X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
הרגע לו ייחלנו, אנו הנשים, הגיע ד"ר חנה ספרן, פעילה פמיניסטית בארגון אישה לאישה, מתארת את דרכם הארוכה של ארגוני הנשים נגד אלימות מימי הקמתם הראשונים ועד ימינו אנו, בהם גם גברים הצטרפו למאבק נגד אלימות כלפי נשים בישראל
▪  ▪  ▪

ביום הראשון של השנה האזרחית החדשה, 2011, יצאו גברים להפגין נגד האלימות כלפי נשים. היה זה רגע מרגש וחשוב בתולדות המאבק נגד האלימות כלפי נשים.
בתחילת הדרך זה היה חוקי לחלוטין להרביץ ולהכות בנשים. פעם זה היה אירוע פרטי המתרחש בתוך המשפחה ובכותלי הבית. הציבור לא אמור היה להתערב. פעם להתלונן במשטרה היה מסוכן. השוטרים בעצמם היו עלולים להצטרף לאונס. פעם, ועד לאחרונה, היה קשה ומעליב להתלונן, ונשים רבות מהססות עד היום להתלונן נגד גברים אלימים, מטרידים ואונסים למיניהם.
את המאבק הזה נגד אלימות כלפי נשים הובילו נשים. ראשונות למצוא את האומץ לדבר בפומבי היו נשים שחברו לתנועה הפמיניסטית לדורותיה ומצאו אוזן קשבת וחברות למאבק. כך הוקמו מרכזי הסיוע לנפגעות אונס ותקיפה מינית, כך הוקמו המקלטים לנשים מוכות.
כך, ולאט לאט, שונו החוקים המתירים לגברים להתעלל בנשים. נוספו חוקים חדשים האוסרים על אלימות, אונס והטרדה לסוגיה כלפי נשים. נוספה גם ההבנה שגם גברים חווים אלימות כלפיהם מפני גברים אחרים ויש לתת להם עזרה וטיפול מתאימים.
התהליך לא היה קל. אין מי שתמנה את אינספור ההפגנות, המחאות, המכתבים למערכת, הישיבות עם הוועדה למעמד האישה, הקמת קווי חירום וארגונים לעזרה. אין מי שתוכל לזכור את אינספור ההפגנות, הקטנות והגדולות, שהתקיימו לאורך השנים נגד אלימות כלפי נשים. בתחילת שנות התשעים עמדנו בחיפה ליד בית המשפט בהפגנה נגד העונש הקל שבו זכה רוצח אשתו מכרמיאל. חלק מאתנו התעטפו בתכריכים לבנים ושכבו על המדרכה. לא היה קץ לתחושת הזעם שלנו נגד המערכת המקלה ראש באלימות כלפינו.
אחר-כך קמה קואליציה נרחבת של ארגוני נשים וארגונים פמיניסטיים בשם בת-אדם. שמנו לנו למטרה להביא את נושא האלימות, את ההיקף, את המשמעות, את הנזקים ללב הדיון הציבורי. אחר-כך עקבנו ותמכנו בנערה שנאנסה במשפט שומרת. שוב ירדנו לבית המשפט למחות נגד קלות העונש של הנערים שאנסו אותה באונס קבוצתי. לא ויתרנו. התחלנו לשבת בבתי המשפט ולתעד את המתרחש שם בניסיון להוכיח שנשים מתלוננות זוכות לזלזול וטענתן מתקבלת בקלות ראש. בינתיים, הקמנו יחד עם שירותי הרווחה בעיר חיפה מקלט נוסף לנשים מוכות.
