ארה"ב חוגגת החודש את יום עצמאותה ה-236. האם ארה"ב עדיין המעצמה הכלכלית הבלתי מעורערת או שמא משהו השתנה? מסקר שנערך בתחילת 2012 בהרווארד אנו למדים כי למעצמה הבלתי מעורערת יש ממה לחשוש. הסקר מצא כי ארה"ב נהפכת לפחות תחרותית מבחינה כלכלית לעומת מדינות אחרות וכבר לא תמיד מצליחה ליצור יתרון משמעותי ביחס לכלכלות מפותחות. משתתפי הסקר, שהנם אמריקנים, ציינו כי כיום קיימת סבירות גבוהה יותר מבעבר, שהם יעבירו את עסקיהם למדינות אחרות. אם מבית קיים האיום, אין ספק שמחוץ הוא גדול עוד יותר.
ארה"ב עומדת היום בפני איומים בכל הקשור לתחרותיות ולהיותה אטרקטיבית מול שווקים אחרים. ארה"ב והעולם כולו השתנו באופן דרמטי: שווקים נוספים כמו סין, ברזיל, הודו, יוצרים תחרות עולמית חדשה. ד"ר סטיבן אוסטרלי, סגן נשיא בכיר בחברת מדטרוניקס, ביקר בכנס ביומד שנערך במאי השנה בתל אביב, ודיבר על כך שבשווקים מתפתחים קיימות הזדמנויות גדולות יותר, שדווקא ישראל ערוכה לנצל. אוסטרלי ציין כי נוף החדשנות העולמית משתנה ויש צורך להתאים את פיתוח המוצרים החדשים לצרכים משתנים ולייצרם בעלויות נמוכות. לדבריו קיים צורך היום בשת"פ בין חברות ישראליות ואמריקניות בשווקים צומחים כגון אפריקה ואסיה.
בכלכלה הגלובלית של היום, חברות חייבות להיות תחרותיות - בזה אין ספק. אולם באופן דומה, מדינות צריכות לבחון כל הזמן את מצבן אל מול התחרות הגוברת. פיתוח תעשיות חדשות, עסקים חדשים ומקומות עבודה קשורות באופן ישיר ליכולת החדשנות של אומה מתקדמת.
הסקטור הפרטי הינו המפתח להשגת המטרות של תחרותיות וצמיחה. חברות השכילו להבין כי לא ניתן להשיג הצלחה לאורך זמן, מבלי לשתף פעולה עם גורמים חיצוניים, ובעיקר שיתופי פעולה בינלאומיים. זה ברור לחברות טכנולוגיה ישראליות, אשר להן שוק מקומי מוגבל ביותר. ייתכן שזה פחות ברור לחברות אמריקניות בגודל קטן-בינוני (SME).
בארה"ב, חברות בסדר גודל קטן-בינוני מהוות אחוז נכבד מהתמ"ג, אך יחד עם זאת הן מתקשות לפרוץ לשווקים אחרים ולייצא. דרך אחת להתגבר על מחסום זה הינה ליצור שת"פ (שיתוף פעולה) עם חברות מקומיות נוספות או חברות בינ"ל. חברות ישראליות צברו ניסיון רב בעבודה מול שווקים מחוץ לארה"ב וישראל, כך שהן מהוות שותף פוטנציאלי מצוין לחברות אמריקניות המעוניינות להרחיב את השווקים שלהן למקומות כגון מרכז אירופה או המזרח הרחוק.
כיום מלבד ארה"ב יש הרבה שחקנים גלובליים המבינים את חשיבות החדשנות להצלחה ארוכת טווח. אין להן כוונה להישאר מחוץ למשחק ולחלקן יש את המשאבים הכלכליים הנדרשים, בכדי לתפוס נתח שוק משמעותי ולערער את מעמדה העתידי של ארה"ב. איום זה מאלץ את ארה"ב להשקיע יותר ביזמות ובהקשר זה, ישראל הנה מקור בלתי נדלה של חדשנות עבור חברות אמריקניות. בו בזמן, למרות השווקים הפוטנציאליים שנוספו, ארה"ב עדיין נחשבת לשוק מוביל עבור ישראל. יזמים ומשקיעים יודעים שחיבור לשותף אמריקני מהווה אופציה אסטרטגית טובה ביותר.
לאחרונה חתם נשיא ארה"ב,
ברק אובמה, על חוק המוסיף את מדינת ישראל לרשימת המדינות שאזרחיהן זכאים להנפקת ויזת משקיעים "E2". משמעות החוק היא כי מי שיחזיק בויזה זו יוכל להרחיב את היקף הפעילות העסקית וההשקעות בכלכלה האמריקנית. חוק זה מהווה בשורה לחברות, עסקים ויצואנים ישראלים הפועלים בשוק האמריקני ומהווה ביטוי להכרה בחשיבות ההשקעות של ישראלים בארה"ב, מה שמאפשר עוד יותר להדק את הקשר ולהרחיב את הפעילויות המשותפות בשווקים אחרים.
לישראל ולארה"ב מטרות אסטרטגיות משותפות לאורך שנים. בשל התחרות הגלובלית, כיום חשוב לחדד את הצורך בשמירה על מטרות אלו וחיזוק הקשר ההדדי. ישראל גם היא ניצבת בפני תחרות עתידית מכלכלות מתפתחות שגילו את סוד החדשנות. שת"פ בין שתי המדינות ודאי יסייע לישראל, ופחות ברור – יכול גם לסייע לענקית האמריקנית כמקור ליזמות וחדשנות. חשוב לדעת כי ליחסים ההדוקים תועלת הדדית משמעותית לשתי המדינות.