת 1961.

אחד מ-3,000

חזרתו של גגארין לאדמה הייתה גם היא מבצע שדרש אומץ לב רב. עם חזרתו לאטמוספרה, הוא נפלט מהחללית בגובה שבעה ק"מ מעל פני הארץ, בטמפרטורה של 30 מעלות מתחת לאפס. לאחר נפילה חופשית של כמה קילומטרים, הוא פתח את מצנחו ונחת בריא ושלם על הארץ. הראשונות שפגשו בו על פני האדמה היו סבתא ונכדתה

יורי גגארין נולד בשנת 1934 במחוז סמולנסק שברוסיה למשפחת איכרים שבה ארבעה ילדים. במלחמת העולם השנייה נכבש האזור בידי הגרמנים, ואחותו ואחיו הגדולים נלקחו לעבודות כפייה בגרמניה. גגארין הצעיר נמשך לעולם הטיס בהשפעת מורו למתמטיקה, ששימש טייס קרב במלחמת העולם השנייה. בהמשך למד גגארין בבית ספר טכני, ובמקביל ללימודיו למד להטיס מטוס קל. עם סיום לימודיו בשנת 1955, בהיותו בן 21, התגייס לחיל האוויר של הצבא האדום, שם החל בהכשרה לטיסה קרבית בבית הספר לטיסה צבאית. הוא סיים את הקורס בהצטיינות בשנת 1957. כחניך מצטיין הוצע לגגארין להצטרף לסגל ההדרכה בבית הספר, אולם הוא העדיף שירות בקור המקפיא בבסיס בצפון, קרוב לגבול עם נורווגיה.
שלוש שנים לאחר מכן, בשנת 1960, הצטרף גגארין לתוכנית החלל הסובייטית שכונתה בשם 'ווסטוק' (מזרח) ושהתנהלה בעיר שנבנתה לצורך כך ונקראה בשם 'עיר הכוכבים'. מתוך 3,000 המועמדים מחיל האוויר האדום, עמדו רק 102 בדרישות המיון הראשוניות. על-פי הדרישות, כולם היו טייסי קרב שגילם לא עלה על 30, גובהם לא עלה על 1.70 ס"מ ומשקלם לא עלה על 70 ק"ג. 102 המועמדים זומנו למיון נוסף, וממנו נותרו רק שמונה, גגארין ביניהם. אלא שבהתאם לרוח התחרות הבלתי פוסקת עם ארה"ב, רצו ראשי תוכנית 'ווסטוק' שמספר המועמדים הסופיים בקבוצה הרוסית יהיה גדול פי שלושה מזה שבקבוצה האמריקנית, שהחלה גם היא בהכנותיה באותו זמן, ולכן הוגדל המספר לעשרים. בסופו של דבר, מתוך עשרים המועמדים 12 אכן המריאו לחלל, אחד נהרג באימונים, שלושה פרשו ועוד ארבעה נפצעו. עם תום האימונים המפרכים הוצב גגארין כמועמד המוביל לטיסה לחלל, וגרמן טיטוב נבחר כמחליפו.
באותו זמן היה גגארין כבר נשוי לוואליה, שהייתה צעירה ממנו בשש שנים, ואב לשתי בנות שהבכורה בהן בת שנתיים. בתו הבכורה אלנה סיפרה כי בני דורו של אביה, שהיו ילדים בזמן מלחמת העולם השנייה, שאפו בכל מאודם להשתתף באירועים גדולים כמו אלה של לוחמי מלחמת העולם שלאורם חונכו. אשתו ידעה על המשימה הצפויה, אך על-מנת שלא להדאיגה עוד יותר, הוא מסר לה תאריך מאוחר יותר מזה שבו התבצעה הטיסה בפועל. במכתב שהשאיר בין חפציו על-מנת שיימצא אם לא יחזור מהטיסה, הוא כתב לאשתו כי המשימה מסוכנת ביותר, כי ייתכן מאוד שלא יחזור ממנה וכי הוא מצפה ממנה שלא להישאר בודדה אם אכן כך יתרחש.
