נוסעים לחו"ל שטיסותיהם בוטלו בשל מלחמת חרבות ברזל לא יהיו זכאים לפיצוי הכספי הקבוע בחוק - מציעה לקבוע רשות התעופה האזרחית בתזכיר חוק שפרסמה (28.11.23). ההצעה חלק על טיסות מיום פרוץ המלחמה ועד סוף מרס 2024 - בניגוד לחקיקה אחרת בנוגע למלחמה, המוגבלת בשלב זה לטווחים קצרים בהרבה.
הרשות אומרת: "ההערכות הממשלתיות העדכניות לגבי ההשפעה הכלכלית של המצב הביטחוני המיוחד על ענף התעופה האזרחית בישראל, מצביעות על כך כי השפעת המלחמה על ענף התעופה תארך לכל הפחות עד לסוף עונת החורף של שנת 2023/2024". עוד מוצע לאפשר מראש לשרת התחבורה,
מירי רגב, להאריך את הפטור בשישה חודשים במידת הצורך, לנוכח הערכת מצב שתתקיים לקראת פקיעתו.
החוק הנוכחי מטיל על חברות התעופה שורה של חובות כלפי הנוסעים, אם טיסה בוטלה, הוקדמה בשמונה שעות ויותר או נדחתה בשמונה שעות ויותר (וזאת בטווח של פחות מ-14 יום מן המועד המקורי). עליהן לתת להם סיוע (מזון, שתייה, הסעה מנמל התעופה ואליו, אכסון ושירותי תקשורת); להחזיר את הכסף או לתת כרטיס חלופי, לבחירת הנוסע; ולשלם פיצוי קבוע של 3,340-1,390 שקל (על-פי מרחק הטיסה).
תזכיר החוק מציע לבטל בתקופה זו רק את הפיצוי הסטטוטורי, שכן "תבנית הביקוש והביטול מצד הנוסעים התקצרה מאוד והחלטות האם לטוס או לא מתקבלות במקרים רבים 'מהרגע להרגע', בתוך פרק הזמן של 14 ימים לפני מועד ההמראה המתוכנן, לאור המציאות המשתנה חדשים לבקרים. משכך, קיים חשש כי אם חברות התעופה ישקללו את מרכיב הפיצוי הסטטוטורי לתוך השיקולים העסקיים שלהן, הן יבטלו טיסות לפחות 14 יום מראש על-מנת להימנע מהחשיפה לתשלום הפיצוי הסטטוטורי, בעוד שאם הדבר לא היה שיקול הטיסה כן הייתה מתקיימת.
"בהתאם, הוצאת רכיב זה ממערך השיקולים הן של הנוסע והן של חברות התעופה עשויה להועיל לקיומן של יותר טיסות בלוח הטיסות המתוכנן של חברות התעופה. כמו-כן, הותרת הפיצוי הסטטוטורי במתכונתו בחוק העיקרי עלולה להעמיד את חברות התעופה בפני ברירה אחרת שאינה מוצדקת: לקיים טיסה הפסדית או לשלם פיצוי לנוסעים, הגם שבנקודת זמן של 14 ימים לפני הטיסה היו רשומים לה מספיק נוסעים כדי לקיימה".