X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
בדרך לשלטון בשטחי הרשות?

סקר: החמאס ממשיך לצמצם פערים

סקר שנערך באוניברסיטת ביר-זית מעלה כי החמאס ממשיך ומצמצם פערים 11 ימים לפני הבחירות לפרלמנט, החמאס במרחק של 4% בלבד מתנועת הפת"ח אבו מאזן - בלחץ
▪  ▪  ▪
הובסנו? בואו נביים ניצחון!
יוסי עבדי
נובמבר 2004: מערכת המודיעין הישראלית מספידה את ארגון החמאס על-רקע חיסולם של יאסין ורנטיסי * נובמבר 2005: ארגון החמאס בדרך לכיבוש שלטון הרשות הפלשתינית, וממשיך להתחזק לאחר שהצליח להשתלט על הרשויות המקומיות * הכירו: נפילתה של קונספציית המודיעין * ומי לוקח אחריות, כבר שאלנו?
לרשימה המלאה

יהונתן דחוח-הלוי
ארה"ב: נשקול הסיוע אם החמאס ינצח

עוד 11 ימים לבחירות: סקר שנערך על-ידי חוקרי אוניברסיטת ביר-זית מעלה, כי ארגון החמאס ממשיך לצמצם פערים מול תנועת הפת"ח. על-פי הנתונים, תנועתו של אבו מאזן זוכה לתמיכה של 35% מכלל הציבור הפלשתיני, בעוד החמאס זוכה ל-31%. לדברי הסוקר, נאדר סעיד, בחודש שעבר עמד שיעור התמיכה בפת"ח על 36.7% בעוד החמאס זכה ל-20% בלבד.
מהימנות הסקר אינה ברורה, ואולם מרבית הסקרים בתקופה האחרונה מצביעים על מגמה דומה של התחזקות גוברת מצד ארגון החמאס. סקרים פנימיים אף מעלים האפשרות שהחמאס ישווה את אחוז התומכים בפת"ח; אחרים, מסמנים את זכייתו בבחירות לפרלמנט הפלשתיני.
סקר דעת הקהל הטוב ביותר שבוצע ברשות הפלשתינית בשנה האחרונה, היה בדמות הבחירות לרשויות המקומיות, בהן השיג ארגון החמאס ניצחון מוחץ על תנועת הפת"ח. למעלה ממיליון פלשתינים נתונים היום תחת ניהול של ראשי עיריות ומועצות מקומיות המשתייכים לארגון החמאס בשטחים.
ועם זאת, יש לציין כי הבחירות במישור הארצי, אינן בהכרח תואמות את דפוסי ההצבעה לרשויות המקומיות. התושבים הפלשתינים מעמידים לנגד עיניהם בבחירות לפרלמנט גם את השאלות המדיניות, את יכולת המפלגות השונות להבטיח סיוע כלכלי בינלאומי, וכן את שאלת יחסי הביטחון מול ישראל, אשר עשויה להבטיח את המשך רווחתה של הכלכלה הפלשתינית.
בפת"ח "בונים" על הלחץ הבינלאומי
על נושא זה "בונים" בכירי הרשות הפלשתינית ותנועת הפת"ח, ומכוונים את עיקר תעמולת הבחירות שלהם נגד הקו הקיצוני שמציג ארגון החמאס. לשיטתם, "הקריאות הקיצוניות של בכירי הארגון עשויות להביא אסון על הכלכלה הפלשתינית".
וכך, ארה"ב חזרה ביום שישי לאיים כי תיבחן מחדש את הסיוע הכלכלי לרשות הפלשתינית, אם תנועת החמאס תנצח בבחירות למועצה המחוקקת. גורמים מדיניים בוושינגטון ציינו, כי הממשל האמריקני לוחץ על יו"ר הרשות הפלשתינית, אבו מאזן, על-מנת שיפעל לפרק את החמאס וארגוני הטרור מנשקם. לדבריהם, תוצאות הבחירות עשויות להניע את ארה"ב לשקול מחדש את היקף הסיוע הכלכלי לרשות הפלשתינית, וזאת נוכח החוק האמריקני האוסר על העברת כספים לארגונים הנכללים ב"רשימה השחורה" של ארגוני טרור.
על-רקע הביקורת הבינלאומית והפנים פלשתינית, מנסה ארגון החמאס להציג עצמו כגורם פוליטי לגיטימי המונע משיקולים לאומיים. בשבועות האחרונים פועלים בכירי הארגון לשכנע את תושבי השטחים כי "העולם, באין ברירה, יצטרך להתרגל לשלטונו של החמאס". צמרת הארגון חוזרת ומדגישה בקמפיין הבחירות, כי הסיוע הכספי מצד מדינות ערב אינו מפסיק למרות הלחץ האמריקני. "הסעודים ומדינות המפרץ ממשיכים להזרים כספים לבני עמנו. הציונים והאמריקנים לא יוכלו למנוע זאת מאתינו", אמר אמש מחמוד א-זהאר.
החמאס: "זו הדמוקרטיה - קבלו את התוצאות"
החמאס, מצידו, מתגאה בדמוקרטיה הפלשתינית. כך אומרים מנהיגיו. אחד-עשר ימים נותרו לקמפיין הבחירות, והיום הם מעריכים: "מדובר בסיפור הצלחה". השייח' אנואר מוסא, מנהל מטה הבחירות של חמאס בחאן יונס, מעודד מההיענות הרחבה של הציבור. "עד כה הצלחנו ביישום שליש מתוכנית הקמפיין, ונמשיך לפעול בעוצמה עד ליום הבחירות", אמר במהלך כנס שקיים בעיר.
מנהיג החמאס, ח'אלד משעל, מבהיר כי ארגונו אינו חותר לסלק את הפת"ח מהרשות הפלשתינית, אלא מעוניין בשיתוף פעולה שלטוני. "אנו אומרים לאחינו בפת"ח כי לא יחששו מהשלב הבא, מקיומן של הבחירות", אמר משעל בראיון עיתונאי. "החמאס אינו בא להיות במקומכם. אנו מעוניינים בשותפות בין הפלשתינים. יש מקום לפת"ח, יש מקום לחמאס, ויש מקום לארגונים אחרים", הוא הבהיר.
בתנועת הפת"ח חוששים מקריסה אפשרית בבחירות הקרובות. גם אם תשמור התנועה על 'כוח הרוב', המציאות הפוליטית בשטחים - משתנה. מבחינת הבכירים בפת"ח, נסתיים המונופול המדיני. זו הפעם הראשונה, שארגון החמאס משתתף באופן פעיל ואינטגראלי בבחירות למועצה המחוקקת. עוד 11 ימים בלבד, צפוי החמאס להפוך לחלק מהשלטון הפלשתיני; שותף דרך לתנועת הפת"ח.

