X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מערכת היחסים עם ירדן מתנהלת בשני מישורים - הפומבי והחשאי. בעוד ממשלת ירדן ממשיכה לתקוף את מדיניותה של ישראל בגלוי, הרי מתחת לפני השטח היחסים בין המדינות ימשיכו לפרוח גם במישור הכלכלי כביטוי להמשך תוקפו של הסכם השלום
▪  ▪  ▪
המלך עבדאללה, בנימין נתניהו, ג'ון קרי [צילום: ארמון המלוכה הירדני]

מברק הניחומים של ראש ממשלת ירדן עבדאללה אל-נסור למשפחות שני הרוצחים מבית הכנסת בהר נוף בסוף השבוע הוא רק אחד מהצעדים שנוקטת ירדן מאז החזרת שגרירה בתל אביב לצורך התייעצות, כמו גם החלטת הפרלמנט הירדני משבוע שעבר לקיים דקת דומיה לזכר מות הרוצחים בידי כוחות הביטחון הישראלים ולשאת תפילה לעילוי נשמתם. למרות זאת, הצעדים הפומביים וההצהרתיים של הממשלה הירדנית, לא נועדו אלא להסית את הציבור ולכסות על מערכת קשרים כלכליים-מסחריים שירדן רוקמת בחשאי עם ישראל בשנים האחרונות.
לפני כשנה נחתם בוושינגטון הסכם בין שתי המדינות להגשמת תוכנית "תעלת הימים", שבמסגרתה יבנה מפעל התפלת מים באזור עקבה. מי הרכז יוזרמו לשיקום ים המלח בעוד המים המותפלים יועברו לשימוש היישובים הירדנים בדרום הערבה. במקביל, ישראל תספק כמות מים נוספת מהכנרת מעבר להתחייבותה לפי הסכם השלום בין שתי המדינות (35 מיליון קוב בשנה) לצורך היישובים המאוכלסים בצפון ירדן. הירדנים הבהירו לאחרונה, כי למרות המשבר בין המדינות, אין בכוונתם לזנוח את התוכנית שתסייע להם להתמודד עם מצוקת המים הגוברת בממלכה נוכח הימצאותם של כשני מיליון פליטים בארצם והפסקות המים השכיחות בירדן.
נוסף על התוכנית הזאת, נחתם לפני כחודשיים הסכם לאספקת גז טבעי בין ישראל לירדן. לפי ההסכם, ישראל תספק לירדן גז ממאגר לוויתן למשך 15 שנה בסכום של כ-15 מיליארד דולר. למרות האיומים שנשמעו לאחרונה בירדן כי הירדנים יתנערו מהסכם זה, לא נראה שהם יעשו זאת. הזרמת הגז לירדן אמורה להתחיל אומנם במהלך שנת 2018, אך כל עוד המצב הביטחוני באזור לא יציב וצינור הגז ממצרים לירדן ממשיך להיות מופצץ מדי פעם בפעם ובעוד צריכת הגז בירדן עולה כתוצאה ממספר הפליטים הגדל, נראה כי לירדנים יש אינטרס חשוב לכבד את ההסכם ולקבל את הגז החיוני כל כך עבורם גם אם הוא מגיע מישראל.
לבסוף, מאז פרוץ מלחמת האזרחים בסוריה לפני כשלוש שנים, נסגרו בפני הירדנים נמלי סוריה ולא נמצאו באזור נמלים יציבים זולת נמל חיפה. מספר המשאיות הירדניות, שהשתמשו בנמל חיפה לפריקה והטענת סחורות גדל בלמעלה מ-300 אחוז מאז 2011 והגיע ל-11,000 משאיות בשנה. במקביל, סחורות מאירופה, שנפרקו קודם לכן במצרים מוסטות גם הן כעת לעבר נמל חיפה ומשם מועברות למדינות המזרח התיכון דרך ירדן. ירדן נהנית משום כך מעמלות גבוהות, שמשפרות את כלכלתה ולא נראה כי בכוונתה להפסיק את ההסדר המשתלם הזה. גם הסחר החקלאי בין שתי המדינות גדל בלמעלה מ-350 אחוז, שיתוף הפעולה בתחום זה גובר בתקופה האחרונה כתוצאה ממספר פרויקטים חקלאיים של הקמת חוות גידול בירדן ושיווק התוצרת דרך ישראל ועוד.
לאור זאת, מערכת היחסים עם ירדן תמשיך להתנהל בשני מישורים הפומבי והחשאי. בעוד ממשלת ירדן תמשיך לתקוף את מדיניותה של ישראל בגלוי הרי מתחת לפני השטח היחסים בין המדינות ימשיכו לפרוח לא רק במישור הצבאי ביטחוני כי אם גם במישור הכלכלי כביטוי להמשך תוקפו של הסכם השלום בין שתי המדינות.

הכותב הוא ראש החטיבה ללימודי המזרח התיכון במכללה האקדמית גליל מערבי
תאריך:  26/11/2014   |   עודכן:  26/11/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הפן הסמוי של יחסי ישראל-ירדן: שת"פ כלכלי
תגובות  [ 6 ] מוצגות  [ 6 ]  כתוב תגובה 
1
יש להתרות במלך שיפסיק עם
סניל  |  26/11/14 17:40
2
הכלב האשמי חייב לעוף חזרה למכה ל"ת
משם בא הרוצח  |  26/11/14 19:38
3
לא להסכים למשחק הכפול.!!!!! ל"ת
המלך משחק באש שתש  |  26/11/14 20:57
4
חישבו לרגע מה היה קורה לו.....
אופיר  |  26/11/14 21:36
 
- אתה צודק
ישראלי זועם  |  7/12/14 12:53
5
ששש
אהרון שחר  |  26/11/14 21:39
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יוני בן-מנחם
הפלשתינים מתגאים בכך שגל הטרור החדש עצר ניסיונות של גורמים פוליטיים בישראל לשנות את הסטטוס-קוו בהר-הבית. ההסתה האיצה את התפרצות האלימות אך אין גורם מרכזי המכוון את גל האלימות שפרץ כתוצאה מייאוש ותסכול מהמצב
יהונתן קלינגר
האופרה מאמי משנת 1986 הייתה חתרנית והתבטאה בצורה קיצונית במיוחד נגד אוכלוסייה מסוימת בחברה. במה שונה השיר האחרון של הזמר עמיר בניון?
פנינה שרביט-ברוך
ניתוח האירועים, כפי שנעשה בהחלטת תובעת ביה"ד בנוגע ל"תקרית המרמרה", בשילוב הממצאים והמסקנות, יכול להעיד על מגמה של משרד התובעת ביחס למקרים עתידיים, אשר יש להתייחס אליה ברצינות וראוי להפיק לקחים ולהיערך לקראת הבאות
איתן אראל
בתגובה לביטול הופעת הזמר עמיר בניון בבית הנשיא: צר לי מאוד על כְבוֹד-משכן נשיאֵי-ישראל ירושלים – בשל תגוּבתכם שבויית ה"נאוֹרוּת" האנטי לאומית
רפי לאופרט
ריבלין עדיין לא הצליח לחמם ממש את כיסאו כנשיא המדינה, וכבר מצטייר כמטרד לאומי של ממש
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il