X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
על פניו ניתן לומר שערב מלחמת יום הכיפורים הייתה מדינת ישראל שרויה בסכנה גדולה ביותר, ואילו כיום, עם איום הגרעין האירני, אנו נמצאים שוב בסכנה גדולה, אך ההבדל הוא גדול
▪  ▪  ▪
אירן. איום צבאי ממשי [צילום: AP]

הדילמות שעמדו בפני הדרג המדיני של ישראל לפני פרוץ מלחמת יום הכיפורים מעלות את השאלה האם ההיסטוריה חוזרת. הדילמות העומדות כיום בפני ממשלת ישראל - ובמיוחד בפני ראש הממשלה בקבלת ההחלטה האם לפעול עצמאית נגד אירן או להמשיך להיכנע לתכתיבים האמריקניים - דומות מאוד לאלו שהיו לממשלת ישראל לפני פרוץ מלחמת יום הכיפורים.
המאפיין העיקרי הבולט בין שתי התקופות הינה התלות של ישראל באמריקה; או שניתן להגדיר זאת כתלות הבלתי אפשרית, בלתי הגיונית ושלא ניתנת להסבר, של המדינאים הבכירים בישראל ב"אח הגדול", תלות אשר לא ניתן להבינה אף כאשר הסכנה למדינה שבראשה הם עומדים היא ברורה וממשית.
מלחמת יום הכיפורים
בספר "בשם שמים" (הוצאת כנרת זמורה ביתן) מתאר הסופר אבירם ברקאי את ישיבת הערכת המצב שהייתה בלשכת שר הביטחון משה דיין בשעה 06:00 בבוקר יום שבת, ה-6 באוקטובר 1973, היום בו פרצה מלחמת יום הכיפורים. ישיבה זאת כונסה לאחר הגעת הידיעה הברורה והסופית על פרוץ המלחמה בתאריך זה. ידיעה שהעביר הסוכן אשרף מרואן באמצעות ראש המוסד צביקה זמיר.
ציטוט מהספר של מהלך הישיבה: "אני מתחיל להתייחס ברצינות לדבריו של 'האיש של צביקה' הפעם", אמר הרמטכ"ל. "האם קיבלנו אימות מהאמריקנים" שאל שר הביטחון. "הם בערפל מוחלט והגיעו למסקנה שלא הולכים לתקוף" [כוונתו שהמצרים והסורים לא עומדים לתקוף - ההערה שלי, א.י.] אמר דדו והמשיך: "אנחנו מסוגלים להנחית מכה מונעת על שדות התעופה במצרים ובסוריה, ויכולים להתלבש רק על סוריה –חיל האוויר ומערך הטילים". "מהלומה מונעת לא בא בחשבון" אמר דיין, "בעיקר אחרי שהאמריקנים אומרים שהם לא הולכים לתקוף".
בהמשך מציע הרמטכ"ל: "אני מציע שנאמר לאמריקנים כל מה שאנחנו יודעים. יכול להיות שהם יאמרו שזה נכון, אם תיווצר הסיטואציה והתנאים לתקוף ראשונים אני בעד ללכת על כל סוריה". "באם לא תהיינה הפתעות בלתי צפויות, אז זה לא בא בחשבון" השיב דיין. "לפי הערכתי, אפילו אם האמריקנים יהיו בטוחים ב-100 אחוז, הם לא יתנו לנו לתקוף ראשונים... על מכה מונעת התשובה לא".
בשעה 08:05 החלה הישיבה בלשכת ראש הממשלה גולדה מאיר. בישיבה העלו שוב שר הביטחון והרמטכ"ל את טיעוניהם וראש הממשלה סיכמה את נושא המכה המקדימה כך: "באשר למכה מונעת - לא נוכל להסביר זאת [כוונתה שלא נוכל להסביר זאת לאמריקנים - א.י.] אך גם כאן נראה במשך היום".
המצב היום
על פניו ניתן לומר שערב מלחמת יום הכיפורים הייתה מדינת ישראל בסכנה גדולה ביותר, ואילו כיום אנו נמצאים שוב בסכנה גדולה, אך ההבדל הוא גדול. במלחמת יום הכיפורים המלחמה הייתה בחזית והעורף לא נפגע, אומנם הטעות של הפוליטיקאים בהסתמכותם על אמריקה ופחדם ממנה עלו באלפי הרוגים, אך כיום מסתמנת שוב התנהגות התואמת לזאת של לפני מלחמת יום הכיפורים - טעות כזאת היום תחסל ממשית את מדינת ישראל.
המשמעות של התקיפה בנשק אטומי מתמצית בנתונים הבאים: קרוב לשני מיליון (נכון ללפני שנתיים, היום אולי יותר) מתגוררים בשני ריכוזים גדולים במרחב שבין רעננה ובת-ים, ובין תל אביב לפתח תקוה, מרחב בגודל 20 על 15 ק"מ. ובמרחב שגודלו 10 על 10 ק"מ בחיפה ובקריות. לפגיעה אנושה בריכוזים אלו נדרשות רק שלוש פצצות אטום אירניות.