תאריך:  14/01/2006   |   עודכן:  14/01/2006
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 מחמוד עבאס
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מחלקה ראשונה
רשת הטלוויזיה CNN דיווחה הלילה כי מטוסי חיל האוויר האמריקני הפציצו כפר בגבול אפגניסטן לאחר שהובא ל- CIA מידע לפיו סגנו של בן-לאדן הגיע למבנה    הבוקר: אלפי מפגינים במחאה כנגד ההפצצות    גורמים רשמיים: ישנם כ-20 הרוגים, סגנו של בן-לאדן לא ביניהם
שלומי דיאז
בישוב טמרה    המשטרה עצרה שני חשודים
יהונתן דחוח-הלוי
הרשות הפלשתינית מפעילה לחץ על ממשלת צרפת כדי שתמנע מחברות צרפתיות לסייע לישראל להקים את פרויקט הרכבת הקלה בירושלים    הנימוק: הרכבת מחברת שכונות ישראליות מחוץ לקווי 67' לעיר המערבית
יוסי עבדי
גורמים רשמיים בלבנון מדווחים על מעצרו של אזרח סורי החשוד שהטעה את הצוות הבינלאומי לחקירת רציחתו של רפיק אל-חרירי    התקשורת הלבנונית: "החשוד הופעל על-ידי גורמים אינטרסנטיים"
יוסי עבדי
נשיא ארה"ב לשעבר, ביל קלינטון, מסביר הערב את הרקע ליציאתה של בריטניה למלחמה בעירק    "לטוני בלייר לא הייתה ברירה אלא להצטרף ליוזמה האמריקנית"    "הוא נותר לבדו במערכה, והיה חייב לפנות לבת בריתו היחידה"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il