X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
אוטובוס בין-עירוני מונגש של אגד. פחות מקום לנוסעים
למרות כשלון הנגשת קווים בין עירוניים, המדינה תפעל להרחבתם
מ-23 באפריל צפויים להתחיל לפעול 74 אוטובוסים מונגשים (מתוך 130) ב-28 קווים בין-עירוניים שבהם אין חלופה רכבתית ישירה עלות ההנגשה יקרה במיוחד ובמשרד התחבורה ספקנים לגבי הצורך והביקוש
עידן יוסף
רגב רוצה אוטובוסים בין-עירוניים מונגשים, אבל למשרדה אין רעיונות איך ליישם זאת

קו 470 הונגש: מקום שמור לנכה ברבע מהנסיעות
עידן יוסף
נוסעים המתניידים בכיסא גלגלים יוכלו לעלות לקו ירושלים-באר שבע * המגבלות: מקום לנוסע אחד, הזמנה לפחות חצי שעה מראש ותשלום שלא באמצעות הרב-קו
לרשימה המלאה

בזבוז כספי ציבור
הרצון להנגשה של קווים בין-עירוניים ואף להשקיע כסף באופן בלתי מידתי יכול היה להישמע מוצדק אם אכן היו נוסעים בקווים אלה. אולם חללית האידיאלים מתרסקת כאשר היא מגיעה לקרקע, ובמבחן המציאות אין ביקוש או שהביקוש אפסי.
הניסוי ("פיילוט") הכושל של קו 470 אינו היחיד. עיריית תל אביב-יפו מפעילה את מערך ההסעים נעים בסופ"ש. בתקופת ביקורת של ארבעה חודשים שקיימה מבקרת העירייה חשפה כי בתקופת פעילות של כ-4 חודשים הופעלו רכבי מעלון שהעמידה העירייה לנכים רק פעמיים. העלות לשתי נסיעות אלה הייתה אסטרונומית – 49,700 שקלים. באיזו עיר או מדינה נורמלית שופכים כ-25 אלף שקלים על נסיעה עירונית של נוסע אחד?!
קידום יקר וחסר תוחלת של הנגשת תחבורה בין-עירונית מגיע על חשבון שיפור וייעול השירות הקיים לכלל הנוסעים, ופגיעה בשירות הקיים תוך הקטנת מספר המושבים באוטובוסים והארכת משך הנסיעה בקו המונגש. יישום הנגשה בין-עירונית למרות פיילוט כושל הוא הפקרות ושפיכת כספי ציבור כאילו אין מחר.
במצב שכזה, חייב משרד התחבורה להתעשת ולמצוא פתרון זול בהרבה כגון באמצעות ביקושיות, כפי שמציע ארגון נהגי התחבורה הציבורית.

