X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
אל לנו להטעות את עצמנו ואת ילדינו – הרכבות והמשרפות היו הסוף ולא ההתחלה, פועל יוצא ולא המניע. לכן חובה מוסרית רובצת עלינו ואחריות כלפי הדורות הבאים - להרחיק לכת עד לראשיתה של השואה על-מנת לחשוף את שורשיה ולהבין את סיבתה
▪  ▪  ▪
האם זכר השואה הופקע מרשות העם? [צילום: פלאש 90]

"בושה וחרפה - חוצפנים, איך הם מעזים לעשות שימוש ציני ונבזה באחד הדברים הקדושים בהיסטוריה של העם היהודי? פשוט בושה, אוכלי חינם ופרזיטים" - (טלי)
"אתם הפושעים האמתיים, המבזים... אתם הסיקריקים, מחרחרי ריב ומדון, מקומכם לא בתוך עם ישראל..." - (שומר שבת).
אלה הם מקצת הציטוטים מהטוקבקיסטים, רק שניים מיני רבים שגינו את ההפגנה מלפני כמה חודשים בה חלק מהחרדים ענדו טלאי צהוב. מיד עם תום אותה ההפגנה נערך סקר ובו מעל 90% הגיבו נגד השימוש שעשו החרדים בסמלי השואה. תגובה זאת של הציבור בישראל אינה מפתיעה.
העיסוק בזכר השואה הוא מסיבי, רציף ולמעשה לא נפסק לרגע, קל וחומר בימי הזיכרון. במיוחד לנוכח ניסיונות שונאי ישראל להכחיש את השואה, או, לפחות, להקטין את ממדיה בתודעה העולמית. הממסד הישראלי מעוניין בהעמקת התודעה של זכר השואה, ולכן שוב ושוב – ועוד ביתר שאת - נשלחו השנה משלחות, צעדו צעדות, הושמעו זיכרונות והוקרנו סרטי אימה על התקופה היא.
ומה עם החרדים, אשר העזו לענוד את הטלאי וללבוש את הבגדים של אסירי המחנות? אלה עוד מעט יוכרזו פושעים פליליים: ועדת השרים כבר עומלת על הצעת חוק האוסר שימוש בסמלי השואה. העונש המוצע הוא מאסר של חצי שנה וקנס בסכום של עד 100 אלף שקל.
הממסד לא נותן לשכוח, לא ייתן להשכיח, אך בד-בבד עולה השאלה: האם הממסד מאפשר דיון על השואה בקונטקסט האקטואליה הישראלית? או שהוא הפקיע את זכר השואה מרשות העם כי המונופול על השואה - כך סבור הממסד – שייך לו.
תכסיסן פוליטי ודובר כריזמטי
ב-30 לינואר 1933 היטלר נתמנה לקנצלר. להגיע לשלטון בגרמניה הדמוקרטית היה ניתן רק בבחירות דמוקרטיות, לכן הוא היה זקוק באופן נואש להגדיל את מספר המנדטים. איך? האם ניתן להפוך תנועה פוליטית שולית ולא כל-כך פופולרית לכוח דומיננטי שיעלה לכס השלטון? היטלר לא נרתע מהקושי, כאשר, חמש שנים לפני, ניצב מול משימה בלתי אפשרית רק עם 12 מנדטים בפרלמנט של 1928. תכסיסן פוליטי מוכשר ודובר כריזמטי מיומן, הוא היה מונע ברדיפת השררה אשר קבעה את כול צעדיו בהמשך.
על-מנת למשוך את ההמון, המפלגה השתמשה בסיסמת ה"צדק חברתי", קרי - סוציאליזם. לא במקרה נכללו בשמה של מפלגה הנאצית שתי מילות קסם: מפלגה "סוציאליסטית" ומפלגת "הפועלים"1. אך היה מכשול אחד שהפריע למסעו של היטלר "למען צדק חברתי" – כבר הייתה מפלגה אחרת בגרמניה אשר שנים לפני חרטה כבר על דגלה את אותה הסיסמא של צדק חברתי וגם נהנתה מתמיכה רחבה בקלפי. לכן – היא הפכה לאויב ומכשול הראשון החוסם את דרכו של היטלר לשלטון.
