X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
במוזיאון אלכסנדר לתולדות הדואר והבולאות מציגים בפנינו דמות מיוחדת ותקופה מסעירה בחיי היישוב. מוזיאון אלכסנדר לדואר ולבולאות חושף בפנינו את תקופת המושל הראשון של ירושלים, תקופת רונלד סטורס שקבע את 'חוק האבן': בין כותלי התערוכה נחשפים שנים ואירועים - ירושלים העתיקה והמודרנית, סבך ניגודים באישיותו של מושל שבא להטביע חותם, ולא זכה להשביע את רצון כולם - שם התערוכה אומר הכל: מושל ירושלים, 1926-1918
▪  ▪  ▪
רונלד סטורס. המושל הראשון של ירושלים [צילום: באדיבות מוזיאון רחל בונפיל]
אכסניית סנט פאולוס - בית המושל הראשון [צילום: באדיבות מוזיאון רחל בונפיל]

שלט רונלד סטורס ברחוב קינג ג'ורג' בירושלים [צילום: הרצל חקק]

רונלד סטורס ייזכר בעיקר בגלל משפט אחד שאמר. סטורס שהיה מושל ירושלים משנת 1918, סמוך לכיבוש הארץ בידי הבריטים, ועד שנת 1926 - קיבל העלאה בדרגה. ממושל ירושלים הפכו אותו למושל קפריסין. סטורס לא התרגש מן התפקיד החדש, והצהיר חד-משמעית: "ישנן משרות רבות, גם בתוך הקיסרות הבריטית וגם מחוצה לה, המקנות לבעליהן יתר שררה ופרסום, אך - במובן-מה שלא ניתן להסביר אותו - אין העלאה במשרה לאחר ירושלים!" .
את המסר הזה, שאין עלייה בדרגה אחרי ירושלים, חשוב להעביר לכל העולם, גם לנו. במוזיאון אלכסנדר לתולדות הדואר והבולאות מצדיעים בתערוכה מיוחדת למושל רונלד סטורס. המוזיאון יודע לתת ביטוי לתקופות יפות ומרתקות בחיי הארץ, ולכל רגע בהיסטוריה הזו יש תיעוד בתמונה ובמכתב. דואר ותקשורת ובולים - יש בהם צופן של מבע אנושי: בתערוכה זו אנו נחשפים לסיפור של תקופה בראי התיעוד שמעניקים לנו התמונות, המלים, המכתבים.
המושל הבריטי הראשון של עיר הנצח ירושלים מגיע לכאן לאחר תקופת שירות עשירה במזרח בכלל ובקהיר בפרט. סטורס ראה במינויו לראש עיר פרס מיוחד, ואהבתו לעיר הייתה עזה. את העיר הזאת הוא הכיר מביקורים קודמים. סטורס ידע תנ"ך וידע היסטוריה, והבין מיד, שקיבל לידיו מתנה מיוחדת, עיר געגועים וסמלים מורכבת מאוד.

ירושלים – "תפוח אדמה לוהט"

שבילי התערוכה מחזקים את הסבך והמתחים – ועם זאת ניכר, שהמושל ידע היטב-היטב לתת לעיר יחס של אהבת קודש. ומעבר לכל זה - לנהל אותה בסבך של מציאות פוליטית לא קלה. ונכון, גם כאן הבנת צעדיו לא תמיד פשוטה: מצד אחד אותו סטורס מעודד דיכוי של המרד הערב – 1936 – ומצד שני, הוא זה שתומך ב"ספר הלבן".
האיש מאכזב את ויצמן, מאכזב את ז'בוטינסקי.מאמין בדרכו: שב לאמת של חייו, שכל פעילותו היא בעד ארץ ישראל, בעד ירושלים, נאמן לעצמו, מחכה להכרת טובה על שאיפתו להפוך את ירושלים לאולימפוס תרבותי. ללא השפעתו על על שילוב אומנויות ותרבות, ללא ניסיונותיו לקרב בין עדות, ייתכן שהכול כאן היה נראה אחרת: ומעל הכול, חוק האבן.
תארו לכם איך הייתה נראית ירושלים אלמלא "חוק האבן" של סטורס, שקבע את אופי הבנייה בעיר הנצח: באבן נבנו בית החולים האיטלקי, בית הדקלים בדרך חברון, מלון פאלאס, הקונסוליה הצרפתית, מלון המלך דוד, ימק"א, הכנסייה הסקוטית, ארמון הנציב, וילה סלאמה, מוזיאון רוקפלר, וכמובן בניין יקר לכולנו - הדואר המרכזי ועוד.
ויש סימנים לרוחו המיוחדת של סטורס לא רק בחזות החיצונית של ירושלים, אלא גם בתפיסת המינהל הציבורי בה לדורות. כיום כשמדברים לא אחת ברגעי משבר, ברגעים של מתח בין חלקי העיר, מיד יודעים לספר על הדרך שבה רונלד סטורס ניסה ליצור כאן מרקם מיוחד של חיים ביחד: עדות שונות, בני עמים שונים, בני דתות שונות.
נכון, התחושה היא שהוא הביט בעיר כנישא מעל, כמחזיק בה "כחומר ביד היוצר". אבל הוא עשה צעדים ראשונים – בכל נושא הסדרת הפולחן במקומות הקדושים, השילוב בין מאמינים שונים, מתן כבוד לעדות הנוצריות. אפשר אולי לקרוא לזה – "רוח סטורס".
כל העושר ההיסטורי הזה מוצג דרך תיעוד במלל ובתמונה ובאביזרים מחיי רונלד סטורס, מכתבים, עדויות, ציטטות של המושל מספרי זיכרונותיו, מטבעות ותעודות, וכמובן אוצר הדואר המיוחד של אוסף אלכסנדר. כן, יש פריטים נדירים שיגרמו לרבים מן המבקרים בתערוכה להתרגש.

