"השלב הבא ברשת הינו שילוב בין תוכן גולשים לתוכן ערוך וממוסד - סינתזה של שני העולמות האלה". כך אמר היום שנער, מייסד מיזם האנימציה אניבום ולשעבר נשיא קשת בפאנל "זהירות אינטרנט", שהנחה דורון אביגד, עורך אתר "גלובס".
בפאנל, שעסק בתוכן הגולשים באינטרנט, אמר שנער כי "אנחנו נמצאים בלב התהליך, ואי אפשר עדיין לשפוט אותו כמדיה מגובשת. זהו תהליך שהתחיל לפני פחות משנתיים, תהליך בהיווצרות. מיליוני גולשים מצאו פתאום כלי ביטוי, וזה משהו שאי אפשר להתעלם ממנו".
נוספת שעלתה בפאנל היא צמיחתו הצפויה של החיבור בין פלטפורמות הסלולר והאינטרנט. קובי מרנקו, מנכ"ל חברת לוגיה, ציין כי לדעתו היתרון של ישראל על פני ארצות הברית הוא בחיבור בין סלולר לאינטרנט. "כל ההצלחות באינטרנט הם מותגים אמריקניים", אמר מרנקו. "אף חברה לא-אמריקנית הצליחה. לעומת זאת, בסלולר, ישראל מובילה בשימושים ובטכנולוגיות, ופה יש יתרון. המכשיר הסלולרי יהפוך תוך שנתיים למכשיר שבו כל אחד יכול לגלוש מכל מקום".
גם שמיל לוי, שותף ומנהל בקרן סקויה, צופה כי החיבור בין הסלולר לאינטרנט יילך ויגדל. לדבריו, "ההצלחה שם תהיה יותר גדולה מאשר בכל תחום אחר".
בהתייחס לדיווחים על המגעים למכירתה של חברת הווידאו השיתופי מטה קפה, אמר לוי, שכזכור, הקרן בניהולו השקיעה ב-YouTube, "מטה קפה זה אתר נהדר, אני מקווה שירכשו אותם". לשאלה על הפערים האדירים בין מטה קפה הישראלית, שקמה שנתיים לפני YouTube, הן בתג המחיר והן במספר המשתמשים, אמר לוי: "ב-YouTube הבינו יותר טוב מה זה לשתף, ואיך לתת לגולשים את הכלים הכי טובים. יותר קל להעלות קליפ ל-YouTube, מה גם שיוטיוב העלתה כל קליפ לאוויר, בלי פילטרים". עוד צוין, כי לעומת YouTube, השימוש במטה קפה הצריך הורדה של תוכנה.
עוד נידונה בפאנל התמודדותן של חברות ההון סיכון עם המציאות חדשה, לפיה חברות אינטרנט לא תמיד נזקקות לשירותיהן. ירון פולק, שותף בכיר בג'נסיס פרטנרס, הודה, כי יש בכך צדק. "חברת אינטרנט שמצליחה מתפשטת כמו אש בשדה קוצים כמעט בלי להיזקק לגיוסים, ואפשר לראות חברות כמו פליקר ודילישס למשל. אנחנו רוצים להשקיע במיזמים שיאפשר לתופעה הזאת לגדול".
לוי אמר, כי "אנחנו בהחלט חושבים שזה נכון להשקיע היום באינטרנט. אנחנו רק בתחילת המהפכה של השפעת האינטרנט על חיינו. זהו זמן מצוין ליזמים להקים חברות ווב 2.0". לוי פנה ליזמים ואמר: "אל תנסו לעשות כבר שיש, עוד YouTube או עוד מייספייס. יש המון תחומים שעוד לא טופלו באינטרנט. תמצאו תת תחום שבו תהיו מספר 1, ולא מספר 2. בישראל יש סיכוי נהדר להקים חברות אינטרנט מעולות". פולק, לעומתו, סבור שדווקא הטכנולוגיות הן הצד החזק של הישראלים, ולא התוכן. לדבריו, המותגים המובילים באינטרנט הם לא במקרה אמריקניים.
