X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
אלפי מפגיני חמאס חוגגים בחאן יונס ברשות הפלשתינית מבהירים: בתי הכנסת הם רק מבנים נטושים, ללא קדושה אבו מאזן: "כשיהיה לנו מספיק כוח נדרוש את פירוק החמאס מנשקו"
▪  ▪  ▪
שורפים בתי כנסת[צילום:AP]

מנגנוני הבטחון מצטרפים לחגיגות[צילום:אלג'זירה נט]

עידן יוסף
הרב פרומן: אבו מאזן חייב לגנות הצתת בתי כנסת

שעות ספורות לפני הנסיגה הישראלית כינס יו"ר הרשות הפלשתינית אבו מאזן את צמרת הפיקוד הביטחונית בעזה לתדרוך אחרון לקראת מבצע ההשתלטות על השטח המפונה.
אבו מאזן הדגיש בפניהם את החשיבות שבהשתלטות על השטח ובמניעת כניסתם של חברי הפלגים הפלשתינים ותנועת החמאס. אבו מאזן הגדיר את האירוע כ"יום של אושר ושמחה, שנמנע מעמנו במשך המאה האחרונה".
אלא שהכנות לחוד וביצוע לחוד - כוחות הביטחון הפלשתינים לא הצליחו לעצור את ההמון המשולהב שהעלה באש את בתי הכנסת בנצרים, בנווה דקלים ובמורג. זאת למרות שהתפרשו בכל יישובי גוש קטיף המפונים, ערכו פטרולים ממונעים, ירו באוויר והניפו את דגלי הרשות.
תמימות דעים בין הרשות לרב הצבאי הראשי
בעניין שריפת בתי הכנסת מצטטת הרשות הפלשתינית מדבריו של הרב הצבאי הראשי הרב, ישראל וייס, שפסק כי הבניינים שהיו פעם בתי כנסת כבר לא אוחזים בקדושה. "ישראל הוציאה את כל דברי הקודש מבתי הכנסת ועכשיו זה הם רק בניינים שרופים", אמר עדנאן דמורי, מנהל משרד התקשורת במשרד הפנים הפלשתיני ל-Nfc.
דמורי הביע את כעסו על ההתנהלות של ישראל בעניין בתי הכנסת ועל כך שהעבודה צריכה לעשות על-ידי הרשות. "בכל מקום שישראל יוצאת ממנו, היא משאירה זכר מקודש - אם זה קבר יוסף בשכם או קבר רחל, הכל כדי לנסות להראות שהפלשתינים מזלזלים בדת היהודית".
דמורי אישר את הידיעות על החלטה ברורה של הרשות הפלשתינית בעניין בתי הכנסת. "יש החלטה להרוס באופן מסודר", אמר.
בעניין השליטה על ההמונים אמר דמורי כי הרשות נוקטת בדרך של "שב ועל תעשה". שיחגגו יומיים-שלושה ואחר כך הרשות תשתלט על השטח. "לציבור הפלשתיני מגיע לחגוג לאחר 38 שנות כיבוש", אמר.
ואכן, החגיגות בעיצומן. אלפי מפגיני חמאס חגגו בחאן יונס את יציאת ישראל מהרצועה וחסמו את הכניסה והיציאה מהעיר. רעולי פנים חמושים מילאו את העיר שממנה נהגו לתקוף את חיילי צה"ל והמתנחלים לפני הפינוי.
"אנחנו חוגגים את הניצחון על ישראל", הכריז פעיל חמאס. "זהו ניצחון ראשון לפלשתינים ותבוסה ראשונה לישראל".
מנהיג החמאס ברצועה, מחמוד א-זהאר, הדגיש כי מאמצי הטרור הם שהובילו לנסיגה הישראלית. "ישראל לא עוזבת בגלל רצון טוב. היא נכנעה למאבק המזויין הפלשתיני. זוהי המתנה הכי גדולה שהעניק שרון לפלשתינים. צה"ל עזב את האזור כי הוא סבל יותר מדי".
של מי הניצחון?
הרשות הפלשתינית נקרעה בין הרצון לחגוג עם ההמונים את הניצחון לבין הניסיון לשכנע את ההמונים כי העתיד הוא בדרך המשא-ומתן.