כבר ב-31 למרץ 1933 בפרברי מינכן הוקם מחנה ריכוז ראשון – מחנה דכאו (Dachau). האסירים הראשונים הוכנסו למחנות הריכוז לא בשל היותם יהודים, אלא בשל היותם חברי המפלגה המתחרה בזירת הצדק החברתי.
סימון, הכפשה ודה-לגיטימציה והוצאה לפועל, כך נהגה המפלגה: "כך הופיעו הזרעים הראשוניים של ה- modus operandi המועדף, זרעים שהצמיחו מאוחר יותר, כעבור עשור, את הפרי המורעל – את השואה".2
בד בבד עם רדיפה וחיסול של מתחריה הפוליטיים, החלה המפלגה למלא את התחייבויותיה החברתיות-כלכליות: הכלכלה התייצבה, שיעור האבטלה ירד ורווחת מעמד הביניים עלתה. להיטלר לא היו דוברים, יועצי תקשורת או יועצי תדמית - על-מנת לזכות באהדת המצלמה וההמון הוא התאמן שעות מול הראי לפני כל הופעה, ממש כמו שעושה היום כוכב טלוויזיוני. הוא היה גם היועץ הפוליטי של עצמו.
שנאת האויב המשותף - היהודים
בעל אינטואיציה פוליטית מחודדת, הוא בחר באופן מדיוק את הקלף המנצח – את ה"צדק חברתי". זאת הייתה בחירה פוליטית מושלמת, במיוחד לאור המשבר הכלכלי העולמי שפרץ באותה תקופה. אך היטלר גם הבין ש"הצדק החברתי" לבדו לא יספיק לו כדי לעלות לשלטון. צדק חברתי שימש את הקוטב החיובי שב"מגנט". אך המגנט, כידוע, חייב להיות דו-קוטבי - לכן היה נחוץ לחבר לאותו ה"מגנט" את ה"קוטב השני" - השלילי.
ואין כמו קסנופוביה, שנאת האויב המשותף והמוסכם, כדי למשוך המונים וללכדם סביב המפלגה - כך נחרץ גורלם של היהודים. המפלגה נצרכה ליהודים בראש ובראשונה בתור אמצעי ולא כמטרה בפני עצמה. גם את היודופוביה האישית שלו רתם היטלר לטובת מטרות אסטרטגיות מפלגתית-פוליטית. שנאתו העזה ליהודים לא הייתה שנאת פסיכופט, אלא אמצעי פוליטי, רציונלי ושקול. הלהיטות וההיסטריה האנטישמית שירתו מטרה רציונאלית לחלוטין. ניתן לומר: אילו הייתה מפלגתו של היטלר נקראת "מפלגה רציונל-סוציאליסטית", היה שם זה הולם לה ביותר.
את תפיסת הרציונליזם האנטישמי גיבש היטלר בשלב מוקדם מאד. עוד בשנת 1919 במאמרו "השאילה היהודית" הוא הסתייג מהפוגרום הקלאסי כביטוי ל"אנטישמיות אמוציונאלית גרידא". במקום זה הוא דגל ל"אנטישמיות מנומקת באופן רציונאלי". כך מסכם אחד מחוקרי השואה הדגולים, ראול הילברג, את אותו מאמר של היטלר משנת 1919: "התוצאות (של פוגרום) – היא פגיעה ברכוש ובנפש ותו לא, דבר אשר אינו גורר אחריו צעדי המשך. מה שנדרש, לעומת זאת, הוא תהליך, תהליך רציף של הרס כאשר כל שלב בו גורר את השלב הבא"3 .
רציונליזציה של האנטישמיות
החל מינואר 1933 הפך האוסטרקיזם ("de-Jewification”) למדיניות אסטרטגית של המפלגה כלפי היהודים.
