X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  ספרים
האם אפשר להתפלל מבלי להאמין באלוהים? בספרו החדש טוען פרופ' אבי שגיא שבהחלט כן. הספר מקבץ ממרחבי הספרות העברית מבעי תפילה רבים שאינם מניחים את קיומו של אלוהים, ופורס טיפולוגיה מרתקת של סוגי התפילה השונים התחקות אחר התובנות העמוקות הטמונות בספר - על אודות האדם, המודרנה והתפילה
▪  ▪  ▪

במאה הראשונה לפנה"ס תיאר המדינאי והנואם הדגול קיקרו את שקיעת המקדשים הרומיים. המקדשים השוקקים הלכו והתרוקנו, הכהנים אבדו את מעמדם ואישי ציבור הפסיקו להיוועץ בנביאות המקדשים המפוארים. הרומאים גילו שהנבואות לא מתממשות, שאמצעי הנחש לא עובדים. "מדוע אותם האמצעים שעד אתמול הנחו את העשייה האנושית אינם יעילים עוד?" - שאלו את עצמם ההוגים. אחת התשובות הייתה - האלים אינם עוד בחיים; הם גוועו ומתו. אט אט התכסתה התרבות היוונית­-רומית בערימות אשפה למשך אלף שנים של מוות, שהסתיימו ברנסאנס, בתחייה מחדש: אומני הרנסאנס חזרו ואימצו את האלים המתים, התנחמו בחורבות המקדשים ושיקמו את האסתטיקה הקלאסית. הם לא חזרו להאמין באלים, אבל המיתולוגיות - סיפורי האלים - חזרו להוות השראה עבור עולמם וזהותם.
לעומת זאת, העם היהודי המשיך להאמין באלהיו ולהתפלל אליו גם לאחר חורבן מקדשו. האמונה באל לא הייתה מותנית במקדש, בהצלחה היסטורית ואפילו לא בהיענותו של הקב"ה לתפילות מאמיניו. אבדן האמונה היהודית התרחש רק במאה התשע עשרה, ובניגוד להיסטוריה הרומית, הוא לא היה תוצר של משבר אלא דווקא של שפע: דלתות האמנציפציה הנפתחות, תנועות הגאולה הגדולות של המאה התשע עשרה והעשרים הפכו את אלוהים למיותר עבור המוני בית ישראל; מקדשי המעט הלכו והתרוקנו, בתי תפילה שממו. מתוך רקע זה קמה גם הציונות המעשית - חלק ממנהיגיה הרעיוניים הכריזו מלחמה כנגד האמונה והמצוות וכנגד התפילה; סנקציות ספונטניות וממוסדות הוטלו על היחידים שהעזו לעמוד בתפילה.
והנה, בעשורים האחרונים מתחולל רנסאנס יהודי מופלא: בני בניהם של המורדים במסורת שבים להתפלל: 'בית תפילה ישראלי' בתל­-אביב, קהילת 'ניגון הלב' בנהלל, קהילת גן יבנה, ארגון 'קולות' ועוד, מקיימים תפילה חילונית. האוקסימורון "תפילה חילונית" עלול להכעיס חלק מאותם מתפללים, שכן הם חשים שיש לתפילתם מימד דתי מובהק, ואכן קשה להתכחש לכך שאלו קהילות דתיות בנשמתן. ועם זאת, המונח "תפילה חילונית" מוצדק בעיני, מפני שרוב מתפללי הקהילות הללו אינם מחויבים לתורה ולמצוות וחלקם אף אינו מחוייב לאמונה באלהים.
אך האם אפשר להתפלל מבלי להאמין באלהים? מסתבר שאפשר גם אפשר. ספר העיון החדש של פרופ' אבי שגיא, "פצועי תפילה", נותן דין וחשבון מאלף על סוגים שונים של תפילות לאחר מות האלהים.
"מי שלא התפלל מעולם אינו אנושי במלואו"
תפילתם של אנשים שאינם מאמינים היא עובדה. ההגות יכולה לבחור לבקר אותה או לנסות להנהיר אותה, ושגיא בחר בדרך השנייה. בספר הוא מראה כיצד רעיון מות האל לא רק פגע בחיי הדת, אלא אף "נתן דחיפה לחידושם של חיים דתיים בזמננו". הקורא בספר יגלה שאתיאיזם עשוי להיות סודה של הדת בכלל ושל המפגש בין אדם לאלהיו בתפילה בפרט; הוא יגלה שתפילה עשויה להיות מפגש עם אל­-חי כמו שהיא יכולה להיות רגע חוזר ונשנה של פרידה, פרידת עולמים. יתרה מזאת, שגיא גואל את ביטויי התפילה המפוזרים בספרות העברית שעד כה התעלמו מהם מתוך ההנחה כי בתקופה בה נכתבו הייתה התפילה בבחינת מוקצה מחמת מיאוס. הוא מדגים את מכווה­­-התפילה בכתיבתם של אומנים בעלי גישה סוציאליסטית ומטריאליסטית ומאפיין סוגים שונים של התפרצויות תפילה ביצירתם.
