X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
אם יהרסו את ענף הרפתות, קשה יהיה לשקמו בעתיד [צילום: פלאש 90]
אל תפנו אצבע מאשימה לרפתנים
מבורך הוא מאבק הצרכנים נגד העלאת מחירי מוצרי החלב, אך הרפתנים אינם הכתובת האומנם כל הסאגה הציונית קמה למען עם של עו"דים וסוחרים בלבד?
ארנון אשרי
רגע גורלי לרפתנים

   ארנון אשרי
בטרם יורד הכורת

כמה קל למושכי עט חדי לשון לרומם ולהפיל, לעודד ולהכפיש, קל מאוד להתגולל על הרפתנים בארץ. מה לא כותבים אותם יודעי דבר? אפשר בהינף יד לחסל ענף, להשפיל, להעליל ולבזות. כמה מכל אותם כותבים עשו משהו משמעותי עם ערך מוסף לחברה? כמה יצרו, הקימו, הסתכנו? אני מניח שלא רבים. קל ליושבי הקרנות ולמחשבי החשובים להסביר כמה זה מיותר, יקר עם הטיה פוליטית, עם קריצה למועמדים לכנסת, ומה לא? מה, באמת כאלה אנחנו? האם כל הרוע, הנצלנות והאדישות הם אנחנו, הרפתנים המשקמים כל אחד במשקו, ומשתדלים לעמוד בדרישות התקן המחמיר לייצור חלב, המשקיעים בלי סוף במתקני הייצור בתנאי חייה של הפרה?
מבורך הוא מאבק הצרכנים נגד העלאת מחירי החלב, אך לא אנחנו הכתובת.
אינני עומד בפינה כמתנצל, ממש לא. אני רק תוהה להיכן רוצים להוליך את ייצור המזון בארץ? לייצר מזון עולה כסף ותשומות שאינן קשורות לחקלאי הישראלי, כי אם לשווקים עולמיים מתייקרים. האם זה אומר שצריך להפסיק לייצר כאן ולהתחיל לייבא?
האם נתמוך ברפתן השווייצי או הצרפתי? ייתכן שזו הדרך הנכונה והזולה ולצרכן ייטב. וייתכן שלא. אבל כשיתברר שלא, לא יהיה מי שיחזיר את הגלגל לאחור. לקומם ענף מהריסותיו יקח שנות דור, אם בכלל.
כשהוקמה המדינה נעשו כאן דברים שהיום ללא ספק לא היו נעשים. הוקמה אילת, הוקמה דימונה, הוקמו קריית שמונה ויישובים חקלאיים רבים לאורך גבולות המדינה. גם בשרון הוקמו ישובים כשהכל היה שממה עדיין, ונדל"ן לא הייתה מילה בלקסיקון.
הקימו את המוביל הארצי. ובשביל מה? כדי לקיים חקלאות בנגב. באמת, איזה חוסר יעילות. היום, ללא כל ספק, לא היו עושים את השטות הכלכלית הזו. ייתכן שמודל החלוקה שקיבל האו"ם היה המודל הנכון. היינו, כעם, מתרכזים ברצועת החוף. המקצועות המסורתיים של העם היהודי, אלה שגם עכשיו רבים נוהים אחריהם, היו השולטים בכיפה והעם היהודי היה מקיים את שאיפת אימהותיו, וכולנו היינו סוחרים, עורכי דין ואולי רופאים (למרות שגם אותם לא מתגמלים, אבל זו עבודה מכובדת). את החקלאות ועיבוד האדמה, את ייצור החלב ושאר סוגי העבודות הבזויות נשאיר לגויים, וכך תהיה לנו מדינה נהדרת, חסכונית ויעילה מאין כמותה.
כנראה שלהחזיק מדינה על כל גווניה זו משימה קשה לעם היהודי. ראו כיצד נזעקו אנשים על מחירי מוצרי החלב. הדלק, התקשורת והבריאות המידרדרת אינם מוציאים אנשים לרחוב. כיצד זה עוורנו? ושלא ישתמע מהאמור שאיני מצדיק את המאבק. ממש כמו בגרפיטי של הרצל: "לא רוצים? לא צריך".
הרי ברור שבסופו של דבר, אם יחזיקו מהחקלאים או תושבי הפריפריה חוטבי עצים ושואבי מים, זה יחזיק מעמד, דור או שניים, אבל לא יותר, ומה אז? נשוב להיות כמו מימים ימימה, עם של סוחרים ומלווים בריבית. ייתכן שהיה זה רק חלום.

הכותב הוא רפתן, דור שלישי למשפחת חקלאים.
תאריך:  11/07/2011   |   עודכן:  12/07/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אל תפנו אצבע מאשימה לרפתנים
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
סוף סוף אמירות שקולות
איש עצוב  |  12/07/11 12:17
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
חשיפת הסודות הכספיים של משפחת אולמרט הביכה את ראש הממשלה לשעבר, ויותר מכך - העלתה שורה של סימני שאלה לגבי התנהלותו הכספית. מעל לכל מרחפת השאלה, כיצד אדם שחי - על-פי דבריו -הוא - במשיכת יתר תמידית, מאבד 150,000 דולר
יהודה קונפורטס
חזרה לתחנות. תושבי גוש דן חזרו לקבל תחבורה ציבורית ברמה נמוכה, שירות בינוני והמתנה אינסופית לאוטובוס שאולי יבוא
עמוס שריג
הגיע הזמן שהשר סילבן שלום יבין כי כאן זו מדינת ישראל, לא שווייץ, ואת המדינה הזו בונים הרבה רומנים, טורקים, ערבים, סודאנים, תאילנדים וסינים ומעט מאוד, קמצוץ ממש, של יהודים ישראלים    אז, להאריך את שבוע המנוחה זה לתת פרס לבטלנים, לא לשדרג את העובדים
ענבל בר-און
בכיר במשטרה, בתגובה לחשיפת החוקים הפרטיים ששלחו נאמני קצב למתלוננת: "נחצו הקווים האדומים"    אה, לא ידענו
נרי אבנרי
תחזית מדינית היא תוצאה של חיבור נתוני אמת. משאלת לב היא מתכון בטוח להערכה שגויה    אני מתפוצץ מסקרנות לדעת איך, איך, איך יוסי שריד הגיע למסקנה נחרצת שממשלת רבין תביא שלום    הלכתי לארכיון...
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il