X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הראייה הצרה של "המכון הישראלי לדמוקרטיה", שעל-פיה הערבים עשויים מקשה אחת - טועה ומטעה
▪  ▪  ▪
הכנסת. פוליטיקה ישראלית. סובלת מחוסר מקצועיות [צילום: פלאש 90]

כבר שנים שמדברים על שינוי המשטר בישראל וחיזוק המשילות - מהלך שיעניק לממשלה ולעומד בראשה יציבות רבה יותר ויכולת משילות טובה יותר ויאפשר לאזרחי מדינת ישראל לדעת מה הם מקבלים באמת כשהם הולכים להצביע. ראש הממשלה הנבחר יהיה חופשי יותר לפעול לפי האידיאולוגיה שעליה הצהיר, ולא לפי תכתיבים חיצוניים שהוא מחויב להם כדי לשרוד כראש ממשלה. הפוליטיקה הישראלית, הסובלת מחוסר מקצועיות ומפרוטקציוניזם משווע, משולה לאדם חולה המחייב טיפול רפואי מיידי. הטיפול במקרה זה הוא האיזון בין הגבלת הכוח של המפלגות הגדולות ובין הצורך בממשלה יציבה שתצליח לסיים קדנציה, כמו מדינה מערבית מתוקנת.
אחד העיוותים במערכת הפוליטית הישראלית הנוכחית הוא אחוז החסימה הנמוך (העומד כעת על 2 אחוזים), המאפשר לחלק את העוגה האלקטורלית בין מספר רב מדי של מפלגות. כתוצאה מכך קולות רבים נפסלים כיוון שנווטו למפלגות קטנות שלא היה להן מלכתחילה סיכוי לעבור את אחוז החסימה. בנוסף, מפלגות קטנות המצליחות לעבור את אחוז החסימה קובעות את הטון בנוגע להרכבת הקואליציה ומעודדות סחטנות, כיבודים ופרוטקציוניזם.
סביר להניח כי צמצום מצאי המפלגות יביא להגדלת המפלגות הבינוניות הקיימות .אומנם, לחוסר היציבות במערכת הפוליטית אחראיות דווקא מפלגות בינוניות יותר מאשר הקטנות, אך המפלגות הבינוניות שיתרחבו יוכלו להיות מנוצלות על-ידי מפלגת השלטון להרכבה קלה יותר של קואליציה.
למשל, במקום שמפלגת השלטון תהא תלויה במפלגה אחת גדולה כמו היום, היא תוכל לצרף לקואליציה מפלגה בינונית שגדלה בעקבות העלאת אחוז החסימה ובכך גם גדל כוחה מול מפלגת השלטון השוקלת את צירופה לממשלה. באופן מעשי, המצאי הריאלי של המפלגות גדל, ומפלגת השלטון יכולה לבחור יותר אופציות ממשיות להרכבת קואליציה. כתוצאה, יצומצמו הסחיטות ויקטן כוח המיקוח - הן של מפלגות קטנות והן של האופוזיציה הגדולה.
אחד המתנגדים העקביים לחוק המשילות הוא "המכון הישראלי לדמוקרטיה", שהתנגד בצדק להצעה המקורית, בנימוק כי אחוז החסימה גבוה מדי וכי קבוצות רבות לא יוכלו לקחת חלק במשחק הפוליטי. אלא שמאז סיכמו ביניהם ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר החוץ אביגדור ליברמן על העלאה מדודה ומאוזנת יותר, לכדי -3.25 אחוזים. שינוי חשוב זה לא השביע את רצונו של "המכון הישראלי לדמוקרטיה", והוא עבר מיד לטקטיקה של הפחדה. הטענה החדשה היא, שמלבד הפגיעה בפלורליזם הפוליטי, ייצור החוק החדש התאגדות כלל מפלגתית ערבית שתאיים על האלקטורט הציוני. לטענת המכון, קיים חשש כי המפלגות הערביות יתאחדו וירוצו במשותף כמפלגה אחת שתצבור כמות נכבדה ומאיימת של מנדטים.
לא כך הוא. "המכון הישראלי לדמוקרטיה" מתעלם באופן גס מההבדלים ומהפערים העצומים, הקיימים בין המפלגות הערביות השונות. ניסיונות ההפחדה של המכון מתעלמים מאופייה של החברה הערבית והתרבות הערבית, שבה מרכיב השבטיות כמו גם הכבוד ממלאים תפקיד נכבד, מאפיינים אלה מקטינים מאוד את הסיכויים שמפלגות ערביות יתאחדו לכדי מפלגה אחת. הם גם מסבירים מדוע המפלגות הערביות לא השכילו - מקום המדינה ועד היום - להתאגד לגוף אחד גדול (הדבר נכון גם אצל ערביי יהודה ושומרון ועזה, הנחלקים בין תמיכתם בפת"ח לתמיכתם בחמאס, כמו גם החלוקה הפנימית בכל אחד מהארגונים). הראייה הצרה של המכון כאילו הערבים עשויים מקשה אחת היא אפוא טועה ומטעה.
