X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
מחויבות לארץ ישראל ולמדינה היהודית לאור תורת ישראל ושאיפה למדינת צדק ואור לגויים. פטין ביראני [צילום: מרים צחי/מקור ראשון]
מה למנהיגות יהודית ולדלית אל-כרמל?
בבחירות הפנימיות בליכוד זכה משה פייגלין ל-20 אחוזי תמיכה במגזר הדרוזי, 30 אחוזים בדלית אל-כרמל. יש שמסבירים את התוצאות בהצבעת מחאה ובמאבקי כוח פנימיים, אך יש הטוענים שמדובר בבחירה אידיאולוגית
מסכימים אידיאולוגית
"אני אוהב אותו, את הדעות שלו ואת העמידה שלו, למרות שהוא לא היה פה ולא העביר איזה מסר אלינו, כדרוזים. אני חושב שרוב חברי הליכוד הדרוזים באופן טבעי מסכימים אידיאולוגית עם פייגלין. ההצבעה לנתניהו באה מהראש, לא מהלב, מתוך הבנה שהוא ראש ממשלה מצליח בסך הכול ושפייגלין לא יהיה ראש ממשלה בקרוב"

הבחירות הפנימיות בליכוד מעולם לא היו מסע תענוגות דמוקרטי. במבט מבחוץ יתקשה הצופה התם להתמצא במבוך העסקות, החישובים והנאמנויות שהובילו לתוצאה הסופית. למרות זאת, התמיכה המפתיעה במשה פייגלין בקרב המתפקדים הדרוזים זועקת לפרשנות. פייגלין זכה לכ-30 אחוזי תמיכה בדלית אל-כרמל, ובכ-20 אחוזים במגזר הדרוזי בכלל. משמעות התוצאות מעניינת יותר לאור העובדה שלסגן השר איוב קרא שלטון מוחלט למעשה בסניפי הליכוד, וחברי המרכז שנבחרו מהמגזר הם כולם אנשיו.
לדברי חוסיין חלבי, יו"ר סניף הליכוד בדלית אל-כרמל, משמעות ההצבעה היא מחאה גלויה נגד נתניהו וקרא. בעיני חלבי, עיתונאי המפעיל את האתר 'פורטל הכרמל', התנהלותו של קרא אומנם גייסה לצדו את כל חברי המרכז שביקש ואת השלטון בעדה, אולם בקלפי, מאחורי הפרגוד, התגלתה המרירות כלפיו וכלפי נתניהו. "מי שקצת הסתובב וראה מה היה במהלך הבחירות מבין שזו הצבעת מחאה. קרא רצה 100 אחוזי תמיכה בנתניהו, הוא גם קיבל את כל האנשים שהוא רצה, ובכל זאת, פייגלין קיבל כל כך הרבה קולות. איך זה קרה?"

הכביסה המלוכלכת
פטין ביראני ואסואן אבו-חמוד [צילום: מרים צחי]

באתר החדשות של חלבי רוגשים העניינים הפוליטיים והחברתיים של העדה הדרוזית, ובעיקר בעברית. הדברים הגלויים מדברים בעד עצמם. עוצמות התסכול ותחושת האין-אונים ניבטות ממאמרי הדעה, מתגובות הטוקבקיסטים. חלקן הגדול לא קשורות ישירות לפוליטיקה הארצית, אלא למצב הפנימי של החברה הדרוזית בישראל, המצויה במשבר זהות, משבר דתי, חברתי וכלכלי מתמשך.
חלבי לא מהסס להפנות את החצים פנימה, ולתלות את הכביסה המלוכלכת לעין כול. "איך ייתכן שאני, יו"ר סניף שאמור להצביע בדלית אל-כרמל, רשום משום מה בקלפי של חיפה? מישהו ניסה בצורה גסה להשפיע על הבחירות בסניף שלנו ועל התוצאות בסופו של יום. למה חברי מרכז מכהנים לא ידעו מתי יש בחירות? למה כל הניסיונות האלה לשבש את העניינים?"