ללא "רציונליזציה" היה קשה לשכנע את ההמונים - על-אף האנטישמיות הטבעית בקרב חלק מהגרמנים, צעדים קיצוניים נגד יהודי גרמניה לא נקלטו חלק. כך, גם לאחר העברת חוקי נירנברג בפרלמנט ולאחר חרם העסקים שבבעלות יהודית - ואפילו לאחר "ליל הבדולח" (נובמבר 1938) - רק "מיעוט זניח של גרמנים 'רגילים' הצטרפו לפרעות באופן ספונטני... רוב האוכלוסיה הסתייגה מהברבריות ומהשמדות הרכוש – 'אנטישמיות זה בסדר – אבל לא ככה' - זאת הייתה הדעה המקובלת בציבור... ואפילו עבור מרבית הנאצים עצמם קשה היה לדמיין עד לאן עתידה להתגלגל השואה הנולדת תוך שנים ספורות"4 . הייתה נדרשת עוד אינדוקטרינציה מסיבית בכדי להשריש את האידאולוגיה בקרב ההמונים ולבסס עליה את המשטר הבלתי-מעורר של המפלגה. הייתה נדרשת רציונליזציה של האנטישמיות.
דימוי היהודי המצוי
והעבודה החלה. - ליצור דימוי של היהודי המצוי, אשר יוכיח את הכרח עקירתו מהנוף הגרמני. למשימה גויסו מיטב אנשי התקשורת, אנשי האקדמיה והאומנים. כל אחד היה חייב לתרום את חלקו בדמוניזציה של היהודי המצוי. כך גובשה תזה של 5Aussaugejuden - יהודים-פרזיטים. כך זה תואר ביצרת ה"מופת" של המפלגה - "היהודי כפרזיט כלל-עולמי": "האנושות ההוגנת סובלת מהפרזיטיזם היהודי... אנשים לא ערים לכך שהיהודים מסתירים את מהותם תחת מסווה של קהילה דתית. אנשים טועים בהסתכלותם זאת – הם לא מסיקים מסקנה לוגית כאשר לא רוצים להכיר בעובדה מה הטבע האמיתי של היהודים."
"הן לחבריה והן לאלה שלא הציעה המפלגה תפיסת עולם כוללת של משמעות, תפיסה אשר באמצעות סימבולים רבי-עוצמה, המפלגה הדגימה להם איך להבדיל בין 'שלנו' לבין 'אויב', בין שותף לדעה לבין מתנכר, בין לא יהודי לבין יהודי".6
ב-1944 פרסמו בארה"ב שני פילוסופים-מהגרים מגרמניה, את ספרם המפורסם "הדיאלקטיקה של הנאורות"7 ובו הם חשפו את שורשיה העמוקים של השואה. כך הם כתבו: "הכוחות, אשר נוצרו ב"עידן הנאורות"9 על-מנת לשחרר את האנושות, הן-הן אותו הדיבוק בו בני אנוש אחוזים כעת. האדם משלם את מחיר התגברות הכוחות האלה ... הרעיונות של עידן הנאורות משתלטים על הסדר העולמי כמו דיקטטור... חשיבה רציונאלית ו'מדעיזם' הופכים לתכלית האוטומטית של עצמם, לנוסחה מתמטית – מעין ריטואל מקודש של חשיבה". מסקנת מחברי הספר: השואה היא פועל יוצא של הרציונליזם והדיאלקטיקה הרעיונית של עידן הנאורות.
סוף דבר
מדי ימי השואה יזכירו לנו שוב את הטרנספורטים, את צעדות המוות, את המשרפות – את כל הזוועות של השואה. בו בעת יבלוט גם חוסר התעמקות אמתית בשורשי בשואה. הרדידות של הדיון הציבורי בנושא, התיאורים הפלסטיים המעלים את סף האימה, המסרים הפשטניים והמסקנות הטריוויאליות המובאות בפני הציבור, רדידות זאת הרי מאפיינת את הדיון הציבורי במחוזותינו.
אך אם באמת כנים אנחנו ובכוונתנו להנציח את הזיכרון, אז אל לנו לשכוח את העיקר: לזהות את ניצניה הראשוניים של השואה. אל לנו להטעות את עצמנו ואת ילדנו – הרכבות והמשרפות היו הסוף ולא ההתחלה, פועל יוצא ולא המניע. לכן חובה מוסרית רובצת עלינו ואחריות כלפי הדורות הבאים - להרחיק לכת עד לראשיתה של השואה על-מנת לחשוף את שורשיה ולהבין את סיבתה.

