X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
הקינואה פרצה לעולמנו המערבי, רק החל בתחילת שנות התשעים ודי מהר הפכה ללהיט ולטרנד בארה"ב, באירופה ואף בישראל. מקורה בהרי האנדים של פרו, בוליביה וצ'ילה, שם שימשה מקור מזון חשוב מזה כ-6,000 שנה
▪  ▪  ▪
מחירי הקינואה בישראל יקרים לצרכן

מאז פרסום הבלוג, אני מקבל לא מעט טלפונים ומיילים מחברים, אשר חלקם מתלונן שאני לא "משאיר להם מה לאכול" ושהם לעיתים "הולכים לישון רעבים" מרוב המידע שהם מקבלים על כל מיני מזונות שאהבו וכעת יש להם בעיה להכניסם לפיהם. זהו - שהפעם, אתם יכולים להיות יותר רגועים!.
הקינואה פרצה לעולמנו המערבי, רק החל מתחילת שנות התשעים ודי מהר הפכה ללהיט ולטרנד בארה"ב באירופה ואף בישראל. מקור הקינואה הוא בהרי האנדים של פרו, בוליביה וצ'ילה, שם שימשה מקור מזון חשוב מזה כ-6000 שנה.
הקינואה מכונה גם "הזהב של האינקה" אשר זיהה את ערכו התזונתי הרב, בשל יכולתו להגדיל את כושרם של לוחמיו. בני האינקה האמינו בקדושתו וסגדו לו, עד להגעתם של הספרדים, אשר שינו גם את דפוסי הגידולים החקלאיים והכניסו דגנים כמו חיטה, שעורה ושיבולת שועל, אשר דחקו את הקינואה וקיבעו לו תדמית של מזון השייך למעמד הנמוך בלבד.
הקינואה היא אחד משני המזונות הצמחיים (השני נקרא עשב החיטה) , אשר מכילים את כל 9 חומצות אמינו מהם מורכב החלבון ולכן החלבון שבו -כ-16% נקרא חלבון מלא. בנוסף יש לו מינרלים רבים, תוסיפו לזה את העובדה שהוא נטול גלוטן, קל מאד לעיכול ולהכנה וכן את העובדה שטעמו הבסיסי נטרלי, אולם הוא סופח ומקבל את טעמו משכניו לתבשיל ותקבלו את המזון המושלם.
הקינואה הוא קרוב משפחה של ירקות עליים ירוקים כמו תרד, מנגלד ואף מוין למשפחת ה- Goosefoot בשל הדמיון של עלי הצמח לרגל הקרומית של האווז. ישנם מעל 150 זנים של קינואה, אולם ניתן לחלקם ל-3 סוגים עיקריים: גרגיר בהיר, אדום ושחור.
צמח הקינואה גבוה, כ-1.75 מטר בממוצע תלוי באזורי הגידול והזן ויכול להגיע גם עד גובה של 3 מטרים. עלי הקינואה משמשים להכנת תבשיל כמו התרד וכן לסלט חי. גבעולים טריים משמשים להכנת חומרי הלבנה (אקונומיקה) או צבעים והיבשים כחומר בעירה.
הגרגר שאנו אוכלים, הוא למעשה זרע ובתור שכזה הטבע העניק גם לו מעטה הגנה, אשר מוסר בניעור ידני ואו במיכון לפני האריזה. לקליפה דקה, טעם מר המזכיר סבון המכונה סאפונין ואכן תושבי אזורי הגידול משתמשים בו לשטיפת בגדים וכן לחיטוי ולריפוי חתכים ופציעות בעור.
הידעתם?
1) בירת הקינואה נמצאת בבוליביה באזור אגם הטיטיקקה, במקום הנקרא סלינס דה גרחי מנדוזה, כ-650 ק"מ מדרום לבירה לה-פאס.
2) יצור הקינואה בדרום אמריקה מגיע כיום לכ-90,000 טונות בשנה ונמצא במגמת עלייה. מדונם מפיקים בממוצע כ-120 ק"ג קינואה, והשונות גבוהה מ-40 ק"ג עד 200 ק"ג לדונם. בנוסף החלו לפני כ-15 שנה לגדל את הקינואה גם בארה"ב באזור הקולורדו וניו מקסיקו במקומות הדומים עד כמה שאפשר לתנאים בארצות המוצא.
3) תנאי הגידול של הקינואה הם קיצוניים: גובה כ-3500 מטר, רמת משקעים נמוכה כ-250 מ"מ בשנה, בממוצע 225 אירועי כפור בשנה (כפור בכ-60% מהלילות!).
4) מחיר הקינואה נע בין 650 דולר ל-1250 דולר לטונה תלוי באיכות. ממחיר זה החקלאי צריך לשלם עבור ההובלה וניקוי, כך שנשאר לו משהוא באזור של 4-2 שקלים לק"ג כולל עלות העבודה שלו. מחירי קינואה בישראל יקרים מאד לצרכן ונעים לאיכות הזולה ברמות מחיר של כ-20-22 שקלים לק"ג, פי עשרה ממה שמקבל החקלאי במקרה הטוב.
דרום אמריקה ממנה באו לעולם גם העגבנייה, ותפוח האדמה והאנדים בפרט ממשיכה לסקרן את החוקרים, הבוטניקאים והמטפחים מכל רחבי העולם, אשר ממשיכים בניסיונם לאתר זנים מיוחדים, אשר בעזרתם ניתן יהיה ליהנות מהתכונות הכול כך ייחודיות של הקינואה, ברמות יבולים גבוהות יותר ואולי זנים אשר יתאימו לגידול באזורים נוספים על גבי הכדור, המשווע למזון איכותי ומלא שכזה.
בתאבון!