ברשות הפלשתינית הדפיסו במיוחד לאירוע 80,000 דגלים וחילקו אותם חינם למפגינים.
למרות זאת, קל להבחין כי החמאס הוא הכוח הגדול ביותר ברצועה. "הציבור הפלשתיני רואה את התוצאות בשטח", אמר בכיר בחמאס. "הנסיגה בוצעה לאחר מאבק דמים של חמש שנים".
ראש העיר חאן יונס, אוסמא אלפאררה, חבר לשעבר במפלגת הפתח של ערפאת, סבור שלא הטרור של החמאס הביא את הנסיגה. "בישראל מדברים כבר זמן רב על יציאה מרצועת עזה", אמר ראש העיר. "זה היה משא כבד על הצבא הישראלי. ישראל הבינה שהיא לא יכולה לנצח במאבק הזה על עזה".
ובכל זאת, אלפאררה נטש את מפלגת הפתח וחצה את הקווים לתנועת החמאס. "אני הייתי נאמנו של ערפאת ועכשיו אני חבר בחמאס בגלל מאבקה העיקש של התנועה במהלך האנתיפאדה", אמר.
אלפאררה מדגיש כי עזה היא לא הנסיגה האחרונה. "אתה יודע מה עושים כשצדים שועלים - אתה מוציא אותם מהמעורות שלהם. ישראל יצאה מעורה בעזה ועכשיו היא תצא מעורה בגדה".
אבו מאזן מחכה בסבלנות
נראה שהמאבק בשטח הרשות הוכרע מראש: בראיון שהעניק אבו מאזן לוושינגטון פוסט הודה כי אין לרשות עדיין די כוח להתמודד עם החמאס ולפרק את הארגון מנשקו. אבו מאזן הבהיר שהוא מתכוון להשתמש בכוחו כדי לשכנע את הפלגים להניח את נשקם לעת עתה. "כשנהיה חזקים מספיק, נציב חוק אחד שלפיו יפעלו כולם. אנחנו לא הולכים להתעמת כעת מול החמאס. אנחנו לא מעוניינים במלחמת אזרחים".
אבו מאזן ציין בראיון שהוא ימשיך בדיאלוג עם החמאס כדי להפוך את האירגון לתנועה פוליטית ולצרפו לפרלמנט הפלשתיני. הוא הדגיש כי למרות השלמת הנסיגה הישראלית מרצועת עזה, הכיבוש טרם הסתיים, ישראל עדיין שולטת על המרחב האווירי של עזה, במים הטריטוריאלים ובמעברי הגבול.
"למרות הצהרותיה של ישראל לפיהן השטח נמצא כעת בידי הרשות, רצועת עזה עדיין נמצאת תחת כיבוש ונמצאת תחת החוק הישראלי", אמר השר לענייני פלשתינים, מוחמד דחלאן.
דחלאן הוסיף במסיבת עיתונאים שערך בעזה כי הכיבוש הישראלי ממשיך להתקיים כל עוד אין לפלשתינים שליטה על המעברים ועל נמלי הים והאוויר.

תאריך:  12/09/2005   |   עודכן:  12/09/2005
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 אריאל שרון / Ariel Sharon
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יפעת גדות
חוסיין עשה מאמצים לדחוק את רגלי המחבלים החוצה מממלכתו    ההתנגשויות בין שני הצדדים נמשכו עד יולי 1971, עת הוצאו המחבלים כליל מתחומי ירדן
ענבל אביב
תא"ל אביב כוכבי נעל את שער הכניסה לרצועה    הלילה ניתנה הפקודה: "האשמורת האחרונה"    בתי כנסת במורג, גלי טל, נוה דקלים, כפר דרום ונצרים הוצתו
ניר וייס
מניות סוכנות הידיעות עלו בעיקבות השמועות בשיעור של כ- 6.5% במהלך סוף השבוע
שלומי דיאז
שיבעה הרוגים בתאונות ברחבי הארץ ב-72 שעות    מזל"ט יסייע למשטרה באיתור נהגים עבריינים
עומר שיקלר
עמדת הנשק והמיגון מוצגת בתערוכת DSEi שתיפתח השבוע בלונדון
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il