X
יומן ראשי
חדשותתחקירים
כתבותדעות
סיפורים חמיםסקופים
מושגיםספרים
ערוצים
אקטואליהכלכלה ועסקים
משפטסדום ועמורה
משמר המשפטתיירות
בריאותפנאי
תקשורתעיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורהלכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונתמיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עתוידאו News1
פורמיםמשובים
שערים יציגיםלוח אירועים
מינויים חדשיםמוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טוריםבלוגרים נוספים
רשימת כותביםהנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישיםפירמות
מוסדותמפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורתאירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומייםאירועים כלכליים
אירועים מדינייםאירועים משפטיים
אירועים פוליטייםאירועים פליליים
אסונות / פגעי טבעבחירות / מפלגות
יומנים אישייםכינוסים / ועדות
מבקר המדינהכל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
בשנות הארבעים והחמישים לא היו מעילים נגד הגשם לחברי הקיבוץ. ואלה שהיו, היו מאולתרים: משקי דורה ריקים, מחתיכות ברזנט קרועות, ומאריגים גסים של מצעי מיטה שיצאו מהשימוש. היום, לאחר ששים וכמה שנים אני מתגעגע מאד לימי התום והצנע ההם
▪  ▪  ▪
מתגעגע מאד לימי התום והצנע [צילום: משה מילנר/לע"מ]

בחורף הגשום ההוא זכה אבא, אליהו פורת ז'ל, במעיל הגשם הראשון שלו בקיבוץ. זה היה מעיל גשם צבאי, מפליטת העודפים של הצבא הבריטי. מעיל גדול ומנומר, קשיח ומצחין מסירחון הגיפור. הקפלים היו דביקים ומתוכם נשרה אבקת הטלק הלבנה. במעיל היה מעין 'גבנון' גדול, שאפשר יהיה לכתף בתוכו תרמיל גב צבאי מלבני.
אבא היה עגלון אז, בעל עגלה, עבד ב'עגלונות' כמו שנהגו אז לומר. הוא היה אחראי על העגלה ועל שני הסוסים ועל כל ההובלות שבתחום המשק. במקום מושב קפיצי הוא הניח על העגלה חבילת קש מלפנים, וכיסה אותה בשקי הדורה הענקיים, שבשעת הצורך היו הופכים מייד למעילי גשם מאולתרים. ממש כמו שכמיות חומות התלויות על הראש, ומורידות את מי הגשם ישר למטה.
בחורף הרחוק ההוא התוודעתי לראשונה, כבנו של העגלון, אל כל נפלאות העגלונות: אל הסוסים והאורווה, אל מערכות הריתמות והשוטים, אל קרשי העגלה המקרקשים בעת הנסיעה. הסתפחתי אל אבא בנסיעותיו היומיות, ולמדתי להכיר את כל שבילי המשק הענקיים של הקיבוץ הקטן... זכיתי אז גם לקבל מידו, לדקות קצרות מאד אך מרגשות עד לבלי הכיל, את מושכות הסוסים הרצים. זכיתי אז גם, לראשונה בחיי לשלוט בבהמות, להוליכן ולעצרן, ולחוש לשעה קצרה בלבד, את ההנאה והגאווה הכרוכות בשליטה על כלי הרכב ובניהוג הסוסים.
אני זוכר את הנסיעה אל מטע הבננות העומד בגשם, שעליו הרחבים זוהרים ומנצנצים בזהרורים שובי לב. אני זוכר את הנסיעה אל בית האריזה של הפרדס, שעמדה בו איזו חמימות נעימה. אני זוכר את לגימת הקפה של אבא עם הסנדלרים, בסנדלריה הקטנה והצפופה. בכל מקום התפלאו החברים על מעיל הגשם החדש, משמשו בו, גוללו אותו וסיפרו בשבחו.
פליטת העודפים של הצבא הבריטי הייתה מורגשת בכל פינה. גם אלינו הילדים הגיעו עודפי הצבא הבריטי. תפרו לנו מאריג הצמר הגס, של מדי החורף הבריטיים, מכנסיים חמים וחולצות חמות. הוי, כמה סבלנו מהאריג הגס והדוקרני! כאילו לא היה די ב'שרקיות' הנוראות של חנוכה, שהיו מייבשות את עור רגלנו עד שהתבקע. כאילו לא היה די בבקבוקי הגליצרין שנשפכו על הבקיעים. בגדי הצמר החדשים, שנתפרו במיוחד בשבילנו, גרמו לנו הילדים, לשפשפות עור כל כך מכאיבות עד שקיללנו את הצבא האנגלי, ואת מדי הצמר שמכר לקיבוצים, ואת התופרות המסורות, קללות מעליבות ומרושעות.