כך, למשל, ניתן לסווג את מפלגת רע"מ-תע"ל כמפלגה מוסלמית שמרנית (אין בה לא נוצרים ולא יהודים) המקדמת רעיון של ח'ליפות איסלאמית. בל"ד לעומתה היא מפלגה ערבית חילונית (מייסד המפלגה, עזמי בשארה, הוא נוצרי) המייצגת את הזרם הנאצריסטי הקלאסי. ואילו חד"ש היא מפלגה קומוניסטית השמה דגש על הפן החברתי יותר מאשר על המדיני (חד"ש אומנם אינה מצהירה על מטרתה להביא חיסול פוליטי של מדינת ישראל במתכונתה הנוכחית, אך עדיין תומכת בזכות השיבה, מה שמערער את זכותם של היהודים למדינה עצמאית).
פערים אלה הם אם כן פערים שורשיים שניבעו בעצם ייסודה של הזהות הלאומית הערבית בארץ ישראל עוד לפני קום המדינה, והם באים לידי ביטוי במערכת הפוליטית הישראלית.
בהתחשב בכך שבבחירות האחרונות הן חד"ש והן רע"מ-תע"ל עברו את אחוז החסימה העתידי, הרי ש"המכון הישראלי לדמוקרטיה" יכול להסיר דאגה מליבו. המגזר הערבי עתיד לזכות בייצוג הולם (אפילו ביותר ממייצג אחד) וסביר להניח כי המפלגות הערביות לא יצליחו לגשר על הפערים האידיאולוגיים האדירים שביניהן.
החלטתו של ראש הממשלה להעלות את אחוז החסימה ל-3.25 אחוזים, היא, אפוא, החלטה אחראית, מאוזנת ונבונה, המתחשבת בכלל השחקנים והמשתנים במערכת הפוליטית הישראלית. ראוי אפוא כי "המכון הישראלי לדמוקרטיה" יברך עליה, במקום לנסות ולשמר מציאות פוליטית עבשה, קלוקלת ורעועה, באמצעות מסע הפחדה ריק מתוכן.

כותב המאמר הוא סטודנט לתואר שני בתוכנית לדיפלומטיה באוניברסיטת תל אביב ומפעיל הבלוג "למה לא פוליטיקה עכשיו".
תאריך:  23/03/2014   |   עודכן:  23/03/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
איזון בין פלורליזם פוליטי ויציבות ומשילות
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אליהו קאופמן
חוקי הגיוס וה"משילות" אינם משום "כבוד שמים" אלא משום צרכי ה"מגזר החרדי" כמגזר סוציולוגי בפני עצמו
אודי אלוני
המהלך של הורדת המע"מ ל-0% לזוגות צעירים שזו דירתם הראשונה, הינו מהלך חכם מאוד ואולי היחיד שבאמת יכול לעצור את הרכבת הדוהרת של מחירי הדיור ולהלן הסבר קצר
ד"ר רון בריימן
עבאס ומרעיו מסרבים, בצדק מבחינתם, להכיר במהות ישראל - מדינת היהודים. רק בישראל, ובעקבותיה בעולם ה"נאור", מדקלמים את הנוסחה השקרית "שתי מדינות לשני עמים". בניגוד לנתניהו שנלחץ ואמר את הסיסמה השקרית, עבאס מעולם לא אמר כך. הוא עוצר אחרי "שתי מדינות". המשך מצעד האיוולת בתוואי האוסלואידי מוביל ממדינה יהודית ויישות פלשתינית להפך המוחלט: מדינה פלשתינית וישות יהודית
גיא רוה
הצעת חוק מזמינה שינוי חברתי המאפשר לשני הורי הילד לממש את הורותם מתוך הכרה בכך שעם הפרידה, חלוקת התפקידים בין ההורים משתנה, והבנה והכרה בחשיבותו של כל אחד מהם לילד
זאב בן-יוסף
המחלוקת האמיתית בין נתניהו לבין דנון ומירי רגב: האם מפלגה ושלטון חשובים יותר מהדרך בה הולכת מפלגת השלטון המתנתקת מהשטח ומנוגדת למטרות המעוגנות בחוקת המפלגה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il