X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
למעלה - רעות וחנןץ למטה -יהלי, רון, אוראל, והדר [צילום: רדי רובינשטיין]
להעיף את המורה
קומדיה סאטירה חברתית מושחזת על החברה הגרמנית בימינו, שכתב לוץ היבנר, עלתה בהצלחה ב 2010 והפכה גם לסרט מצליח, אותה תרגם אורי שני, וביימה חגית רכבי ניקולבסקי בקצב שסוחף את הצופים לקלחת כיום של המעמד הבינוני הגבוה בגרמניה (המזרחית לשעבר). כי מה שקורה שם - קורה גם כאן. על כל התהפוכות בסולם הערכים שם וכאן

יום אחד מתאספת קבוצת הורים המודאגים מאופי המחנכת הקפדנית של ילדיהם, תלמידי כתה ד', שהציונים הנמוכים שיקבלו בסוף השנה יקבעו למעשה את עתידם: האם הם יוכלו להמשיך בלימודיהם בחטיבה בבית ספר תיכון איכותי, ומשם יפתחו קריירה אקדמאית - או שמא חלילה וחס יצטרכו להמשיך בבית ספר מקצועי? מה שבמזרח אירופה היה נחשב לבושה למשפחה, וגם אצלנו כמעט פשו מהעולם בתי ספר שיכינו עתודה של מכונאים, הנדסאים ואומנים עובדי עבודת כפיים....לכן החליטו לעשות כל שביכולתם, ולגרום לפיטורי המורה מידית, בטרם תספיק להרוס את עתיד ילדיהם. לשם כך - זימנו גם את המחנכת.
את עיצוב הבמה הכה משובב של כתת ילדים בני 9, שמורתם כה מתגאה ביצירות עמל כפם בציורים ועבודות יד, עשה אדם קלר בצבעוניות מלבבת, בפרט הרקע של שירי הילדים צמוד לפתיחה, אותו הוסיפה הבימאית המבריקה והמנוסה, מהווים את הרקע ההולם. חמשת ההורים, מתוכם שניים הם זוג נשוי (פטריק ומרינה) שעבר מגרמניה המערבית, מפרנקפורט-א-מיין לגרמניה המזרחית הפוסט-קומוניסטית, כדי לשפר את מעמדם הכלכלי. מה שמגוחך, ולמעשה מנוגד למציאות בה הכלכלה המערב גרמנית שיגשגה, בעוד המזרחית נשארה גם כיום, על פני השטח - דלה ועלובה.
עד שמחנכת מגיעה, מתוודע הקהל לאופי השונה של חמשת ההורים. הבולטת והפעילה בין כולם היא יו"ר וועד ההורים, ג'סיקה (רעות אלוש האנרגטית, חמת המזג, המלהיבה ומחברת את כול המהססים). מולה ניצבת קטיה, המגדירה עצמה כסולידרית עם שאר ההורים, למרות שבנה הוא המצטיין בכתה ובציוניו הגבוהים. יהלי אלימלך (המתחלפת עם ירדן תוסיה כהן בתפקיד האלגנטי והשליו היחידי בחבורה) משכנעת בתפקיד האם הסולידית. רק שלקראת הסוף כשהקלחת סוערת, והיצרים מתפרצים - כולם מתפשטים מקליפת הצביעות הגרמנית הידועה, סצינה שנגיע אליה בהמשך.
מרינה, הדר דימנד (האישה שכל מאוויה הם לחזור לחיות בפרנקפורט על כל המשתמע מכך)שמדגימה חיים זוגיים מושלמים עם בעלה הפטריק (אוראל איזיקל האלגנטי, שחקן דרמטי מעולה שברגע הנתון מתפרצת גם סערת נפשו באכספרסיה כנה), מחצינה גם היא את מה שהיא באמת חושבת על בעלה, ומביכה בכך את כל היתר. בקטע שלה היא מצליחה לחשוף את האופי הגרמני האמיתי שנתון כאן לביקורת המחזאי, ומוגשת בצורת סאטירה כה קומית, תוך התלהבות השחקנים הצעירים המסיימים בחודש הבא את לימודיהם ויוצאים לשוק החופשי.
את דמות המורה הכה שנואה ע"י התלמידים, שהיו מוכנים לא להכין שיעורים בכלל, לא לעמוד בפני בחינות שתדרושנה מהם מאמץ של לימודים, ובכלל - הקפדנות שלה והתמדתה כדי להוציא מהם את המירב - את הדמות הזו מגלמת להפליא רון קנר. שמנמנותה מעניקה לה את כובד הראש הנדרש, ובהמשך, לאחר המהפך שמתרחש בדעת ההורים, היא מתגלה כדמות חיובית, ולא בסגנון ה"שטאזי" שההורים הגדירוה. ולוואי המורים אצלנו היו מקפידים יותר על המשמעת, הסדר, וההתמדה הנדרשים מהילדים, כפי שגם אצלנו מאוד לוקים בחסר בנושאים אלה. ושילמדו את הילדים לשוחח, ולדעת להתבטא - מה שרוב הילדים (ןגם העיתונאים והשדרנים כיום) במחוזותינו לוקים בזאת.
