X
יומן ראשי
חדשותתחקירים
כתבותדעות
סיפורים חמיםסקופים
מושגיםספרים
ערוצים
אקטואליהכלכלה ועסקים
משפטסדום ועמורה
משמר המשפטתיירות
בריאותפנאי
תקשורתעיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורהלכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונתמיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עתוידאו News1
פורמיםמשובים
שערים יציגיםלוח אירועים
מינויים חדשיםמוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טוריםבלוגרים נוספים
רשימת כותביםהנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישיםפירמות
מוסדותמפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורתאירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומייםאירועים כלכליים
אירועים מדינייםאירועים משפטיים
אירועים פוליטייםאירועים פליליים
אסונות / פגעי טבעבחירות / מפלגות
יומנים אישייםכינוסים / ועדות
מבקר המדינהכל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
"מדוע החלטנו להשקיע? זהו עסק מדהים המנוהל על-ידי אנשים מדהימים, אין לך הרבה הזדמנויות להשקיע בחברות כאלה" הראיון המלא - בעיתון TheMarker
▪  ▪  ▪

אם לא הייתם מכירים אותו מהתמונות - והייתם פוגשים בו באיצטדיון הענק Quest שבאומהה נברסקה אליו הגיעו עשרות אלפי מהמשקיעים-מאמינים שלו - הייתם משוכנעים שמדובר בעוד דוד נחמד שקנה מניות של ברקשייר האת'וואי.
האולם הענק באומהה מלא דודים נחמדים ודודות נחמדות שבאו לבילוי השנתי שלהם - לשמוע את גורו ההשקעות הגדול ביותר של כל הזמנים מדבר על השקעות, מניות, עסקים, כלכלה ומספר הרבה בדיחות.
המפגש, שזכה לכינוי "הוודסטוק" של הקפיטליזם, מרכז עניין עצום לא רק בקרב עשרות אלפי בעלי המניות של החברה אלא בכל וול סטריט שמכבדת ומעריכה את המשקיע באפט ושותפו צ'רלי מונגר.
ביום שבת, בתשע וחצי בבוקר, באפט פתח את האסיפה מול איצטדיון ענק מלא עד אפס מקום והכריז שיש לו שתי הודעות: אחת חשובה והשנייה פחות חשובה.
ההודעה הפחות חשובה היא שאתמול פורסמו הדוחות הכספיים של ברקשייר לרבעון הראשון של השנה. באפט עובר במהירות על הדוח ומסביר מדוע הוא לא מייחס חשיבות גדולה לרוב הסעיפים בדוח הרווח וההפסד, "שעוד 5 שנים לא יעניין אף אחד ואיש לא יזכור רבעון זה או אחר". ואז הוא פונה להודעה החשובה שיש לו - הרכישה עליה הודיעה חברת ההשקעות ברקשייר האת'איי שבשליטתו בלילה קודם עם סגירת המסחר בוול סטריט.
דקה אחרי שאיתן ורהטיימר עושה ביננו הכרה, ופחות מ-35 דקות לפני שהוא עולה לבמה לפתוח את האירוע השנתי הענק מול 20 אלף משקיעים, באפט מייד אומר לי "אין בעיה, בא נלך רגע הצידה לראיון", ויוצא איתי מהבמה המרכזית למאחורי הקלעים. קשה להאמין לרגע שזה האיש אשר מסרב כמעט לכל בקשת ראיון של מאות עיתונים אמריקנים ובינלאומיים מדי שנה ושנחשב לראיון הנכסף ביותר לכל עיתון כלכלי.
וורן באפט, איך הגעת פתאום להשקעה בחברת ישקר הישראלית?
"איתן שלח לי בחודש אוקטובר מכתב וסיפר לי על החברה, המכתב היה, אני חושב, פחות משני עמודים. יש מקרים בהם האופי והכישרון של בנאדם מיד קופצים לך מתוך הדף, זה היה המקרה הזה - כל הכישרון והאופי שהגיעו במכתב מישראל. פגשתי את איתן ורטהימר, את המנכ"ל של הקבוצה יעקב הרפז ואת מנהל הכספים דני גולדמן - אחרי זה הם פגשו את צ'רלי (צ'רלי מונגר, שותפו של באפט הנחשב ל"קשוח" יותר מהצמד, ג"ר). צ'רלי הוא טיפוס שלא מתלהב מאף אחד, הוא התלהב מהם מאוד. הוא ישב עם איתן עד 12 בלילה. איתי הוא לא יושב עד 12 בלילה, הוא מקסימום נותן לי עד 10 בלילה".
מדוע החלטתם להשקיע?
"זה עסק מדהים המנוהל עלידי אנשים מדהימים, אין לך הרבה הזדמנויות להשקיע בחברות כאלה. חוץ מזה זו חברה גדולה - ואנחנו, בגלל שברקשייר היא חברה כה גדולה, צריכים השקעות די גדולות. למעשה לא היתה שום סיבה שבעולם לא לעשות את העסקה - אז עשינו את העסקה".
מדובר בעסקה מיוחדת, אתם לא השקעתם עד היום מחוץ לארה"ב.
זה נכון, לא רק שזאת ההשקעה הראשונה שביצענו מחוץ לארה"ב אלא שזאת השקעה גדולה בכלל - השלישית בגודלה שברקשייר ביצעה אי פעם.
מה זה אומר על ישראל?
"זה אומר שיש לכם אנשים מדהימים. אנחנו משקיעים 4 מיליארד דולר בחבורה מדהימה של אנשים מישראל - ואנחנו משקיעים את זה במהירות מדהימה - זה אומר לנו מה אנחנו חושבים על החברה. אני כמובן התמקדתי בחברה, אבל כמובן לא פיספסתי את העובדה שהם ממוקמים בישראל. ללא ספק מדובר במדינה בה יש המון כישרון. למזלנו, חלק גדול מהכישרון הזה נמצא בישקר".