גגארין הכיר היטב את פושקין ואת שאר הסופרים הרוסים, אך הספר האהוב עליו היה 'טיסת לילה' שכתב אנטואן דה סנט אקזופרי. הסופר הצרפתי מוכר היטב בזכות ספרו 'הנסיך הקטן', אך הוא היה קודם לכול טייס מחונן, שאבד באופן מסתורי מול חופי צרפת במלחמת העולם השנייה.
גגארין היה בן 31 כאשר ביצע לבסוף את משימתו פורצת הגבולות והדמיון. ב-12 באפריל 1961 שוגרה החללית 'ווסטוק' מאתר השיגור בביקנור שבקזחסטן. גובה הטיסה של החללית היה 300 ק"מ מעל כדור הארץ, והיא שבה אליו לאחר הקפה אחת שארכה 108 דקות. המדענים הרוסים חששו מאוד מההשפעות הבלתי ידועות עד אז של הלחצים וחוסר המשקל על גוף האדם, ולכן כיוונו את החללית ממרכז השליטה שלהם כך שגגארין היה למעשה נוסע נייטרלי ולא טייס המפעיל מערכות. עם זאת, החשש מאובדן השליטה מהקרקע הביא את המדענים הרוסים ליצירת מערכת ניהוג שתופעל על-ידי גגארין על-פי מילת הפעלה מוסכמת. החשש לאובדן השליטה מהקרקע ולהעברת השליטה לקוסמונאוט למשך זמן עד שיצליח להובילה לנחיתה הביא גם לציודה של החללית באוכל ובמים המספיקים לעשרה ימים.
חזרתו של גגארין לאדמה הייתה גם היא מבצע שדרש אומץ לב רב. עם חזרתו לאטמוספרה, הוא נפלט מהחללית בגובה שבעה ק"מ מעל פני הארץ, בטמפרטורה של 30 מעלות מתחת לאפס. לאחר מכן, ככל הנראה לאחר נפילה חופשית של מספר קילומטרים, הוא פתח את מצנחו ונחת בריא ושלם על הארץ. הראשונות שפגשו בו על פני האדמה היו סבתא עם נכדתה והפרה שלהן, שרעתה בסמוך. גגארין האמיץ, החינני והחייכן הפך מיד לגיבור בינלאומי. בביקוריו בארצות המערב הוא זכה לכבוד עצום וייצג נאמנה ובגאווה את ברה"מ מולדתו.
האמריקנים, שהוכו שוב במרוץ, שיגרו לאחר פחות מחודש חללית ובה האסטרונאוט אלן שפרד, שהיה לאמריקני הראשון ששוגר לחלל. אלא שהייתה זו טיסה תת-מסלולית, שלא הקיפה את כדור הארץ. רק ב20- בפברואר 1962 הצליחו האמריקנים לשגר את ג'ון גלן בחללית שסבבה שלוש פעמים את כדור הארץ ושבה בשלום.
לאחר זמן קצר שבו שימש בתפקיד פוליטי בסובייט העליון, חזר גגארין ל'עיר הכוכבים', שם החל לעסוק בתכנון חלליות לשימוש רב-פעמי, הידועות כיום כמעבורות חלל. מחשש לחייו ובעיקר כיוון שהפך לסמל תרבות של ברה"מ הקומוניסטית במאבקה נגד המערב, השתדלו השלטונות בתחילה להרחיק את גגארין ממשימות נוספות ואף מאימוני-טיסה במסגרת חיל-האוויר הסובייטי. מספר שנים מאוחר יותר הותר לו לשוב ולטוס במטוסי-קרב, בתנאי שילווה על-ידי מדריך-טיסה. הוא שימש טייס-גיבוי לוולדימיר קומארוב במשימה 'סויוז 1' שהמריאה ב23- באפריל 1967, אולם לאחר התרסקותה ומותו של קומורוב הוחלט למנוע ממנו להשתתף אפילו באימונים לקראת משימות חלל נוספות.

