X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
טעה בית המשפט המחוזי כאשר התנה על חוק המכר (דירות) התשל"ג 1973 לרעת הדיירים - בניגוד לסעיף 7א' לחוק, ופירש כי תקן שאיננו רשמי איננו מחייב את הקבלן בעסקת מכירת דירה
▪  ▪  ▪
על הקבלן לעמוד בכל דרישותיו וכל עבודות הבנייה [צילום: פלאש 90]

מדובר בע"א 1017/08 האחים שרבט חברה לבניין בע"מ נ' דניאלס אליג'יה (מחוזי תל אביב, שופטת: רות לבהר שרון, פורסם בפדאור) - פסק דין אשר דן בסוגי התקנים ודרך הפיכתם לתקנים רשמיים - תוך התעלמות מחוק המכר (דירות) תשל"ג 1973, הקובע כי על הקבלן לעמוד בכל התקנים, אלה שהם רשמיים ואלה שאינם רשמיים.
על-פי חוק המכר (דירות), על הקבלן לעמוד בכל התקנים הישראלים, ולהלן הסבר הדברים;
תקן שאינו רשמי
על-פי חוק המכר (דירות), חובה על הקבלן למסור לדייר מפרט חתום - בנוסח אשר נקבע בצו מכר (דירות) (טופס של מפרט) תשל"ד 1974, וזאת לפי סעיף 3 לחוק המכר (דירות), ולהלן ציטוט:
"3. פרטי המפרט (תיקון: תש"ן):
(א) המפרט יהיה בטופס שקבע שר השיכון בצו שהובא לידיעת ועדת הכלכלה של הכנסת לפני פרסומו ברשומות;"
על-פי הנוסח של המפרט, שהוא נוסח קבוע ובלתי ניתן לשינוי, חובה על הקבלן לבנות את הדירה על-פי כל התקנים - הרשמיים ושאינם רשמיים. ראה הערה ג' בטופס המפרט, ולהלן ציטוט:
"(ג) כל המוצרים והמלאכות יהיו לפי דרישות התקן הישראלי כאשר יש כזה."
כלומר - בכל מקום בו יש תקן ישראלי, רשמי או לא, על הקבלן לעמוד בכול דרישותיו, לגבי כל המוצרים וכול עבודות הבנייה.
כוחה של המלצה
תקן שאיננו רשמי משמש כהמלצה מקצועית וכאמת מידה לכללי המקצוע הטובים - כך קבע גם בית המשפט המחוזי בע"א 1017/08 הנ"ל. לאמור - מדובר בדרישות הטיב המקובלות בענף הבנייה, ומטעם זה מצא לנכון מחוקק המשנה לאמצו ולחייבו במסגרת חיוב התאמה למפרט.
ראה הרחבה של חובת הקבלן גם במקומות בהם אין תקן, בע"א 469/88 זעפרני נ' רמט (מחוזי ירושלים), שופט: צבי א' טל, ולהלן ציטוט:
"לא הכול ניתן להיכתב ושום תקנות ושום מיפרטים טכניים אינם מסוגלים לפרוט הכול...
כמו ברגמן, סבור גם אני, שקונה זכאי לקבל מוצר מוגמר כראוי, בלי פגמים אסתטיים, אקוסטיים ואחרים, גם אם אין לך ביטוי בתקנים. התקנים נועדו שלא יפחתו מהם. אבל אין הם פוטרים את בונה על פיהם מתיקון פגמים שלא נמנו."
(פסק הדין במלואו מובא בספר "עדות מומחה" מאת ד"ר א' בן עזרא, בהוצאת "שי" מהדורת תשס"ב, עמ' 505)
דברים אלה מדברים בעדם. רמת הבנייה איננה נמדדת רק בהשוואה לתקנות, תקנים ומפרטים - אלא ביחס למקובל, לרצוי ולנכון - וגם כאשר אין לכך אסמכתא חוקתית כלשהי.
התניה על חוק המכר דירות
פרשנותו של בית המשפט בע"א 1017/08 הנ"ל - לפיה תקן שאינו רשמי הוא תקן שלא מחייב את הקבלן המוכר דירה - היא התניה על חוק המכר (דירות) לרעת הקונה, וזאת בניגוד לסעיף 7א' לחוק, הקובע כי אין להתנות על חוק המכר (דירות) לרעת הקונה, ולהלן ציטוט:
"7א. התניה - לטובת הקונה (תיקון: תש"ן)
אין להתנות על הוראות חוק זה, אלא לטובת הקונה."
סיכום
עיננו הרואות, כי פסק דינו של בית המשפט המחוזי בתל אביב האחים שרבט נ' דניאלס יצר תימוכין לגריעה בזכויות הדיירים בניגוד להוראות חוק המכר (דירות) בכך שדילג על החובה הכתובה בטופס המפרט ואישר אי התאמה לתקן בלתי רשמי; זאת עשה מבלי לשים לב לכך שאי התאמה כזו יוצרת אי התאמה למפרט המכר.

הכותב הוא מהנדס אזרחי
תאריך:  27/10/2011   |   עודכן:  27/10/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
תקן ישראלי לא רשמי - הוא תקן מחייב
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
שמואל פישר
בשטחי יו"ש מתבצעת בניה פלשתינית בלתי-חוקית שתכליתה להעביר אזורים משטחי C לריבונות פלשתינית. ממשלת ישראל בראשות בנימין נתניהו ואהוד ברק מסכימה לכך ומסתירה את מדיניותה זו מעיני הציבור. העובדות המרות נחשפות בפני הציבור רק כאשר מוגשת עתירה משפטית. בג"ץ מאפשר לממשלה לא לאכוף את חוקי התכנון והבניה, ובכך - למסור לפלשתינים שטחים נרחבים נוספים ללא החלטה פורמלית של הממשלה
חננאל ובר
ע"פ תורתנו הקדושה אחרי המבול, הקב"ה לא הוסיף מצוות נוספות למערכת המשפט הכלל-אנושית. לכן, הסיקו חז"ל שאותן שבע מצוות היוו את כל מערכת המשפט המחייבת את אומות העולם
אברהם בן-עזרא
בית המשפט מוסמך להימנע מביטול מומחה אשר מונה על ידו, ואפילו לשמור על מעמדו ועל כבודו, אך ביחד עם זאת - להעדיף את חוות דעתו של מומחה צד לדיון על פני חוות דעתו של מומחה בית המשפט, והיו דברים מעולם
עופר לפלר
על-אף שאני נמנע מלטוס עם אל-על, לא הייתה לי ברירה ואת טיסתי האחרונה עשיתי עם החברה    ושוב זה קרה: השירות היה לקוי והכבוּדה היקרה ללבי נרמסה    הכל מתחיל בחוסר ההבנה של אל-על כי לנוסע חשוב שיתייחסו אליו ואל הכבוּדה שלו בכבוד ולא ב"סמוך" הישראלי המכוער    מכתב גלוי למנכ"ל אל-על
עו"ד אברהם פכטר
אריק שרון - חייל, מפקד מגדולי המצביאים של ישראל מאז תקומתה. שרון, כגנרל על מהלכיו הצבאיים והישגיו בשדה הקרב, נמצא בשורה הראשונה של גדולי המצביאים כמו גנרל פטון, מונטגומרי, ברדלי ורומל. באישיותו ובמעשיו דומה יותר לגנרל פטון ומעל לכל בולטת מנהיגותו במלחמת יום הכיפורים    על ספרו הביוגרפי של שרון - שנכתב על-ידי בנו גלעד - "חייו של מנהיג", הערות ותוספות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il