X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
תמונות מהפגנת הרופאים הקוראים להצלת הרפואה הציבורית [צילום: פלאש 90]
הרפואה בישראל – חשכת ימי הביניים
המלחמה של הרופאים בישראל היא בעיקר המלחמה של החולים רופאים עייפים, עם מעט מאוד זמן לכל חולה. מחלקות עמוסות שרק משחררות את מי שאפשר במקום לברר לעומק את התלונות. ולא מעט טעויות שניתן היה למנוע ישראל 2011 – חשכת ימי הביניים
[צילום: פלאש 90]

אחת הבעיות העיקריות של הרפואה בישראל היא הניסיון לתת רפואה מערבית במחיר נמוך. אז, איך בדיוק עושים את זה? דוחסים ושוב דוחסים. מכניסים חולה אחר חולה במרווחים של עשר דקות ואף פחות!

בגילוי לב אומר – יש כבר כמה אנשים, חלקם צעירים, שאני שואל את עצמי "אולי הם היו היום בחיים אם היה פחות עומס". לא קל לי עם זה. כל אדם הוא עולם ומלואו. ילדים. אישה. בעל. אנחנו יודעים לתת את הטוב ביותר. אבל אין לנו זמן

סיפרו לי שבימי הביניים אנשים היו עובדים 18 שעות רצוף. סיפרו לי שבימי הביניים אנשים היו מרוויחים מעט מאוד עבור עמלם. סיפרו לי שימי הביניים היו לפני הרבה מאוד זמן. מסתבר שגם היום, יש אנשים שחיים בימי הביניים. קוראים להם "רופאים". ולאנשים שמשלמים את המחיר קוראים "חולים".
ההסתדרות הרפואית – את מי את מייצגת?
לאחרונה התפרסם מאמר באמת ההסתדרות הרפואית שציין "המתמחים – אתם בשר מבשרנו". הסכמתי רק עם חלק מהמשפט: "המתמחים – אתם בשר". זו התחושה הקשה שלנו כשאנחנו מדברים על ההסתדרות הרפואית.
לא רק זאת, רבות מהדרישות של ההסתדרות הרפואית אינן מקובלות על הרופאים. לדוגמה – שעון נוכחות. בעוד שההסתדרות הרפואית התנגדה באופן היסטורי לשעון נוכחות, מרבית הרופאים דווקא מעוניינים בו. רופאת המשפחה שלי עובדת עשר שעות ביום ומקבלת שכר על שש. וזאת מאחר שיש דברים שהיא לא מקבלת עליהם זמן – כמו למשל לרשום מרשמים ללא תור או לעבור על בדיקות של חולים. היא דווקא מעוניינת שישלמו לה על עשר שעות, אבל ההסתדרות הרפואית לא רוצה שעון נוכחות.
כדאי לשאול מדוע? כנראה שיש רופאים שעובדים הרבה פחות, הולכים לקליניקה מוקדם ורוצים לקבל שכר מלא. האם ראוי שההסתדרות הרפואית תייצג רק אותם? מדוע שיהיו רופאים בכירים שיצאו בשעה 13:00 מהעבודה ויקבלו שכר מלא, או ישהו זמן רב בחו"ל, בעוד שמי שמשקיע שעות נוספות ונשאר עד 7 בערב לטפל בחולים לא יקבל תמורה נוספת?
כל חודש אני משלם דמי חבר של קרוב ל-300 שקלים להסתדרות הרפואית. דמי חבר שהם שערוריה בפני עצמה. אם לא יחול שינוי ניכר בגישתה של של ההסתדרות הרפואית למתמחים, אני אסיים זאת ממש בקרוב.
חולים על סרט נע
אולי אחת הבעיות העיקריות של הרפואה בישראל היא הניסיון לתת רפואה מערבית, במחיר נמוך. אז, איך בדיוק עושים את זה? דוחסים ושוב דוחסים. מכניסים חולה אחר חולה במרווחים של עשר דקות ואף פחות. שאלתם את עצמכם פעם כמה זמן לוקח לחולה בן 80 לקום, להיכנס לחדר ולהוריד את החולצה כדי שיבדקו אותו? לפחות כמה דקות. כמה זמן נשאר לבדיקה? עוד חמש דקות?
