X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
The Psychonaut - In Quest Of Vision - שגיא גרונר מציג בבית-האמנים בתל אביב את מסעו מעורר השאלות של נווט הנפש
▪  ▪  ▪
מתרגלים תפילה [צילומים: יבשם עזגד]
שגיא גרונר בתערוכה



מה רוצה בסך-הכל בן-אדם? להבין את העולם, את הכוחות המניעים אותו, את החוקים המונחים בבסיס קיומו, למפות את ה"כפתורים" שאם לוחצים עליהם אפשר לדעת מה בדיוק יקרה בתגובה. במובן הזה, רב הדמיון בין בני השבטים באזור האמזונס, ללובשי החליפות בוול-סטריט, לעניי הודו ולמנהיגים המדיניים והכלכליים של העולם המערבי.
המוטיבציה הזאת הובילה את המדע המודרני למסע חקר ארוך לגילוי הכוח האלקטרו-חלש, כוח הצבע, וכוח הכבידה. אותה מוטיבציה עצמה יצרה בתרבויות שונות תפיסות עולם שלפיהן האדם אינו אלא תבנית נוף מולדתו, כלומר, שהוא חלק מהמערכת הגדולה של הטבע, ושבמקום לנסות לחשוף את האמת באופן פעיל, מוטב לתת לטבע שיבחר באדם המתאים, יעניק לו "כוחות", ויגלה לו את סודותיו.
לחיצה על מערכת מסוימת של "כפתורים", תוביל בתרבות אחת ליצירת מערכת של תופעות שחישובים מסוימים יפרשו אותה כהופעת הבוזון של היגס ("החלקיק האלוהי"). במקום אחר, אנשים אחרים ילחצו על מערכת כפתורים אחרת, שתחולל רוח חזקה שתרפא חוליים.
"אין לנו שום סיבה לחשוב שמערכת כפתורים אחת נעלה וצודקת ונכונה מהשנייה", אומר שגיא גרונר. "בשני המקרים, אנשים בעלי ידע רב, לוחצים על 'כפתורים', מפעילים מערכות ומקבלים תוצאות".
במבט ראשון, נראה שמדובר בשתי תפיסות עולם קוטביות, שאין אפשרות לגשר ביניהן, ושאם אחת מהן נכונה, כי אז ברור שהאחרת שגויה מהיסוד. אבל שגיא גרונר, שגדל והתחנך בסביבה מדעית, ואשר בחמש השנים האחרונות חקר תרבויות שמאניות באמריקה הלטינית ובאסיה, רואה בעיקר את המרחק של כולנו מהבנה אמיתית של מערכת החוק והסדר שמניעה את העולם. המדענים לא באמת מבינים את כוח הכבידה - אבל יודעים לחשב אותו ולהשתמש בו. השמאנים בתרבויות השבטיות אינם מתיימרים להבין את מהותם של כוחות הטבע אבל הם יודעים להשתמש בהם לריפוי, להגנה מפני אויבים ולמטרות אחרות.
"מזבחות וטקסים הם כלים עתיקים לזימון ולגיוס כוחות טבע, והטכנולוגיה העכשווית אינה אלא תוצאה מאבולוציה של אותה התכוונות" אומר גרונר. לדוגמה הוא מביא את צמח הטבק שבעולם השמאני מיוחסות לו סגולות ריפוי והגנה רבות, ואילו בעולם המדעי הוא מתפקד כ"כלי רכב" יעיל במיוחד להנדסה גנטית, וכמצע גידול לחומרים טיפוליים בסרטן.
התערוכה של גרונר מאורגנת כמעין מקדש שמאני, שמזמין את המבקר להביט אל תוך עצמו ולגלות שם אמיתות נסתרות. לצד סדרת מסיכות שנועדו לחשוף (ולא להסתיר) את האני האמיתי, מוצגות סדרת דמויות סימבוליות שמבטאות (או מתרגלות) תפילות, סדרת תופי טקס שעליהם מצוטטות בעיפרון דמויות של רנה דקארט ממחקריו על בלוטת האיצטרובל (בה ראה את "מושב הנשמה"), שדרה של מזבחות, גן זן (Zen Garden), המייחס לרעש סגולות דומות לאלה של השקט, עבודת וידאו תיעודית למחצה המשלבת דימויים מטכנולוגיות עתיקות ומודרניות (רדיו-טלסקופ בקוטב הצפוני המהווה חלק מרשת שמודדת את צורת כדור-הארץ פעמיים בשבוע, מאיץ החלקיקים במכון ויצמן למדע, טקס שמאני במונגוליה וסווט לודג' (Sweat Lodge) מקולומביה).
מאחורי כל זה מסתתרת - למעשה מוצפנת - קריאה לצניעות גדולה. שתי התרבויות רחוקות מהבנה אמיתית ועמוקה של העולם. שתיהן יודעות לתפעל בהצלחה "כוחות" שמובנים להן במידה חלקית בלבד. אפשר כמובן להתווכח מי רחוק יותר מהאמת. אבל גרונר, שמתבונן על המסגרת הגדולה, סבור שאין לנו כיום יכולת לענות על השאלה הזאת, ושייתכן שלעולם לא נדע.

תאריך:  21/06/2015   |   עודכן:  21/06/2015
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הפסיכונאוט
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
אוריקה
אהרון שחר  |  22/06/15 10:43
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
רבקה שפק ליסק
האנוסים שהצליחו לברוח מחצי האי האיברי ליבשת אמריקה גילו במהרה שהאינקוויזיציה בעקבותיהם. מן הראוי להוקיר את מאמציהם לקיים את יהדותם בסתר למרות הסכנות
חיים נוי
"אלה גרוסמן" - מחזה מרתק ומרגש על פמיניזם, החברה הישראלית ונשים קרייריסטיות - בתיאטרון בית ליסין
שמעון שטיין
על-רקע המשבר מבית ומחוץ באיחוד האירופי, וכאשר הקונצנזוס הפנים-אירופי לגבי סוגיות של מדיניות חוץ הינו מוגבל, לפחות ברמה האסטרטגית מתבסס קונצנזוס זה על התמיכה הכלל-אירופית במשפט הבינ"ל כעיקרון מנחה ביחסים הבינלאומיים. עיקרון זה מהווה את המכנה המשותף הנמוך, המאחד את כל החברות. הוא הבסיס להתנגדות הגורפת לכיבוש הישראלי בשטחים ולמדיניות ההתנחלויות בגדה המערבית, הנתפסים כנושא, שלגביו יכולות חברות האיחוד להפגין הסכמה רחבה
צילה שיר-אל
טיפ לילידי השבוע: השבוע ייכנס כוכב האנרגיה והעשייה למזלכם, כך שצפוי חודש אינטנסיבי במיוחד    אל תדאגו כיוון שתקבלו את מלוא האנרגיות הדרושות לכך
עליס בליטנטל
אלה גרוסמן בתיאטרון בית לסין מכנס בתוכו בנגיעות קצרות את כל תולדות המדינה מלפני מלחמת ששת הימים ועד לאחר מלחמת יום כיפור    חשוב מבחינת התיעוד, למען ילמד הדור החדש ויידע    גם אם בכך הדרמה מתמסמסת והופכת פחות אישית ויותר בבחינת הד ומתן ביטוי לכמה אלמנטים חשובים במיוחד
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il