מוזיאון אלכסנדר לתולדות הדואר והבולאות

לספר את ההיסטוריה
תערוכות במוזיאון אלכסנדר לתולדות הדואר והבולאות יודעות לתת סיפורן של תקופות בחיי עמנו, ובעיניה של רחל בונפיל מנהלת המוזיאון זו שליחות מן המעלה הראשונה: קבוצות של מבקרים, כיתות של תלמידים, וכמנהלת המוזיאון היא יודעת שיש באוספי המוזיאון לא רק לחשוף את סיפורו של הדואר לאורך התקופות, אלא גם לספר את סיפורן של תקופות בחיי העם שלנו באמצעות המבע האנושי, התיעוד, התמונה, הבולים, המכתבים.
לא היה קל לבנות תערוכה זו ולא היה קל ללקט את גנזיו ואוצרותיו של רונלד סטורס. חלק מן החומרים אבדו ונכחדו במשך השנים. כך, למשל, אוספיו של רונלד סטורס וארכיונו מימי כהונתו בירושלים אבדו ונעלמו בסתיו 1931. שריפה אכזרית כילתה את מעונו של סטורס, שנים לאחר שעזב את תפקיד המושל כאן ועבר לכהן כמושל קפריסין. רחל בונפיל המנהלת ואוסנת אגמי יד ימינה לא ויתרו וראו בהקמת התערוכה הזו אתגר, כלי לתאר חיים של מושל רבגוני, חיים של עיר תוססת בתחילת ימיו של המנדט הבריטי.
רחל בונפיל, רואה בתערוכה, דרך מקורית להפגיש אותנו עם מציאות שלא הכרנו, לשחזר בפנינו חלקים מן הפאזל של אותם ימים, לאסוף מקצת מהחפצים והתעודות שנשתמרו באוספים פרטיים וציבוריים. רחל מציינת במיוחד את התרומה של אוסף אלכסנדר וכן את צבי אלוני האוצר של האוסף. התערוכה נעזרה גם בארכיונים רבים בישראל ובאנגליה.
רחל בונפיל: "כך הצלחנו צעד אחר צעד להרכיב את תמונת עולמו של סר רונלד סטורס, המושל הראשון – ודרך תיעוד חייו, דרך המראות של עולמו, מראות העיר, הבאנו בפני המבקרים תמונת עולם סבוכה ומעניינת, תמונת המציאות של ירושלים באותם ימים, עיר עתיקה כפי שהיא נבנית, עיר ישנה שמעצבת את פניה בתוך השינויים, עיר עתיקה-מודרנית בתוך הזמן החדש".

