X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
במחאה החברתית מתחיל להתגבש דיון על סדר יום חברתי חדש. למרות ניסיונות הפוליטיזציה שלה משמאל, הציבור הסרוג חייב להשתתף בה באופן משמעותי ולהשמיע את קולו הייחודי
▪  ▪  ▪
[צילום: AP]
קשה שלא להתרשם מחסרונו של המגזר הסרוג במחאה. נכון, כפרטים תמצאו מי שמשתתף בה, אך ככלל מגזר זה חסר במחאה. וחבל

בשלב זה אומנם קשה להעריך מה יהיה גורלה של המחאה החברתית הנוכחית, אך באותה מידה קשה שלא להתרשם מהפוטנציאל הטמון בה. סופרי דברי הימים של החברה הישראלית עשויים להכתירה בעתיד כמהפכה החברתית השנייה, כאשר הראשונה היא זו של 1977 כמובן.
ביליתי רבות ברוטשילד בשבועיים האחרונים בניסיון לרדת לעומקה של המחאה. מחאה שלטוב ולמוטב קולות רבים נשמעים בה בחוסר הרמוניות הרמונית במיוחד. מתוך הקולות האלו, מבולבלים ושונים ככל שיהיו, עולה תביעה אחת חדה וברורה - האיש ה"קטן" דורש להפסיק להיות קטן. הוא קם ומבקש ליטול אחריות ולהפסיק להוות כלי משחק במגרש של הגדולים.
נמאס לו לראות את הטייקונים גוזרים קופון על חשבונו כשהם מתאמים מחירים בקריצה בקרטלים מוגנים היטב. נמאס לו לשמוע על עסקות בחדרים סגורים בהם מקוצצים מיליארדים מהפנסיה שלו לטובת בעלי ממון נטולי אתיקת החזרת חובות, והוא הפסיק לראות בפוליטקאים שליחי ציבור מורמים מעם בעלי אחריות אמיתית לשולחיהם.
כן, זה הנדל"ן, והדלק, והקוטג', ויוקר המחיה, ותחושת הדריכה במקום, אבל יותר מכל זו האמירה "אני כאן!".אם בדור הראשון הפוליטיקה הייתה של נאומי כיכרות ובדור השני של תשדירי בחירות טלוויזיונים עם ג'ינגלים קליטים הרי שבדור השלישי, זה של 'עידן הפייסבוק' (ופעם אחרונה שאני משתמש בקלישאה הזו), החברה האזרחית דורשת להיות מוכרת ומעורבת, כפרטים ולא רק כהמון.
קשה שלא להתרשם מחסרונו של המגזר הסרוג במחאה. נכון, כפרטים תמצאו מי שמשתתף בה, אך ככלל מגזר זה חסר במחאה. וחבל.
בכל פעם שעולה לדיון תפקיד היהדות בעולם הערכים הראשונים שיוזכרו הם החברתיים. היהדות שלחמה בעבדות, שביקשה צדק ומשפט גם לחלשים בחברה, ושקוראת לאחריות חברתית. אין סרוג שלא יודע לצטט את דברי הנביא ישעיהו הנקראים (כמעט בפרובוקטיביות) בהפטרה ביום כיפור ודורשים שגם ביום קדוש זה העיקר לא יהיה הצום אלא החברה: "הלוא פרס לרעב לחמך ועניים מרודים תביא בית כי תראה ערם וכסיתו ומבשרך לא תתעלם". האמת תאמר, רוב הסרוגים חיים אמת זו ביום יום ולא מסתפקים בה כשלט בכיכר.
נכון, את המחאה הזו דוחפים גופים פוליטיים ציניים שמעוניינים בעיקר בהפלת הממשלה, מעורבים בה גורמי שמאל קיצוני כלכלי ופוליטי, והיא מלווה, שלא לאמר מלובה, על-ידי תקשורת אינטרסנטית. נכון, חלק מהגרעין של מי המוגדרים על-ידי התקשורת כ"מנהיגיה" משחררם התבטאויות אנרכיסטיות שתצילנה מהן האוזניים, ושלל האמירות הקשות נגד נתניהו הנשמעות במאהל חצו מזמן את גבול ההסתה. וכן זה אותו נתניהו שבזכותו יש בישראל רבע משיעור המובטלים שבספרד. ונכון, רבים מהגופים שנזכרים עכשיו למחות לא כאבו את כאב הסרוגים בהינתקות, בהתייחסות שנעה בין אכזריות לאטימות.
אך ככל שזה נכון, ואפילו ממש נכון, זה גם ממש לא משנה. זו בדיוק הסיבה לא להפקיר את המחאה. דווקא בגלל שהמחאה היא אמורפית ודינמית יש בה מקום לכולם. תמצאו בה גם שלל צעירים ערכיים ואנשי אמת שרוצים ביושר לשנות את פני החברה ודנים ברצינות וביסודיות בעתיד ישראל. בתוך אוירת הפסטיבל, ובין מפגשי הפנויים-פנויות, מתחיל להתגבש ברוטשילד דיון וקריאה לסדר חברתי חדש. כזה הצומח מלמטה.
זה הזמן לציבור הסרוג להיות שם, להשתתף באופן פעיל ולהשתתף בעיצוב הדיון כחלק מהותי מהחברה, תוך הבאת תפיסת העולם היהודית הייחודית. לפני שעוברים לניתוח האוחר בסגנון "מדוע נשארנו על הגבעות ולא התנחלנו בלבבות" זה הזמן להשתתף בליבת השיח הישראלי החדש. כי לדילמה הנצחית שמביא שייקספיר בפיו של המלט יש רק תשובה אחת - להיות!

