כפי שפורסם ב-News1, במסגרת הסעדים בעתירה, לא ביקשה ישראל חופשית כי תופעל בהכרח
תחבורה ציבורית בשבת בעת הנוכחית. העותרים אף מדגישים כי "אין כוונתנו לטעון, בעתירה זו, כי יש חובה בהכרח לספק את המענה למאות ואלפי החיילים הנדרשים להגיע לבסיסים ואזורי הכינוס, ומהם, בסופ"ש, בדרך של הפעלת מערך התחבורה הציבורית". אולם במסגרת הטיעון המשפטי לעתירה, שבו ותקפו את ההחלטה שהתקבלה על ביטול הפעלת התחבורה הציבורית בעת הנוכחית בשבת והרחיבו לגביה הן בהיבטי התשתית העובדתית והן בהיבטי הסמכות, וזאת למרות שבג"ץ דחה עתירות בנושא.
המדינה אומרת כי לנוכח היקף הסד"כ ופריסתו הרחבה - יתכנו מקרים פרטניים של צורך בלתי צפוי, כגון החזרת משרתים מחופשות רענון ליחידתם או הגעה וחזרה של משרתים למשמרת, לרבות במהלך סוף השבוע. באותם מקרים, הדבר כרוך במציאת פתרון הגעה פרטני זמין באמצעות המפקדים, כפי שגם יכול לקרות במהלך ימי השבוע בהעדר תחבורה ציבורית בשעות מסוימות. אולם, מדובר במקרים חריגים ויוצאים מן הכלל, אשר אין לגזור מהם על הכלל ביחס לסוגיה זו
בין היתר, נותן צה"ל מענה ליציאת המשרתים לביתם וחזרתם ליחידות, במסגרת הערכות מצב וביקורים ביחידות, וכן ניתנים ליחידות השונות אישורים לשימוש בכלי רכב קטנים לצרכי הסעת חיילים, המתגוררים רחוק ממקום פעילות יחידתם.
יציאת מסגרות לוחמות לחופשה מתבצעת באישור חטיבת המבצעים באגף המבצעים של צה"ל. חטיבת המבצעים, בשיתוף הפיקוד מפעיל הכוח, קובעים את מועד חופשת החיילים ומשכה. אגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה בצה"ל (אט"ל) מקצה אמצעים להסעת חיילים לחופשה באמצעות חטיבת התובלה במשרד הביטחון. אמצעים אלה כוללים אוטובוסים, מידיבוסים, מיניבוסים ואוטובוסים זעירים המופעלים בהתאם לתוכנית ההיסעים הפיקודית או היחידתית וכפוף לאישור מבצעי.
ניוד הכוחות הלוחמים בדרום ובצפון בכל ימות השבוע, לרבות בסוף השבוע (שישי ושבת), נעשה באמצעות אוטובוסים הצמודים לכל אוגדה. כך למשל, ביום 15.12.23 (ליל שבת) צוות קרב של חטיבה 460, אשר יצא לחופשת רענון מפעילות מבצעית ברצועת עזה, קיבל מענה אשר כלל אוטובוסים צמודים והשלמה של 35 אמצעי הסעה נוספים, בהתאם לדרישת פיקוד הדרום. החיילים ביחידה זו קיבלו מענה תחבורתי עד סמוך לביתם (עד כ-4 ק"מ מרחק מביתם).
צה"ל גם תיגבר את מפקדות הפלוגות, הגדודים והחטיבות, ברכבים שכורים וברכבים מגויסים על-מנת ליתן גמישות למפקדים, שנועדה לאפשר מתן מענה משלים למערך האוטובוסים, כאשר ברקע היקפי הכוחות המגויסים בתקופה זו, אין בכך כדי ליתן מענה מלא ליציאות בודדות וחריגות (יציאות "פתע") של חיילים.