מסלול התערוכה – תיעוד, תצלומים, מכתבים

המסלול כולל דרך מורכבת: האוצרת נירית שלו כליפא בנתה מסלול תערוכה מרתק וכובש, והדרך שבה מנהלת המוזיאון רחל בונפיל תרמה חלקה עושה את מלאכת המחשבת הזו למעשה מרכבה יקר מציאות.
סטורס זכה בצדק להיקרא המושל הראשון של ירושלים, למרות שהגיע לכאן רק בשנת 1918, שנה לאחר שהבריטים כוננו כאן מנדט בריטי.
לתקופה קצרה, קדם לו כאן בכהונת המושל, בריטי אחר, גנרל ביל בורטון. אבל אותו מושל בריטי לא ידע ולא הבין את גדולת התפקיד, את המחויבות ההיסטורית שיש בכהונה כמושל של עיר הנצח. בורטון לא מצא אתגר מיוחד בעיר הזו, בכהונה הזו, והוא נותר כאן כמושל רק שבועיים.
סטורס הגיע לכאן כדי לסייע, והיה מוכן לתרום מעצותיו לאותו בורטון. סטורס הציע שירותיו והסכים לרתום לשם כך את הידע שלו, את ניסיונו כמזכיר המדיני במצרים, לכוחות הבריטיים שכבשו את קהיר וסביבותיה. אבל ביל בורטון היה חסר עומק היסטורי, והעומק ההיסטורי של העיר הקדושה הזו לא דיבר אליו.
אחת העדויות ששרדה מתארת אותו אומר ומעיד כי, "המקומות היחידים שאפשר לסבול אותם בירושלים הם האמבט והמיטה". לא פלא שבורטון לא שרד בתפקיד. לירושלים באמת היה מגיע מושל אחר. רונלד סטורס היה האיש הנכון במקום הנכון – ובזמן הנכון.

ניהול לא שגרתי של העיר ירושלים

כמושל ראשון לעיר עיצב לעצמו די מהר תורת ניהול סדורה: דרכו למשול הייתה לא שגרתית, דרך שהפנימה בצורה מעמיקה את המשמעויות המיוחדות האופפות את ירושלים – את מעמדה הנשגב, את סמליותה בתרבות האנושית. מעבר לתפיסה זו של קדושה, היה במושל סטורס צד אחר, צד של מושל שרואה עצמו מעורב בחיי החולין, בחיי הניהול, שמודע לכל תפיסת הניהול הליברלי, לכל אותם חוגים בבריטניה שאהבו לטפח את הקרבה למזרח, לאוריינטליזם.
סטורס הוכיח עצמו כאיש תרבות, כבן למעצמה הבריטית, ואת הפיקדון של ירושלים קיבל בכבוד רב. כמי שהכיר את העיר, ידע כי העיר הוזנחה דורות, לא זכתה לטיפוח הראוי. רונלד סטורס חש שהוא בא לתקן עוול לאחר מאות שנים של שלטון די מושחת, שהיה תוצר של האימפריה העות'מנית, שלטון שלא ידע לכבד את קדושת העיר.
אין ספק, היה בסטורס צד של מתנשא תרבותית ותחושה של ניסיון להכתיב דרך: אפשר היה לראות זאת עוד בשליחותו בקהיר, טרם הגיעו לירושלים. הוא מנחה את המקומיים כיצד לשמר את מורשתם. בדרך זו נוכל להבין את עיצוב בולי חיג'אז בשנת 1916. סטורס חבר בצעד זה ללורנס 'איש ערב' מתוך כוונה לסייע לשריף חוסיין, לנסות ליזום עבורו סמלים של שלטיון וריבונות.
כיוון פטרוני זה קיבל חיזוק בעת שלטונו בירושלים: ניסיון להשפיע על סמלי המקום, על טביעת חותמו בנושאים של זהות תרבותית בירושלים.
ברור, שצעדים רבים של סטורס היו מעבר להיותו מושל צבאי: סטורס מאמין שאם ישפיע במישור התרבותי, יוכל ליישר מחלוקות, לקרב בין בני דתות שונות – ונראה שהאמין, באמת ובתמים שהעיר הקדושה צריכה לבנות לעצמה זהות אוניברסאלית, שתאחד את כולם.
כך אפשר למצוא בתערוכה תיעוד להשפעתו של סטורס בנושא יצירת עולם תרבותי ברוח סטורס בירושלים: הקמת בית הספר למוזיקה, בייסוד הופרה הארץ ישראלית, בניסיונות להשפיע על נושאים שונים- אדריכלות, טקסטיל, אקדמיה ועוד.
סטורס פעל לחידוש המלאכות המסורתיות בירושלים – זכוכית חברות, טקסטיל, ובעיקר זוכרים אותו עקב טיפוחו את הקרמיקה הארמנית – ומזמן שלטונו היא הפכה לסמל מקומי שמשתווה לסמלי האבן, סמל הזית. הרצון להטביע חותם היה עז, וכך מצאנו אותו משפיע נמרצות בנושא קריאת הרחובות של העיר ירושלים.
אנו מהלכים בשבילי התערוכה במוזיאון, מביטים בתמונות, באביזרים מן התקופה, במכתבים, בבולים, התחושה היא שהוא בא להפוך סדרי עולם – להסיר שכבות אבק, להאיר מחדש את הסודות העתיקים של ירושלים, את אוצרות התרבות האוניברסאליים של העיר הזו. חורבות העיר לא הפחידו אותו, הוא ידע שמעבר לחורבות יש שכבות מסקרנות של היסטוריה, של סיפורים אמונה ורוח לא נשכחים, של מסר נצחי.
התערוכה אינה מסתירה את הצד השנוי במחלוקת: התמונות מנבי מוסא, הקרע העמוק שנפער מאז בינו לבין מנהיגי היישוב. המאורעות בשנת 1920-21 יצרו מתח רב בינו לבין היישוב היהודי, עד כדי ניסיון מצד אנשי "השומר" לפגוע בו. את הניסיון להתקרב אל היהודים, להסביר את עצמו, את אכזבתו, אפשר למצוא בציטוט כואב שלו: "כל אחד מאתנו הוא כמו אינסטרומנט מוסיקלי. אם ישתמשו בו בזהירות, ייתן צלילים נכונים – אבל אם לא ישמרו עליו ויטלטלו אותו, יתחילו המיתרים לצרום את האוזן".
יש בקירות התערוכה משהו, שמחזיר אותנו לרחש של אותם ימים, ללבו של אותו מושל שמנסה להתאים את עשייתו ודרכי הניהול המקובלות לאופייה של העיר, כפי הבנתו. והוא בא עם תפיסה מגובשת. אפשר לחלוק עליו, אבל סטורס, מתגלה בתערוכה הזו כבעל שאר רוח, כמחזיק בידיו עיר מיוחדת, פיקדון יקר ערך.
הימים רחוקים - ולא תמיד זכרו לו את השינוי שחולל מאז השלטון הטורקי. נותרה הטעם המר מן התחושה שהותיר, שהוא יהיר, שהוא משיחי, שהוא מבקש שיכירו לו טובה. תיעוד אחר תיעוד, שורות מזיכרונותיו המרגשים – והתחושה שלי היא, שעדיין הכף נוטה לטובתו, לטובת תום לבו. הכול מעיד על כך, שרונלד סטורס לא ראה עצמו כובש של העיר, שהבין שנקלע להזדמנות היסטורית: שעליו כמושל לראות עצמו בדרך שונה מכל הכובשים הקודמים של העיר המיוחדת הזאת.

