X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
השכר הולך ונשחק [צילום: פלאש 90]
גידול נוסף בפערים במשק
כוח הקנייה של העובדים במשק נשחק בעקבות האינפלציה
הדוח החודשי של פורום ארלוזורוב על שוק העבודה בישראל מצביע על גידול נוסף בפערים במשק בעקבות האינפלציה שכר העובדים החזקים עומד בקצב עליות המחירים, בעוד שכר שאר העובדים נשחק

ניתוח פורום ארלוזורוב מראה כי בחודשים האחרונים הזינוק באינפלציה שוחק את שכר העובדים. לראשונה מזה כעשור, נצפית מגמה חדשה בה קצב הגידול בשכר הממוצע נמוך מקצב הגידול באינפלציה. המשמעות היא היחלשות כוח הקנייה של העובדים והעובדות במשק.
מהדוח החודשי, שנכתב על-ידי הכלכלנים עידו לן ויוני בן בשט, עולה כי גל עליות המחירים שהחל באמצע שנת 2021 עם משבר שרשראות האספקה העולמיות כתוצאה ממשבר הקורונה, ונמשך ביתר שאת בעקבות עליות מחירי הדגנים והאנרגיה בעולם בעקבות המלחמה באוקראינה, נותן את אותותיו גם בשוק העבודה. לאחר כעשור בו קצב הגידול של השכר הממוצע היה גבוה מקצב עליית המחירים, לראשונה אנו עדים לשחיקת כוח הקנייה של השכר הממוצע במשק הישראלי. בין אוקטובר 2021 לאפריל 2022 (הנתונים העדכניים ביותר), המחירים לצרכן עלו בקצב מהיר יותר מאשר השכר, כאשר נכון לחודש אפריל השחיקה בשכר עומדת בממוצע על כ-1.1%. אולם, ממוצע זה מסתיר שונות רבה בין עובדים שנפגעו יותר לעובדים שנפגעו פחות.
הנפגעים העיקריים מהאינפלציה - העובדים בשכר בינוני-נמוך
הניתוח של פורום ארלוזורוב בחן את השחיקה בחלוקה של כלל ענפי המשק לפי רמות השכר הממוצע בהם. תוצאות הבדיקה מצביעות על כך, שבעוד שהשכר בענפים החזקים (רבעון השכר העליון, שכר ממוצע של מעל 13,000 ש"ח) הצליח להדביק את קצב עליות המחירים, השכר של שאר הענפים נשחק באופן משמעותי. בין הנפגעים העיקריים - העובדים בענפי החינוך, שירותי הרווחה ושירותי הבריאות.
נמשכת ההתאוששות החזקה של העובדים החזקים, וההאטה אצל כל השאר
מגמת ההתאוששות הבלתי-שוויונית של שוק העבודה, עליה מצביע פורום ארלוזורוב בחודשים האחרונים, ממשיכה. בעוד שענפים בשכר גבוה התאוששו ממשבר הקורונה, חלק מהענפים בשכר הבינוני והנמוך חווים דווקא ירידה בתעסוקה וברמת השכר הממוצעת.
כך, ניתוח נתוני השכר והתעסוקה לפי השכר הממוצע בענפים מראה, כי השכר בענפים המאופיינים בשכר גבוה (שכר ממוצע של מעל 13,000 ש"ח, צבע צהוב באיור) המשיך לצמוח לאחר המשבר ועקף את השכר החזוי לפי מגמת הגידול טרום הקורונה. בנוסף, גם רבעון השכר השלישי נמצא קרוב למגמה ארוכת הטווח שלו (שכר ממוצע מ-9,500 ש"ח ועד 13,500 ש"ח, צבע תכלת באיור).
מגמות אלו עומדות בניגוד למגמות של שני רבעוני השכר הנמוכים, בהם היציאה מהמשבר מתאפיינת בירידה משמעותית בשכר הממוצע לעומת המגמה טרום הקורונה: ירידה של כ-3.5% ברבעון השכר השני (שכר ממוצע מ-6,900 ש"ח ועד 9,500 ש"ח, צבע ירוק באיור) ובכ-10% ברבעון השכר התחתון (שכר ממוצע נמוך מ-6,900 ש"ח, צבע אדום באיור). כלומר, פערי השכר בין הענפים גדלים וזאת בניגוד למגמת צמצום הפערים בעשור שקדם למשבר הקורונה.

תאריך:  12/07/2022   |   עודכן:  12/07/2022
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
כוח הקנייה של העובדים במשק נשחק בעקבות האינפלציה
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מירב ארד
לפיד וקנצר אוסטרליה דנו בהרחבה באתגרים הביטחוניים וכן בסוגיות האזוריות שעל הפרק, ובראשם האיום האירני
מירב ארד
למסמך ״רוח צה״ל״ המעודכן יתווסף ערך יסוד רביעי - ערך הממלכתיות    כוכבי: "ממלכתיות היא עמוד שדרה ערכי השומר על תפקודו של צה״ל ועל אמון הציבור בצה״ל. חובתנו להגן עליה ולטפח אותה באופן קבוע ושיטתי ומתוך הזדהות עמוקה"
מירב ארד
אחרי יותר משלוש שנים כיו"ר, הורוביץ הודיע כי לא יתמודד בפריימריז על ראשות המפלגה אך הודיע כי ימשיך ברשימה לכנסת הבאה    הוסיף,: "בקרוב יהיו פריימריז במרצ, וכל אחד יוכל לבחור ולהתמודד על הזכות לייצג את התנועה. ואני קורא כאן לכל מי שרואים עצמם ראויים, להציג מועמדות"
יצחק דנון
נציגות הדיירים טוענת שהיזמית מגדלי תל אביב וחברת-האחות קניון העיר תל אביב מתעלמות מהתראות חוזרות ונשנות על ליקויים וסכנות ממשיות
איתמר לוין
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il