X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
למרות ההוצאה הכספית זמן מיתון מתאים לרכוש ידע שיועיל לעובד ולחברה כשהמצב ישתפר
▪  ▪  ▪
השבחת ההון האנושי לטובת יצירת יתרון תחרותי [צילום: פלאש 90]

עיתות משבר כלכלי ומיתון, כפי שקיים היום באופן גלובלי ומקומי, מתאפיינים בקשיי תעסוקה וצמצום הוצאות, ברמה האישית וברמת הארגון העסקי. הם ונתפסים באופן אינטואיטיבי כתקופה שאינה מתאימה ליציאה ללימודים אקדמיים. אולם נתוני המחקר וחשיבה מתודית מצביעים דווקא שהגישה ההפוכה נכונה.
מחקר של ה-OECD 2010 מראה שבחירה אישית לפנות ללימודים אקדמיים, למרות העלות הישירה הכרוכה בהם, משלמת דיבידנדים בעתיד. התמורה העתידית שעליה מצביע המחקר, כוללת הקטנת הסיכון להיקלע למצב אבטלה, שכר גבוה יותר בעשרות אחוזים לעומת מי שאינם אקדמאים, שיפור היכולת לקידום מיקצועי ועיצוב קריירה. הלימודים בתקופה של משבר כלכלי מציבים את הפרט בעמדת זינוק משופרת במועד שבו יסתיים המשבר הכלכלי, ותחול התרחבות בפעילות העסקית ובשוק העבודה. מדד שיאפשר לנצל את ההשכלה שרכש לטובת קידום קריירה ושכר. הלימוד גם מנצל פנאי הקיים בתקופת המשבר, על-מנת לקדם הגשמה העצמית.
הגלובליזציה של המסחר והידע ביחד עם התפתחויות מהירות בטכנולוגיה; מעמידים את העסקים בפני רמת תחרות גבוהה המאיימת על יכולתם להצליח ולשרוד. חברות עיסקיות יצליחו בסביבה תחרותית זו במידה וישכילו לפתח אסטרטגיה היוצרת יתרון תחרותי; המבוסס על יכולות ליבה יחודיות של האירגון שקשה לחקות אותם בטווח הקצר. בהיבט זה, מאגר ההון האנושי של החברה מהווה אמצעי חשוב שבעזרתו ניתן ליצר יתרון תחרותי.
לבנות יתרון תחרותי
במצב הנוכחי של משבר כלכלי מזה כשלוש שנים, באירופה וארה"ב בעיקר, חברות מחפשות דרכים לבצע אופטימיזציה של המשאבים שלהם. המאמצים לפתח את כישורי הידע והניהול של עובדי החברה, כרוכים בהוצאה ניכרת, ועל כן הם עשויים להיות הראשונים לצימצום. מאידך, השקעת חסר בפיתוח ההון האנושי עלולה לפגוע ביכולת הארגון לבנות יתרון תחרותי ולהשיג הצלחה בעתיד.
חדשנות כקטר לבידול וגידול. היבט חשוב נוסף הוא חיזוק החדשנות הפנים אירגוני דרך ההשקעה בלימודים אקדמיים של העובד. צריך לזכור שדווקא בזמנים של משבר כלכלי החברות צריכות להסתכל קדימה בחשיבה חדשנית, ובכלל זה בהיבט של מוצרים, תהליכים, ומודל עיסקי; שכן חדשנות הינה קטר כוח ליצירת יתרון תחרותי וצמיחה.
חוזה פסיכולוגי וריתוק העובד. נקודת מבט נוספת מתמקדת בצורך להגביר את המוטיבציה של העובד, ההזדהות האירגונית והנאמנות לאירגון. זהו מהלך המתבצע כחלק מניהול ההון האנושי, על-רקע המאבק הגובר על עובדים מוכשרים, ומתוך מטרה ליצור זיקה חזקה של העובד לאירגון. ההשקעה בתוכניות לימוד עובדים ומנהלים יוצרת 'חוזה פסיכולוגי' הקושרת את העובד לאירגון.
הכנת הארגון לקראת האתגרים ביציאה מהמשבר הכלכלי. הארגון חייב לקחת בחשבון שבבוא היום יסתיים המשבר הכלכלי, החיים והעסקים יחזרו לנורמה, ואלו שהכינו את עצמם לזמנים אלו יזכו ליתרון משמעותי. השקעת מאמצים בפיתוח מנהלים בעיתות משבר, מהווה הזדמנות לקידום הכשרון האירגוני במטרה לנוע קדימה תוך התגברות על מכשולים נוכחיים, והצעדת האירגון לרמה גבוהה יותר של ביצועים והצלחה בעתיד.
השכלה - השקעה שמביאה ערך
השקעה ולא הוצאה. השכלה היא השקעה שמביאה ערך, למרות שלפעמים מסתכלים עליה כהוצאה. השקעה בהון האנושי דורשת משאבים, זמן, ובמיוחד השקעה מצד העובדים עצמם. מבחינה זו ההשקעה בעיתות של האטה כלכלית דווקא יכולה להתאים לפרט ולארגון, מבחינת התיזמון בהווה, וכהכנה ליצירת יתרון תחרותי בעתיד. נקיטת צעד של דחיית השתלמויות ופיתוח אישי עד 'לזמנים טובים יותר', היא בבחינת החמצת הזדמנות לקדם אנשי מיקצוע ומנהלים בדרג ביניים, ולהכשיר אותם להיות 'סוכן שינוי' וחדשנות לקידום החברה.
מחקרים שפורסמו (בגארדיאן הבריטי ובניו-יורק טיימס) בשנים האחרונות, מצביעים על גידול בהיקף הלמידה האקדמית בעיתות משבר כלכלי; ועל היתרונות של רכישת ידע אקדמי לפרט במונחים של אופציות תעסוקה, גודל הכנסה, וכתשתית לפיתוח קריירה. במקביל, מבחינת החברות העיסקיות, עולה החשיבות של תמיכה ביציאה של עובדים ללימודים אקדמיים. השקעה בפיתוח הידע של העובדים מהווה מכשיר מרכזי להשבחת ההון האנושי לטובת יצירת יתרון תחרותי, ומחזקת את הזיקה של העובד לארגון. דווקא עת של משבר כלכלי הם זמן מתאים ונכון להשקעה בלימודי העובד, היות שהם תומכים בהכנת הארגון לתחרות גוברת, ובעמדת זינוק משופרת עם היציאה מהמיתון.

