X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
טראס מודיעה על התפטרותה [צילום: אלברטו פזאלי, AP]
ראש ממשלת בריטניה, ליז טראס, התפטרה
טראס הודיעה על פרישתה מראשות המפלגה השמרנית לאחר 44 יום בלבד; המחליף ייבחר עד סוף השבוע הבא

ראש ממשלת בריטניה, ליז טראס, התפטרה (20.10.22) מראשות המפלגה השמרנית ותוחלף בתפקיד ראש הממשלה לאחר שהמפלגה תבחר את מי שייכנס לנעליה. התפטרותה של טראס באה 44 יום בלבד לאחר שנכנסה לתפקיד והיא תיכנס להיסטוריה שמי שכיהנה בתפקיד זה למשך הזמן הקצר ביותר בתולדות בריטניה. ראשי המפלגה השמרנית הודיעו, כי היעד הוא לבחור את המחליף עד סוף השבוע הבא (28.10.22), כך שניתן יהיה להודיע על תוכנית כלכלית כמתוכנן ביום האחרון של החודש.
בהודעה קצרצרה מחוץ לדאונינג סטריט 10 אמרה טראס, כי נבחרה כדי לשנות את המצב הכלכלי בו יוקר המחיה פוגע קשות בתושבי בריטניה ולחדש את הצמיחה, בין היתר על-רקע המלחמה באוקראינה. "אבל לנוכח המצב אני מכירה בכך שאני לא מסוגלת לממש את המנדט שקיבלתי", אמרה.
טראס מונתה בידי המלכה אליזבת בחודש שעבר, יומיים לפני מותה של המלכה. היא באה במקומו של בוריס ג'ונסון, אשר כמותה התפטר בחודש יולי מראשות המפלגה השמרנית והמתין עד לבחירת מחליפו. טראס הייתה שרת החוץ בממשלת ג'ונסון והיא גברה, בהצבעה בקרב 160,000 חברי המפלגה, על שר האוצר לשעבר, רישי סונאק, שהתפטרותו הובילה לנפילתו של ג'ונסון.
טראס ספגה מהלומה כבדה בעקבות פרסום התוכנית הכלכלית של שר האוצר דאז, קוואסי קווארטנג, בעצה אחת עימה. התוכנית כללה הפחתת מיסים בעשרות מיליארדי ליש"ט, הגדלת ההוצאה הציבורית וגיוס חוב במטרה לממן שני צעדים מנוגדים אלו. התוצאה הייתה קריסה בשוק האג"ח הבריטי וביקורת פומבית חריגה מצד בנק אוף אינגלנד וקרן המטבע הבינלאומית. התוכנית לא עברה את מסננת המשרד לאחריות תקציבית, המעניק חוות דעת מקצועית לתוכניות הכלכליות, וקווארטנג הוסיף לה - בלא ידיעתה של טראס - את ביטול מדרגת המס העליונה לבעלי הכנסות גבוהות.
תחילה ביטלה טראס את הטבות המס לעשירים, אך הדבר לא הספיק כדי לשכך את הכעס הציבורי. בסוף השבוע שעבר פיטרה טראס את קווארטנג ומינתה במקומו את ג'רמי האנט, לשעבר שר הבריאות ושר החוץ, אשר הודיע השבוע על ביטול כל תוכניתו של קווארטנג ועל כוונה להעלות את המיסים ב-40 מיליארד ליש"ט. השבוע אמרו בלונדון, כי טראס הפכה לראש הממשלה בתואר בלבד וכי בפועל האנט הוא כעת האדם החזק בבריטניה.
אחרי יממה כאוטית
ההתפטרות יממה למחרת אחד הימים הכאוטיים ביותר בתולדות הפוליטיקה הבריטית, במהלכו התפטרה שרת הפנים, סוּאֶלָה ברוורמן, בשל העברת מסמך של המשרד לאחד מחברי הסיעה. בפרלמנט השתרר תוהו ובוהו לאחר שהממשלה הודיעה שהצבעה על מדיניות ההגירה, אותה יזם הלייבור, תיחשב להצבעת אמון בה - אך בהמשך חזרה בה. המצליפה הראשית של השמרנים וסגן המצליף הראשי התפטרו בשל הפארסה, אך חזרו בהם לאחר שיחה עם טראס. הלייבור טען, כי בשיאה של המהומה אף הופעל לחץ פיזי על כמה מן השמרנים לתמוך בממשלה.
כאשר נכנסה טראס לתפקידה הוביל הלייבור בסקרים על פני השמרנים בפער של תשע נקודות; כעת הפער הוא 30-25 נקודות. הבחירות הבאות צפויות אומנם להתקיים רק במאי 2024, אך השמרנים - הנמצאים בשלטון מזה 12 שנים - סובלים מטלטלות כה רבות ודימוי ציבורי כה ירוד, עד שהשאלה המרכזית כעת היא מי (אם בכלל) יוכל לשמור אותם בשלטון. טראס לא נהנתה מתמיכה רחבה בסיעה בפרלמנט, שרוב חבריה העדיפו את סונאק, והשבוע נשמעו בפומבי קולות שקראו להתחיל בהליך להדחתה. מועמדים בולטים להחלפתה הם סונאק ופני מורדאונט, ראש הסיעה ולשעבר שרה בממשלת ג'ונסון. האנט הודיע שלא יתמודד.

תאריך:  20/10/2022   |   עודכן:  20/10/2022
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 יוקר המחיה
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ראש ממשלת בריטניה, ליז טראס, התפטרה
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מירב ארד
הואשמו בגין עבירות ביטחון חמורות הנוגעות למסירת מידע רגיש, ולהצבת סיכון סייבר תשתיתי חמור לחברת סלקום    השר הנדל: "ייערך תחקיר מקיף על האירוע החמור"    סלקום: "אין כל אינדיקציה לגרימת נזק ללקוחות סלקום"
מירב ארד
מזהיר: "מחירי הטיסות יזנקו אם המצב לא ישתנה בקרוב"    בנושא רעש המטוסים המגביל את הרחבת הפעילות בנתב"ג אמר: "לא תיתכן פגיעה בתעופה של עשרה מיליון אזרחי ישראל"
מירב ארד
על הביקרות שמתח נתניהו על ההסכם הימי עם לבנון אמר רה"מ לפיד: "מטריד שראש האופוזיציה לא קרא את ההסכם, הזמנתי אותו והוא לא רצה לבוא"    על יוקר המחיה: "יש ממשלה שעושה את העבודה, ותיקנה הרבה דברים"
מירב ארד
עסקות הנדל"ן רשמו בחודש אוגוסט ירידה של 41% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד - שיעור הירידה החד ביותר מאז אפריל 2020    מכירות הקבלנים בחודש אוגוסט הסתכמו ב-2.9 אלף דירות, ירידה חדה של 44%
איציק וולף
גורמים במערכת החינוך מעריכים כי הסכם השכר שאליו הגיעו הסתדרות המורים והאוצר יגדיל את מספר הסטודנטים להוראה בישראל    צופים שהמו"מ בין ארגון המורים לאוצר יהפוך לאינטנסיבי רק בסביבות ינואר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il