בהתייחס לידיעות בדבר מגעים של ענקיות המדיה ניוז קורפ, ויאקום, CBS ו-NBC להקמת אתר וידאו מתחרה ל-YouTube, אמר שנער, כי לטלוויזיה יש יחס אמביוולנטי לאינטרנט. "הגישה הבסיסית של הטלוויזיה היא אם אינך יכול לנצח אותם, הצטרף אליהם. רשתות הטלוויזיה מסתכלות על עולם המוזיקה, שניסה להילחם בטכנולוגיה ומלקק את פצעיו, ומבינות שצריך להצטרף. ההתארגנות הזאת אומרת, שכל ענקי המדיה מבינים שאם לא יהיו שם - הם לא יהיו".
בהתייחס למודלים של שיתוף גולשים בהכנסות, דוגמת אתר מטה קפה המשלם לגולשים 5 דולר על כל 1,000 צפיות, אמר לוי, כי בתחילת הדרך נבחנים כל מיני מודל עסקיים. עם זאת, הוא סבור כי המניע של הגולשים המעלים סרטונים ויצירות לרשת הוא קודם כל להתפרסם ולהגיע לכמה שיותר אנשים, ואילו הכסף הוא עניין משני.
עדי פרימרמן וליטל מייזל, הנערות הישראליות שהעלו ליוטיוב את "היי קליפ" שזכה ל-11 מיליון קליפים, נכחו אף הן בדיון, והודו כי קשה לשחזר הצלחה לאחר יריית פתיחה כזו. אילו היו מעלות את הקליפ לאתר המשלם לגולשים, היו השתיים עשויות לגרוף לכיסן סכום של כ-60 אלף דולר. בתגובה אמרו השתיים, כי הן לא עשו את הקליפ במטרה להתעשר, וכי לא חשבו על כך כלל כשהעלו את הקליפ.
פרימרמן ומייזל מועסקות היום בחברת לוגיה, ועוסקות הן ביצירת תכנים והן בעידוד הגולשים להעלות תכנים מקוריים משלהם לאתר היפ של סלקום. בתגובה לשאלה האם העובדה כי הן מועסקות בתאגיד גדול כסלקום נוגדת למעשה את רוח הווב 2.0, אמר מרנקו, כי "מה שעשינו זה בדיוק 2.0. אף אחד לא מתערב להן במה שהן עושות או מתי הן עושות. כל פעם שיש להן משהו להגיד, הן אומרות".
לסיכום התבקשו חברי הפאנל לצייר את התחזית הגרועה ביותר של הווב 2.0, בהשוואה לבועת האינטרנט מסוף שנות ה-90.
מרנקו: "היזמים עצמם הרבה יותר מנוסים. המחזות של הבועה ב-1999 לא חוזרים על עצמם. בהיבט הישראלי, זה דבר מדהים שאנחנו נמצאים במקום כל כך מרוחק מארה"ב, והיתה כאן מלחמה, ועדיין בכל יום מוכרים כאן חברות במאות מיליוני דולרים. אם זה לא נס, אז מהו נס?".
שנער: "השוואה לבועה הקודמת היא קצת מרחיקת לכת. המערכת הזאת לא תהיה בועה שנייה שתתנפץ".
פולק אמר, "אנחנו נמצאים בהייפ, אבל לא בבועה. המודל הכספי של הווב הוא ברור לחלוטין. יש כאן כלכלה חדשה אמיתית, עם כסף בצידה".
לוי: "אנחנו משקיעים בווב 2.0, כי אנחנו מאמינים שהשינוי עוד לא נעשה. אנחנו מבינים שהפרסום באינטרנט שווה יותר מהפרסום בטלוויזיה, ובארצות הברית הוא צפוי לעבור את ה-10% בקלות. כמות הכסף של חברות האינטרנט רק תלך ותגדל".
רק ד"ר אילן בן-דב, מרצה ויועץ לפילוסופיה של המדע ותרבות דיגיטלית, צפה כי "כפי שהאבולוציה מלמדת, הקריסה כן תבוא מתישהו - אבל החיים יימשכו".