וכך גם אירעה תקלה באחת מהובלות הערב. צירי העגלה נשברו לפתע, הגלגלים התפזרו בבוץ, והסוסים קרסו במדמנה. אני זוכר את הערב ההוא על כל פרטיו. צריבת הזיכרון המכבידה באמת מכאיבה לפעמים. איך נאבק אבא להציל את העגלה ולאסוף את הגלגלים ולהחזיר את הסוסים שלמים אל האורווה. אבל מה שלא אוכל לשכוח לעולם, איך הוא כיתף אותי בתום מלאכת ההצלה, והצמיד אותי אל גבו הרחב. איך מצא לי מקום בתוך 'הגבנון' המיוחד של מעיל הגשם הצבאי החדש. איך אני מכותף ומהודק אל גבו של אבא, מוצף בריחות שלא יישכחו ממני: ריח הגומי המגופר, ריח הזיעה והאורווה שעלה מאבא, איך אני מכורבל וישנוני בתוך ריח הגשם הכבד שירד כל אותה העת.
מה לא הייתי נותן, כדי לחוש שוב, ולו לשנייה קצרה את הריחות הנפלאים ההם? את הקצוות הקשיחים של מעיל הגשם המגופר? מה לא הייתי נותן, כדי להינשא שוב, ולו לרגע חולף אחד, כמו תרמיל גב צבאי אנגלי, בגומחת מעיל הגשם, על גבו של אבא, ב'גבנון' הנפלא, שמקפליו הדביקים נושרת אבקת הטלק? אותה אבקת הטלק הלבנה שזוהרת בזיכרוני כאילו הייתה אבקת זהב אמיתית, ומרחפת סביב למעיל הגשם הבריטי החדש כמו עננה מוארת, כמו ערפילית זיכרון מיטיבה.
תאריך:  10/03/2011   |   עודכן:  10/03/2011
מועדון VIPלהצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כלליחדשותרשימותנושאיםאישיםפירמותמוסדות
אקטואליהמדיני/פוליטיבריאותכלכלהמשפט
סדום ועמורהעיתונות
כמו תרמיל-גב אנגלי
תגובות  [ 3 ]מוצגות  [ 3 ] כתוב תגובה 
1
גם בעיר לא לכל אחד היה מעיל גש ל"ת
ק.ר.  |  10/03/11 11:16
2
יפה ומרגש! ל"ת
שי מ  |  10/03/11 11:19
3
תשאל את ה"FORMER" חבר קיבוץ
xxxx  |  10/03/11 14:54
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יובל לובנשטיין
האם הסיפור המקראי של יעקב ועשו לא חוזר לנו בפרשת רכישת קלאב מרקט על-ידי שופרסל במהדורה מחודשת?    מי הוא יעקב ומי כאן עשו? האם רוזנהויז הוא הקול? וגידור הוא עשו? האם נוחי דנקנר הוא הקול? ורוזנהויז וגידור הם ידיו של עשו? האם רפי ביסקר הוא יעקב או עשו?
יעקב בר-און
נתיבה בן-יהודה הייתה אז בת 43, ממורמרת כהרגלה, עדיין לא מפורסמת, רגע לאחר שהוציאה עם דן בן-אמוץ את 'המילון העולמי לעברית מדוברת' שנתן לגיטימציה לסלנג. ראיון מלפני 40 שנה עם הפלמ"חניקית שמרדה לא רק בעברית המצוחצחת של משפחתה, אלא גם בתרבות הישראלית המפלה נשים
יוסף עברון
הוא פתח את מלחמת השחרור, חתם על הסכם שלום עם מצרים, דגל ב"עליונות המשפט", קידם שכבות חלשות בחברה, שקד על הקמת התנחלויות, יזם את חוק רמת הגולן והורה על הפצצת הכור האטומי בעירק    19 שנה לפטירתו של מנחם בגין ז"ל, ראש הממשלה השישי של מדינת ישראל שלא נכנע ללחצים
מיכל שפר מיכאלי
הורים נאלצים לא אחת להתמודד עם סוגיית בחירת חוג בשעות הפנאי של הילדים, ובשאלה לאיזה חוג כדאי לשלוח את הילד    האם זה באמת כה חשוב או רק ממלא פונקציה של תעסוקה? וכיצד ניתן לסייע לילד להפיק קצת מעבר מכל חוג?
חננאל ובר
לכל אורך ההיסטוריה העגומה של עם ישראל בגלות, כאשר ניסינו להתבולל ולהסתיר את זהותנו, הדבר חזר אלינו כבומרנג, ושנאת הגויים כלפינו רק גברה. ולמרות שזה לכאורה בלתי הגיוני - כאשר הזדהינו בגאווה כבניו של אברהם, יצחק ויעקב, אזי זכינו לכבוד וליראה מן הגויים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il