לייקה, בלקה וסטרלקה

ב-4 באוקטובר 1957 הופתע העולם כולו לשמע הידיעה על הצלחת שיגורו של 'ספוטניק 1', הלוויין הראשון שהוצב בחלל מעל כדור הארץ. הצלחת 'ספוטניק 1' והעליונות הטכנולוגית שהפגינה בכך ברית המועצות על פני ארצות הברית גרמו לזעזוע עצום במערב

ב-4 באוקטובר 1957 הופתע העולם כולו לשמע הידיעה על הצלחת שיגורו של 'ספוטניק 1', הלוויין הראשון שהוצב בחלל מעל כדור הארץ. הצלחת 'ספוטניק 1' והעליונות הטכנולוגית שהפגינה בכך ברה"מ על פני ארה"ב גרמו לזעזוע עצום במערב. בהמשך הוביל אותו זעזוע לשינוי תוכניות הלימודים ולהדגשת החינוך הטכנולוגי בארה"ב – שינוי שהוביל לכך שלאחר עשר שנים נטלה ארה"ב את הבכורה בהובלת המרוץ לחלל.
בינתיים, חודש לאחר שיגור 'ספוטניק 1', שוגר 'ספוטניק 2' שנשא עמו לראשונה בעל חיים – הכלבה לייקה. במהלך השיגור נפגע חלק מהבידוד התרמי של החללית, וכתוצאה מכך עלתה הטמפרטורה בתוכה עד ל-40 מעלות. לייקה שרדה רק כמה שעות במקום עשרת הימים שתוכננו בעבורה.
כעת הפך המרוץ בין המעצמות למהיר וצמוד, כשהמתחרות סוחטות ממדעניהן כל טיפה של זמן ויכולת. ההישגים אכן רדפו זה את זה בקצב מסחרר. ב-19 בדצמבר 1958 שיגרו האמריקנים את לוויין התקשורת הראשון, וב-14 באוגוסט 1959 את לוויין הצילום הראשון. חודש לאחר מכן, ב-14 בספטמבר 1959, שיגרו הרוסים חללית לכיוון הירח, והמצלמה שבראשה שיגרה לראשונה צילומים קרובים מפניו של העצם החללי הקרוב ביותר לכדור הארץ. ב-18 באוגוסט 1960 שיגרו האמריקנים את לוויין הריגול הראשון, ויום לאחר מכן, ב19- באוגוסט 1960, שיגרו הרוסים את החללית 'ספוטניק 5', שסבבה במשך יממה שלמה את כדור הארץ והחזירה לראשונה בעלי חיים בריאים מהחלל. בכבוד העולמי זכו שתי הכלבות בלקה וסטרלקה, ועוד ארבעים עכברים, שני עכברושים וכמה סוגי צמחים. לאחר הנחיתה המוצלחת ולמרות התחרות העזה בין המעצמות, נשלח אחד מגוריה של סטרלקה כמתנה מברית המועצות לאשת נשיא ארצות הברית, ז'קלין קנדי. הצלחתו של 'ספוטניק 5' להקיף בהצלחה את הארץ ולהשיב בשלום את נוסעיו הייתה השלב האחרון לפני טיסת האדם הראשון לחלל.

