X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הגישה שראוי להם לרופאים לנהוג בה נסמכת על שבועת הרופאים הקדומה שבו כל רופא מתחייב לספק מרפא לכל נזקק לפי מיטב שיפוטו. שיקולים תקציביים מערכתיים אסור להם שישמשו בערבוביה עם שיפוטו המקצועי של הרופא. אין ספק ששיקולי 'עלות-תועלת' הינם מרכיב חשוב בניהול מערכות בריאות, אבל מי שמתפקידן לעסוק בכך הן הנהלות בתי החולים או הנהלות קופות החולים
▪  ▪  ▪
להמשיך לקיים את שבועת הרופא [צילום: פלאש 90]

מערכת הבריאות במאה ה-21 בישראל ובכלל מתאפיינת בצורך לאמץ ראייה כלכלית תקציבית רחבה בחלוקת המשאבים הרפואיים בין צרכני הבריאות - הציבור. משאבים אלו נקבעים בחלקם הגדול על-פי סל שירותי הבריאות. היקפו של סל הבריאות מוגדר ומוגבל, כך שמדי שנה מתעוררים ויכוחים על היקפו הראוי/רצוי והמצוי בשטח.
המחלוקות בנושא חלוקת תקציב הבריאות שבלאו הכי 'מצומק' הוא מלכתחילה, משקפת דוגמה מובהקת לדילמות הכלכליות של מוסד רפואי ולצורך לחלק בצורה נבונה את התקציבים העומדים לרשות כל מוסד ומוסד.
רק לאחרונה נחשפנו להודעות מהעיתונים המובילים בארץ, הודעה שפורסמה מטעם מספר מנהלי בתי החולים המרכזיים בארץ. כל עיקר - הודעה בלתי מלבבת, בה מנהלי בתי החולים מזהירים מפני הקיצוץ בתקציב מערכת הבריאות; לרבות הקשיים הבלתי נסבלים בבתי החולים. נראה כי מערכת הבריאות תספוג את הפגיעה הקשה ביותר כתוצאה מהגזירות והקיצוצים בתקציב שאושרו בכנסת ואלו בעתיד שנמצאים בדרך.
הסכנה הנשקפת לציבור
כאחד המכיר את המערכת, הן מנקודת מבט של הרופא והן מנוקדת ראותו של המטופל, אני סבור שאל לנו לדחות טענות אלו בקנה ושלא להבין את הסכנה הנשקפת לציבור בכללו. מרוח ההודעה עולה ההזהרה מפני אי-יכולתם של בתי החולים להעניק שירות בסיסי. הצפיפות הבלתי אנושית שזולגת כבר לכל עונות השנה, במחלקות הכירורגיות ובפנימיות אין כבר מקום אפילו במסדרונות; הסכנה היא מפני עליה במקרי המוות עקב ירידה ברמת השירות והטיפול שהם מקבלים.
זאת ועוד, גם הנהגת ההסתדרות הרפואית בישראל (הר"י) פנתה במכתב דחוף לראש הממשלה בבקשה לעצור את הקיצוצים המתוכננים בתקציב משרד הבריאות. חישוב זהיר שערכו כלכלנים מומחים העלה כי למערכת הבריאות בישראל חסרים עתה כ-9 מיליארד שקלים כדי לספק לאזרחי ישראל שירותי בריאות בסיסיים סבירים. לגישתי זהו באמת עניין בין של הנהלות בתי החולים והעומדים הראש קופות החולים.
חרף זאת ועיקרם של דברים נוגע בסופו של יום לרופאים העומדים בחזית הטיפול מול המטופלים; האם צריך לערב בשיקולים המקצועיים גם את השיקולים הכלכליים של המוסד - נותן השירות ? מחד-גיסא הרופאים מחויבים על-פי שבועת הרופאים מקדמת דנא לשלומו ולבריאותו של החולה, ברם הכנסת שיקולים כספיים לגדר שיקוליהם עשוי לקומם; ומאידך-גיסא ניתן לטעון כי בסופו של דבר "העוגה" של המוסד הרפואי מוגבלת ויש לדאוג לחלוקה צודקת של המשאבים באופן שיבטיח טיפול אופטימלי לכלל ציבור המטופלים, בראייה כוללת.
