X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
לתת לשוק החופשי להתגבר על החוסר [צילום: איתמר לוין]
קמפיין של אבא ובן נגד מחסור הדיור
הפתרון המוצע הוא לאפשר לשוק החופשי להתגבר על החוסר. יש לשווק בכל שנה 50,000 יח"ד כנגד משקי הבית החדשים ועוד 24,000 נוספים כדי להשלים את הפער הקיים כבר עתה בשוק הנדל"ן, כלומר בכל שנה יש לשווק 74,000 יחידות דיור. מספר נמוך מזה לא יפתור את הבעיה, אולי לא יחריף אותה

שיחת טלפון ליהודה ומיד אחריה למיכאל פואה. לא יכלו להאריך, היו בדרך למאהל המחאה. את המחאה שלהם הם התחילו לא מהיום או מהשבוע, למעשה הם כבר בשלב הצעת הפתרון. מדובר באב ובנו, שלא הסתפקו בשיחות סלון על מצב הדיור ופשוט נגשו לחקור את הנושא. את מסקנותיהם לא שמרו לעצמם ומיהרו לכתת רגליהם במסדרונות הכנסת, כולל תכתובת עניפה עם שר האוצר. הגיע לידי נייר עמדה מתומצת ובהיר הניגש להתמודד עם הנושא. אז אם עד עתה הכרתם אותו דרך העמידה בתור אצל מתווכי הדירות, מחפשים דירה פנויה להשכרה ביולי אוגוסט, או בריצות מפרויקט נדל"ן אחד למשנהו בתקציב שפוי, להלן נתונים קצת יותר מדויקים.
על-פי נתוני הלמ"ס בשנתיים האחרונות עלו מחירי הדירות ב 43%. מחירי השכירות בתקופה זו עלו ב22%. ברור לכל שההיצע בשוק קטן באופן דרמטי ביחס לביקוש. איך הגיעה מדינת ישראל למצב כזה?
ההנחה הבסיסית היא שכל משק בית צריך בית, לפחות אחד. נבירה בארכיון הלמ"ס מראה כי בעשור הקודם גדלו משקי הבית ב 437,400, לעומת זאת באותן שנים התאפשרו רק 339,278 התחלות בניה. אם נוסיף לזה עוד 1700 משפחות שביתם נהרס בגוש קטיף, נקבל שבסוף שנת 2008 ישנו חוסר של 100,000 יחידות דיור! (למעשה החוסר גדול עוד יותר כיון שחלק מהדירות נרכשו שלא לצורך מגורים כדוגמת דירות נופש או דירות לתושבי חו"ל).
מכיון שבכל שנה מתווספים בממוצע 44,000 משקי בית חדשים ומתאפשרות רק כ-33,000 התחלות בניה בממוצע נוצר מצב שבכל שנה מחסור הדיור גדל בעוד 11,000 יחידות דיור. נכון לעכשיו הפער הגיע כבר ל-120,000 יחידות דיור. וזה עוד לא הכל, לפי הצפי של משרד השיכון, גידול משקי הבית בישראל לשנה יגיע בקרוב ל 50,000.
איך ניתן להתגבר על חוסר קיים של 120,000 יחידות דיור, שבכל שנה ושנה מחריף בעוד 17,000 משקי בית חדשים ללא פתרון דיור?
יהודה ומיכאל יוצאים נגד התערבות ממשלתית בשוק הבניה עצמו. הפתרון שהם מציעים הוא לאפשר לשוק החופשי להתגבר על החוסר. "מצוקת הדיור נגרמה בשל רשלנות ממשלת ישראל, ובאחריותה הפתרון. רב מוחלט מקרקעות מדינת ישראל נמצאות בבעלות המדינה. אם המדינה משווקת לציבור מספר מגרשים נמוך, היא גורמת למחסור. יש להציב יעדים לטווח ארוך וליצור תנאים שיבטיחו ליזמים ולרוכשים שהשקעתם תישא פרי".
אלו יעדים לטווח ארוך אתם מציעים?