בחמש הדקות שנותרו צריך לשאול את החולה למצבו, לבדוק אותו, לעיין בתיק הרפואי, לתעד במחשב, להוציא מרשמים, לעבור על הבדיקות והצילומים, לשלוח להפניות... ועוד ועוד. אתם באמת חושבים שניתן לתת רפואה טובה בצורה הזאת? מה שקורה בסופו של דבר – מי שיש לו כסף הולך לפרטי. מי שאין לו כסף וקשרים – יקבל שירות ירוד, ולא יהיה מי שייתן את דעתו לעומק על מצבו הרפואי. ישראל 2011. בושה.
המחלקות בבתי החולים גם הן בבעיה לא פשוטה. בחלקן, כל יום צריך לקבל כ-15-10 חולים חדשים. ולכן, צריך לשחרר כמות מקבילה של חולים, שזה בערך חצי מחלקה. אחרת כולם קורסים. אם אדם מגיע עם איבוד דם, ברוב המקרים דוחפים לו מנה ושולחים אותו הביתה, במקום לנסות לברר מהיכן המנה הזו נוזלת. פשוט אין ברירה. או ששולחים הביתה או שהמחלקה מתפוצצת ואי-אפשר לתת שירות לאף אחד. וככה, מבית החולים העמוס, לרופא המשפחה הקורס, ולהפך, עד שמשהו קורה בדרך.
על מה זועקים המתמחים?
לראשונה יש מרד כללי. פשוט מדהים. הזמינו אותי לישיבה עם רופאי שיבא. עוד לפני הישיבה, אמרו לי – כולם החליטו להתפטר ומחר חותמים על המכתב. אמרתי – אני בא, אבל לא חותם על שום דבר. אני אוהב את עבודתי. אוהב את החולים. ולא רואה את עצמי מתפטר.
אבל התורנות במיון עשתה את שלה. עשרות חולים. מעט רופאים, רובם בתחילת הדרך. החולים זועמים על הזמן שהם ממתינים ומעוצבנים עליך, למרות שאתה עושה הכל, אבל באמת הכל, בלי לשתות, בלי לאכול, בלי לשבת ובלי ללכת לשירותים.
בגילוי לב אומר – יש כבר כמה אנשים, חלקם צעירים, שאני שואל את עצמי "אולי הם היו היום בחיים אם היה פחות עומס". לא קל לי עם זה. כל אדם הוא עולם ומלואו. ילדים. אישה. בעל. אנחנו יודעים לתת את הטוב ביותר. אבל אין לנו זמן. לפעמים אין אפילו מיטה לבדוק את החולה.
לא פחות משזה גרוע לחולים, זה נורא לרופאים. כל שבוע יש סיפור חדש על רופא שחטף התקף לב באמצע תורנות או אירוע מוחי בגיל 40. אני נכנס לחדר של רופא בן 40 ורואה אותו משתמש בכדורים נגד כאבים בחזה. כמה אפשר. אני רוצה לחיות. לא להגיע לגיל 40 ולפתח פרקינסון.
כמו שנהג מוגבל מבחינת שעות נהיגה רצופה, כך צריך להיות גם אצל רופאים. ועם כל הכבוד, הנהג רק צריך לא להירדם ולהגיב לסביבה. התפקיד של רופא מורכב שבעתיים. יכולת לקבל פרטים רבים בזמן קצר, להגיב מהר, לשקול שיקולים מורכבים של חיים ומוות – כל אלה מצריכים ערנות וריכוז. מצריכים הגבלה של שעות העבודה. משום מה, רק "סגן שר" הבריאות מדבר על זה, בעוד שזו עיקר הבעיה.