חלבי מכיר את קרא מקרוב, מאז שסניף הליכוד בדלית אל-כרמל מרד באריק שרון ויצא נגד תוכנית ההינתקות. "עומרי שרון התחנן שנתמוך באבא שלו, אבל לנו, כדרוזים, היה ברור שהחזרת שטחים, עוד מאז ימית, היא טעות. החזרת שטח, בוודאי כל השטח, מתפרשת רק כחולשה ולא מביאה שלום. לנו זה היה ברור. איוב קרא הצטרף אלינו, ויצא גם הוא נגד ההינתקות. הבעיה היא שמאז הוא הפך את הסניף לחלול, הרחיק את כל האנשים החושבים, העצמאים, ומינה רק את עושי דברו. בכל הנושאים הכואבים לחברה הדרוזית – המאבק על הפקעת האדמות, בעיות החינוך, הדיור, התעסוקה - בכל אלה נתניהו לא פעל, ואיוב לא פעל מעבר לדיבורים. בסופו של יום, אנשים מחו על כך דרך פייגלין. גם אני הצבעתי פייגלין, למרות שאני לא מכיר אותו, לא ראיתי אותו, והוא לא טרח לבוא לפה לעשות איזו שהיא תעמולה".
באתר שלך התקיפו את פייגלין ואמרו שהוא יגרש את הדרוזים מאדמתם.
"אלה אנשים של איוב קרא שמנסים לסכסך, למרות שעכשיו הוא טוען שהוא רצה שתהיה גם לפייגלין תמיכה וביקש מאנשיו שיצביעו לפייגלין. אני אומר לך בפירוש שזה שקר. הוא לחץ שלא יהיה אפילו קול אחד לפייגלין, ועכשיו הוא מאשים את משפחת חלבי על שמרדנו בו".

יישוב דרוזי בשומרון

עשו לנו את המוות
"נקודת הראות שלנו פשוטה: הערבים לפני קום המדינה עשו לנו את המוות. על זה גדלנו ועל זה התחנכנו. רק הברית עם היהודים העניקה לנו חיים של כבוד. אנחנו חלק בלתי נפרד מהמדינה היהודית, ועלינו לעשות הכול כדי לשמור אותה כזו"

לעסיס הפוליטי הזה פנים נוספות. איוב קרא הוא פוליטיקאי דרוזי שהצליח להתקדם לליגת המנהיגות הלאומית על-אף שאיננו מהמשפחות המיוחסות במגזר ואינו זוכה לכוח טבעי מצד החמולה שלו. הפזילה לעבר פייגלין היא אכן 'מחאה', אך לא יותר מכך. איוב קרא שולט בעניינים, והמרד - שנערך גם על-ידי מקורבים ונאמנים של קרא - נועד בעיקר להזכיר לו חברים ישנים ומעט דרך ארץ, לא לאתגר אותו באמת.
איוב קרא עצמו לא מתרגש ודוחה את הטענות על השתלטות שלו כביכול. "במגזר הדרוזי, כמו במגזר היהודי, יש דעות לכאן ולכאן, יש ימין ויותר ימין", הוא אומר. אם הייתה מחאה, היא נכשלה. לא הייתה ממשלה שנתנה לדרוזים כמו הממשלה הזאת, אומר קרא, ויש על זה קבלות בדמות למעלה מ-100 מיליון שקלים שהוענקו לדרוזים במסגרת מענקים שונים ואישור ל-1,700 יחידות דיור לחיילים משוחררים בהטבות מפליגות. "איוב לא דוחק את המוכשרים כמו שטוענים", אומרים מקורביו. "הוא רוצה לגבש גם את אלה שהתמודדו נגדו בבחירות. הוא חיבר את כל אלה שהתמודדו מולו, והוא נפגש איתם ומתייעץ איתם מה לעשות וכיצד בשביל העדה".
