X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
על ירושלים לדרוש הקמת מנגנונים בינלאומיים אמינים למנוע תמיכת אירן בשלוחותיה באזור
▪  ▪  ▪
איום אירני [צילום: AP]

הסכם הביניים שנחתם בסוף נובמבר בין נציגי המעצמות לאירן במסגרת שיחות הגרעין שנערכו בז׳נבה, מותיר לירושלים את הבחירה בין שלוש אפשרויות פעולה אסטרטגיות מול ׳אירן המתחדשת׳. כולן מסוכנות. כולן טומנות בחובן אתגרים קשים. הבחירה ביניהן מחייבת את הקברניטים לנהוג באומץ רב תוך ראייה מפוכחת של המציאות.
האפשרות הראשונה, המסוכנת בפני עצמה אך עדיין עדיפה על-פני שתי האחרות, תבקש לקשור את ההסכם הסופי בין אירן למעצמות עם הפחתת המתח בין טהרן לירושלים. לצורך קידומה צריכה ישראל להתגבר על התסכול העמוק המתלווה לקריסת האסטרטגיה הכוללת שלה בעשור האחרון בנוגע למיזם הגרעין האירני. השגת האפשרות האסטרטגית הזאת מחייבת את ישראל לפעול במרץ מול מוסקבה ובירות המערב המובילות, במטרה להטמיע את הרעיון לפיו הסכם סופי יחייב את אירן להתפרק מהאידיאולוגיה השטנית והשיח האלים שלה כלפי ישראל ובסופו של דבר לקדם עמה תהליך נורמליזציה מדורג.
בנוסף, צריכה ירושלים לדרוש הקמת מנגנונים בינלאומיים אמינים שימנעו את המשך התמיכה האירנית בשלוחותיה באזור - סוריה וחיזבאללה כמו גם חמאס וארגוני הטרור הפועלים מטעמה בסיני. דחייה אירנית את הנוסחה המוצעת תאפשר לירושלים לרתום את מעצמות המערב לחזור ולאַמֵץ גישה כוחנית כלפי טהרן - החזרת הסנקציות והגברתן ובמקרה הצורך אף שימוש בכוח צבאי לצורך פירוק מיזם הגרעין האירני.
האפשרות השנייה מסוכנת אף יותר מקודמתה. היא תחייב את ישראל לפעול שלא באמצעים ישירים, מסורתיים, אלא באופן מתוחכם ועקיף. במקרה קיצון אף תצטרך ישראל לאַמֵץ גישות מניפולטיביות עד כדי ״מעשה עסק הביש״. קידום האפשרות הזאת יחייב את ירושלים לפעול במקביל. מחד-גיסא, צריכה ירושלים הרשמית להישען על המחויבות המפורשת של הנשיא אובמה לפיה ״אירן גרעינית היא אפשרות בלתי מתקבלת על הדעת״. מערך מודיעיני מיומן שינטר בזמן אמת בניית פצצה אירנית ראשונה ישַמֵש כעילה מספקת להובלת וושינגטון להנחית מכת מנע צבאית מיידית על תוכנית הגרעין האירנית. מאידך-גיסא, ובתנאים מסוימים, יכולה ירושלים לפַתֵח ״מציאות מדומיינת״ בה היא תיצור מיצג שווא לפיו אירן נמצאת כפסע לפני הרכבת הפצצה. גם במקרה זה תוכל ישראל להניע את וושינגטון לנקוט בפעולות הנדרשות לשם השגת מטרתה האסטרטגית העליונה - השמדת מיזם הגרעין האירני.
האפשרות השלישית, השלמה עם אירן גרעינית העוינת לישראל, היא המסוכנת מבין השלוש. בשל הסכנה הקשה במימושו של תרחיש זה, המאמץ להַכַלַתַה של אירן גרעינית אסור לו שיַחֵל ׳ביום שאחרי׳. הצלחתו תלויה במידה רבה ביצירת תוכנית אסטרטגית מפורטת ויישום חלקים חיוניים מתוכה באופן מיידי. לפיכך, לצד המשך המאמצים להסיט את אירן מתוכניתה להשיג את הפצצה ולהובילה להתפרק מיכולותיה לפתח נשק גרעיני, נדרשת ירושלים לפַתֵח בהקדם ׳תוכנית ב׳ לאירן גרעינית׳.
בעוד שעון החול האטומי מתקתק בעקביות במזרח, מובילים שחקני השאח-מט המיומנים בטהרן את ׳אירן המתחדשת׳ חזרה אל משפחת העמים בלא לשלם את המחירים הנדרשים. האייטוללות אף מותירים בידיהם את האפשרות לפרוץ אל הגרעין בלא שלמערכת הבינלאומית יתאפשר למנוע את המהלך בעתו. ישראל הרשמית חייבת אם-כן לפעול בנחרצות תוך נקיטת הפעולות הנדרשות גם אם הן מורכבות ומרושעות.

כותב המאמר מלמד 'תיאוריה של היחסים הבינלאומיים' ו'קבלת-החלטות במדיניות-חוץ' במרכז הבינתחומי, הרצליה, ובאקדמיה הצבאית לקצונה האסטרטגית והטקטית. המחקר שלו עוסק ב'תיאוריות מורכבות של היחסים הבינלאומיים'
תאריך:  12/12/2013   |   עודכן:  12/12/2013
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אפשרויות הפעולה מול 'אירן המתחדשת'
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות הגרעין האירני
רפי לאופרט
על האיכות המפוקפקת של הדיון הציבורי התקשורתי בשתי השאלות המרכזיות שעל סדר היום הלאומי: הגרעין האירני, והסוגיה הערבית-פלשתינית.
עופר ישראלי
מדינת ישראל של העם היהודי מצויה בנקודת הכרעה אסטרטגית, מהמאתגרות ביותר מאז כינונה מחדש: גיבוש אסטרטגיה ישראלית עדכנית מול ׳אירן המתחדשת׳, אירן הפועלת תחת הנחייתם המיומנת של מנהיגיה העולים - הנשיא האירני הנבחר חסן ר׳וחאני ושר החוץ שלו מוחמד ג׳וואד זריף
איציק וולף
הביקור - לראשונה מזה שנתיים    נעשה כחלק מיישום הסכם הביניים שנחתם בין טהרן למעצמות    האירנים דיווחו כי מסרו מידע על-אודות הסרכזות בנתנז ובפורדו
הלל קורן
נשיא המדינה אינו שולל פגישה עם הנשיא האירני    "הנשיא אובמה אמר שיש 50% שההסכם יצליח. עלינו להתרכז בששת החודשים הקרובים ולוודא שלאירן לא יהיה נשק גרעיני"
איציק וולף
נשיא ארצות הברית פונה בפורום סבן אל הציבור האמריקני והיהודי והתייחס למו"מ הישראלי-פלשתיני ולגרעין האירני    הביע תמיכה בנוכחות צבאית ישראלית קבועה בבקעת הירדן    "אני נמצא בקשר הדוק עם נתניהו ויש לנו טקטיקות שונות, ישראל צריכה לעשות את ההערכות שלה כדי להגן על עצמה בכוחות עצמה"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il