עם כניסתו של חוק החינוך המיוחד לתוקפו שולבו סייעות רבות בגני ילדים, למטרת שילוב הילד עם הצרכים המיוחדים במסגרת. בחירתן לתפקיד חשוב זה נעשית במקרים רבים על בסיס כישוריהן האישיים.
יחד עם זאת רבות מהן חסרות הכשרה מקצועית, אשר עשויה לסייע להן להבנות את הטיפול בילדים באופן מקצועי יותר.
לאחר פרסומו של דוח ועדת דורנר, עלה הצורך הגדול לתת לסייעות הכשרה מקיפה אשר תאפשר להן לתת שירות טוב יותר לילדים ולמשפחות ולמצב אותן כחלק בלתי נפרד ממערכת השילוב.
רבות מהסייעות מתחלפות לאחר שנה או שנתיים בתפקיד והעצמתן באמצעות הכשרה מקיפה תעלה את הסיכוי להתמדתן בתפקיד זה.
במכון טראמפ שבבית איזי שפירא, כארגון המתמחה בטיפול בילדים עם צרכים מיוחדים בשיתוף משרד החינוך ומפעם מעלה אדומים המתמחה בחינוך, הסתיים בימים אילה קורס הכשרה ראשון לסייעות ולסייעים משלבים, אשר נמשך שנתיים.
מטרות הקורס
1. להקנות למשתלמים ידע אודות ילדים עם צרכים מיוחדים וכן חשיפתן לקשת רחבה של נכויות ותסמונות – גורמים, דרכי התערבות והמשגה בתחום.
2. להכיר למשתלמים תפיסות וגישות בשילוב אוכלוסיות מיוחדות.
3. לצייד את המשתלמים בכלים לעבודה עם ילדים עם צרכים מיוחדים שונים.
4. להבנות עם הסייעות/ים את מהות תפקידם בין הצוות הבין-מקצועי במסגרת החינוכית ומול משפחת הילדים.
5. לאפשר יישום בשדה של החומר הנלמד ולסייע ביישום תוכניות חינוכיות עבור הילדים.
6. לאפשר למידה הדדית מניסיונן של משתתפי הקורס.
הקורס מיועד לסייעות משלבות אשר עובדות ברשויות המקומיות והתחילו את עבודתן בשנים האחרונות.
מבנה הקורס - 300 שעות אקדמיות אשר יתפרסו במשך שנה וחצי, אחת לשבוע. 25 שעות מתוכן יכללו שעות עבודה מעשית.
מתכונת הקורס - הרצאות, דיונים, שיחות וסדנאות, תרגילים ומשחקי תפקיד, שיאפשרו העלאת שאלות ודילמות, שילוב של חומר עיוני ומעשי. במקביל ידרשו משתתפי הקורס לערוך תצפיות ולהפעיל פרויקטים בעבודתם כחלק מהעבודה המעשית במהלך הקורס.
תוכנית הקורס
א. ערכים ומושגים מקצועיים בתחום החינוך המשלב
מבוא לנכויות
משפחה ונכות
עמדות, סטריאוטיפים ודעות קדומות
השילוב החינוכי – מהות, תפיסות, עקרונות ומודלים בשילוב
ב. הגיל הרך ככלל וילדים עם צרכים מיוחדים בפרט
התפתחות מוטורית תקינה ומעוכבת
התפתחות שפתית ותקשורתית תקינה ומעוכבת
התפתחות סנסומוטורית תקינה ומעוכבת
התפתחות חברתית תקינה ומעוכבת
התפתחות המשחק
ג. יישום תוכניות אישיות
תצפית והערכה במסגרת המטפלת
פיתוח תוכניות אישיות
התאמת הסביבה
התנסות מונחית (ניתוח והצגה בכתה)
ד. מהות תפקיד הסייעת
הקשר בין הסייעת למשפחת הילד
מקומה של הסייעת בצוות טראנס דיסציפלינארית
מערך הקשרים של הסייעת עם מכלול הגורמים בקהילה
למעוניינים בפרטים נוספים, ניתן לפנות להילה שבורון, רכזת תוכניות לימודיםטלפון: 09-7701219; פקס: 09-7717139דוא"ל:
hilas@beitissie.org.il