X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  ספרים
הספר מלמד כי למעשה קבוצה שלמה של אנשים, ביניהם תעשיינים, אינטלקטואלים ופרופסורים, התקבצה סביב מנהיג דיקטטור ועריץ, אשר הצליח לסחוב אחריו עדר שלם של מעריצים ולמעשה, עם שלם אשר העריץ אותו ללא עוררין כמעט
▪  ▪  ▪
אלברט שפאר טען כי ניסה להתנקש בהיטלר [צילום: AP]
ספר חובה לכל המתעניין בתורת המשטרים

ניתן ללמוד על החיבור בין טכנולוגיה למשטר מושחת ומסוכן, בקריאה מחודשת של הספר "בתוככי הרייך השלישי", בו מעלה האדריכל של הרייך אלברט שפאר את זיכרונותיו, כמי שתכנן מבנים רבים, ביניהם לשכת הקנצלר בגרמניה של היטלר, האצטדיון בנירנברג, וכן כיהן כשר החימוש של גרמניה הנאצית, בעת מלחמת העולם השנייה, אשר לאחריה הושם מאחורי סורג ובריח בכלא שפנדאו המפורסם, אך לא הוצא להורג על-ידי בית הדין הבינלאומי, אשר כנראה התחשב בכך, שלא עסק במישרין בתוכנית השמדת היהודים, ואף ניסה לדבריו לנסות להתנקש בהיטלר.
הספר מלמד כי למעשה קבוצה שלמה של אנשים ביניהם תעשיינים, אינטלקטואלים, פרופסורים, התקבצה סביב מנהיג דיקטטור ועריץ, אשר הצליח לסחוב אחריו עדר שלם של מעריצים ולמעשה, עם שלם אשר העריץ אותו ללא עוררין כמעט. גם ניסיונות הסרק להתנקש באותו עריץ ארור, היו רק בשלבים האחרונים של המערכה, והעלו חרס בידם.
הספר מתאר את העריץ כבעל זיכרון פנומנאלי למספרים, לפרטים קטנים, בעל יכולת להבין בשרטוטי מבנים, הקמת פרויקטים גדולים, ויכולת לקבל החלטות במהירות רבה. יחד עם זאת מתואר העריץ כאדם, אשר חי לעיתים כבוהמיין, כאומן, ללא סדר יום מסודר לגמרי, אלא, כמי שקם לעיתים מאוחר ועולה על יצואו רק בשעות המאוחרות של הלילה.
למעשה תהליך קבלת החלטות מוזר ביותר, כאשר חלק מהיועצים ממתינים שעות רבות, עד אשר מוזמנים בשעות מאוחרות להתייעצויות. למעשה חבורת העוזרים, היועצים, השרים, הבכירים מתגלה במלוא עליבותה, כחבורה של מתרפסים, המעוניינת להרוויח מהשהייה בשלטון, וכמובן מהתענוגות וההנאות ששכרון הכוח מעניק.
חבורה זו שהקיפה את היטלר כמו גרינג ואחרים, התגלתה במהרה כמושחתת לחלוטין, הללו החלו להחרים תמונות ואוצרות אומנות של יהודים ובכלל של המדינות שנכבשו, וכל אחד מהם צבר הון עתק, מובן ששפאר מציין כי לא עסק בכך וכי גילה צניעות בעניין זה-אשרי המאמין.
האדריכל של הרייך מציין כי למעשה לא עניינה אותו הפוליטיקה ,ברם, הוא הבין כי יש לו יכולת השפעה רבה, לצד המנהיג אשר יאפשר לו להוציא לפועל את רעיונותיו הגרנדיוזיים בתחום התכנון והבנייה.
היטלר מתואר כמי שההיגיון לא תמיד היה הצד החזק בחשיבתו, למשל כאשר התעקש לרכז כוחות רבים בקרב על "סטלינגראד", שלמעשה ההתמקדות בו חיבלה בהתקדמות הגרמנית באזורים אחרים.(ע'269).הוא מצטייר גם כדמות הפכפכה למשל: "היטלר אשר שמסוגל היה לשבת שעות ולבחון בדקדקנות תילי תילים של נתונים מספריים עד לאחרון פרטיהם".(ע'270), במקרים מסוימים אף לא בדק נתונים, כאשר דבק בו חטא היוהרה.
בספר מצוין כי גרמניה הייתה קרובה מאוד לייצור הפצצה הגרעינית, בהפרש של כשנתיים, דהיינו: עד שנת 1947. וכי לו היטלר לא היה מפריע בגחמותיו, היו מצליחים יותר בתכנון הטילים ארוכי הטווח. למעשה מתאר עצמו שפאר כסוג של "בירוקראט" אשר פועל כפקיד בממלכתו של רודן כל יכול.
יש לציין כי אחריותו אינה פחותה מייתר הפושעים של הרייך השלישי, כיוון שבפעולותיו האריך את יכולת ההישרדות של הצבא הגרמני. חשוב לציין כי היטלר פעל יחד עם הכוחות הכלכליים של גרמניה והתחייב להם בנוגע ל"שמירת העיקרון של הקניין הפרטי"(ע'367), כאשר הללו חששו מ"הלאמה".
