ב-2015 הקים משרד האוצר הבריטי את 'יחידת' הביקורת הפנימית הממשלתית
1GIAA. יחידה זו, הנה סוכנות ביצוע (executive agency) המספקת שירותי ביקורת פנימית וחקירת הונאות לכ-¾ מהשלטון המרכזי. במסגרת עבודתה מבצעים המבקרים מיחידה זו הערכות עצמאיות ואובייקטיביות, כמו כמו גם המספקים עצות ותובנה שנועדו להוסיף ערך ולשפר את הניהול.
היחידה שהוקמה כדי לשפר את איכות הביקורת הפנימית הניתנת לממשל המרכזי, פרסמה מספר ניירות מנחים, שהמרכזים שבהם הוא נייר מנחה מ-2019 בנושא חקירות הונאה וכן תקן הביקורת הפנימית GovS 009 (ב-29.7.2021). מסמכים אלה הנם חלק מחבילת תקני ניהול ודרכי עבודה קוהרנטיות המיושמים לאורך שדרת הממשל המרכזי, כדי לספק בסיס יציב למתן הבטחה, ניהול סיכונים ושיפור היכולות.
תקן הביקורת הפנימית GovS 009, המהווה, בדומה לתקנים המקצועים המקובלים של לשכת המבקרים הפנימיים (ה-IIA) נורמה מנחה באשר להיבטים השונים בעבודת הביקורת בגופים ממשלתים, מחייב לערוך אחת לחמש שנים סקירת איכות חיצונית על יחידת הביקורת. מכח תקן זה נערכה לראשונה השנה (2021), במלוא חמש ראשונות להקמת, סקירת איכות שכללה בחינה מקיפה על תפקוד GIAA. הסקר שארך מספר חודשים, והקיף גם את הגופים המבוקרים, בחן האם הסוכנות מקדמת את מטרותיה, והאם היא מנוהלת תוך עמידה בסטנדרטים גבוהים של שקיפות ויעילות.
דוח שפרסם ב-10/2021 משרד האוצר על תוצאות סקירת האיכות
2 העלה, בין היתר, את המסקנות והמלצות הבאות:
1. ל-GIAA תפקיד חשוב במתן ביקורת פנימית ושירותי הבטחה (assurance) ליחידות הממשלה השונות ובטיפול חוצה ממשל בסיכונים.
2. כדי להוסיף ערך יחידה זו צריכה לבסס את יכולתה בחקירת הונאה וכן לבחון דרכים להבטיח את יכולותיהם של עובדיה בתחום זה.
3. ה-GIAA צריך לשאוף להשיב את העלויות הישירות הכרוכות בהפעלת יחידת הביקורת הפנימית (עלות שמשרדי הממשלה משלמים בגין הביקורת והחסכון המושג). משרד האוצר קבע כי המימון הדרוש ירד בהדרגה מדי שנה עד אשר יחידת הביקורת הפנימית תמומן מהחזר עלויות מלא עבור השירותים הישירים שלה. המימון של משרד האוצר נעשה כיום בראש ובראשונה כדי להבטיח את התמקצעות היחידה.
4. המלצה נוספת שעלתה היא כי יש לצרף את יחידת הביקורת הפנימית לצוותי קבלת החלטות, לרבות אלה שעוסקים בגיבוש אסטרגיה חוצת משרדי ממשלה. פורומים אלה יספקו ליחידת הביקורת הפנימית הזדמנות לתת פידבק, תוך הסתמכות על מומחיותם הייחודית, וכן להמשיך ולשפר את יכולתם להוספת ערך. דהיינו על משרד האוצר, והממשלת הוד מעלתה באופן רחב יותר, למצוא דרכים להפיק תועלת רבה יותר מהמומחיות ומנקודת התצפית הייחודית של GIAA (כגון הסתייעות בבחינת סיכוני סייבר, התמודדות עם תחומי סיכון סביבתיים, והשלכות אחרות על עתיד חיינו). לשון אחר, יחידת הביקורת הפנימית הנה משאב שעל המבוקרים להשכיל ולמקסם את השימוש בו כדי לקבל ייעוץ בתחום פיתוח מדיניות וניהול סיכונים.
5. יש לקבוע, עד כמה שניתן, יעדים כמותיים ביקורת, וכן לשנות את הבסיס לשירותי ה-GIAA, מהתמקדות בכמות הביקורת (שמספקת הסוכנות לביקורת) להתמקדות בהוספת ערך מוסף.
דוח סקירת האיכות מפנה אם כן זרקור לפעילות שלה יש חשיבות רבה בהבטחת האחריותיות בממשל המרכזי הבריטי. הדוח הנ"ל ודוחות הפעילות השנתיים שמפרסמת סוכנות הביקורת הפנימית מלמדים על חשיבות ההולכת וגוברת שהממשל מייחס לפונקציה זו. מה שמעניין ושונה מהנהוג בישראל, הוא התייחסות לביקורת כפונקציה שצריכה להחזיר את השקעה בה, כאשר משרד האוצר הבריטי משתתף בתקציב הוא עושה זאת לצורך ייעודי כגון הגברת מקצועיות המבקרים, וכן היותה פונקציה העוסקת בהיקף לא מבוטל במניעת הונאה.
סוגיה נוספת חשובה היא ההבנה ההולכת וגוברת בבריטניה לכך שיש לביקורת יכולת להוסיף ערך, ועל הממשל [להבדיל מישראל ששם החובה מכח חוק לזמן את המבקר לדיונים עולה מהתפישה שיש לאפשר למבקר לערוך ביקורת, זאת גם הסיבה שנקבע בחוק כי נוכחות המבקר בדיונים האלה הנם לפי שקול דעתו] להיות אקטיבי כדי למצוא דרכים להעזר בביקורת הפנימית.
אם כן נראה כי בבריטניה, לפחות בכל הקשור לממשל המרכזי, הביקורת הפנימית הנה בעלת ערך רב עבור מקבלי ההחלטות, זאת כיוון שהיא נתפסת פונקציה שיכולה, לאור מומחיותה והיותה בעלת נקודת מבט הוליסטית לתת משוב בעל ערך רב, ומאידך כיוון שפוקנציה זו עוסקת במניעת הונאות. ללא ספק ראיה כזו מזמנת למבקרי הפנים אתגר לא פשוט, שמחייבת אותם בהתמקצעות והרחבת הידע מתמשכים כמעט בכל תחום שבו עוסק הממשל המרכזי.