הכותב הוא מרצה בכיר במרכז אקדמי דן
תאריך:  15/08/2012   |   עודכן:  15/08/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 OECD
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מיתון - זמן לשפר השכלה
תגובות  [ 9 ] מוצגות  [ 9 ]  כתוב תגובה 
1
זה בדיוק מה שעשיתי
אהרון מוסיוב  |  15/08/12 09:27
2
הבעיה שצריך מימון ללימודים
חנה דותן  |  15/08/12 09:31
3
לימודים עולים כסף גדול
אורן ל.  |  15/08/12 09:35
4
מיתון הוא תקופה מצויינת ללמוד
אורנה חזן  |  15/08/12 09:41
5
השכלה מביאה הכנסה ויתרון
אריאלה זאבי  |  15/08/12 09:45
6
השכלה היא המפתח לקידום בחיים!
זאב נאמן  |  15/08/12 09:50
7
מצב ישראל לעולם לא ישתפר
השמאל הורס אותה  |  15/08/12 09:50
 
- הימין ממש בונה ולומד באקדמיה..
מרים צוף  |  15/08/12 19:08
8
לימודים מקנים קידום מקצועי
סוזן דיק  |  15/08/12 10:21
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עמוס שנער
לעשירון העליון של ההצלחה יגיעו רק עשירית מכלל האנשים, וזה המקור לתסכול של רובנו    אך האמת היא, שגם בקרב המצטיינים ישנם מאוכזבים רבים על שאינם מצטיינים מספיק לדעתם
אפרים הלפרין
הם כבר העלו חמישיה (לפחות) מהספסל, הם כבר נכנסו לקואליציה ופרשו מהקואליציה. הם - מפלגת קדימה מליגת נ.ב.ך הפכו לקריקטורה הכי מצחיקה בכנסת
עמוס דאי
ביום פקודה יהיו כאן כאוס ובלבול שלא ידענו כמותם. מערכת ההודעות וכל מערכות התקשורת יקרסו מרוב לחץ. אולי תרגיל המסרונים נועד בעצם להציל את חברות הסלולר שהודיעו על ירידה ברווחיהן?
דן אלון
זהו משל המשילות על אטימות של מנהיגים בעידן סכנות האטום. ניוטון חטף על הראש תפוח ע"מ להתעורר ולנסח את חוקי התנועה, המהווים את הנדבך הבסיסי של הפיזיקה. האם אנחנו צריכים לחטוף על הראש פצצה גרעינית כדי להתעורר ולנסח את החוקים שיגבילו את טירוף ה"משילות" והשאיפה לכוח?
נסים גבאי
מי שמביט על המפה הפוליטית היום יודע שאחרי הבחירות הבאות כל הקומבינה של הון-שלטון ומסיבות משותפות של חברי הממשלה מתחכחים עם חברי הכנסת האמורים לפקח עליהם - לא תינתק. אני רוצה לראות בכנסת הבאה את כל אלה שהסלקציה בפתח וילות הפאר שבהן נערכות מסיבות הקוקטייל של כל הסלב המושחתים בעם – הם שיהיו הנבחרים הבאים לכנסת וישמשו את כח החץ שיפלח את השחיתות שתפסה גרורות בכל
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il