המאמר פורסם לראשונה במוסף שבת של העיתון מקור ראשון בתחילת חודש מרס 2011.
תאריך:  24/03/2011   |   עודכן:  24/03/2011
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ד"ר מארק לוין
כיצד למנוע זיהומים בשיניים אצל ילדים    פגיעה בבריאות השן כתוצאה מנפילה    מה עושים כשהשיניים מתחילות להתנדנד    כיצד להתמודד עם חרדה דנטלית
אורן פרסיקו
המרכז לאמנות הפיתוי ואחד החברים בו ישלמו לכתבת ידיעות אחרונות אתי אברמוב למעלה מ-100 אלף שקל בשל טקסט פוגעני ושקרי שפירסמו על אודותיה כתגובה לתחקיר בעיתון    השופטת אלמגור: הנקיבה בשמה המפורש והצגתה באופן המבזה והמשפיל שבו הציג אותה שומטת את הקרקע מתחת לאדני תום הלב
זיו יצחקי
בפרק האחרון לפני הגמר סיוון בדיכאון קליני, עמיר מזייף אורגזמות, נופר דורשת מג'קי לקחת אחריות על התנהגותו, והוא בתמורה מנצל את המצלמה לשטיקים אחרונים    ליהיא מראה לכולם למה מגיע לה לקחת את הגמר
ליאון אלי
המופע שמעלה תיאטרון בית צבי בבימויו של דניאל אפרת הוא מופע מיסטי מוסיקלי, מצחיק, סוחף ומרגש ובו סיפורים ושירים חסידיים בפרשנות חילונית רוקיסטית. אין לי אלא לאמץ ולהסכים לכל מילה. מומלץ ביותר
אלישע פורת
נכנסתי לרשת האינטרנט לראשונה בקיץ 1998. ידיד צעיר סייע לי בצעדיי הראשונים. נערמו אז על שולחני תרגומים לאנגלית משיריי, ולא מצאתי דרך לשלחם לכתבי עת מתאימים. משלוח הנייר, 'דואר הצב' הרגיל, היה אטי, מסורבל ויקר. והציפייה למענה הייתה עינוי מתמשך
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il