X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
יניב לוי והילה פלדמן [צילום: דניאל קמינסקי]
ההטרדות המיניות וכזבי התקשורת
אלה גרוסמן בתיאטרון בית לסין מכנס בתוכו בנגיעות קצרות את כל תולדות המדינה מלפני מלחמת ששת הימים ועד לאחר מלחמת יום כיפור חשוב מבחינת התיעוד, למען ילמד הדור החדש ויידע גם אם בכך הדרמה מתמסמסת והופכת פחות אישית ויותר בבחינת הד ומתן ביטוי לכמה אלמנטים חשובים במיוחד

אומרים שמרוב עצים לא רואים את היער. אך בהצגת תיאטרון בית לסין "אלה גרוסמן", בבימויה של ציפי פינס ושכתבה דפנה אנגל מחרז מתבלטים מבין שפע האירועים דווקא שנים שחשיבותם רבה מהיתר:
האחד - הדגשת נושא ההטרדות המיניות של חיילות בידי קצינים וזוטרים שהייתה אז חבויה מעין הציבור, ורק לאחרונה ניתן פתחון פה לנשים להתריע על הנוהג הפסול הזה.
והשני: כזבי התקשורת בעת משבר, שמעלימה את הכשל התכנוני והמבצעי של צה"ל במלחמת יום כיפור. צה"ל, שהיה עד מלחמת יום כיפור נתון באופוריה של מנצחים ושכרון חושים של המנהיגים והמצביאים, עבר באחת ליאוש וחידלון שקיבלו ביטוי בדברי משה דיין, אז שר הביטחון, שהכריז על אובדן בית שלישי.
הדרמה של אלה גרוסמן (הילה פלדמן כ-אלה הבוגרת), משתרגת בין כל ההתרחשויות: של תקופת הנעורים וסיום התיכון, רוח העליצות של החבר'ה, המסיבות והחיזורים התמימים, שהתנפצו כשהמלחמה הביאה עימה בצד הניצחון גם הרוגים ודאבה. את אלה הילדה-הנערה, משחקת נפלא גאיה באר-גורביץ, שעליה נאמר עוד כשהייתה תלמידה בבית צבי "זאת הקטנה תגיע רחוק". ואכן משחקה המלבב כובש את הלב, והקשר שלה עם אביה, אברהם סלקטר הוותיק והטוב, כסדר דפוס בעיתון, המדריך ומכוון אותה למקצוע העיתונות, ומדרבן אותה לכתיבה - הקשר שלה עמו עמוק וחזק.
נשוא אהבתה היחיד של אלה בהתבגרותה, ואף לאחר שהייתה לכתבת עיתונות, הוא יאיר (שלומי טפיארו המלבב והמקסים, במשחק מוחצן ובוטח), הם חיים כזוג, אך רבים ללא הרף. בעוד הוא עורך עיתון - היא רק כתבת, כך שההתנגשות ברורה. היא גם אינה מוכנה להפוך לאישתו החוקית ולנטוש את העבודה כדי לגדל ילדים -(ראשית הפמיניזם). הילה פלדמן, אלה החביבה עוברת ים של תלאות גם בהיותה חיילת. בהמשך, אורי, החבר מהכיתה שהפך לקצין וחושק בה מאוד (חייקה מלכה, שחקן דרמטי מהמעלה הראשונה, שכאן לא ניתן לו הרבה "בשר" לעבוד עליו), עושה בה מה שבעיני קצינים ונגדים רבים בצה"ל לאורך כל הדרך נראה כמנהג טריוויאלי ומקובל. אך את הטראומה של נסיון האונס היא נושאת בשקט בחובה.
לצידה עומד כל העת רק ידידה הטוב והנאמן מימי בית-הספר, קשב הרדיו מטעם עצמו מיקי (יניב לוי, שמשחקו הכנה ומלא הרגש כאן הוא גולת הכותרת של ההצגה). הוא מעביר לה ידיעות וסקופים שעוזרים לה להתקדם מכתבת צרכנות לכתבת צבאית. הסצינה של יניב לוי והילה פלדמן היא המרגשת, הכנה והנוגעת ביותר ללב הצופים מכל שאר חלקי ההצגה. בשלב מסוים, אלה נענית להצעת נישואיו, עוזבת את בן-זוגה אהוב הנשים, ומכאן תסקנה הנערות הצעירות מבין הצופים שלא להתפתות לחיזורי בחורים שרמנטיים וגפפניים. גבר רציני ואוהב, גם אם שמנמן ולא בעל גוף של דוגמן, עדיף על חתן אוהב נשים ופוחז. יש בזה ערך מוסף לצופות הצעירות והתמימות בגילאי התיכון, משום ההמחשה של התמונה המתבהרת להם כאן באופן מוחשי.