שפאר מציין כי "הבלבול המוחלט ברגשותיי כלפיו מצא ביטויו בכך, שלמרות שאישיותו נחשפה לפניי במלוא אי מוסריותה המרושעת, לא הייתי מסוגל להחניק בקרבי הרגשת צער מסוימת של התמוטטותו הבלתי נמנעת של אדם יוצא דופן זה, שסוד הצלחתו המסחררת טמון היה בעיקרו באמונה עזה בעצמו, אמונה מוזרה ובלתי נתפסת, ובקסם אישי מוזרק ובלתי נתפס שבעתיים".(ע'437).
בסופו של עניין מציין שפאר כי הצמרת המנהיגותית של המדינה, גילתה אנוכיות רבה וכלל לא חשבה על עתידו של העם הגרמני ,אשר העלה אותה לשלטון מתוך אמונה עיוורת. שפאר מציין כי ניסה בכל מאודו למנוע את מדיניות "האדמה החרוכה", דהיינו: הפקודות של היטלר להשמיד את כל התשתיות והתעשיה, דבר שכמובן, היה מקשה על גרמניה להשתקם לאחר המלחמה.
"הדיקטטורה של היטלר הייתה הדיקטטורה הראשונה של מדינה מתועשת בעידן הטכניקה המודרנית, דיקטטורה שידעה להיעזר בצורה מושלמת בהישגי הטכנולוגיה לשם השתלטות והטלת מרות על עמה שלה".(ע'522).
שלטון עריץ זה יצר את "הטיפוס של "ממלא הפקודות" בכל הדרגים, המתגדר במעמד של "בורג קטן" ובתור שכזה יבצע באופן עיוור, ללא אבחנה וללא ביקורת כל הוראה, ואפילו ביצועה הוא בחזקת פשע, ובלבד שאותה הוראה ניתנה לו על-ידי סמכות גבוהה יותר"(ע'522).
הספר משרטט בעין בוחנת התנהלות של שלטון עריץ, מושחת וטכנוקראטי, חובה לכל המתעניין בתורת המשטרים ובאפיון מנהיגות וצורות שלטון.
האם ככל שהטכנולוגיה תתקדם נהפוך לטכנוקראטיים וביורוקראטיים יותר ויותר, האם הטכנולוגיה תאפשר הקדשת זמן גם למוסר, אתיקה, ערכיות אנושיות?

אלברט שפאר(1969)בתוככי הרייך השלישי, תל אביב: מודן.
יצא לאחרונה בכריכה דקה, 565 עמ'.תרגום: עדנה קורנפלד
תאריך:  05/09/2011   |   עודכן:  05/09/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
האדריכל של הרייך אלברט שפאר - הלקח של הטכנולוגיה?
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
מרתק
בוביקט  |  5/09/11 20:18
2
ללמד בבתי הספר
נחמן73  |  6/09/11 00:09
3
מאמר מענין
סטודנט לשעבר  |  7/09/11 08:01
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
רחלי אברהם-איתן
הספר פותח בניסיון לאפיין את רוח התקופה מתוך פרספקטיבה רחבה מאוד הכוללת תחומים רבים: היסטוריה, ספרות, פילוסופיה, פסיכולוגיה, אמנות ומדע. האירועים ההיסטוריים: שתי מלחמות העולם טבעו טביעות ניכרות בכל התחומים הנ"ל ובפרט ביצירות הספרותיות הנותנות שיקוף לכל התהליכים ותמורות היסוד של המאה העשרים
ד"ר גיזי רפפורט
כתב סנגוריה על המדע בעידן של אובדן אמונה באמת אובייקטיבית וחתירה לפלורליזם המעמיד את כל הדעות על בסיס שווה    ספר חדש לד"ר גיזי רפפורט; 159 עמ'; הוצאת גוונים
עפר דרורי
הספר כתוב בצורה קולחת בסגנונו המיוחד של הרשקוביץ, ישירות עם מעט ציניות והוא מביא את סיפורו מהגיוס לחיל השריון בסוף שנות השישים, מסלול שירותו בגדוד טנקים בסיני והחוויה הקשה שעבר בו ועד למלחמה
יעקב בן-שאול
אדם בן 65, שהיה בריא ופעיל, חצה ביום אחד את הקו, עבר מהגדרה של "איש" להגדרה של "זקן", התנתק בהדרגה מהחברה על-ידי דלדול קשריו, ועל-פי רוב חווה גם בדידות, מתח משפחתי, פגיעה בדימוי העצמי, חרדות ובעיות כלכליות    החברה מעבירה את תפקידיו החברתיים לצעירים ממנו, וכל שנותר לה הוא לממן למתנתק את המינימום הנדרש למה שהיא מכנה "גיל הזהב", שאינו אלא אקורד סיום צורם במערכה האחרונה
עפר דרורי
בשפה רזה כותב רייכמן את זיכרונותיו מהמחנה, את תחושותיו עד להתקוממות והמרד של הניצולים בנאצים מנהלי המחנה. עדות קשה אבל חשוב לקרוא
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il