X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  ספרים
הסודות של איבתיסאם, מסופר מזווית ראייתה של איבתיסאם הגדלה ומתבגרת לעיני הקורא, היא בוחנת את סביבתה וציוויי המסורת וחוקי החברה הנוקשים בראייה שכלתנית, הגיונית ומוכשרת להפליא, עובדה שמקשה על חייה
▪  ▪  ▪

הספר החדש של חניתה רוזן - הסודות של איבתיסאם, ראה אור בהוצאת חלונות, בשנת 2014. זהו ספרהּ השלישי של המחברת שכתבה עד-כה שלושה רומנים. לפני שחניתה רוזן התמסרה לכתיבה, היא שימשה כמנהלת שיווק של שתי חברות יזמות לנדל"ן. כשיוצא לאור ספר חדש, אנו בוחנים מי פרסם והיכן התפרסם הספר. אנו מתייחסים לסופרים חדשים בראי המיתוג, מעריכים את מה שמוכר ופחות מתייחסים למי שאינו מוכר. והרי אנו מתוודעים אט אט לסופרת חרוצה.
למחברת נפתח הסכר והיא הפכה לכותבת פרוזה מוכשרת במחוזותינו. חניתה כותבת רומנים ריאליסטיים שמחקים את המציאות, כפי שספרות טובה מיטיבה לעשות. היא מתברכת בכתיבה סוחפת וקריאתה מרתקת, וכך כובשת לה קהל קוראים מסור.
הספר הראשון - הפיל הלבן, 2011, הוצאת אופיר ביכורים, רומן המביט לתוך חיי משפחה וזוגיות. הגיבורה בסיפור היא סו מק'ניל אשר מחפשת את השלמות בעצמה ובנפשה, וכשהיא מוצאת שלווה נוסקים חייה מעלה ביחד עם אהוביה ואוהביה.
הספר השני - לא אני!, הוצאת חלונות, 2013, רומן פסיכולוגי מציג לקורא את הדמות הראשית, הופ לויד, כדמות מתוסבכת, מורכבת עם זאת מרתקת ומצליחנית. רמזים נשזרים לאורך כל העלילה ואט אט נפער הפרגוד והעלילה נסגרת עם הבנות ותובנות. המתח ממשיך עד לסוף הספר.
הספר השלישי - הסודות של איבתיסאם, מסופר מזווית ראייתה של איבתיסאם הגדלה ומתבגרת לעיני הקורא, היא בוחנת את סביבתה וציוויי המסורת וחוקי החברה הנוקשים בראייה שכלתנית, הגיונית ומוכשרת להפליא, עובדה אשר מקשה על חייה. בתוכה היא תהא תמיד בת הכפר בת ה-15 שנישאה בשידוך לפריד. הדואליות של נפשה ומחשבותיה נפרשים לאורך העלילה.
הסודות של איבתיסאם הוא סיפורה של בת הכפר במהלך 62 שנים. הספר כתוב בגוף ראשון בשפה וידויית. החיים של איבתיסאם מתחילים בחיי כפר מגיל צעיר היא אישתו הראשונה של בן ראש הכפר ובהמשך הופכת להיות לאשת ראש הכפר. החיים של איבתיסאם כאישה נשואה מתחילים לצד אמו של פריד, אום פריד. היא צריכה לשרת אותה וחוטפת מבעלה אם אינה מתפקדת כמו שאמורה להתנהג כלה לחמותה. האישה בכפר נישאת בגיל צעיר, וצריכה להישמע לכללים של הבעל או של החמות. "אסור לך לצאת מהבית ללא אישור מבעלך או ממני, אסור לך לחשוף את גופך, לכל היותר את הקרסוליים, והדבר הכי חשוב - את חייבת ללדת לבני בן זכר!"