"כדי לפתור את הבעיה תוך 5 שנים יש לשווק בכל שנה 50,000 יח"ד כנגד משקי הבית החדשים ועוד 24,000 נוספים כדי להשלים את הפער הקיים כבר עתה בשוק הנדל"ן, כלומר בכל שנה יש לשווק 74,000 יחידות דיור. מספר נמוך מזה לא יפתור את הבעיה, אולי לא יחריף אותה, אך עדיין המחסור יהיה קיים. אנו מצפים שיוקם צוות בין משרדי שיטפל בכל נושאי הביורוקרטיה. הצוות הזה יצטרך להציג לציבור כל רבעון את מדד התקדמות הבניה בישראל. אם הממשלה לא תצליח להפשיר 17,500 יחידות דיור מידי רבעון, היא נכשלה."
הם לא מתבלבלים מכל חישובי הסטטיסטיקות והנתונים וממהרים לשלוף מפות ותרשימים. הסברים על תמריצים נדיבים לקבלנים שיעמדו בלוחות זמנים בבניה באזור הנגב והגליל, יחד עם קריאה לבניה רוויה ממזרח לשפלה. "מצוקת הדיור הגדולה ביותר היא בין חדרה לגדרה. האזור הזה מרכז בתוכו את מרכזי התעשיה המסחר והבידור, ובאופן טבעי אנשים רוצים לגור קרוב למקום העבודה. כיום צפיפות הדיור שם היא גבוהה מאוד, והפתרון הריאלי היחיד לה הוא בניה בשיפולי הרי יהודה ושומרון. את ההצלחה של העיר מודיעין צריך לשווק גם לשטחים הסמוכים, בין מודיעין לקרני שומרון".
יפה לראות אב ובן שעוסקים ביחד במרץ בנושא. מצוקת הדיור לא נופלת רק על הזוגות הצעירים שזה עתה בנו את ביתם, איתם לאורך הדרך צועדות משפחות האם, מנסות לתמוך כלכלית ולמצוא פתרונות חלופיים. ומי יודע, יתכן מאוד שזה הנושא החם ביותר שיכריע את מערכת הבחירות הקרובה. כבר אין לנו צורך במחשב לכל ילד, ראשית כל הבו לנו קורת גג לכל משפחה.

תאריך:  24/07/2011   |   עודכן:  24/07/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 מיכאל פואה
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
קמפיין של אבא ובן נגד מחסור הדיור
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
חן בן אליהו
הקרקעות ביו"ש זמינות בכל עת. במאות הישובים ביו"ש ובסביבתם הקרובה יש היום אלפי דונמים של אדמות-מדינה זולות שניתן להתחיל לבנות עליהם באופן מיידי. מינהל מקרקעי ישראל אינו פקטור ביו"ש. צריך רק חתימה של שר הביטחון. כל מה שעל נתניהו לעשות על-מנת לפתור בזריזות את מצוקת הדיור, הוא לקבל החלטה מדינית אמיצה ולהורות לאדון ברק לחתום על האישורים הנדרשים
עמוס דאי
אדוני ראש הממשלה, איפה היית שלוש שנים אם יש לך תוכניות לפתרון משבר הדיור?    לשלוח את השר הפופולרי שלך כחלון להרגיע את יושבי המאהל נשמע, נראה ומריח כמו ספין. ומה שנראה, נשמע ומריח כמו ספין, הוא ספין!
חגית גינזבורג
שום דבר לא עמד בדרכה של חגית יאסו אל המקום הראשון    לא הביצוע המצויין של דוד לביא ל"מבול", לא הביצוע הבינוני ל"מדברים בשקט", לא תקלות טכניות או מחאת האוהלים בשדרות רוטשילד    יאסו באה, ראתה וניצחה    כצפוי
יאיר דקל
הפקידים אמורים לשמור על קופת המדינה, אך קיימת השאלה איך עושים את זה    משום מה, יש תלונות חוזרות ונשנות על כך שהאוצר נוהג בקמצנות בלתי סבירה, כאשר מדובר במגזרים מקופחים
נורית גרינגר
תופעה חדשה בעולמנו - נוצרים הנאבקים להגן על ישראל, אך ישראלים ויהודים רבים עדיין חוששים מכך. יקח זמן לשני המחנות להתאגד ולשתף פעולה כי הם זקוקים אחד לשני עכשיו יותר מאי פעם
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il