"למרות כל הדיבורים, הכפרים פה פורחים", אומר פטין ביראני מסניף הליכוד בדלית אל-כרמל. "כולם עושים עסקים", הוא צוחק על-רקע הרחוב הראשי הסואן של הכפר, על שרשרות החנויות והדוכנים שבו. פטין, בגישתו, מייצג את אלו שהוציאו רגל אחת מהמיטה הדרוזית החמימה אך החולה אל עבר החברה היהודית. יש שיאמרו שאף שתי רגליים: הוא קצין במילואים, איש חינוך, שלושת ילדיו (יונה, אייל ואליאן) לומדים בתיכון עירוני ה' בחיפה. לאחרונה הקים עם חברים נוספים את המועצה הדרוזית הציונית למען ארץ ישראל. כמקורב יחסית לאיוב קרא וכמי שהצביע לנתניהו הוא מבין בהחלט את המצביעים לפייגלין, ולדעתו זה אך נורמלי. "אני לא מאמין שזו הייתה הצבעת מחאה", אומר פטין. "הבעיות של הדרוזים נמשכות שנים על גבי שנים, ואני לא חושב שמישהו חושב שזה מה שיביא לפתרון עכשיו. לא הייתה פה שום התאגדות מסודרת בעד פייגלין ואיוב קרא הוא לא איזה דיקטטור שאומר לאנשים איך להצביע. אני חושב שאנשים, באופן טבעי, מאמינים בליכוד 'חזק' וימני, וזו הסיבה שהצביעו לפייגלין".
אסואן אבו-חמוד, חברו של ביראני למועצה הדרוזית הציונית למען ארץ ישראל, הצביע לפייגלין. "אני אוהב אותו, את הדעות שלו ואת העמידה שלו, למרות שהוא לא היה פה ולא העביר איזה מסר אלינו, כדרוזים. אני חושב שרוב חברי הליכוד הדרוזים באופן טבעי מסכימים אידיאולוגית עם פייגלין. ההצבעה לנתניהו באה מהראש, לא מהלב, מתוך הבנה שהוא ראש ממשלה מצליח בסך הכול ושפייגלין לא יהיה ראש ממשלה בקרוב".
אסואן, שחולם על הקמת יישוב דרוזי בשומרון ("למרות שאין סיכוי שזה באמת יקרה") דוחה את טענות הקיפוח והאומללות ואת ההסתייגות העזה מהמתנחלים ומהימין האידיאולוגי. "גם אצלנו יש שמאלנים שכל מה שמעניין אותם הוא להחליש את המדינה ואת הקשר עם היהודים. אין מה לעשות. כל הטענות הללו, שפייגלין הוא לאומן שיפגע בדרוזים, הן הסתה והבל והוכחנו שזה לא נכון כשתמכנו בו. נקודת הראות שלנו פשוטה: הערבים לפני קום המדינה עשו לנו את המוות. על זה גדלנו ועל זה התחנכנו. רק הברית עם היהודים העניקה לנו חיים של כבוד. אנחנו חלק בלתי נפרד מהמדינה היהודית, ועלינו לעשות הכול כדי לשמור אותה כזו".
האמנה של המועצה לא הייתה מביישת את פייגלין, וככל הנראה הוא היה חותם עליה ללא קושי. המחויבות לארץ ישראל ולמדינה היהודית לאור תורת ישראל, השאיפה למדינת צדק ואור לגויים - כל הרכיבים הללו בהחלט יכולים להשתלב בחזון היהודי של פייגלין ואנשיו. עם זאת, אבו-חמוד קובל על שפייגלין לא ראה עד היום צורך לפנות אל הדרוזים. "אין לו איזה מסר לציבור שלנו. הוא לא פנה אלינו, וככל הנראה הוא בכלל לא מודע למה שקורה אצלנו. אחרי הבחירות התקשרתי למיכאל פואה, שהוא חבר טוב שלי, ועדכנתי אותו בתוצאות. הוא היה מופתע, הוא לא ידע. האמת היא שגם לציבור היהודי פייגלין לא פונה במסר כללי, אלא לקבוצה מצומצמת שמסוגלת להבין אותו. אני חושב שרמת החשיפה שלו בציבור היהודי נמוכה מאוד, וחבל".
"איוב קרא נבחר בזכותנו לכנסת, כך ששיג ושיח עם המגזר הדרוזי קיים", עונה מיכאל פואה, מנכ"ל 'מנהיגות יהודית'. "הבעיה היא שרוב האנשים מהמגזר בליכוד הם פוליטיים ולא אידיאולוגיים. כך או כך בכל המגזרים ובכל המקומות לכל רוחב הארץ הייתה תמיכה במשה פייגלין". גם את הטענות על התעלמות מהמגזר הדרוזי הוא הודף: "פייגלין מעולם לא הדיר את רגליו מהמגזר. היו לנו חוגי בית במע'ר ובסג'ור. אם יש לנו מסר לעולם כולו, בודאי יש לנו מסר לאנשים שיושבים איתנו, ובודאי לעדה הדרוזית שחלקים נכבדים ממנה כרתו ברית דמים עם העם היהודי".
