X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
הפגנת הפלג הירושלמי בירושלים נגד גיוס חרדים [צילום: חיים גולדברג/פלאש 90]
בניגוד להצהרות ההנהגה החרדית
פחות מרבע מהחרדים מסכימים לגיוס מי שאינם לומדים
רוב קטן (54%) מהחרדים יתמכו בסביבתם הקרובה אם יתגייסו בעקבות המלחמה רק 37% מן החרדים חשים כי ההנהגה הפוליטית החרדית מייצגת אותם בסוגיית המלחמה החרדים רואים עצמם כמי שנושאים על גבם את הנטל הביטחוני באופן השווה אם לא גובר על זה של עמיתיהם החיילים

ברקע בג"ץ הגיוס, מפרסם המכון הישראלי לדמוקרטיה מחקר דעת קהל בישראל בנוגע לעמדות ותפיסות בחברה החרדית בסוגיית אי-הגיוס החרדים.
במחקר נבחנה, בין היתר שאלת גיוס בעקבות שלילת תקציבים ולחץ כבד. אם לאחר המלחמה יהיה לחץ גדול על החרדים להתגייס, כולל שלילת תקציבים לישיבות ולתלמידים, לאיזה פתרון יסכימו בחברה החרדית? רוב (56%) המרואיינים החרדים לא הסכימו לכל שינוי בסוגיית הגיוס גם בהינתן לחץ גדול ועיצומים כלכליים, ושליש (34%) השיבו שהם מוכנים להסדר גיוס או שירות בהינתן תנאים מסוימים. מתוכם, רק פחות מרבע (23%) ענו שיסכימו לגיוס חרדים שאינם לומדים, 3% לגיוס נשואים (אברכים), 3% לגיוס באישור רבנים ו-8% נוספים אמרו שיתמכו בשירות אזרחי-לאומי של חלק ניכר מהחרדים.
מפילוח לפי גילים, ההתנגדות הנמוכה ביותר לגיוס נמצאה בקרב חרדים מבוגרים מעל גיל 60, אשר שליש מהם מוכנים לגיוס צעירים שאינם לומדים. ההתנגדות הגבוהה ביותר נמצאה בקרב בני ה-44-30 אשר רק 15.5% מהם נכונים לגיוס צעירים שאינם לומדים.

שותפות החברה החרדית בצל מלחמת חרבות ברזל / מחקר דעת קהל
עמדות והתנהגויות הציבור החרדי והציבור הלא חרדי בישראל - דוח נתונים (31 עמ')