גברת הבית אמו של הבעל פוקדת על איבתיסאם הגיבורה את פקודותיה בעמוד 16. אסור לה ללכת לבקר את הוריה ללא רשות מחמותה. חוקי הבית החדש מתנהלים בהתחלה בנוקשות עד אשר נולד הבן הבכור זייד. הגבר יכול לשלח את האישה אם לא תלד לו בן זכר. ושפר על הכלה מזלה והיא יולדת בן. חפלה בעקבות לידת הבן הבכור, התקשטות והפגנת גאווה. גם בעת המסיבה לכבוד התינוק אין לה רשות לגשת אל אביה שבה לכבד את הולדת נכדו. כשהיא ממרה את פי אם המשפחה היא חוטפת מכות מבעלה. האישה אינה יכולה לנהוג כראות עיניה והתנהגות כזאת נחשבה למרד ולפגיעה בכבודו של הבעל ומשפחתו.
קיימת היררכיה בין הנשים בתוך החברה הפטריארכלית. הגבר שולט וקובע את מהלך החיים. האישה צריכה לקיים את ציוויו בעיקר ללדת ילדים. מנהגים כמו ספר הקוראן כספר המקודש שיכול לשמור מפני מזיקים את התינוק.
בעטיו של המעמד, כאשת ראש הכפר יש לה עזרה בניהול הבית, אבל לאיבתיסאם יש כישרון לצייר. היא מציירת בחדרה ומסתירה את תחביבה מבעלה. היא יולדת לו שלושה ילדים, ומאוד חשוב שהיא יולדת לו בן בכור. וברגע שהיא מתעברת בהריון הרביעי, היא נוטלת את גורלה בידיה וזוהי נקודת המפנה שבה היא אינה מוכנה להיות כפופה לציוויו של בעלה. היא מבצעת בעצמה לבד הליך של הפסקת הריון וזוהי פעולה כואבת ומסוכנת, אבל זו כנראה התנהלות שמבצעות נשים כדי להימנע מילודה ומסכנות את חייהן.
איבתיסאם אינה בת כפר רגילה ופשוטה, היא אישה נועזת שצומחת גם בתנאים של הגבלה וכבילה. אל העולם שלה, אשת ראש הכפר מצטרפת אישה שנייה ואין לה אפשרות להתנגד למהלך הזה. וכשקמו בין האישה הגיבורה לצרתה, האישה השנייה מאג'דה ריב ומדון אין לה אפשרות לשכנע את בעלה שצרתה מכפישה אותה.
האישה הצעירה שהצליחה ללדת רק ילדה אחת ולא בן פוגעת במעמדה של האישה החוקית וזה קורה בהדרגתיות. לתמונה נכנס תאופיק בן דוד של בעלה פריד ומחזר אחר איבתיסאם. היא מגלה לו את סודה, שהיא מציירת בסתר בחדרה וכך נוצר קשר ביניהם. הוא נהה אחר אופייה המיוחד והתאהב בה ואילו היא התאהבה במושגי הקדמה שהוא מייצג, בעירוניות שלו בחילון, איש העולם הגדול. כשמתברר לפריד מן האישה השנייה שאישתו מנהלת קשר עם בן-דודו, הוא ממהר להסיק מסקנות רק על-סמך מילותיה וללא הוכחות הוא מגרש את איבתיסאם בבושת פנים מן הנחלה שלה. כמנהג המוסלמי "מגורשת! מגורשת! מגורשת."...
הגיבורה מושלכת ללא ילדיה, זוהי השפלה ופגיעה בעולמה של האישה. היא יוצאת מבית בעלה בחוסר כל ובלית ברירה, היא צועדת אל עתיד עם האדם שהוביל אותה לכך. הוא יצר קשר עם סוחר האמנות יוסוף שהבטיח לאיבתיסאם סכום נאה עבור ציור פרפר שציירה בעודה בכפר.
