X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
לשכת הגיוס [צילום אילוסטרציה: אבשלום ששוני/פלאש 90]
חרדים בצה"ל? לא בדיוק: רוב ה"חרדים" כלל אינם חרדים
רוב החיילים המוגדרים "חרדים" בצה"ל אינם חרדים כלל, ו-70% מהחיילים שנספרים מגדירים עצמם כ"לא חרדים" מספר החיילים החרדים יורד בשנים האחרונות גם בקצונה המצב אינו מבשר טובות
צה"ל מגדיל נתוני גיוס החרדים באופן מלאכותי
עידן יוסף
חשיפה: רק 1,222 חרדים התגייסו בשנת הגיוס האחרונה, רובם בתקופה שבראש מנהלת גיוס חרדים עמד מפקד * מעל חצי שנה התפקיד אינו מאויש, והמנהלה אינה עומדת ביעדי הגיוס * ירידה משמעותית במספר המתגייסים למסלולים קרביים וטכנולוגיים * באכ"א מבקשים להטות את הנתונים כלפי מעלה באמצעות פגיעה בשירות האזרחי, ספירת מתגייסי שלב ב', משיכה ממחזורי גיוס עתידיים ועוד
לרשימה המלאה

מירב ארד
נתוני צה"ל בוועדה: 1,200 חרדים בכל שנת גיוס בין 2021-2019

עידן יוסף
נתוני גיוס החרדים: "כשל פיקודי חמור"

עידן יוסף
"בידי מידע שיגרום לרעידת אדמה בצה"ל"

בצה"ל מודים באופן רשמי כי רוב חיילי צה"ל המוגדרים "חרדים" משרתים ביחידות כלל צה"ליות ולא במסלולים ייעודיים לחרדים. כלומר, חלק ניכר מהחיילים שנספרים כחרדים לנוכח הרקע שלהם בעבר אינם חרדים אמיתיים, אלא כאלה שאינם משתייכים יותר למגזר זה.
הנתונים נחשפים בעקבות בקשת חופש מידע שהגיש ארגון "יוצאים לשינוי". בבחינת נתוני החציון הראשון של שנת 2022 (עדיין אין נתונים עדכניים יותר), ישנם פחות חיילים חרדיים מהממוצע בשנים קודמות, או שמספרם דומה לזה שבשנת 2019, כלומר - ירידה:
  • בשנת 2021 התגייסו לצה"ל 1,721 חרדים לכאורה - 947 ליחידות כלל צה"ליות ו-774 למסלולים החרדיים.
  • בשנת 2020 התגייסו לצה"ל 1,663 חרדים לכאורה - מהם 884 ליחידות כלל צה"ליות, ו-779 בלבד ליחידות חרדיות.
  • בשנת 2019 התגייסו לצה"ל 1,402 חרדים לכאורה - מתוכם 672 למסלול כלל צה"לי ו-730 חיילים ליחידות חרדיות.
70% מהחיילים שנספרים כ"חרדים" מגדירים עצמם כלא חרדים. מדובר בכישלון חרוץ למסלולים החרדיים שעל הקמתם טרח הצבא. בצה"ל אומרים כי מדיניות "בוגרי החינוך החרדי (שאינם משרתים במסלולי שירות חרדיים)" מתייחסת לשתי תתי אוכלוסיות:
  • בוגרי החינוך החרדי שמקיימים אורח חיים חרדי ואינם משובצים למסלולי גיוס ייעודיים לבני המגזר החרדי בהתאם לבקשתם.
  • בוגרי החינוך החרדי שאינם מקיימים עוד אורח חיים חרדי ומשובצים לכל יעדי צה"ל.
כתב News1 מציין כי אין באמת מעקב בצבא לבירור האם החייל אכן בוגר החינוך החרדי, וממילא הגדרת "חרדי" בצה"ל חוטאת לאמת. בצה"ל יש מגמה להראות כאילו יש יותר חרדים ביחידות הכלל צה"ליות במטרה להראות שחרדים מתקבלים לכל מקום, לרבות ביחידות בהן משרתות נשים. כמו-כן, המסלול החרדי יקר מאוד ומצריך הקצאת משאבים מורכבת - והמטרה היא לצמצמו או לבטל את חלקו.
אין נתונים עדכניים באשר להשתלבות בוגרי החינוך החרדי בקצונה, ומנתוני 2020-2019 נע מספר סביב מעט יותר מ-20 בלבד. אולם גם נתון זה מטעה, משום שבפועל אין קצין חרדי שהתקדם באמת לדרגת סגן אלוף, ומג"דים חרדיים אינם בנמצא.
בצה"ל מסרבים לספק מידע על שיעור בוגרי החינוך החרדי בתפקידי לחימה, תומכי לחימה ועורף ביחס לשאר החיילים בנימוק שמדובר בנתונים הנוגעים לסדרי הכוחות של צה"ל, וחשיפתם עלולה לפגוע בביטחון המדינה. הצבא גם מסרב למסור את חלקם באחוזים מחשש שחשיפת הנתונים עלולה לאפשר חישוב עצמי של סדרי הכוחות.
מדובר צה"ל נמסר כי בימים אלה מעדכן צה"ל את תבחיני זיהוי בוגרי החינוך החרדי, והמדיניות החדשה מצויה בהליכי תיקוף. לא נמסר פירוט באשר למדיניות החדשה.
מיוצאים לשינוי נמסר: "שוב מוכח כי יוצאי החברה החרדית מהווים את חלק הארי מקרב המתגייסים המוגדרים כחרדים. מדובר בנתון משמח המספר על השתלבות היוצאות והיוצאים בצה"ל. לצד זאת, ניתן לראות מהנתונים (מעט מאוד שיוצאים לתג"ת [תעודת גמר תיכונית, ע.י] ופיקוד וקצונה) כי למרות שצה"ל משתמש ביוצאים וסופר אותם כחרדים, הוא לא מתאים את עצמו עם מענים מותאמים, עבורם. אנו מקווים כי בצה"ל ילמדו להתאים את המענים ליוצאים ונמשיך להשתלב במספרים גדולים בשירות הצבאי, תוך קבלת המענים המותאמים".
מארגון תורת לחימה נמסר: "בעוד הרמטכ"ל הרצי הלוי מוציא לתקשורת הצהרות פוליטיות ריקות על אודות 'שוויון בנטל', נושא גיוס החרדים בצה"ל מוזנח. חובה לפתוח דלת לאחינו החרדים, לקיים מסלולים מותאמים במגוון רחב של תפקידים, ולאפשר מסלולי פיקוד, קצונה וטיס - המותאמים לאורח החיים החרדי. כל עוד לא תתקיים תשתית ראויה, תהיה תחושה שבכירי מערכת הביטחון לא רוצים בגיוס חרדים, ממשיכים את מחדל זיוף נתוני גיוס החרדים שטוייח, ומהווים גורם משפיע לרעה על ההסתה נגד החרדים בתקשורת השמאל. אנו קוראים לרמטכ"ל לממש מיד תוכנית מכבדת לעידוד גיוס חרדים כיעד לאומי".