לאורך הספר ממיין המחבר מבעי תפילה שונים שאינם מניחים את קיומו של אלהים ופורס טיפולוגיה מרתקת המבוססת על ניתוח תפילות כמו גם על ניתוח שירי תפילה, קטעי סיפורת ועדויות אישיות. אני נמנע בכוונה מלתאר כאן את המיונים שעורך המחבר, מפני שיש ערך רב בחוויית הגילוי של שירי התפילה החודרים ושל קטעי העדות והמסות על התפילה הפזורים בספר. הניתוחים של שגיא לטקסטים הללו מצליחים להפוך את "פצעי התפילה" לתובנות פילוסופיות ותיאולוגיות מחודדות.
דווקא מפני שהדרך למסקנתו החותמת של הספר כל כך מרשימה, אינני מהסס לגלות את השורה התחתונה. אבי שגיא קובע בסיום הספר כי "האדם הוא יש מתפלל", או בלשונו של אברהם יהושע השל: "מי שלא התפלל מעולם אינו אנושי במלואו". שגיא רואה בתפילה ביטוי לשאיפה שהופכת בני אדם לאנושיים במלואם - השאיפה לחריגה עצמית. שאיפה זו עשויה ללבוש צורות שונות, שהתפילה היא מן האציליות שבהן.
ספריו של פרופ' אבי שגיא ממלאים מדף שלם בספרים ומאמרים בתחומי ההתחדשות היהודית בזמננו. במידה רבה, הספר שלפנינו הוא דין וחשבון אישי על אפשרותה של דתיות בכלל לאחר מות האלהים. ניתן לשער כי מחבר הספר מבקש לטעון לא רק שהתפילה הינה אפשרית לאחר מות האל, אלא גם שמהותה של התפילה המודרנית (הן עבור דתיים והן עבור אלו שאינם דתיים) שונה במהותה מזו שהתפללו שלומי אמוני ישראל בעידן הטרום מודרני. או אם לחזור ולנסח מחדש את המכתם של השל, הרי ש"מי שלא התפלל תפילה פצועה לאחר מות האל, עדיין אינו אנושי במלואו".

הכותב הוא מורה, מחנך ועמית מחקר במכון שלום הרטמן.
תאריך:  26/12/2011   |   עודכן:  26/12/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
פצועי תפילה: תפילה לאחר "מות האל"
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
פלצני המחקר
ש. יוליוס  |  9/03/12 16:09
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אלישע פורת
הכרך הששי במניין הכרכים של 'כל שירי אבא קובנר. הפתעות וחידושים, בנושאים ובצורות השיר, מצפות בספר החדש, אפילו למכירי ומוקירי שירתו הוותיקים של אבא קובנר.
משה ניסנבוים
עלי מרצבך, פרופסור למתמטיקה באוניברסיטת בר-אילן, בוחן את הגורל, הניחוש והמזל לעומקם מזוויות שונות    ספר זורם, קליל וגם מעמיק    שווה קריאה
יוסי ברנע
ביקורת לספר "צופן הישראליות - עשרת הדיברות של שנות האלפיים", מאת גד יאיר, 2011, הוצאת כתר, 207 עמודים
שולמית קיסרי
הספר "סטונר", פרי עטו של ג'ון ויליאמס, הוא רומן מסוג נדיר    סיפורו של אדם מעמיק, איש עקרונות, שחי חיים די אפורים עד שאהבת אמת פוקדת אותו, אהבה שנגמרת בדרך בה כל הרומנים מהסוג הזה נגמרים    שווה קריאה, עצוב שנגמר
יוסי ברנע
ביקורת על ספרה של גיזי רפפורט, "הטוב שבעולמות האפשריים, מול סכנת הרלטיביזם", הוצאת גוונים, 2011, 159 ש"ח
רשימות נוספות
יחזקאל קויפמן: גלות, גאולה ואמונת המקרא  /  פרופ' ישראל קנוהל
כיצד מיוצרת ההלכה?  /  פרופ' עדיאל שרמר
יהדות - בין דת לבין לאום  /  רני יגר, ד"ר נעמה אזולאי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il