הערות:

1. National Socialist German Workers Party / National Sozialistische Deutsche Arbeiterpartei NSDAP
2. שם 19p.
3. Raul Hilberg, The Destruction of the European Jews, 3rd ed. (New Haven Yale University Press, 2003), vol. I, p. 50
4. p.15 Alan Steinweis, Kristallnacht 1938, Harvard College, 2009
5. parasitic Jews
6. Claudia Koonz, The Nazi Conscience Cambridge, MA: The Belknap Press of Harvard University Press, 2003, p. 273
7. Max Horkheimer and Theodor Adorno “Dialectic of Enlightenment” London: Verso, 1989, pp. 9, 25
8. תנועה אינטלקטואלית באירופה, ששמה לעצמה למטרה לבסס מוסר, אסתטיקה וידע הנשענים על רציונליות והנחת יסוד לוגוצנטרית

תאריך:  22/04/2012   |   עודכן:  22/04/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מונופול ושמו שואה
תגובות  [ 28 ] מוצגות  [ 28 ]  כתוב תגובה 
1
כבר עשרות שנים אני מנסה
חנה שרה-  |  23/04/12 07:22
 
- הסתה פרועה של חרדית
חתולי  |  28/04/12 12:31
2
המאמר עדיין חסר. ל"ת
דב שטיין  |  23/04/12 09:09
3
המאמר עדיין חסר.
דב שטיין  |  23/04/12 09:41
 
- האמונה באל אחד
חתולי  |  28/04/12 12:48
 
- אמונה
דב שטיין  |  8/06/12 16:30
4
דמיטרי רייזמן_מונופול ושמו שוא
'אחד העם'   |  23/04/12 10:12
 
- שנים רבות דיברתי כמוך
נריה שאג  |  23/04/12 11:49
 
- הדמיון אצלך חוגג
חתולי  |  28/04/12 13:09
5
אי אפשר להתכחש לצדק שבדבריך
דר' ע.ש.  |  23/04/12 10:31
6
נרמזים ולא נאמרים במפורש
א. בי  |  23/04/12 10:37
7
מידע מעניין ומאלף.לעניין חוק
נתין מדמנת ישראל  |  23/04/12 10:43
8
מיסחרו פה את השואה למוות
זהבה פ.  |  23/04/12 11:48
9
אכן טוב ונאה, אולם...
אריה ס.  |  23/04/12 11:52
10
שימוש יום יומי במלה שואה
אלמוג יצחק  |  23/04/12 15:56
11
ישראל כבר שנתיים מאיימת להשמיד
את העולם בגרעין  |  23/04/12 17:27
12
קולע כמו תמיד ל"ת
נחום שחף  |  23/04/12 18:03
13
מאמר טוב אך לא מצוין:
שמואל א  |  23/04/12 18:29
 
- הפוגרומים בעמונה וגוש קטיף
חתולי  |  28/04/12 13:20
14
אוקי, מהן אם כך הסיבות?
אהוד ע.  |  24/04/12 15:41
15
מונופול ושמו שואה
שלמה טל  |  24/04/12 19:21
16
גם וגם
מחפשת  |  24/04/12 19:36
17
ניתוח השורשים - התחלה טובה
אחוק  |  25/04/12 00:29
18
החוק כבסיס לחברה האנושית
דב שטיין  |  8/06/12 16:36
19
אז מי היה עוצר את סטאלין הרוצח
הכי גדול אי פעם??  |  9/06/12 07:22
20
בשם הנאורות
רמי נגיד  |  9/06/12 08:08
21
יותר מדי פתלתל
שושי  |  12/06/12 16:04
22
Shoa ל"ת
Simcha Krauss  |  28/01/13 04:22
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מיכל גרינברג-כהן
רק על-ידי חינוך נוקשה יבינו אנשים שאין תירוצים לזילות בחיי אדם, והמחיר על כך הוא קשה מנשוא
שי ברק
אלימות היא סכנה עצומה לכדורגל, לספורט ולחברה הישראלית בכללותה, לא פחות מטרור. לא צריך להמתין להרוגים הראשונים, חייבים לפעול בנחרצות ומיד
יורם הר-לב
המערכה בשדה הקרב המודרני מוכרעת על-ידי אותה דעת קהל שמשפיעה על עיצוב המדיניות במדינות המערב. ראשי הצבא והמדינה היו חייבים ללמוד מהניסיון של כל הנצחונות שנשללו מאיתנו בעבר וכל הכישלונות שנחלנו בשדה המערכה המודרני על דעת הקהל
יעקב אסתרליס
היינו עם נורמלי שחי במדינה שהיה אפשר להתגאות בה, אבל הבאנו את זה על עצמנו: הכל התחיל באוסלו ובהסכמים שנעשו עם ארגוני הטרור, הבאנו אותם ארצה לפתח ביתנו והם קיבלו יד חופשית לפעילות עוינת כאן
איתמר לוין
מי שמשקיף מהצד ומסרב להיסחף בגל של פופוליזם, יתקשה להבין את החלטות הממשלה בנושא הריכוזיות    אין להן הצדקה מבחינת המצב הנוכחי, הן מתעלמות מהמשמעות שלהן בטווח המיידי, והן עלולות להיות הרסניות בטווח הארוך
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il