מטוס המנהלים החדש G150, המיוצר על-ידי חטיבת כלי טיס אזרחיים של התעשיה האווירית (תע"א) ומשווק על-ידי חברת גאלפסטרים (Gulfstream) האמריקנית, קיבל השבוע, בו זמנית, את אישורן הרשמי של רשות התעופה האזרחית הישראלית (CAAI) ורשות התעופה האמריקנית (FAA).
האישור ניתן עשרה שבועות לפני התאריך המקורי שנקבע על-פי תוכניות עבודה לרבעון הראשון של שנת 2006. בתע"א אומרים, כי טיסות המבחן הרבות שעבר ה-G150 בעת האחרונה הוכיחו כי המטוס עומד בכל היעדים שנקבעו ואף עובר אותם, ומאשרות כי המטוס טס במהירות של 0.85 מאך, המהיר ביותר בקטגורית מטוסי המנהלים בגודל בינוני.
עוד מציינים בתע"א, כי השינויים שנעשו במטוס במהלך הפיתוח הובילו לכך שביצועיו טובים יותר מהמצופה: מהנדסי התע"א וחברת גאלפסטרים הצליחו להפחית את התנגדות האוויר על המטוס (גרר) וטווח הטיסה עלה ב-250 מייל ימי (450 ק"מ) ל-2,950 מייל (5,310 ק"מ). שיפורים נוספים הורידו בכעשרה אחוזים את אורך מסלול ההמראה הנדרש להמראת ה-G150, מ-5,830 רגל (1,780 מ') ל-5,250 רגל (1,600 מ').
פרס האנה (Pres Henne), סמנכ"ל בכיר לתוכניות, הנדסה וניסויים בחברת גאלפסטרים אמר, כי "טיסות המבחן של ה-G150 שהיו ללא רבב, עזרו לנו לקבל את אישור רשויות התעופה מוקדם יותר ואפשרו לנו לערוך מדידות ובדיקות קפדניות במטוס. ההצלחה בטיסות אלה נעוצה בשיתוף הפעולה המצוין בין הצוותים של התע"א וגאלפסטרים, בזמינות של שני כלי טיס, מערכות ניסוי, ובביצועיו של המטוס, שתיפקד טוב יותר מכפי שציפינו, לאורך כל הדרך".
הוא הוסיף את הערכתו לרשויות התעופה הישראלית והאמריקנית: "התמיכה, הסיוע ושיתוף הפעולה לו זכינו מרשויות התעופה הישראלית והאמריקנית אפשרו לנו לעמוד בלוח הזמנים ואף להקדימו. הפעילות האינטנסיבית של רשות התעופה האזרחית (CAAI) אפשרה גם הישג יוצא דופן: רישוי בו זמני בישראל ובארה"ב".
מטוס המנהלים G150 הוצג לראשונה בפומבי בטקס גלילה (roll-out) שנערך במתקני התע"א בנתב"ג ב-18 בינואר, 2005. טיסה ראשונה בוצעה ב-3 במאי השנה. שני מטוסי הניסוי הספיקו לצבור במהלך טיסות הניסוי 475 שעות טיסה, ממוצע של 3.6 שעות בכל גיחה.
מנכ"ל התע"א, משה קרת, אמר כי: "רישוי מטוס ה-G150 על-ידי רשויות התעופה הישראלית והאמריקנית בזמן קצר מוכיח את התכנון ההנדסי הקפדני ואת המקצוענות באיכות ביצוע העבודה של עובדי התע"א שהשקיעו ימים כלילות על-מנת לעמוד בלו"ז. התע"א תמשיך ותשמר את מעמדה כחברה מובילה בעולם בפיתוח וייצור כלי טיס חדשניים".
ברייאן מוס (Bryan Moss), נשיא חברת גאלפסטרים אמר: "אנו נרגשים מהאפשרות של כניסת מטוס המנהלים G150 לקו המוצרים שלנו. אנו בטוחים שהלקוחות יידעו להעריך את תכנון המטוס, איכותו, אמינותו וביצועיו המעולים. מערך שירות הלקוח שלנו, המוביל בשוק, מחויב לספק את השירות והתחזוקה הטובים ביותר ללקוחות ה-G150".
אודי זוהר, מנהל רשות התעופה האזרחית הישראלית הודיע: "אנו שמחים לקחת חלק בפרויקט חשוב לתעופה ולכלכלה של מדינת ישראל. שיתוף הפעולה בין רשויות התעופה של ישראל וארה"ב והתעשיה האווירית הניב מוצר מוצלח. קיצור לוח הזמנים של תהליך הרישוי חייב מאמץ רב מכל הגורמים".
מטוס 150G ודגם בגודל מלא של עיצוב תא הנוסעים ותא הטייסים (MOCK UP) מוצגים השבוע בתערוכת מטוסי המנהלים השנתית (NBAA) בפלורידה, ארה"ב. לאחר התערוכה תמשיך חברת גאלפסטרים במאמצי השיווק והמכירה של המטוס ברחבי צפון אמריקה ובעולם כולו.
נתוני מטוס ה- G150:
• מהירות מירבית - 0.85 מאך.
• גובה טיסה מירבי - 45,000 רגל (13,700 מ').
• טווח טיסה הארוך ביותר למטוס מסוגו - 2,950 מייל ימי (5,310 ק"מ) ב-0.75 מאך עם ארבעה נוסעים.
לדוגמא: טיסה מלוס אנג'לס לניו-יורק, מלונדון למוסקבה, מריו-דה-ז'ניירו לסנטיאגו, ללא חניות ביניים.
• למטוס שני מנועים מתוצרת האניוול (Honeywell), מדגם TFE731-40AR.
• מספר נוסעים - שישה עד תשעה.
• ניתן לעצב את המטוס במספר תצורות וסגנונות עיצוב פנים, על-פי דרישות הלקוח.
• מבנהו הרחב של המטוס מאפשר עמידה זקופה, מרחב בין טורי המושבים ובין המושבים עצמם.