ניסוי של משרד התחבורה להנגשתו במשך כשנה של קו בין-עירוני נכשל. מדובר בהנגשה של קו 470 (באר שבע-ירושלים) של חברת אגד. בדיון שקיימה לאחרונה (14.3.23) ועדת העבודה והרווחה, התברר כי למרות שלקו הבין-עירוני המונגש כמעט אין נוסעים, יש בכוונת משרד התחבורה להרחיבו כבר בחודש הבא.
מ-23 באפריל צפויים להתחיל לפעול 74 אוטובוסים מונגשים ב-28 קווים בין-עירוניים, עד סוף 2024 עוד 40 ובהמשך עוד 25 במסגרת תוספות שירות. לפני למעלה משנה, אמרה שרת התחבורה לשעבר, ח"כ מרב מיכאלי, כי המשרד יוסיף 100 אוטובוסים נגישים חדשים בשנת 2022 לקווים בין-עירוניים. ההתחייבות לא קוימה.
גבי נבון, מנהל אגף נגישות במשרד התחבורה, פירט כי קווים בין-עירוניים מונגשים יופעלו בין היתר בישובים:
  • טבריה
  • טירה
  • צפת
  • מודיעין עילית
  • באקה אל-גרבייה
  • נצרת ונוף הגליל
  • אום אל-פחם
  • סכנין
  • שפרעם
  • ערד
בשנת 2024 יתוספו 40 אוטובוסים נוספים. בנוסף, תתאפשר הזמנת נסיעה מונגשת בטלפון - עד 24 שעות טרם הנסיעה. בסך-הכל יְיובְּאוּ ארצה 130 אוטובוסים בין-עירוניים מונגשים.
על-פי ממצאי דוח שנכתב עבור קרן משפחת רודרמן ותנועת לינק 20 (רשת צעירים לקידום אנשים עם מוגבלויות), ביותר מ-85 יישובים שבהם אלף תושבים ומעלה אין כלל אפשרות לנסיעה נגישה פיזית בתחבורה ציבורית ליישובים אחרים. אולם נבון אומר כי התבחין גבוה יותר וכולל רק ישובים שבהם יותר מעשרת אלפים תושבים, אחרת בכל ישוב יצטרכו לתת קווים נגישים. לדבריו התבחין שיאפשר ליישוב להיות זכאי הוא העדר חלופה רכבתית ראויה בין נקודת מוצא לנקודת יעד, שאינה דורשת החלפה בין רכבות.
בעוד שאוטובוס עירוני המצוי בכל השירות העירוני הוא נמוך רצפה, לבין-עירוני יש תא מטען שבו מרבים הנוסעים להשתמש והדבר בא על חשבון הנגשה. ההנגשה כוללת מעלון חשמלי נפתח המותקן תחת המדרגות האחוריות. כל הנגשה שכזו יקרה במיוחד ועולה 100,000 שקלים. היא אינה כוללת הנגשת תשתיות ותחנות. על-פי אומדן מרכז המחקר והמידע של הכנסת, הנגשה מלאה של השירות הבין-עירוני נאמדת ב-3.9 מיליארד שקלים לאורך 12 שנים.
מנהל אגף הנגישות הסביר כי לצורך הורדת נוסע בבטחה נדרש שטח ברציף של 2.5 מטרים. אולם מאחר שקיימת מצוקת מקום, בתחנות המרכזיות יוסיפו רציף מיוחד לנכים. אפילו בתחנת מרכזית המפרץ, שבה אין מקום ליד הרציפים ייבנה מקום לעצירה שבו יותקן גם מיזוג. רק חלק מתחנות הביניים יונגשו, כך שנוסעים עם כסאות גלגלים לא יוכלו לרדת או לעלות ברוב התחנות.

הנגשת קווי אוטובוס בין-עירוניים לנוסעים בכיסאות גלגלים: מבט משווה / מסמך
מסמך זה נכתב לבקשת חבר הכנסת אילן גילאון, והוא עוסק בהנגשתם של אוטובוסים המשרתים קווים בין-עירוניים לשימושם של נוסעים בכיסאות גלגלים במדינות שונות. המסמך כולל רקע על הזכות לנגישות ועל סוגי האוטובוסים השונים, מידע על פתרונות טכניים המשמשים להנגשת אוטובוסים בין-עירוניים וסקירה של הסדרת סוגיה זו במדינות שונות. בסופו של המסמך מובא סיכום הנקודות העולות מהסקירה (29 עמ')
קול קורא לציבור בחינת הפעלת אוטובוסים בינעירוניים נגישים / קול קורא
במסגרת מדיניות המשרד לעידוד השימוש בתחבורה ציבורית והנגשתה לציבור, מעוניינת הממשלה להפעיל אוטובוסים בינעירוניים נגישים מעבר להוראות תקנות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות (נגישות חושית באוטובוסים בין עירוניים), התשע"ז-2017 ,ובכלל זה הנגשת האוטובוסים למתניידים בכיסא גלגלים ואו קולנועיות (יקראו שניהם להלן: כסאות גלגלים). על כן, מבקש משרד התחבורה מהציבור להציע רעיונות להנגשת הקווים הבינעירוניים לאוכלוסיית האנשים עם מוגבלות, המתניידים בכיסאות גלגלים ולהציע פתרונות לעלייה והעלאה של כסאות גלגלים לאוטובוסים הבינעירוניים.