הכותב הוא עיתונאי ועורך חברתי-כלכלי ב'מקור ראשון'
תאריך:  30/07/2011   |   עודכן:  30/07/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
סרוגים, צאו לרוטשילד!
תגובות  [ 13 ] מוצגות  [ 13 ]  כתוב תגובה 
1
להפגין בעד הפסקת ההקפאה ביו"ש ל"ת
שגב  |  31/07/11 00:13
2
עלוב ביותר ועיוור לאחר ל"ת
מפוקח  |  31/07/11 00:26
3
כיפות סרוגות נזרקו מטרסה
דוד איש  |  31/07/11 00:27
 
- ולמרות הכל - לדוד
איתמר ברתור  |  31/07/11 17:29
4
דברים נכונים - המסקנה לא
שגב  |  31/07/11 02:33
5
מדבר מגרוני
אביאור עמרני   |  31/07/11 03:23
6
סרוגים,שלא תפלו למלכודת-אלה שת
קורןנאוה טבריה  |  31/07/11 04:12
7
הציבור הסרוג אינטליגנטי
צפנת  |  31/07/11 07:34
8
ציבור שבע ומדושן אינו מוחה ל"ת
קריאת סרק  |  31/07/11 10:26
9
המגזר הסרוג והמגזר הדתי נעלמו ל"ת
להם יש  |  31/07/11 10:28
10
לשארית האימון האחרונה שנותרה ל ל"ת
sami-אל  |  31/07/11 10:30
11
הדרך לתיקון סילוק החולרות
לוי  |  31/07/11 10:53
12
תגובה
צנחן  |  31/07/11 13:54
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
אוריאל בן-עמי
ההיסטוריה הישראלית מלמדת, שראשי מחאות למיניהם התברגנו מהר ומוססו במו-ידיהם את מהפכות עצמם. עוד שניים-שלושה ג'ובים - וגם המחאה הזו תתמוסס ותעבור
גלעד זליבנסקי
הפיכה, הריסה, החרבה: "כמהפכת סדום ועמורה"; רבולוציה, הפיכה-בכוח של משטר-המדינה, ביטולה של צורת השלטון הקיימת לשם הקמת שלטון חדש: המהפכה הצרפתית הגדולה; שינוי הפוך ופתאומי במצב או במקצוע מסוים: תורת היחסות של אינשטיין חוללה מהפכה במדע-הפיזיקה; מצב של אי-סדרים, אנדרלמוסיה (גם בהפרזה): עוברים דירה, מהפכה בבית (מהפכה, מילון א"ש)    מאמר פילוסופי ביקורתי בן-זמננו בעקבות המסורת של האנציקלופדיסטים והוגי-דעות פוליטיים וחברתיים בתולדות המחשבה המערבית
אליקים העצני
יש לדחות על הסף כל תוכנית הבנויה על הציפייה לגרש המוני ערבים מן הארץ    גם במחנה הימין רבים דוחים את הרעיון הזה מטעמים של מוסר, ומכל מקום הוויכוח הפנימי מיותר, מפני שמעשה כזה פשוט אינו אפשרי
בעז העצני
לו המחאה הזו הייתה באה מימין, בקושי הייתה מוזכרת בתקשורת, כמו השבועות של קיום המאהל של מועצת יש"ע ליד הכנסת נגד "ההינתקות", בגשם ובקור קיצוניים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il