חלק מסדר הכוחות ביחידות העורפיות והפתוחות בצה"ל מתבצע במהלך המלחמה באמצעות שירות המבוסס על משמרות. במהלך השבוע, הגעה של החיילים ליחידה ויציאה ממנה ביחידות עורפיות אלה מבוססת על תחבורה ציבורית, רכבי יחידה והיסעים המוקצים על-ידי אט"ל, על-פי דרישת מפקדי היחידות. כמו-כן, יחידות צה"ל בהן אין תשתית מספקת ללינת חיילים המסיימים משמרתם בשעת לילה או במהלך יום המנוחה, כאשר אין תחבורה ציבורית לצורך הגעה לביתם – מאפשרות לחייליה לינה באכסניות המצויות בסמיכות ליחידות והמתואמות לעת חרום וממומנות על-ידי צה"ל. יחידות אלו מקבלות, על-פי דרישה, מענה היסעים עבור ניוד חיילים אלו, כולל בשבת, לאותן אכסניות, המצויות בסמיכות למקום ביצוע המשמרות. יצוין, כי האפשרות ללינה ביחידה או לינה באכסנייה הסמוכה ליחידה ניתנת לחיילים בכל ימות השבוע, בין היתר גם ביחס למועדים שבהם אין תחבורה ציבורית (לרבות שעות הלילה באמצע השבוע), והיא נוהגת לעניין חיילים אשר שירותם מתבצע במשמרות גם בעת שגרה.
ככלל, חייל הנמצא במהלך סוף השבוע בבסיס, זכאי למקום לינה ולשלוש ארוחות במהלך השבת (ובכלל זה ארוחה חגיגית בליל שבת). מתקני הבסיס, ובכלל זה מתקני ספורט, עומדים לרשות החיילים לכל אורך השבת. כל זאת, ובלבד שהחייל אינו נדרש באותה עת לפעילות צבאית חיונית.
מפרוץ מלחמת חרבות ברזל צה"ל העמיד מוקד, הפועל, בין היתר, באמצעות הרשת החברתית ואטסאפ, שנועד לטיפול בנושאי לוגיסטיקה, ציוד, מזון ופערים נוספים העולים מן השטח, ובכלל זאת הסעות חיילים. נכון ליום 1.1.24 הגיעו למוקד הפניות 27,700 פניות בכלל הנושאים. מתוך אלה, רק 194 פניות (המהוות 0.7% בלבד מכלל הפניות) עסקו בפערים בתחום ההיסעים [לאו-דווקא בשבת]. כל הפניות הללו טופלו.
כפוף לביטחון מידע, מפרטת המדינה על ההיקף הממוצע של אמצעי ההיסעים השונים בהם נעשה שימוש במהלך המלחמה בחלוקה לימים -
- ימי שישי - 2,385 אמצעי הסעה בממוצע;
- ימי שבת - 2,063 אמצעי הסעה בממוצע;
- ימי ראשון - 2,969 אמצעי הסעה בממוצע (יום חזרת עיקר הסד"כ מחופשה).
בעוד שבתצהירים בעילום שם שצירפה ישראל חופשית לעתירה תוארו מקרים מסוימים שבהם לא היו זמינים לרשות אותם מלינים עלומי שם תחבורה ציבורית או היסעים, לא עלה מהתצהירים כי המשרתים פנו למפקדיהם בעניין קשייהם בהגעה ליחידה, ולא נטען כי המפקדים לא פעלו בהתאם לכך למציאת פתרונות עבורם. בעתירה נטען כי התקבלו אצל העותרת מאות פניות, אולם לעתירה צורפו עשרות בודדות של פניות בלבד ואף ביחס לאלה השמטת הפרטים המזהים אינה מאפשרת בדיקתם.
לעמדת המדינה, לא ניתן ללמוד מהמקרה היוצא מן הכלל על הכלל, ומדיניות צה"ל בהקשר זה היא תכנון מקדים טרם כניסת השבת, לרבות ביחידות עורפיות, וגיבוש פתרונות על יסוד הכלל - ולכך אכן ניתנים מענים בחלק הארי של המקרים. כאשר מדובר במתכ ונת שירות של משמרות, אלה עשויות להתחיל או להסתיים גם בשעות לילה מאוחרות שבהן גם אין תחבורה ציבורית רלוונטית, בדומה להעדר תחבורה ציבורית בשבת, וכי במקרים אלה מסופקים על-ידי צה"ל פתרונות לינה או היסעים למקומות לינה בסמוך ליחידה.