הכותב משמש כיועץ לחברות בתחום מוצרי הצריכה. שימש בעבר במגוון תפקידי ניהול בכירים בהם ניהול פעילות היבוא של שופרסל.
תאריך:  27/02/2011   |   עודכן:  27/02/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הסודות מאחורי המדפים: קינואה - דברים שלא ידעתם
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
בורות בכתבה
דן3  |  27/02/11 15:18
 
- הכוונה כנראה...
ע. הנביא  |  27/02/11 19:46
2
איך הכינו אותו לפני אלפי שנים
יהודה,  |  27/02/11 18:37
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עליס בליטנטל
המלודרמה המשפחתית "מחיר הכבוד" מאת יעקב גורדין ("שייקספיר היהודי"), מאששת את התיאטרון הישראלי במנת תרבות יהודית המהווה גם נתח היסטורי    המחזה בתיאטרון חיפה תופס את הקהל בגרונו, מרתק בכל דקה    כל זאת, בבימוי מבריק של רוני פינקוביץ', ועם צוות שחקנים נפלא
יהושע (ג'וש) בקון
קריאה ביקורתית בספר "כיבוש השטחים - עדויות חיילים 2010-2000"    המטרות האידיאולוגיות והפוליטיות של ארגון "שוברים שתיקה" משתקפות ביתר-שאת בספר זה, שאינו אלא פרסום אחד מני רבים במלחמת התעמולה הפוליטית המתנהלת כנגד מדינת ישראל בארץ ובעולם
עידן יוסף
הרב אלישע וישליצקי פורס את משנתו ואת המניע לחתימה על המכתב למשה קצב, ותוקף את השיח התקשורתי ואת מערכת המשפט    "היום כל דבר שאחר אומר ולא מוצא חן בעינַי הופך את הזולת לאדם הזוי"    "מדינת ישראל מתנהלת בשתי מדינות: מדינת התקשורת ומדינת עמך ישראל"    "האלילות העיוורת סביב בית המשפט הגבוה לצדק במדינת ישראל היא בעוכרי בית המשפט"    "אם שופט התאבד בגלל ששיגעו לו את הנשמה בקצב התיקים – תעצור את המשפטים באותו יום!"
בנימין קלינגר
חושב לבנות פרגולה במרפסת ביתך?    עליך לבצע את התהליכים הבאים: להוציא היתר בנייה; לוודא היטל השבחה, הוראות ואחוזי בנייה; ולתאם עם השכנים את הבנייה    בנית פרגולה ללא היתר? ודאי שתיענש, והמעשה ירדוף אחריך כצל כבד
חיים נוי
המחזה החדש המועלה בבכורה בתיאטרון באר שבע הוא מרהיב, קולח ומצטיין בדקויות לשון ואינו מקפח את העלילה המקורית והנפתלת של המקור    הבמאי עידו ריקלין הצליח ללהטט עם להקת שחקנים מעולה ולהפיק מחזה שנעים לצפות בו, ועטור שעשועי לשון והברקות בימתיות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il