בכל אוטובוס בין-עירוני יש מקום לנוסע אחד בלבד המוגבל בתנועתו. נוסע המעוניין בהנגשה יידרש לתאם מראש מול המפעיל את נסיעתו עד ערב יום הנסיעה בשעה 16:00, מכיוון שמספר האוטובוסים נגישים בכל קו מוגבל. מוקדנים יוכשרו להדריך את הנוסעים הנדרשים להנגשה וכך גם הנהגים יתודרכו, תוך העמדת צוותי הסברה של משרד התחבורה.
על אף כל זאת, מצהיר נבון בפסימיות: "אני מקווה מאוד שיהיו לנו נוסעים". בדיון התבקש נבון להסביר מדוע לא היה ביקוש לקו 470 שהונגש, והסביר כי אולי אחד הגורמים לכך הוא שלא כל הנסיעות בקו היו מונגשות (רבע מכלל הנסיעות הונגשו, ע.י.).
נבון תהה בקול רם: "אין מידע כמה כסאות גלגלים יש בכל עיר, אך ידוע שיש בסך-הכל 50 אלף זכאי תג נכה, וידוע כמה זכאים יש בכל ישוב. אפילו אם אכפיל את מספרם פי-שלושה, בקושי יהיו שניים-שלושה נוסעים, האם משתלם להביא עבורם אוטובוס או מיניבוס?".
טל בן-ארי מ"לינק 20" העירה כי לנהג האוטובוס לוקח 15 דקות להעלות נוסע לאוטובוס, אך נבון חלק עליה ואמר כי מדובר ב-3.5 דקות. ששי שדה, יו"ר האגף המקצועי בהסתדרות הלאומית, העיר כי לא כל הנהגים מסוגלים למשימה ויש נהגים עם בעיות גב שיתקשו בכך. נבון דחה רעיון של חברי כנסת למערך הסעים ייחודי לנכים, והסביר כי זו אינה תחבורה ציבורית אלא "הסעה מיוחדת" שעליה חלים כללים אחרים. יו"ר ארגון נהגי התחבורה הציבורית, ישראל גנון, העלה פתרון ביניים וטען כי האופן המיטבי להנגשה הוא באמצעות קווי ביקושיות בסגנון "באבל" ו"תיק תק" בין-עירוניים.
בתגובה להערת היועצת המשפטית של הוועדה, אמר נבון כי אמורות להגיע לוועדה בקרוב תקנות שר התחבורה, בהתייעצות עם הנציבות, לקו שירות מותאם ביקוש.
עו"ד הדס אגמון מנציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלויות אמרה כי יש לתקן את חוק השוויון ולחייב הנגשה. עו"ד ענת אריאל, היועצת המשפטית של "נגישות ישראל", הדגישה שהתוכנית הניסיונית איננה יעילה כיוון שהאוטובוס הבין-עירוני הנגיש מאפשר רק כניסה של כיסא גלגלים ולא קלנועית, המדרגות בכניסה לאוטובוס גבוהות במיוחד, לא נגישות ואף מסוכנות לקשישים ומוגבלי הליכה. בנוסף, אמרה, האוטובוסים הבין-עירוניים לא נכנסים למושבים ולקיבוצים בתחנות שבין התחנות המרכזיות. אריאל הציעה תכנון אוטובוס נגיש המאפשר כניסה של כיסא גלגלים וגם של קלנועית, עם מדרגות נמוכות בכניסה או חלק קדמי מונמך לקשישים וכסאות גלגלים - בדומה לקיים בחו"ל.
עוד הציעה שהתחבורה הבין-עירונית מחוץ לערים הגדולות תחולק לאזורים (בהתאם לרשויות האזוריות) ובכל אזור תהיה תחבורת מיניבוסים מבוססת-ביקוש ונגישה למוגבלויות ניידות וחושים, להסעה ליעדם בתוך האזור ובחזרה, ובנוסף תאפשר הסעה לתחנות המרכזיות.
יו"ר ועדת העבודה והרווחה, ח"כ ישראל אייכלר, קרא למשרד התחבורה להתאים קו שירות מותאם לפי הזמנה ולדווח בתוך חודש וחצי לוועדה על פתרונות. עוד קרא לרשויות המקומיות לרכז מאגר מידע על תושבים בתחומן הזקוקים להסעה נגישה.

הנגשת תחבורה ציבורית לאנשים בעלי מוגבלות פיזית / נייר עמדה
ניתן להפעיל באמצעות החברות המפעילות תחבורה ציבורית, מערך תחבורה קהילתית חכמה ונגישה, לפי הזמנת לקוח (באופן שהופעלה bubble), כמערך משלים לתחבורה בינעירונית נגישה
תאריך:  19/03/2023   |   עודכן:  19/03/2023
+עיריית ירושלים אישרה את תוכנית הקו הסגול של הרכבת הקלה
19:03 19/03/23  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה

המליצה לוועדה המחוזית לתכנון ובנייה לאשר את הקמת הקו שיחבר את דרום מזרח העיר עם דרום מערב העיר  ▪  התוכנית כוללת הקמת מסילות, מתקנים, תשתיות, תחנות ומיזמים משלימים לשיפור איכות המרחב העירוני  ▪  הוועדה דנה בהתנגדויות, קיבלה חלקן ודחתה את רובן, והמשך הדיון בהתנגדויות יהיה בפני הוועדה המחוזית

הרכבת הקלה [צילום: נתי שוחט/פלאש 90]
+הושחת חדר התרעננות לנהגי האוטובוס בגבעת זאב
09:25 19/03/23  |  עידן יוסף

חדר ההתרעננות של נהגי אלקטרה אפיקים תחבורה 2021 בירושלים בסניף איילות בגבעת זאב, הושחת בסוף השבוע. נזק נגרם לציוד, ואשפה נשפכה על שטיח התפילה של הנהגים המוסלמים. תלונה תוגש למשטרת ירושלים. זו הפעם השנייה בחודש האחרון שבו הושחת חדר נהגים בגבעת זאב. הפעם שעברה אירעה בסניף אחר, אז הושלך שטיח התפילה לשירותים.
עוואד, נהג האוטובוס שגילה את החדר הפרוץ: "הגעתי לחדר בכדי להתפלל לפני הנסיעה, ומצאתי אותו מזוהם. לא רציתי להתפלל מחשש לשתן על הרצפה. לחדר ההתרעננות יש קודן, אך הוא לא עובד והתוצאה היא שנערים מהשכונה נכנסים, מעשנים סמים ומשחיתים את החדר. זו אווירה לא נעימה לעבוד בה והרגשה שנכנסים לנו למרחב הפרטי".
תמר אוחנה, ראש ענף תחבורה בכוח לעובדים, אמרה כי איגוד ועדי התחבורה עובד במסירות להקמת חדרי התרעננות. "כל חדר שמוכן אינו מובן מאליו, והנה מסתבר שגם על המעט קשה לשמור. אנו קוראים לטיפולה המהיר והיסודי של המשטרה. גם בשגרה מרגישים נהגים מוסלמים מאוימים ומדובר בחלק ניכר מהנהגים בבירה".

משחיתנות בחדר ההתרעננות [צילום: כוח לעובדים]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
למרות כשלון הנגשת קווים בין עירוניים, המדינה תפעל להרחבתם
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות תחבורה ציבורית
עידן יוסף
נתיב התחבורה הציבורית ברחוב ויצמן מזרח המחודש, בין צומת 55/40 ועד רחוב העמק, מתפרס לאורך שני קילומטרים    השדרוג כולל חידוש תשתיות, תחנות אוטובוס מתקדמות, שביל אופניים מופרד, רחב ובטיחותי עבור תושבי כפר סבא
עידן יוסף
מנכ"ל אלקטרה אפיקים עודד כהן סיים את תפקידו והוחלף על-ידי טל כהן    עם כניסתו של המנכ"ל החדש בוצעו שינויים מבניים וארגוניים, אך אלקטרה אפיקים אומרת כי הדבר אינו מעיד על מצבה הכלכלי    גם מנכ"ל חברת-הבת אלקטרה אפיקים תעבורה 2021 מסיים את תפקידו אך באופן תמוה לא ימונה לו מחליף    מיכה קופילובסקי יחליף את טל כהן כמנכ"ל דן בדרום ודן ב"ש    אבי בלו יחליף את קופילובסקי כמנכ"ל תנופה
עידן יוסף
שינויים בקווי התחבורה הציבורית נועדו לשפר את הקישוריות בין היישובים הבדואים לבאר שבע    המטרה לאפשר נסיעה מהירה ונוחה לאזורי תעסוקה, לימודים, פנאי ומסחר, ובכללם אזור התעשיה עמק שרה
עידן יוסף
ועד עובדי ירושלים רמאללה איחוד קובל על תשלום שכר חלקי ותנאי עבודה גרועים והודיע על השבתת השירות    ההנהלה טוענת כי אינה יכולה לשלם מבלי שייחתם הסכם עם משרד התחבורה, אך במשרד התחבורה מאשימים את ההנהלה בפגיעה בנהגים במטרה להפעיל לחץ על המשרד
עידן יוסף
בשמונה השנים האחרונות כיהן קדם, מתכנן תחבורה במקצועו, במגוון תפקידים בכירים במינהל תכנון ופיתוח תשתיות במשרד התחבורה    בין היתר כיהן קדם כמנהל אגף בכיר תכנון תחבורתי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il