לפעול על-פי האמת המקצועית
לדעתי, הגישה שראוי להם לרופאים לנהוג בה והנסמכת על בשבועת הרופאים הקדומה שנשבע כל רופא: "אני מתחייב לספק מרפא לכל נזקק לפי מיטב שיפוטי". שיקולים תקציביים מערכתיים אסור להם שישמשו בערבוביה עם שיפוטו המקצועי של הרופא. אין ספק ששיקולי 'עלות-תועלת' הינם מרכיב חשוב בניהול מערכות בריאות, אבל מי שמתפקידן לעסוק בכך הן הנהלות בתי החולים או הנהלות קופות החולים. על הרופא לפעול על-פי האמת המקצועית שלו. רופא שלא ינהג לפי 'מיטב שיפוטו עלול למצוא עצמו פוגע הן ביושרו המקצועי והן בציבור החולים. רופא המנסה לחסוך בעלויות לבית החולים, עלול למצוא עצמו ניתבע.
החולה זכאי לדעת בזמן אמת לאלו בדיקות ו/או תרופות מומלצות לאבחון ולטיפול בו, ואל לרופא המטפל לערב שיקוליו שלטובת המטופל בשיקולים כספיים. . כעיקרון שיקולים תקציביים מערכתיים אסור להם שישמשו בערבוביה עם שיפוטו המקצועי של הרופא.
אזכיר בסיפא שבעידן הנוכחי חלפה לה מהעולם הגישה 'הפטרנליסטית' והוחלפה בדוקטרינת 'האוטונומיה' של המטופל על גופו ויתר זכויות החולים שבאים לידי ביטוי ב -"חוק זכויות החולה" ובעוד חוקים; גישה מותאמת יותר לימנו שבה ההחלטות על טיפול מתקבלות תוך שיתופו המלא של החולה. עירוב של שיקולים אחרים בצעדי הרופא הוא למעשה גם מתן טיפול לחולה שלא בהסכמתו המודעת ותוך פגיעה בזכותו החוקתית לאוטונומיה ולכבוד, באשר אף חולה לא יסכים לקבל טיפול מרופא שאיננו מעניק לו את הטיפול האופטימלי, ודאי אם הדברים נעשים תוך הסתרת מידע על אפשרות של טיפול נכון ומתאים למצבו. אין מקום לגישה כזו בעידן חוק זכויות החולה. רופא שינהג כך עשוי למצוא עצמו חב בדין המשמעתי האישי, והמוסד שבו הוא מועסק - בדיני הנזיקין לרבות תביעה פלילית.

תאריך:  26/08/2012   |   עודכן:  26/08/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
תקציב מערכת הבריאות - כגורם לדילמת הרופא
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
קובי קמין
חיים ב"לה-לה לנד" ומנסים לנהל לנו משם את חיינו
ד"ר דיויד רוזנבלט
טיפים כיצד לעבור בשלום את תקופת החגים יחד עם חיות המחמד
מנשה שאול
העולם המוסלמי בראי התקשורת "שיגורם של שני טילים מסיני לכיוון אילת וגם מעשים דומים שארעו ויתרחשו אין בכוחם לגרור את שני הצדדים - המצרי והישראלי - לעימות צבאי", מסביר הסופר עלי סאלים ("אל-שרק אל-אווסט" 19.8.12)    "זוהי מטרתם של מתכנני הפיגועים ומבצעיהם, כמו שהייתה מטרת המפגעים שחטפו את השריונית ורצחו את החיילים המצריים
שמואל פישר
הגדר החדשה אינה פוטרת אותנו מהצורך להחליט אם אנו מעדיפים מדינה יהודית או מדינת מסתננים רבתי    יש לדעת שבאריתריאה רוב התושבים חיים בשלווה בעוד שישראל היא אזור מסוכן הרבה יותר מאשר אריתריאה שבה המלחמה מתמקדת באזור מסוים בלבד
אורי ברנע
מה באמת עומד מאחורי ההיסטריה של מקהלת ה"לשעברים"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il