יש טענות שמצב הדרוזים בינם לבין עצמם חמור מכדי שיתעסקו בעניינים אחרים. "המצב לא משהו בגלל שאצלנו שולטות החמולות", אומר ביראני. "זו הסיבה האמיתית. מי נבחר אצלנו? מי שיש לו קשרים משפחתיים, ולא מי שיכול לבצע את תפקידו כראש מועצה באופן המיטבי. האם בגלל זה אנחנו לא חלק מגורל המדינה? האם אסור לאיוב, שיש לו שאיפות בפוליטיקה הארצית, לעסוק בעניינים שאינם בעיות הדרוזים? לדעתי זו זכותו המלאה. השותפות במדינה מחייבת התעסקות גם בדברים נוספים".
חוסיין חלבי מודאג יותר מחבריו לסניף. "דלית אל-כרמל ועוספיה הן לא מה שאתה רואה מהרחוב הראשי. אני מכיר את השכונות, את הריק ואת החלל שמאחורי כל העטיפה הנוצצת. התפקוד של המועצות פה הוא שערורייתי, החינוך על הפנים, הנוער משתולל ואין שום מסגרת ראויה לנוער בסיכון. כל הכלכלה בידיים של בודדים, ורוב מוחלט של המשפחות נותר ללא השכלה, עם משכורות של 4,500 שקל. ככה חיים? מגיעים לאנשהו? אם תיקח היום חייל מצטיין מגדוד חרב (גדוד החי"ר הדרוזי, שהצטיין בין היתר במלחמת לבנון השנייה. א"ו) ותדבר איתו עברית, תחשוב שאתה חי בשטחים. איך זה קורה? איך הזנחנו ככה את החינוך? איזה עתיד במדינה יהודית יש לנוער שלא יודע עברית? אגב, זו אחת הסיבות לכך שאת המאמרים הרציניים שלנו באתר אנחנו משתדלים לפרסם בעברית, כדי שהציבור יתרגל לשפה. פערי ההשכלה לעומת הציבור הערבי הם מדהימים. אנחנו בסוף הרשימה עם ההישגים הכי דלים. המדינה צריכה להיכנס לפה, להפסיק לתת את הכוח לחמולות ולאנשים מושחתים וחסרי כישרון ששורפים את כספי הציבור. משרד החינוך חייב לפעול נחרצות לשפר את החינוך הדרוזי, ובעיקר את ידע העברית ואת ההכנה לאוניברסיטה. מאוד מאכזב שממשלת נתניהו לא מבינה את זה. החברה שלנו מתפוררת. מה יצא מנוער כל כך דל בעוד 15 שנה?"

