ועדת תומר למיפוי המכללות האקדמיות להכשרת עובדי הוראה החליטה על צמצום מספר המכללות מ-27 ל-14 מכללות בלבד. עם סיום עבודת הוועדה, שוגרו מכתבים לכל ראשי המכללות לחינוך.
בחינוך בממלכתי יצומצמו המכללות מ-12 ל-6, בחינוך הממלכתי דתי יצומצו מספר המכללות מ-11 ל-6, ובמגזר הערבי לא יקוצץ מספר המכללות, והוא ישאר על שלוש מכללות לחינוך.
על-פי החלטת הוועדה, יתאחדו סמינר הקיבוצים והמכללה להוראת הטכנולוגיה למכללה אחת חדשה. גם מכללת לוינסקי ומכללת בית ברל יתאחדו למכללה אחת חדשה, בקמפוס מכללת בית ברל.
במחוז ירושלים - מתאחדות מכללת אמונה, מכללת ליפשיץ ומכללה אפרתה מכללה חדשה אחת.
במחוז מרכז - מכללת תלפיות, מכללת מורשת יעקב ומכללת גבעת וושינגטון (קמפוס הספורט יישאר בגבעת וושינגטון) מתאחדות למכללה חדשה אחת בקמפוס חדש שיוקם בעיר לוד.
במחוז צפון - מכללת גורדון תשתלב עם אוניברסיטת חיפה או מכללת אורנים על-פי בחירתה. מכללת ויצו חיפה תשתלב עם אוניברסיטת חיפה או מכללת אורנים על-פי בחירתה.
במחוז דרום - שילוב המכללה האקדמית אחווה לחינוך עם מכללת אחווה האקדמית הכללית, על בסיס מודל שילוב, שיהווה פיילוט.
במקביל צומצם מספר התלמידים במכללות. כך, בשנת הלימודים תשס"ד, צומצמו מספר הסטודנטים במכללות להוראה בכ-500 ובשנת הלימודים הנוכחית, תשס"ה, צומצם מספרם של אלה בלמעלה מ-1,000.
שרת החינוך, לימור לבנת, הקימה לראשונה שתי ועדות משותפות למועצה להשכלה גבוהה (מל"ג) ולמשרד החינוך. האחת, בראשות פרופ' אריאב (חברה במל"ג) ופרופ' כץ (משרד החינוך), שנועדה לבחון את מכלול ההיבטים האקדמיים של המכללות האקדמיות לחינוך, לגבש דגם מנחה חדש להכשרה להוראה, ולקבוע את הקריטריונים למיפוי המוסדות. האחרת, וועדת ד"ר תומר שהוותה המשך לזו הראשונה, תפקידה היה לגבש תוכנית מיפוי של המוסדות על-פי הקריטריונים שנקבעו בוועדת אריאב-כץ, ובכך לעצב מפה חדשה של מכללות אקדמיות לחינוך.
ההחלטה על איחוד המכללות מהוות צעד ראשון ביישום המלצות דוח ועדת דוברת. במשרד החינוך מציינים, כי הצעד זה יביא לשינוי מחדש של כל מערך המכללות, לשדרוג הכשרת כוחות ההוראה ברמה גבוהה, להתייעלות, לאיחוד מנגנונים ולהתייעלות בהוצאות התפעול. אלה יחסכו כשלוש מאות מיליוני שקלים, שיועברו לצרכי התלמידים.
תהליך האיחוד יחל בשנת הלימודים הבאה, תשס"ו, ויבוצע בהדרגה.