מהרגע שהבעל מגרש את איבתיסאם, היא מתחילה את חייה כבת עיר. היא הופכת לציירת ידועה ומוכרת, היא משנה את המראה שלה כמראה בת כפר העטופה והצנועה לבת העיר. צובעת את שערה לצבע בלונדיני, צבע שהמערב מקדש כאידיאל היופי. היא מסירה את החיג'אב, מקצרת את שמלותיה. גינוניה משתנים והיא מדגישה את חיצוניותה כפי שנוהגים בני העיר. היא מתחתנת עם בן-דודו של בעלה ת'אופיק וחיה עמו בעיר הגדולה.
אורח החיים משתנה במרוצת הזמן, בכפר אין מים זורמים, מתרחצים בגיגית וכשאיבתיסאם עוברת לעיר גם התנאים משתפרים היא גרה בבית עם אמבטיה ומים זורמים. היא גם אינה חוששת מבעלה והופכת לאשת עסקים, אך עדיין מחביאה את אוצרה בתוך החיג'אב.
חייה החצויים של איבתיסאם הם חיים של פשרות, אין לה ברירה והיא אינה יכולה לפגוש את ילדיה, אבל הכסף הרב שיש לה אינו קונה אהבה היא אינה אוהבת את בעלה השני גם ממנו היא מסתירה סודות. לא אפרט מה קורה בהמשך כדי לא לקלקל לכם.
קריאת ספרה של חניתה רוזן היא קריאה מרתקת, אתה כקורא נסחף אל עולמן של הדמויות. מציץ לעולם שבו הדת והמסורת שולטים. לומד להבחין שהאישה המוסלמית המודרנית עדיין חצויה בין שני עולמות - בין העולם המסורתי שמכבד את הגברים והופך את עולמן לכנוע לבין העולם המודרני-המערבי שחלחל אל עולמן.
הספר משובץ בפסוקים מתוך מהקוראן ומהחדית' האיסלאם, מנהגים ואמונות שזורים בעלילה שהקורא יצא נשכר פעמיים הן בשל האינפורמציה שמעוררת מחשבה והן בשל עלילה מושכת.
הספר הסודות של איבתיסאם, כמו כל ספריה של חניתה רוזן, כתוב נפלא ומומלץ לקרוא.

תאריך:  04/03/2014   |   עודכן:  06/03/2014
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 כבוד האדם וחירותו
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ציפי לוין
מאת רובי נמדר, עורך: חיים וייס, הוצאת כנרת זמורה    535 עמודים, 116 שקלים
ציפי לוין
תולדות המאבק הנמשך, מאת: יעקב ראבקין, מאנגלית: פנחס זידמן    307 עמודים, 96 שקלים
חיים משגב
רומן בפרקים: הכל אמיתי, והכל קרה. העובדות קצת שונו - והדמויות קצת טושטשו. אבל כולם מכירים אותם - את השופטים הלא-חכמים ואת עורכי הדין הלא-ישרים-במיוחד ואת המפכ"ל שקומבינות רוחשות בליבו ואת הפוליטיקאים שמחפשים ריגושים בדירת-מסתור, ובעיקר את הנשים החזקות שמשחקות בגברים חלשים. ויש גם ראש ממשלה שעומד בראש המערכת
שי אלבוגן
מדוע כל כך עקרוני לחייב בגביה הזאת את כולם, כולל כולם ואין הנחות לאף אחד    גם מי שמתחת לקו העוני נדרש להביא תשלום מלא    להתחבר למקדש דרך הכסף? זה מה שמתאים למקום המקודש ביותר לעם ישראל?
זהר נוי
את ההשראה לספר אני שואבת בעיקר מן החיים, רגעים קטנים שיכולים לחלוף בהבזק של רגע, יש בי את הדחף לצוד אותם ולתעד וזוהי בעצם השירה שלי    תמונות שנגלות לעיני לרגע קט ומבקשות ממני לצלם, הלכי רוח של עצמי, חלומות שאני חולמת בלילה ובהקיץ
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il