תאריך:  14/02/2024   |   עודכן:  14/02/2024
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 הרצי הלוי
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
חרדים בצה"ל? לא בדיוק: רוב ה"חרדים" כלל אינם חרדים
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות גיוס חרדים
דן מרגלית
שוויון מלא? מיד? לא    אבל צעד ראשון משמעותי בכיוון זה לא רק אפשרי אלא גם חיוני    על זה אסור לוותר כאן ועכשיו
עידן יוסף
רא"ל הרצי הלוי: "מקדימים עכשיו פתרונות גיוס מידיים, כדי להשלים את שורותינו, נוכח המשך הלחימה. נידרש לעוד מכך בהמשך"    "נדע לייצר את הפתרונות והתנאים הנכונים לכל אוכלוסייה שתצטרף למשימה הנעלה"
איתמר לוין
העריק טען שהטלוויזיה הפועלת בתא פוגעת באורחות חייו    וילנר: לאסירים אין זכות לקבוע את תנאי מאסרם; השיבוץ בתאים נמצא בשיקול דעתו של מפקד הכלא הצבאי
עמית דובקין
על-פי נתוני ה-OECD, אם החרדים והערבים החיים בישראל היו נוטלים חלק שווה בתעסוקה ובפעילות הכלכלית, אזי מיקומה של ישראל היה מזנק לאחד המקומות הראשונים בעולם ברמת הצמיחה השנתית
עידן יוסף
המכון הישראלי לדמוקרטיה לוועדת החוץ והביטחון: 40% מהציבור היהודי סבור שלגיטימי להימנע משירות חובה בצה"ל אם יינתן לחרדים פטור גורף מגיוס    טלי גוטליב: בכל הכבוד להסכמים הקואליציוניים, החוק לא יעבור, גם אם יחוקק
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il