האישים בישראל אשר מתנגדים לתקיפה בכלל ולישראלית בפרט, מעלים כשיקול עיקרי את האפשרות של פתיחת מלחמת טילים כוללת נגדנו מצד אירן, חיזבאללה, חמאס וסוריה. מלחמה שעיקר נזקיה יהיו בעורף ובה ייפגעו בעיקר אזרחים. אבל אותם אנשים לא מציינים כי גם באם נתקוף בעת שיש בוודאות בידי אירן פצצות גרעיניות, ואפילו נפגע קשות בפרויקט הגרעין של אירן, תהיה תגובה דומה, אבל בה תהיינה כבר משולבות פצצות גרעיניות. אז מה עדיף, לתקוף לפני או אחרי שיש לאירן פצצות גרעיניות?
בואו ניקח כאפשרות שדעת המתנגדים בכלל לתקיפה תתקבל ושבידי אירן בבירור פצצה גרעינית אחת לפחות - מה יקרה עכשיו? דבר ראשון, אופציית התקיפה בטלה ומבוטלת. ישראל לא תתקוף מדינה שברור כי תגובתה הראשונה תהיה תקיפה גרעינית. בהמשך אירן תמשיך לייצר פצצות נוספות. ולאחר שתצבור כמות פצצות שתיראה לה מספקת היא תבצע שיגור בעת ובעונה אחת מכל המשגרים שברשותה, עשרות רבות של טילים שרק לחלקם יהיה ראש קרב אטומי. וזאת מתוך כוונה שלפחות חלקם יגיעו בשל חוסר היכולת של אמצעי ההגנה בישראל לזהות אלו מעשרות הטילים נושאים ראש קרבי גרעיני.
ולמי שלא מאמינים בכלל בכוונות הזדון של אירן להשמידנו - להזכירכם:
  • אומה אשר מכריזה שנים רבות על כוונתה להשמיד את ישראל דומה רק למשטר הנאצי שהכריז וגם ביצע את השואה.
  • נשיא אירן לשעבר אכבר האשמי רפסנג'ני, שבתקופת כהונתו 1997-1989 חזרה אירן להפעלת פרויקט הגרעין ושאמר כי "פצצה אחת די בה כדי להשמיד את ישראל. בעוד שכמה פצצות מישראל לא ישמידו את אירן" - אותו נשיא לשעבר ניסה השנה להיבחר שנית אך מנהיג אירן לא אישר את מועמדותו אבל הסכים כי במקומו יתחרה חברו ובן-חסותו חסן רוחאני, אשר באמת נבחר - והמבין יבין.
  • סוכנות הידיעות האירנית FARS מסרה (6.11.2011) כי לאירן ישנה יכולת להשמיד את ישראל באמצעות ארבעה טילים בלבד.
מכל הנכתב והנאמר, ברור כשמש ביום צח ונקי, שאם חפצי חיים אנו והדאגה לשלום ילדינו ונכדינו היא בראש מעייננו, עלינו לתקוף באירן. ויפה שעה אחת קודם.

תאריך:  07/10/2013   |   עודכן:  07/10/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
האם ההיסטוריה חוזרת?
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
כן
הקורא המתמיד  |  9/10/13 13:32
2
"מי שאינו לומד מהעבר-נידון לחי
קורןנאוה טבריה  |  11/10/13 06:01
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות הגרעין האירני
אורי שרגיל
העולם שונא מלחמות? הוא נהנה כהוגן. אבל כמו בתוכניות ריאליטי, הגודש ממש מעייף. העולם עייף ממלחמות - לא שונא. תנו אותן לפי הסדר, אחת-אחת, לא ביחד
עידן יוסף
ראש הממשלה אומר כי אירן אינה זקוקה לצנטריפוגות ולכורי פלוטוניום כדי להשיג אנרגיה גרעינית    על הפלשתינים: שורש הסכסוך - באי-נכונות הערבים להכיר במדינה יהודית
ד"ר רון בריימן
מי שהגדיר את רוחאני, בצדק, כזאב בעור כבש, חייב ליישם את אותה ההגדרה גם לגבי אבו מאזן: זאב בעור כבש. במילים אחרות, הפצצה הפלשתינית אינה פחות מסוכנת מן הפצצה האירנית
נסים גבאי
את נתניהו עובדות החיים ממש לא מעניינות. נתניהו נאחז בקש האחרון שנתן לו מוחו הקודח ושום דבר לא יזיז אותו מהטירוף אותו הוא משחק כאיש מכירות של חברת רהיטים להציל כביכול את עם ישראל משואה נוספת
עידן יוסף
סותר את הערכתו של מומחה שדיבר בסנאט על שתי פצצות גרעין עד אמצע 2014    "אילו הייתי נתניהו הייתי גם אני ספקן וזהיר מאוד כלפי כל התבטאות מטהרן"
רשימות נוספות
חמינאי: לא ניתן לבטוח בארה"ב  /  יואב יצחק
"גם עם סנקציות, גרעין אירני עד אמצע 2014"  /  עופר וולפסון
נתניהו: אם רוחאני יצלצל - אענה לו   /  עופר וולפסון
הכרזת מלחמה  /  יובל ברנדשטטר
ביבי - הילד עם האצבע בסכר  /  אברהם פכטר
הקונספציה עדיין כאן  /  ירון זכאי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il