בסוף אותו עשור של שנות התשעים, התחלנו להיאבק בסחר בנשים. יחד עם נשים מכל הארץ נסענו לביתן של נשים נרצחות וברגע שנודע דבר הרצח היינו שם להפגין את הכעס והאבל על הרצח. אנחנו, נשים פמיניסטיות מחיפה ומכל הארץ לא ויתרנו לרגע על המאבק הזה נגד אלימות, אונס, הטרדה והשפלת נשים. במשך השנים החל המחנה הזה וגדל. מרכזי הסיוע לנפגעות (ונפגעי) אונס עמדו בראש המאבק נגד אונס והטרדה מינית. ארגונים רבים חברו יחדיו למאבקים משותפים נגד בעלי עוצמה ושררה שזוכו מהאשמות כאלו ואחרות בגין ניצולם את מערכת הכוח שלהם. עכשיו נוכל לנוח.
בערב הראשון של השנה האזרחית הובילו את המאבק גברים שהבינו לאורך השנים שמקומם במאבק נגד אלימות כלפי נשים. גברים שאינם מוכנים להיות שותפים לגבריות רוצחת ואלימה. צדיקות, מלאכתנו תיעשה על-ידי אחרים. אבל אחרי כל השנים הללו המשימה עדיין בתחילת דרכה. מיגורה של האלימות כלפי נשים, גברים, ילדים וכל מי שחלש, עומדת היום במרכז החיים שלנו.
חברה גזענית שמתירה לגברים החזקים שבה לנהוג באלימות כלפי נשים, מתירה לרבנים שבה לאסור על השכרת דירות לערבים/ות. חברה שבה לא תתקיים אלימות כלפי נשים, תהיה חברה שבה לא תוכל להתקיים אלימות כלפי הזולת. אולי באותו יום תשתנה החברה הישראלית ותוכל להסכים ליחסים של שוויון וכבוד לאחרים בתוכה. חברה כזו תוכל להתמודד עם פתרונות של שלום ולתרום ליצירת עולם חדש ללא אלימות לנו ולאחרים/ות שאיתנו.

הכותבת היא פעילה פמיניסטית בארגון אישה לאישה בחיפה. חוקרת ומלמדת פמיניזם ומגדר.
תאריך:  03/01/2011   |   עודכן:  03/01/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
גברים במאבק נגד אלימות כלפי נשים
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אלישע פורת
הארכיונים, מסתבר, ממשיכים להפתיע! מובאת כאן הפתעה מעניינת מיצירתו הקלה של אברהם שלונסקי    ההפתעה נמצאה בארכיון השומר הצעיר יד יערי שבגבעת חביבה    שיר היתלולים, שכדרכו של שלונסקי משבח את הדמות שלה מוקדש השיר, אך גם מתפלמס איתה ואפילו מלגלג עליה
דוד מרחב
השבוע נערכה באיסטנבול הפגנת שנאה גדולה לרגל חזרת אניית הטרור, ה"מרמרה", לטורקיה. זו הייתה הפגנה שגבלה בטירוף. "מוות לישראל!", צרחו מאות מוסלמים. המיוחד בהפגנה היה נוכחותו של ישראלי אחד, דרור פיילר, שגם השתתף במשט הטרור לעזה
פזית רבינא
כדי שהמדינה (מונטנגרו) תתקבל לאיחוד האירופי, ראש-הממשלה (ג'וקאנוביץ') צריך להתפטר. ככה זה כשאתה חשוד בהברחות של מיליארדים. אבל אל תדאגו, הוא גומר את החודש יפה    אגב, הוא גם ביקר פה בישראל
פזית רבינא
שר החוץ מנושהר מוּתַקִי לא ציית לנשיאו אחמדינג'אד, ופוטר. מה הסיבה האמיתית לנתק בין נשיא אירן לשר החוץ שלו, שהביאה לפיטוריו בשלט-רחק, ולמה המנהיג העליון באירן כועס על הנשיא?
יואב יצחק
פרשת הנשיא משה קצב טופחת שוב על פנינו ומוכיחה: התקשורת מעלה בתפקידה, כמעט כרגיל; המערכת הפוליטית איפשרה לעבריינים להעפיל בשורותיה; ועל המערכת המשפטית ניתן לסמוך בערבון מוגבל מאוד    לקצב לא נותרה ברירה במערכת המשפטית אלא רק בפני בית דין של מעלה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il