הסצינה הנוספת הכי משמעותית בהצגה, היא ניסיון האונס בו חייקה מלכה עושה בברוטליות את כל שביכולתו הפיסית כדי לאלץ את הכתבת הילה פלדמן להכנע ליצרו. פלדמן הופכת כאן לסמל הנשיות המתעוררת במחוזותינו בתקופה האחרונה לעמוד על זכותה לכבוד ולהערכה, עד כדי הסרת החשש להגיש תלונות כנגד בכירים באשר הם. זה קורה רק כשאורי / חייקה מלכה מועמד להיות רמטכ"ל - אז היא חושפת את הטרדתו המינית אותה.
בצוות השחקנים הלא קטן בולטים ניר שטראוס כברנר וביחוד כמפקד, שמאוד הולם את דמותו. ניר זכור מהופעה מרשימה במיוחד בהצגה המצוינת "המוגבלים" בבית לסין. כך יקיר שוקרון החביב מצליח להצחיק כחייל וכמלצר. וכן קרן מרום ושמרית לוסטיג המשתמשות בכל גינויהן הנשיים כדי לצוד את יאיר, ודמויותיהן הנשיות מעשירות את הרקע החברתי בהצגה. רעמת שיער האפרו המוגזמת באורכה ורוחבה של פלדמן / אלה בהצגה, פוגמת ביכולת להתרשם ממשחקה ולכן היא מיותרת.
התפאורה המקורית של ערן עצמון מקבלת תגבורת מצילומי הווידאו של יואב כהן שמהווים חלק אינטגרלי ממנה, כמו התלבושות של אורנה סמורגונסקי והמוזיקה שערך אמיר לקנר הכה מוכשר, המעניקה קצב וחן לכל אורך ההצגה. חלקו של גלעד קמחי כיועץ אמנותי ניכר הן בחלקי הריקוד התוססים בתחילת ההצגה ובתרומתו ונסיונו כבימאי מוכשר במיוחד גם הוא, כך שלציפי פינס יש יד ימנית מעולה.
בשל המסר החשוב של הסרת ההאפלה מאירועי העבר, וסיפור ההיסטוריה הישראלית שבין שתי המלחמות על כל תוצאותיהן, חשוב שנוער בתיכון יצפה בהצגה, גם אם מבחינה דרמטית אינה אולי שיא כתיבתה של דפנה אנגל מחרז, המחזאית.

תאריך:  21/06/2015   |   עודכן:  21/06/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 ציפי פינס
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ההטרדות המיניות וכזבי התקשורת
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
ראוי היה להדגיש את שם ההצגה
alice  |  21/06/15 10:57
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יואב יצחק
ממידע בלעדי שהגיע ל-News1 עולה: חברת הפרסום הוציאה 3.7 מיליון ש"ח מלקוחותיה בגין רכש מדיה כביכול ולא העבירה את הכספים לכלי התקשורת    החברה שניזוקה מהתרמית: בעיקר חברת טורנדו (2.75 מיליון ש"ח)    החיובים והתשלומים הבעייתיים סווגו בכרטסת מיוחדת שכונתה: "הזמנות ללא חיוב ספק"
יואב יצחק
עו"ד רונאל פישר מסר לגורם מקורב, כי הוא כפה גניזת התחקיר נגדו שהוכן בעיתון הארץ לאחר שאיים על בכיר בקבוצת שוקן: אם תפרסמו נגדי את התחקיר, אדאג לפרסם בתקשורת מידע שיפיל את עמוס שוקן    התחקיר נגדו אכן נגנז וחלקים ממנו פורסמו ב-News1
מנשה שאול
התקשורת הרשמית והחברתית מהדהדת את ההתנגדות לעריצי העולם המוסלמי מצד נתיניהם
יוני בן-מנחם
עיתון באלג'יריה טוען כי הח"כ לשעבר עזמי בשארה החשוד בעבירות ביטחוניות הוא למעשה סוכן של המוסד הישראלי    בשארה, שנמלט לחו"ל, יישאר בגדר חידה עד שמערכת הביטחון תיאות לשפוך אור על הפרשות שבהן היה מעורב
יואב יצחק
ראש היחידה הארצית לחקירות הונאה תנ"צ אפרים ברכה פועל בצביעות ובכזב: מצד אחד הוא מנסה בתחבולות להוביל לחקירת שרה נתניהו באזהרה ובשיחות עם עיתונאים הוא מאשים את היועמ"ש בעיכוב מגמתי של חקירתה בפרשת החשמלאי    מצד שני, הוא מעביר מסרים לבני הזוג נתניהו: אני שומר עליכם, אני אוהב אתכם    מטרתו: לייצור לעצמו חסינות מסילוקו מתפקידו (למרות העבירות הפליליות שביצע) מרגע שיחקור אישית את שרה נתניהו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il