X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מאמר ראשון בסדרה: דגים במרשתת
▪  ▪  ▪
וויקיפדיה. שדה פורה לצמיחת מומחים בכל תחומי הדעת

כבר כמעט שנתיים של עריכה וכתיבה בוויקיפדיה, ולא יהיה זה מופרז לומר שהמפגש עם בני שיח, בני פלוגתא וסתם בני אדם, היא החוויה העיקרית שבהן.
לכאורה הן פעולות בסדנא הפרטית של העורכת או העורך הישובים מול מחשבם וידם על מקלדתו; בדרך כלל בבית, אבל גם במשרד, באוטובוס ובבית הקפה. אני עצמי עורכת בוויקיפדיה גם על שפת הים, במדשאת האוניברסיטה ועל מדרגת אבן ברובע היהודי, מוקפת חברים או בדל"ת אמותי, אבל מבלי להרגיש אף לרגע לבדי בוויקיפדיה. אז ככה, נכנסים אל הוויקיפדיה (הוויקי, בעגה הוויקיפדית) ומיד באים לקראתנו החברות והחברים העסוקים בעבודה מתמדת של הקמת הערכים החדשים ושיפורם של הקיימים, בהסדרת המערכת הטכנית לאחזקתם של המלל והתמונות שבערכים, בצילום תמונות ובהעלאתם אל הוויקיפדיה, ובשמירה על זכויות יוצרים של כל אלה.
שדה פורה לצמיחת מומחים
המדיום הוויקיפידי הוא שדה פורה לצמיחתם של מומחים וסופרים בכל תחומי הדעת האנושית שהמפגש עמהם מרגש, משמח, מסעיר את המחשבה. בין שהיו מדופלמים באקדמיה קודם להגעתם אל הוויקי, ובין שצמחו בה ומתוכה, ועשו חיל בהתעמקות ובהתמחות בנושאים החביבים עליהם. לשם כתיבת הערכים, הם עסוקים תדיר במחקר, בשוטטות אחרי חומרים חדשים בנושאים האהובים עליהם, וביצירתם של ערכים חדשים על-פי הסוגה האנציקלופדית, ואף סידורם בקטגוריות ובתבניות ניווט בוויקיפדיה.
מפגש בלתי אמצעי עם מומחים בכל תחומי הדעת
הכתיבה המשותפת על מדיום אחד - הוויקיפדיה - מאפשרת את המפגש הבלתי אמצעי עם המומחים הללו, שלא היה מתקיים אלמלא הוויקיפדיה. האפשרות להשאר אלמוניים לגמרי או למחצה, ועם זאת ליצור, להקים ולכתוב בוויקפדיה על מידע מעמיק ומסודר בכך תחום, מנגיש רבים אל כתיבה מתמחה ומעשירה את קוראי העברית בכל אתר בעולם.
חלק מהערכים הם תקדימיים במהותם, בהיותם כתובים עברית, במידע המרוכז והמוסדר המוגש בהם באופן שיטתי. ועל כן, גם חוקרים באקדמיה נעזרים בהם במחקר ובהכנת הרצאות ומערכי שיעורים באוניברסיטה ומחוצה לה. וכך מתאפשר בוויקיפדיה מפגש נדיר בוויקיפדיה של מומחים, חובבים ואוהבים, שללא אהבתם לא היו מקדישים מזמנם לכתיבה ולעריכה.
המומחים בוויקיפדיה הם רבים ונפלאים, רק מתי מעט מהם אתאר במאמר ראשון זה וגם לא בשמותיהם הוויקיפדיים והשאר במאמרים הבאים, גם לא אכתוב את שמותם בוויקי, זאת תגלו אתם הקוראים כאשר תכנסו אל הוויקיפדיה. תגלו מומחה בינלאומי לשחמט אשר כתב אינספור ערכים בתחום, בלעדיים באיכותם; תמצאו מי שהקדיש שנים לחקר תולדות הספורט בישראל ולדעתי הוא אחד המומחים בארץ בנושא, כותבי ההיסטוריה של הספורט יזדקקו לו; מספר ויקיפדים התמחו במתמטיקה, מלמדים אותה או רשומים כלומדים אותה באוניברסיטאות ישראל: הם כתבו מאות ערכי מתמטיקה בעברית, תקדימיים בתוכנם ובהיקפם.
תמצאו בוויקיפדיה ידען לאמנות ישראלית, מומחה ובקיא ומבין בתולדותיה; ועוד דוגמאות ישנן למכביר, כהנה וכהנה. אז מה עושה הפגישה של מומחים מדופלמים ושאינם מדופלמים, בתחומים שונים יחדו, תחת קורת גג אינטרנטית אחת? זאת במאמר הבא עלינו לטובה.

תאריך:  18/03/2012   |   עודכן:  06/10/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
נרי אבנרי
ניתן להגדיר את נשיא המדינה כתופעה אנושית חד-פעמית. מנהיגים, מלכים ורוזנים דורשים את קרבתו. הוא פולט את המילה "שלום" כל-כך הרבה פעמים, שרק המילה "צנטריפוגות" נשמעת יותר. הסיטואציה לפיה מנהיג הטועים חוגג, היא עיוות. הלכתי לארכיון...    שחף פילוביץ', זה בשבילך
חניאל פרבר
אחת מן הסיבות לקריאת המגילה בפסח - חג האביב הוא מפני שעונת האביב מזכירה תיאורים רבים משיר השירים. סיבה נוספת היא שבמגילה מפורש עניין יציאת מצרים. לכן גם מטעם זה נהגו בקהילות שונות לקרוא את מגילת שיר השירים בשביעי של פסח או בתום ליל הסדר
גורי גרוסמן
ההחלטה של ראשי הרשויות בדרום שלא לחדש את הלימודים למרות החלטת פיקוד העורף - היא התקוממות אזרחית נגד השלטון המנוכר
איתן קלינסקי
אני מודאג לא רק מהקשר ההדוק של המתנחלים עם חוגי הימין האוונגליסטי הנוצרי, המרפדים אותם בסכומי ממון המרקיעים למיליוני דולרים. אני מודאג יותר מכך, שהאגף הזה הוא חביביו של בנימין נתניהו, שיחד הם משלבים ידיים כדי לאגֵף את אובמה עם כוחות מימין
אברהם בן-עזרא
לא קשה להבין מה ישעשע יותר את הצופים בבית, ולא רחוק לדמיין אילו נזקים ייגרמו לילדים שבבית, וגם למבוגרים - שאף הם אינם חסינים בפני השפעות מרתקות, משעשעות, מאתגרות, סאדו-מזוכיזם שכזה או אחר. הרייטינג הגבוה יהיה מובטח - שכן הרכבת הפאזל של התוכניות תהיה בנויה עליו ועל פיו, כמטרת על נכספת ומקודשת
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il