איך יגיבו לדעתך בעלי המניות שלך להשקעה בישקר?
"את זה נראה היום באסיפה שתתחיל עוד כמה דקות. אבל אני חושב שהם יהיו מאוד מרוצים. למעשה, דיברתי כבר עם כמה מהם והם מרוצים. זאת השקעה מאוד חשובה בחברה מאוד מרכזית וחשובה שתהיה חברה גדולה מאוד עוד 5 שנים ותעשה תוצאות הרבה יותר טובות. זאת השקעה שנותנת לנו חשיפה לכלכלה העולמית בדרך שלא היתה לנו עד היום".
המו"מ הקצר הספיק לך כדי לקבל החלטה של 4 מיליארד דולר?
"אני הייתי משקיע את הכסף כבר אחרי הפגישה הראשונה, אחרי כמה שעות. אתה פשוט לא נתקל בכאלה חברות ובגודל הזה. זה פשוט לא קורה. כאשר אני רואה את הבחורה הכי יפה בעיר - אני מציע".
רכשתם שליטה בחברה, מה אתם מתכוונים לעשות עם ההנהלה?
"להניח להם לנפשם. בשביל זה קנינו את החברה. אנחנו בחברה בברקשייר בסך-הכל 16 אנשים, למרות שבחברות שבתיק ההשקעות שלנו עובדים 200 אלף איש. התפקיד שלנו הוא רק לבחור את השחקנים הטובים - ובדרך כלל, כמו במקרה של ישקר - השחקנים נמצאים שם כאשר אנחנו רוכשים את החברות. אני לא הייתי חולם לשנות את הרכב ההנהלה של ישקר. הייתי טיפש אם הייתי אומר לאיתן או ליעקב (הרפז) משהו על ניהול החברה - מוטב כבר שאני אגיד לטייגר וודס איך להניף מחבט גולף".
איך תוודא שהנהלה הטובה תישאר בחברה?
"למה אני מנהל את ברקשייר? אני כבר בגיל 75. התשובה היא שאני נהנה מזה. אני אוהב את זה, אין משהו שאני מעדיף לעשות מאשר לבוא בבוקר למשרד של ברקשייר. אני מרגיש כמו מיכאלאנג'לו שמצייר את הקפלה הסיסטינית - ככה גם האנשים של ישקר - הם מרגישים את אותו רגש כלפי החברה שלהם - ואני צריך לדאוג לא להרוס את זה. אני יודע מספיק על אנשים ועל עצמי כדי לא לעשות את זה".
אתה מכיר את רוב אנשי העסקים המובילים בעולם - למי היית משווה את איתן ורטהימר?
"צ'רלי התקשר אלי אחרי שהוא פגש אותו עד 12 בלילה בניו-יורק ואמר לי למחרת בבוקר - זה מדהים - אנחנו רוצים לעשות את זה. אני כבר ידעתי את זה - אבל לצ'רלי הרבה יותר קשה למכור. יש רק שני אנשים שהוא אמר עליהם מה שהוא אמר על איתן ורטהימר. אני לא בטוח שהוא אמר את זה על אשתו".
לאיזה תשואה אתם מצפים?
"אנחנו נהיה בסדר".
כמה זמן תחזיק מניות בישקר?
"עד עולם, תמיד. אני לא מוכר".
אתה מסתכל על חברות נוספות בישראל?
"אני רוצה שתגיד לקוראים שלך שאם הם מכירים חברה שדומה, אפילו קצת, לישקר, שיודיעו לי מייד - אני רוצה לקנות. שיתקשרו אלי גוביינא".
מה הציפיות שלך מישקר? כמה היא משמעותית לחברת ענק כמו ברקשייר?
"עוד 5 או 10 שנים שנסתכל לאחור אנחנו נבין שמה שהכרזנו כאן הבוקר הוא אחד הדברים המשמעותיים ביותר שעשתה ברקשייר האת'וואי אי פעם. ישקר תהיה חברה מאוד גדולה וחשובה".
תאריך:  07/05/2006   |   עודכן:  07/05/2006
מועדון VIPלהצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
גיא רולניק
ביום ראשון בצהריים קיבלתי SMS מפתיע: "אנא התקשר אלי בדחיפות, איתן ורטהיימר"... אם ורטהיימר מתעקש להגיע אלי מייד כנראה שזה חשוב. הסכמתי מייד
הדר פרבר
זוהי העסקה הראשונה של חברת ההשקעות של וורן באפט מחוץ לארה"ב    באפט: אירוע היסטורי הרבה יותר חשוב מהרווחים של הקרן ברבעון כזה או אחר
יפעת גדות
איגוד הלב האמריקני מוציא קווים מנחים חדשים המתמקדים הפעם, שלא כמו בגישה הקודמת, בחולה עצמו ובגורמי הסיכון האישיים שלו
מחלקה ראשונה
את הכנס יזם ומארגן נשיא המרכז לחקר יהדות מרוקו, רוברט אסרף, שהגיע לישראל    לדבריו מרוקו אינה מעוניינת בקשרים דיפלומטיים עם ישראל, אך מעודדת תיירות ישראלית למרוקו שהגיעה בשנה האחרונה ל-50,000 תיירים ישראלים
מחלקה ראשונה
מנכ"ל "וראייטי" ישראל: "השינוי הארגוני בארגון, הוא כורח המציאות לאור הגידול הרב במספר הפונים לסיוע, והצורך בגיוס משמעותי נוסף של משאבים"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il