דווקא דמותו של האב המשתתף באסיפה, וולף (חנן אסרף) שתחילה הוא פחות בולט מכולם, מקבלת תפנית בהמשך, והמונולוג שלו בסוף המחזה מחצין את יכולתו. כך הוא גם מתגלה כבעל יכולת שירה, שהקטע שלו בשירה וריקוד רומנטי ענוג המתלווה אליה, מאפשרים לכל הסערה שבמחזה קצת לפוש, עד השיא שסוחף את כל ההורים להתפרע ולהאבק (בעזרת הבימוי של חגית רכבי ועיצוב התנועה הכה מוצלח ומדויק של עמית זמיר). סצינה זו מדגימה עד כמה ההורים הם לא פחות שובבים, סוערים ומלאי אכספרסיות, כמו ילדיהם בגיל 9. וכמותם, גם הם זקוקים לרוויזיה בצורת מחשבתם.
התלבושות היפות המתאימות והמסוגננות של ענת מסנר, התאורה הראויה לציון של עדי שמרוני, המוזיקה של אייל לנזיני, עם הדרכת טקסט של ענת זמשטייגמן - כל אלה מעניקים לחבורה הצעירה המסיימת את לימודיה, אפשרות גם להשתולל, להסתייג, להצחיק, ולא רק להיות דרמטיים משובחים בלבד כפי שהסטודיו צלח להעלות במשך השנה האחרונה.
הצגה שמשכיחה את החום המתיש של אוגוסט, ומפיגה את להט הקיץ המעיק, בנושאה אותנו לבעיות של "שם", שלמעשה אנו נתקלים בהם אף "כאן". (כי העולם כולו הוא כפר גלובלי אחד). וכל זאת - בסאטירה מלבבת עשויה בחן נעורים תוססים, שראוי היה שהורים רבים יחזו בה, כדי להיטיב להבין את הבעיות של היחס בין התלמידים לבין עצמם, למורים ולהורים כאחד.

הורי התלמידים משתוללים [צילום: רדי רובינשטיין]
תאריך:  14/08/2016   |   עודכן:  14/08/2016
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יואב יצחק
חוקרי המחלקה לחקירות שוטרים חתמו על הסכם למתן חסינות לאלון חסן בפרשת רונאל פישר, אך לא השכילו לחייבו ומראש בהסכמה להסרת חיסיון עורך-דין לקוח ביחסיו עם בא-כוחו דאז עו"ד פישר    עכשיו הם תקועים, בשל עמידתו של פישר על זכויותיו: לחקור בחקירה נגדית את עד המדינה, הוא אלון חסן, בדבר מכלול היחסים שהיו ביניהם, כולל מידע שהובא למשרדו של פישר העלול להעלות חשדות חמורים נגד חסן ו/או נגד בא-כוחו בני כץ
הרצל חקק
זו אנתולוגיה של המין שהוגדר כ'מין חלש' וכאן הוא עומד על דעתו שאינו רק צלע מן האדם. הוא מזַמן לנו מפגש עם הזהות הנשית במורכבותה. השירים חושפים צורך לספר על זה, לספר על הפנים הרבות שיֵש לאשה
יואב יצחק
רו"ח חן ברדיצ'ב ועו"ד שולי גולדבלט שכרו - בלא היתר בית המשפט - את שירותיו של עו"ד בועז בן-צור לטיפול בענייניו הפרטיים של פרדי רובינסון. על-חשבון הנושים, כמובן, להם הוא חייב כ-100 מיליון דולר    ברדיצ'ב וגולדבלט מטעים ומרמים את בית המשפט ואת הנושים    השופט חגי ברנר בפניו מתברר תיק הפירוק של רובינסון לא ידע על מינוי בן-צור. השאלה כיצד ינהג עתה כשהוא יודע
אלעזר לוין
ארבעת היזמים שרכשו את בית סולל בונה בירושלים לפני 33 שנים כבר נפטרו - האחרון בשבוע שעבר - ורק היורשים יראו את המגדלים שיבנו על המגרש    סיפור על הביורוקרטיה הישראלית "במיטבה" הבנוי"
טובה ספרא
על הילרי קלינטון להתמודד עם בעיית אמינות ובריאות המוסתרת מהאזרחים. "מכונת יחסי ציבור" משומנת היטב עובדת עבורה בלי הפוגה במטרה לכסות חולשותיה. ארדואן, יתמודד עם מערכת לחצים לאורך החודשים הקרובים. ההפיכה תחזור ב-2019-2017. העם לא יוותר על הדמוקרטיה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il