X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מקורות
- המרכז לגביית קנסות
▪  ▪  ▪

באוקטובר 2002 עצר שוטר את המתלונן ורשם לו הודעת תשלום קנס בגין נהיגה ללא חגורת בטיחות. המתלונן לא שילם את הקנס במועד, ולפיכך העבירה המשטרה את הטיפול בגביית הקנס למרכז לגביית קנסות בהנהלת בתי המשפט, (להלן - המרכז) המטפל בין היתר בגביית קנסות תעבורה שהטילה המשטרה ואשר לא שולמו.[14]
באפריל 2007 התברר למתלונן שרישיון הנהיגה שלו לא חוּדש מפני שלא שילם את הקנס. עוד התברר לו שהמרכז שלח אליו התראות בדבר תשלום הקנס, אך הוא לא קיבל אותן מפני שהן נשלחו לכתובתו הקודמת, אף שעדכן את כתובתו במשרד הפנים עוד בשנת 2002.
לבקשת המתלונן הוקפאו הליכי הגבייה נגדו לחצי שנה עד שיברר את העניין עם המשטרה, אך עד תום תקופת ההקפאה לא הצליח המתלונן לסיים את הבירור. מאחר שתוקף רישיונו פג והוא חשש שיינקטו נגדו גם הליכי עיקול, הוא שילם את הקנס בצירוף תוספות הפיגורים שהצטברו על-פי החוק בחמש השנים שבהן לא שילם את הקנס.
המתלונן טען כי תוספות הפיגורים על הקנס הצטברו לחובתו משום שהמרכז לא שלח את ההתראות על אי-תשלום הקנס ועל אי-חידוש רישיון הנהיגה לכתובתו המעודכנת על-פי מרשם האוכלוסין. לפיכך, לטענתו, יש לבטלן.
סעיף 5ג לחוק המרכז לגביית קנסות, אגרות והוצאות, התשנ"ה-1995, קובע כי עובד המרכז "רשאי לפטור חייב, על-פי בקשתו, מתשלום תוספתפיגורים, כולה או חלקה, שהיתוספה על-פי דין לחוב..., אם שוכנע כי היו סיבות סבירות לאי-תשלום החוב, כולו או חלקו, במועדו, או כי קיימות נסיבות אישיות מיוחדות של החייב המצדיקות פטור כאמור". טענת המרכז הייתה שלפי סעיף 5ג לחוק, אם שילם אדם את הקנס ואת תוספות הפיגורים, אי-אפשר להחזיר לו את הכספים ששילם, ולכן אין כלל מקום לבחון בקשה להפחתת תוספת פיגורים שהוגשה לאחר שהקנס שולם.
עמדת נציבות תלונות הציבור הייתה שבסעיף 5ג לעיל לא נקבע במפורש שאין להפחית תוספת פיגורים למפרע או להחזיר תוספת ששולמה, ולפיכך אין מקום לדחות על הסף בקשות להפחתת תוספת פיגורים, אלא יש לבדוק כל מקרה לגופו. יתרה מזו, לפי הפרשנות שנוקט המרכז לגביית קנסות, חייב שהתעלם מהדרישות לתשלום הקנסות ותוספת הפיגורים, ניתנת לו עדיפות על אדם שפעל כדין ושילם את התוספת אף שטען לפני התשלום כי אין הצדקה לתשלומה, ולאחר מכן הגיש בקשה להפחתתה.
המרכז לגביית קנסות קיבל את עמדת הנציבות בעניין ושינה את מדיניותו: הוא לא ידחה עוד על הסף בקשות להפחתת תוספות פיגורים שהוגשו לאחר שמלוא החוב שולם אלא יבחן אותן לגופן.
אשר למתלונן, הגורם המוסמך במרכז בחן את בקשתו להפחתת תוספות הפיגורים ולא מצא שמתקיימות נסיבות סבירות לאי-תשלום החוב המצדיקות ביטול או הפחתה של תוספות הפיגורים. המתלונן קיבל את הודעת תשלום הקנס ביד, ואילו שילם את הקנס במועד, לא הייתה מתווספת לו תוספת הפיגורים. בנוסף לכך, על המרכז לא חלה חובה שבדין להזכיר לחייב כי עליו לשלם קנסות שהוטלו עליו, ולכן אף שהתזכורות לתשלום הקנס נשלחו לכתובת לא נכונה, אין הצדקה להפחתת התוספת.
הנציבות לא מצאה מקום להתערב בהחלטת המרכז בעניינו זה של המתלונן.

תלונה 377547, דוח שנתי 35
תאריך:  21/06/2009   |   עודכן:  21/06/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il