X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
העם שהביא לעולם את האמונה באל אחד, סוגד לעצים ולאבנים ולפולחים שלעתים תובעים קורבנות הדת היהודית, בניגוד לדת הנוצרית, אינה זקוקה להיכלות או למזבח
▪  ▪  ▪
שום קדושה [צילום: מנדי הכטמן/פלאש 90]
קיר תמך
הכותל הוא אחד מארבעת קירות התמך של הר-הבית ובמקור לא הייתה בו שום קדושה. זאת היא המצאה של עידן מאוחר יותר.

קנאות כלשהי, לרבות קנאות דתית, היא לא רק מסוכנת לאדם ולזולת אלא לעתים לאומה שלמה. ראינו זאת בהיסטוריה של העמים וגם של עם ישראל. ראינו זאת בקבר של הרשב"י בל"ג בעומר ובפרעות האחרונות עם סיום צום הראמדן, בירושלים ובמקומות אחרים גם של איסלמיסטים וגם של קנאים יהודיים. לעתים קרובת אנשים סוגדים לדברים, כמורשת, כפולקלור מבלי שיידעו את פשרם או את מהימנות המקור והאותנטיות של האתר. בימינו, הסיוע שהם מקבלים הוא מגורמי תיירות שאימצו את המקומות כאתריי תיירות בצדם גופים מסחריים לאו-דווקא טהורים כטוהר הרקיע.
בתורה קיימת סגידה אחת - אלוהים
משה שהביא את לוחות הברית בהר סיני, דאג לכך, בין היתר, שלא יסגדו לו אלא לאלוהים, בכך, בין השאר, ש"מקום קבורתו לא נודע". לחז"ל יש אומנם פרושים אחרים כמו שעתידה של הארץ להיחרב, אבל לי זה הפרוש המתקבל על הדעת. הוא לא רצה שיעלו לקברו. אמלא הפסוק החשוב הזה בתורה, אין לי ספק שהיו מאתרים ב"סנטה קטרינה" בסיני בדרך לג'בל מוסא, איזה קבר של נזיר, והיו מכריזים עליו כעל קבר משה רבנו. שום קורונה לא הייתה עוצרת נהירה המונית לשם.
בדת היהודית אין מקום לשום סמלים מלבד קדושת אלוהים. אין סגידה למת. "לא המתים יהללו יָה ולא כל יורדי דומה", אומר תהילים. הרמב"ם, הפרשן הגדול של התורה מונה בין 51 כללים של "עבודה זרה" את הכלל "שלא להשתחוות לאבן משכית". רבות מן המצבות בימינו יש בהן חריטה ועיצוב. או שהמצבות עצמן בנויות כפסלים.
יתרה מזאת, הדת היהודית, בניגוד לדת הנוצרית, אינה זקוקה להיכלות או למזבח. היהודים מתפללים לא רק במה שקרוי "בית הכנסת" אלא גם בנפרד ממנו. בפולין מכורתי היו אלה ה"שטיבלעך" שהתרגום הגרמני הוא חדרים קטנים. והיו ה"שיטבעל" הגדול, שבה התפלל סבי, והחסידים הצעירים התפללו ב"שטיבעל", הקטן שלהם. המוסלמי מסתפק בשטיח ובכל מקום הוא יכול להשתטח עליו כשפניו למכה. יוצא מכלל זה היא הנהירה למכה בסעודיה והר-הבית בירושלים. וגם שם היה אסון ומאות עולי רגל אירנים נדרסו, כאשר ברקע קנאות פוליטית שהיא קטלנית. גם כאן האירועים האחרונים בירושלים שורשם בקנאות מוסלמית ויהודית, אשר מנוצלת לצרכים פוליטיים כל אימת שיש תקריות על ההר או בסביבתו.
זה אמור לגבי האנדרטה האולטימטיבית של העם היהודי - הכותל המערבי. הכותל הוא אחד מארבעת קירות התמך של הר-הבית ובמקור לא הייתה בו שום קדושה. זאת היא המצאה של עידן מאוחר יותר. הוא כן סמל לחורבנה של ירושלים בשעתה. ואין בו הילולות. ואלה המאמינים בסגולות הרשב"י, ומדובר ברוחו, ולא באתר שיש בו עצמות יבשות. והרי זאת אמונה תפלה, מבחינת דת היהודית, להאמין כי רוח האדם שורה בקרבת עצמותיו.
בפועל חרדים צעירים, בכול מקום אך בייחוד בארץ, בשל סדרת אורחי חיים נוקשים ומסגרת סגפנית שבהם הם נתונים כל ימות השנה, מחפשים להם פורקן ליצרים חסומים, ולכן ממדיי ההילולה. בדומה להילולה בעיר אומן שבאוקראינה על קברו של רבי נחמן מברסלב. ואגב, בשולי ההילולה באומן יש גם שרותי מין למי שזקוק לפורקן מסוג זה. ולגבי אלה ההלכה היא די ליברלית. אלא שבמירון מדובר במאות אלפים וזאת אנרגיה שלעתים פורצת כהר געש.
אני רואה לנכון להבהיר שאין לי כל השגות לגבי הילולות או שמחות המוניות, ובייחוד כאלה שמבוססים על מסורת ופולקלור. יש ברבים מהם יופי, חדווה וכמיהה, כל עוד אלה לא הופכות בלתי מרוסנות כמו עדר של באפלו דוהר. וכל עוד אלה אינם מכשיר בידי עסקנים פוליטיים כמו המפלגות הדתיות לאומניות והחרדיות, שהם יותר סוחרי הדת אשר מקדמה.
בכך הם, הם, שעוברים על הרבה "לאוו"ים בתורה. לטובת הפוליטיקה והסחר מכר שלה שמקדשת את האמצעים, לרבות אירועים שנגמרים באסון, כמו האחרון בהר מירון. האירועים האחרונים, שעדיין נמשכים, שגם מקורם בקנאות דתית, ראויים להתייחסות רחבה הרבה יותר.

פורסם בבלוג האישי של צבי גיל
תאריך:  12/05/2021   |   עודכן:  12/05/2021
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות אסון מירון
ערן גרף
איציק וולף
שוטרי היחידה הארצית למאבק בפשיעה כלכלית עיכבו לחקירה שני חשודים מתחום הבטיחות    השניים נחקרו באזהרה בחשד למעורבותם בנסיבות האסון שבו נספו 45 בני אדם בל"ג בעומר בקבר רשב"י    שוחררו למעצר בית בן חמישה ימים בתנאים מגבילים.
יוסף אליעז
אסון מירון היה חריג גם במהותו, גם במספר קורבנותיו    באסון נהרגו 45 איש וכ-200 נפצעו    לעניות דעתי כמעט כל מי שהיה מעורב באופן כלשהו באירוע אשם לכאורה
איתן קלינסקי
צר לי מאד, שגדול בתורה כרך נשים, שלבושן לא צנוע עם האסון הכבד שפקד אותנו בהר מירון
איתמר לוין
המשטרה איבדה לחלוטין את ההרתעה, ולכן כולם מצפצפים עליה - החל מהפוליטיקאים והחרדים בהר מירון, דרך ארגוני הפשיעה וכלה במתפרעים בהר-הבית    אם המשטרה הייתה גוף עסקי, היא מזמן הייתה בפירוק; מאחר שהדבר אינו אפשרי, מה שמתפרק הוא שלטון החוק והביטחון האישי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il