ככל שתוכלו לגבש סדרי עדיפויות מתוך רשימת ההמלצות מטה ותקבלו מענה לדברים שהם עקרוניים עבורכם - כך יקל עליכם.
- גובה התשלום: בררו מהו שכר הלימוד, האם ישנם דמי ועד, תוספות ייחודיות - ביטוח, אחר. הבדיקה שלכם צריכה לכלול גם ברור לגבי הנחה לה אולי תהיו זכאים, בין אם בכוונתכם להירשם למסגרת פרטית ובטח ובטח אם אתה נרשמים למסגרת המפוקחת על-ידי המדינה (ראה הערה בסוף הכתבה);
- המיקום והנגישות למסגרת: האם המסגרת קרובה לבית? האם היא במסלול הנסיעה שלכם לעבודה וחזרה? קרוב לסבתא שתאסוף בסיום היום?
- שעות פעילות: מהן שעות הפתיחה והסגירה והאם הן מתאימות לשעות העבודה שלכם, כולל הארכת יום וימי שישי? קייטנות?
- בטיחות, בטיחות, בטיחות: לפני הכל. האם יש גידור ותיחום שימנע יציאה לא מבוקרת של הילדים? האם הציוד והריהוט מותאם לגיל הילדים ועומד בסטנדרטים של תקן? האם הסביבה מטופחת (כניסה, כיתות, חצרות) ובטיחותית. האם החדרים מוארים, מאווררים או מחוממים על-פי צורך? האם יש הפרדה לקבוצות גיל? האם יש חצר נגישה ונפרדת לכל קבוצת גיל ומאובזרת דיה. האם ישנם משחקים, פעילויות ופינות מותאמות גיל ועונה (פינת בית, ספרים, פינה שקטה ורכה להתרגע, הרכבה, קוביות, משחקי חצר, מתקנים, פעילות מים וחול) ואפשרות למשחק חופשי (נגישות, בחירה, מגוון). כיצד אוכלים, ישנים, מוחלפים הילדים ואיפה;
- הצוות המטפל: התרשמו מהאווירה במעון ובכיתות, מהיחס של הצוות לילדים, מהיחס של המנהלת לצוות, מהיחסים בצוות עצמו לבין עצמו ומהיחסים בין המנהלת לצוות (זה לא קל, אבל ביקור אחד או שניים די בהם כדי שתשאלו שאלות ספציפיות לגבי גילויים לא הולמים). האם התרשמתם שזה מכבד ומקצועי? האם התרשמתם שישנה אווירה חמה? האם התרשמתם שהמסגרת מעוניינת בכם כשותפים? האם התרשמתם שישנה שקיפות?
- האם הצוות נותן מענה מגיב וחם: חיבוק, שבח, עידוד או סיוע לילד בפרידות קשות בבוקר, בהאכלה, בהחלפת חיתול, עייפות או קושי להתמודד עם מצב. וחשוב ביותר: האם הילדים נראים שמחים, נינוחים ועסוקים, תוך שהם נמצאים בקשר עין בכל עת עם איש צוות שנותן מענה לצרכי הכלל והפרט בקבוצה. הקשיבו לטון הדיבור של הצוות (רך, מסביר, מעודד);
- בררו: כיצד מיישבים חילוקי דעות למקרים של ביקורת על המערכת או מטפלת? כיצד המסגרת מטפלת בפניות של הורים לשינויים או בקשות? מה המדיניות לגבי מחלות, היעדרויות, תשלומים, סוגיות של הסתגלות, משמעת, גמילה ועוד;
- מספר המטפלות: מחנכות ביחס למספר הילדים - בדקו מהי התפוסה המקסימלית של כל כיתה ומספר אנשי הצוות;
- הסביבה הטיפולית-חינוכית: האם הסביבה רועשת מדי (מוזיקה קולנית, דיבור בקול רם?) האם ישנם גערות וצעקות או פניה לא מכובדת לילד או בחוסר סבלנות? צעקות, בכי של ילדים לאורך זמן רב מאוד ללא מענה? האם ישנה צפיפות או מרחב לזחול, לנוע בחופשיות ולשחק;
- מהו סדר היום בכיתה? אילו פעילויות מוצעות והאם יש לילדים די זמן למשחק מתוך מגוון על-פי עדיפויותיו? האם יש הכשרות לצוותים (עזרה ראשונה, נושאים התפתחותיים ובטיחותיים), האם ישנם חוגים או פעילויות בנושאי מוזיקה, תנועה, יצירה, סיפור;
- פיקוח: האם קיים פיקוח בריאותי, בטיחותי, תזונתי ופדגוגי על-פי התאמה לשלב ההתפתחותי של הילדים בקבוצה. האם למסגרת יש לחצן מצוקה;
- ולסיום: חשוב מאוד שלאחר בחירתכם תבצעו תיאום ציפיות: חשוב לציין בפני המנהלת מהי השקפת עולמכם לנושאים של חינוך למשמעת, תזונה, גבולות, גמילה, שינה, על-מנת למנוע הפתעות וחיכוכים מיותרים. למדו על דרישות המערכת ושתשמיעו את דרישות הסף שלכם מהמסגרת. האם אפשר להגיע להסכמות שתחייבנה את שני הצדדים? כמו-כן, אנו ממליצים לקיים ביקור נוסף במועד וזמן שונה במידה ואתם מביעים עניין במסגרת.
|