גם על עניין השכר אנחנו כועסים. רוב הרופאים אוהבים את העבודה ורואים בה שליחות. אומרים, "מי שאוהב את מה שהוא עושה, לא עובד אף פעם". אנשי משרד האוצר אימצו כנראה משפט זה והם חושבים שאין צורך לשלם לנו. לצערי, אין זה כך. המחירים עולים כל העת, הרבה יותר מהאינפלציה הרשמית (ראו מאמרי הקודם) וגם אנחנו בני אדם. במעט הזמן שאנחנו לא בבית החולים, אנו רוצים לחיות וליהנות. האוורור של הנפש מאפשר לנו גם לתת לאחרים. יש לכבד את השכלתנו והאחריות שלנו, ולתת לנו שכר ראוי והוגן.
לאן זה מוביל?
לצערי, זה הולך לקטסטרופה. מקבלי ההחלטות במשרד האוצר והממשלה, רובם ממעמד גבוה, מקבלים שירות מצוין. יש כסף. יש קשרים. הם לא באמת יודעים מה מרגיש אזרח מהשורה בבואו לקופת חולים או לחדר המיון. ולכן ידם קפוצה. השורה התחתונה של התקציב חשובה בעיניהם מכל דבר. מהצד השני - המתמחים. מיואשים. עמל ועוד עמל. שכר נמוך. רובם ישמחו לכמה חודשים של חופש. חלקם יעברו לבתי חולים קלים יותר או לחו"ל בהינתן ההזדמנות הראשונה. ובתווך – ההסתדרות הרפואית. רבים מרגישים שהיא מייצגת את האליטה של הרופאים ולא את מי שעובד קשה באמת. וזה חבל. אם רק היו מדברים איתנו, מקשיבים לנו באמת, הפילוג היה נמנע.
בסרט אמריקני יש בדרך-כלל סוף טוב. אם אדם שילם על הכרטיס לא יתנו לו לצאת בהרגשה רעה. לצערי, השביתה פוספסה. לא יהיו בשורות טובות בקרוב לא לרופאים ולא לחולים. עימכם הסליחה.

תאריך:  22/08/2011   |   עודכן:  23/08/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הרפואה בישראל – חשכת ימי הביניים
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איינאו פרדה סנבטו
התנכלות למתנדבים מקרב הקהילה האתיופית מצד עובדים ברשויות מקומיות    הראשונים מביאים בפני הרשויות הצעות ורעיונות לשיפור תנאי קליטת העדה האתיופית בעיר, והשניים פועלים בכל דרך על-מנת להכשילם    איפה ואיפה כלפי העדה האתיופית בישראל 2011
יובל לובנשטיין
האין זה קל ופשוט יותר להקדיש זמן ולפתור את הבעיות, ובכך חוסכים המון - חוסכים ועדה, ו"על הדרך" פותרים גם את הבעיות?
עו"ד זיו שרון, עו"ד ניר הורנשטיין
לאחרונה ניתנו על-ידי רשות המיסים החלטות מיסוי מקלות, שנועדו לתת תוקף לכוונת המחוקק לעודד מכירת קרקעות הזמינות לבנייה מהירה. על-רקע המציאות הנוכחית, מן הראוי שתינתן גם פרשנות מקלה לעניין פטורים מכוח תמ"א 38/2 (הריסת בניין) ומניין תקופת הצינון במכירת דירות שטרם הושלמה בנייתן
יצחק מאיר
היכן הם האנשים הנבונים יראי האלוהים האמיצים והחכמים היודעים היטב כי איננו ארץ של ימין או של שמאל אלא של ויכוח שאי-אפשר שלא לנהל אותו כי הוא ויכוח על העתיד שאיש אינו מצויד לחזות ואי-אפשר שלא לקיים אותו תוך אלא תוך כבוד הדדי הגון ורחב דעת
חיים נתיב
התנצלות אינה פוגעת בכבודו ו/או ביוקרתו של המתנצל. נהפוך הוא, התנצלות באה ממקום של כוח ועוצמה. חבל יהיה אם ממשלת ישראל תחמיץ את ההזדמנות בחודש הרמדאן לפיוס עם טורקיה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il