מכתש, חללית ואסטרואיד

מצא את מותו ב-27 במרס 1968, שבע שנים לאחר טיסתו לחלל, בעת שהתרסק מטוס המיג-15 שבו טס עם מדריך טיסה. עד היום, הסיבה להתרסקות המטוס אינה ידועה בוודאות, וכמובן נקשרו בכך גם תיאוריות קונספירציה שונות ומשונות.
גופתו של גגארין נשרפה ואפרו נקבר בחומת בית הקברות של הקרמלין, שם קבורים גיבורי ברה"מ ומנהיגיה. מול האקדמיה הרוסית למדעים שבמוסקבה, בכיכר הנושאת את שמו, הוצבה אנדרטה ענקית בדמותו, ועל-שמו נקראו ערים ומחוזות ברחבי ברית-המועצות. מורשתו ודמותו הונצחו על-ידי חוקרי החלל ועל-שמו נקרא בירח 'מכתש גגארין', שצולם לראשונה ב-1959 על-ידי רכב החלל 'לונה 3', וכן אסטרואיד שהתגלה בשנת 1968 על-ידי אסטרונומית סובייטית, כמו גם אוניית תקשורת וחקר-חלל רוסית.
בעולם – וגם בישראל – מקובל לציין ב-12 באפריל, תאריך שיגורה של 'ווסטוק 1', את "הלילה של יורי". הלילה מוקדש להעלאת מודעות הציבור לנושאי חקר החלל, במיוחד בקרב צעירים, נוער וסטודנטים, ומתקיימות בו הרצאות ותצפיות אסטרונומיות לקהל הרחב. ברשת ב' שודרה בערב זה תוכנית מיוחדת בשם 'מחוץ לכדור' בה הושמעו הקלטות מהטיסות לחלל והתארחו מומחי חלל שונים. בין השאר שודר בתוכנית ראיון עם חברו של גגארין מתוכנית החלל הרוסית, הקוסמונאוט היהודי בוריס וולינוב.

פורסם במקור: יומן, מקור ראשון
תאריך:  27/04/2011   |   עודכן:  27/04/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 כבוד האדם וחירותו
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
האדם הראשון שהביט על האטמוספרה מלמעלה
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יהודה קונפורטס
ביום חמישי (28.4.11) יקיימו ב-80 מדינות טקסי זיכרון ממלכתיים להתייחדות עם אנשים שמצאו את מותם כתוצאה מתאונות עבודה. בישראל מוצא את מותו אחת לשבוע עובד בתאונת עבודה ומאז קום המדינה נהרגו 12 אלף איש ב-5,000 תאונות    עמותה ציבורית שהוקמה לפני שנה מבקשת מהמדינה להצטרף למדינות הנאורות ולחלוק כבוד לאנשים שבסך-הכל רצו ללכת לעבוד ולחזור הביתה בשלום
יוסי אחימאיר
כמעט באנונימיות גמורה נעלמה מנוף חיינו האישה הרגישה והשברירית מאיה קגנסקיה, עליה אמר פעם סר ישעיה ברלין המנוח: "מאז התקופה של אנה אחמטובה, לא קראתי פרוזה רוסית פיוטית כמו של קגנסקיה"    מדוע הברנז'ה התרבותית הישראלית מדירה מן הזיכרון התרבותי-קולקטיבי את שמה, זכרה וכתביה של אשת הספרות והוגת-הדעות קגנסקיה?
ד"ר טלי פרידמן
הימנעו מעישון כשבועיים לפני ולאחר הניתוח    דאגו לכך שאדם כלשהו יסיע אתכם לניתוח ויחזיר אתכם    ארגנו מראש בבית אזור מנוחה והתאוששות    ביום הניתוח לבשו בגדים נוחים
תמיר סאסי
אתר איכותי משמש ככרטיס ביקור אלקטרוני רב-שימושים עבור העסק שלך, כשבמקרים רבים אף משמש כצינור ההכנסה העיקרי    איך לבנות אתר מצליח ולהגיע לקהל לקוחות גדול    איזה אתר נדרש לך - תדמית, חנות, ייחודי, פלאש או מסחר?
חנה בית הלחמי
צא"פ הוא שיטה מצוינת לנהל את העניינים מבלי שהחוק, ההיגיינה הציבורית או בעלי העניין יפריעו לבריוני החוק עם השטויות שלהם/ן    בחסות צא"פ מתנהלת בימים אלה חקירה פלילית נגד חשוד באונס אכזרי    החשוד מוכר לרבים אז זהותו אסורה בפרסום
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il