המחקר נערך בשיתוף עם מרכז ויטרבי לחקר דעת קהל ומדיניות במכון, ומבוסס על סקר רחב בקרב מדגם מייצג של החברה החרדית (508 מרואיינים טלפונית, טווח טעות הדגימה הוא 4.35%), במקביל לסקר בקרב הציבור היהודי הלא-חרדי.
יחס למתגייסים חרדים בעקבות המלחמה
רוב קטן (54%) מבין החרדים יתמכו באנשים מסביבתם הקרובה אם יתגייסו בעקבות המלחמה - מתוכם, 40.5% יתמכו במתגייסים החרדים בכל מקרה, והיתר אם הם נשואים או אינם לומדים. לעומת זאת, רק רבע (26%) יתנגדו לגיוס אם מי מסביבתם הקרובה יבחר לעשות זאת. מפילוח לפי ציר שמרני-מודרני, בקרב החרדים המודרניים, התמיכה בשעת מלחמה במתגייסים גבוהה מאוד ועומדת על 77%, והתמיכה יורדת ככל שהנשאל שמרני יותר, עד לצמצומה לכדי 37.5%.
ייצוג ההנהגה הפוליטית
רק 37% מן החרדים חשים כי ההנהגה הפוליטית החרדית מייצגת אותם במידה די רבה או רבה מאוד במהלך המלחמה, בעוד ש-42% אינם מרגישים מיוצגים על-ידי ההנהגה וכחמישית (21%) אינם יודעים. מעניין כי הצעירים ביותר (18-29) והמבוגרים ביותר (60+) מרגישים מיוצגים במידה הפחותה ביותר, ומעידים כי הם מיוצגים מעט או בכלל לא (49% ו-44% בהתאמה). שאלת ההנהגה אינה מבטאת בהכרח את היחס לסוגיית הגיוס, והיא יכולה לבטא התייחסות לעוצמת ניהול המלחמה.
עידוד גיוס צעירים חרדים
כשני שלישים (68%) מהחרדים מתנגדים לעידוד גיוס חלק מהצעירים החרדים במסגרת המאמץ המלחמתי. לעומת, כמעט רבע (23%) הסבורים כי יש לעודד את חלקם. לא נצפו הבדלים משמעותיים לפי פילוח לקבוצות משנה - ליטאים, ספרדים וחסידים. מפילוח לפי ציר שמרני-מודרני, מעל מחצית מהחרדים המודרניים (56%) סבורים שיש לעודד גיוס חלק מהצעירים בעת מלחמה.
לעומת זאת, בקרב הציבור היהודי הלא-חרדי, רוב גדול (67%) תומכים בגיוס חרדים. מתוכם 32% מסתפקים במכסות גיוס עם עיצומים כלכליים ו-35% דורשים גיוס כולל למעט מספר מצומצם של מצטיינים.
מוסריות אי-הגיוס
75.5% מהמרואיינים החרדים אינם מסכימים עם הטענה כי אין זה מוסרי שהחרדים אינם משרתים בצבא ולכן יש ביניהם מעט פצועים וחללים במלחמות ישראל. בתוך כך, שליש מהחרדים המודרניים סבורים שהטענה על אי-מוסריות באי-גיוס החרדים די מוצדקת או מוצדקת מאוד.
מה תורם יותר - לימוד תורה או צבא
כמחצית החרדים (52%) סבורים שתפילות ולימוד תורה תורמים למאמץ המלחמתי של ישראל יותר מגיוס; 41% נוספים סברו שתפילות ושירות צבאי נמצאים באותו מעמד. מפילוח לפי ציר שמרני-מודרני, בקרב החרדים המודרניים, 8% רואים יותר ערך בשירות צבאי.
עורכת המחקר, עו"ד שלומית רביצקי טור-פז, מנהלת המרכז לחברה משותפת במכון הישראלי לדמוקרטיה, הסבירה כי "התנגדות החרדים לגיוס לצבא גבוהה מאוד אף בשעת מלחמה. רוב החרדים מתנגדים נחרצות אף לשירות לאומי-אזרחי של קבוצה ניכרת. יתר על כן, מעל מחצית החרדים רואים בלימוד התורה ובתפילה סיוע משמעותי יותר למאמץ המלחמתי מאשר שירות צבאי וכמעט כל האחרים רואים בשתי הפעולות ערך שווה. כלומר, החרדים רואים עצמם כמי שנושאים על גבם את הנטל הביטחוני באופן השווה אם לא גובר על זה של עמיתיהם החיילים. זוהי תמונת ראי לעמדות החברה היהודית הלא-חרדית שבה הרוב רואים בגיוס החרדים פתרון לבעיית אי-השוויון בנשיאת הנטל הביטחוני. ההתנגדות לגיוס בקרב החרדים יורדת והיה ואי-התגייסות תהיה כרוכה בסנקציות כלכליות כגון שלילת תקציבים לישיבות".
רביצקי טור-פז מדגישה כי "נמצאו בקרב החרדים פערים עצומים בין הקבוצות השונות. כך, בקרב הקבוצה של חרדים מודרניים, מעל מחצית מוכנה לגיוס חלק מן הצעירים החרדים בשעת מלחמה, כשליש מצדיקים את הטענה שאין זה מוסרי שהחרדים אינם משרתים בצבא ולכן יש ביניהם מעט פצועים וחללים וקבוצה גדולה רואה במלחמה הנוכחית מלחמת מצווה, המחייבת גיוס מסיבות הלכתיות".

תאריך:  03/06/2024   |   עודכן:  03/06/2024
+בג"ץ בדרך לקבלת העתירות בנוגע לגיוס החרדים
06:59 03/06/24  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

דבריהם של כל תשעת השופטים בדיון אתמול, ובעיקר הכמות והמהות של חלוקת השאלות אל מול הצדדים, מלמדים שבקרוב יינתן פסק דין שירעיד את הזירה הפוליטית

תשעת השופטים בדיון אתמול [צילום: עמית שאבי, פול]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
פחות מרבע מהחרדים מסכימים לגיוס מי שאינם לומדים
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות גיוס חרדים
איתמר לוין
דבריהם של כל תשעת השופטים בדיון אתמול, ובעיקר הכמות והמהות של חלוקת השאלות אל מול הצדדים, מלמדים שבקרוב יינתן פסק דין שירעיד את הזירה הפוליטית
איתמר לוין
שידור חי: השופטים לוחצים לגייס בשנה הקרובה 3,000 חרדים כפי שנאמר בתשובתו של צה"ל; נציג הממשלה: לפוקד יש שיקול דעת, אבל זו תהיה טעות קשה    המדינה: זהו מספר מינימום, צה"ל שואף למספר גבוה יותר בשל צרכיו    פוגלמן: אנחנו רוצים להכריע בסוגיות העקרוניות ולא שהעתירות יתגלגלו עד קץ כל הדורות
רבקה שפק-ליסק
זאת ממשלה שחלק ממנה לא שירתו בצבא או היו ג'ובניקים ומה שחשוב לא פחות - בניהם אינם משרתים בצבא כעת, כאשר אנו במלחמה וחסרים לצבא אלפי חיילים
איתמר לוין
חוזרת בבג"ץ על עמדתה של מיארה: אין סמכות להימנע מגיוס החרדים, אך אין חובה לגייסם מיד ובצורה גורפת    צה"ל יוכל לקלוט 3,000 חרדים בשנה המתחילה בחודש הבא
איתמר לוין
מבקשת מבג"ץ לבטל את החלטת הממשלה, לפיה עורך דין פרטי ייצג לא רק אותה כגוף אלא גם את משרדיה ואת צה"ל    טוענת: עורך דין כזה יוכל להנחות לפעול בצורה בלתי חוקית
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il