פורסם במקור: יומן, מקור ראשון
תאריך:  18/02/2012   |   עודכן:  18/02/2012
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 אבא (אוברי) אבן (איבן)  אברהים צרצור  אברהם הירשזון  אברהם זילברברג  אהוד רצאבי  אהרן אבוחצירא  אורי יהודה אריאל / Uri Yehuda  Ariel  אורי שרגא אורבך / Uri  Orbach  אורית זוארץ / Orit Zuaretz  אורית נוקד  אורלי לוי-אבקסיס / Orly Levi-Abekasis  אחמד א-ד`אהר  אטילה שומפלבי  איוב קרא / Ayoob Kara  אילן ליבוביץ'  אילן שלגי  איתן לבני (בנוזוביץ')  אליהו בן-דהן / Eliyahu Ben-Dahan  אליעזר אבטבי  אלכס מילר  אסתרינה טרטמן  אפרים תבורי  אתי לבני  בנימין אבניאל (גטשטיין)  ג'ון אדוארדס  גילה פינקלשטיין  גלעד מנשה ארדן / Gilad  Erdan  דוד מנע  דן  גרטלר  דן מרידור / Dan Meridor  דניאל הרשקוביץ  דניאל-יצחק לוי  דרור זייגרמן  הרצל שפיר  ויצמן שירי  חיים אמסלם  חמאד אבו-רביעה  חנא סוייד  טובה אילן  יאיר שמיר / Yair  Shamir  יהודה-מאיר אברמוביץ'  יואב מני  יוליה שמאלוב-ברקוביץ'  יוסף שגל  יוסף שפרינצק  יורם מרציאנו  יחזקאל זכאי  יעקב כהן  יעקב פרי / Yaakov  Perry  יצחק אהרונוביץ' / Yitzhak  Aharonovitch  יצחק בן - ישראל  יצחק ברמן  יצחק זיגר  יצחק זיו  ישראל ישעיהו-שרעבי  כרמל שאמה-הכהן  לביב חוסיין אבו-רוכן  לימור לבנת / Limor  Livnat  מאיר זורע (זארודינסקי)  מאיר תלמי  מאיר-דוד לוונשטיין  מאשה לובלסקי  מוטי ששון  מחמוד א-נאשף  מיכאל פואה  מיכאל רצון  מיכל ליברמן-גילון  מיקי לוי / Mickey  Levy  מלי פולישוק-בלוך  ממשלת ישראל / Israel Government  מנהיגות יהודית  מנחם אליעזר מוזס  מרדכי זר  מרטין שלאף  משה זלמן פייגלין  משה מוץ מטלון  נדב פרי  נחום ניר-רפאלקס  נחמן שי  ניסן סלומינסקי / Nissan Slomiansky  סופיה רון-מוריה  סילבן שלום / Silvan  Shalom  עבאס זכור  עבאס זקור  עבדול-עזיז זועבי  עוזי לנדאו / Uzi  Landau  עינת וילף  עמיר ארמונד פרץ / Amir  Peretz  עמירה דותן  עמרי שרון  ערי ז'בוטינסקי  פנחס לבון (לוביאנקר)  פניה (פאינה) קירשנבאום  פריג`א זוארץ  ציון פיניאן  קדיש לוז (לוזינסקי)  ראובן ברקת (בורשטיין)  רוביק דנילוביץ'  רוחמה אברהם בלילא  רון בריימן  רוני בר-און  רחל אדטו  רן בנימיני  שלום זיסמן  שלמה לביא (לבקוביץ')  שמואל תמיר כצנלסון  שרון שלום  תאופיק זיאד
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מה למנהיגות יהודית ולדלית אל-כרמל?
תגובות  [ 5 ] מוצגות  [ 5 ]  כתוב תגובה 
1
הדרוזים תמיד נתנו לנו שכל.
דויד פיזאנטי  |  19/02/12 08:08
2
כשביבי מבצע את חזון אורי אבנרי ל"ת
פייגלין חשוב מאוד  |  19/02/12 14:24
3
כמו יתרו הדרוזים הצלה לישראל ל"ת
חברים דרוזים  |  19/02/12 18:04
4
כי הדרוזים מתפרנסים מצבא
ןזקוןקים למלחמות  |  19/02/12 18:33
5
מעריץ את העדה הזאת!
הגנן  |  13/05/12 22:10
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יואב יצחק
קרב גדול הולך ומתרחש במכללת עמק יזרעאל    מאז שמונה פרופ' יורם פלדון לנשיא המכללה במקום פרופ' עליזה שנהר, ומאז שדחה בקשתה להתמנות לרקטור במכללה, הצליחו כמה גורמים שחברו יחדיו להטיל בו דופי ולהביא לשורה של החלטות המבטלות בפועל את מינויו    מחול שדים וציד מכשפות מתנהל נגדי, טוען פלדון    במכללה, לעומת זאת, טוענים: לא היה מנוס מביצוע בדיקה מקיפה במיוחד נוכח המידע בדבר נסיבות עזיבתו את ETH בשוויץ
צבי ברונר
עולם המכשירים החכמים, דורש תשתית מחשוב אלסטית, שביכולתה להסתגל במהירות לכמות המשתמשים המקבלים שרות בכל עת ולעומס היישומים    כאן נכנס ענן המחשוב לתמונה
אביגדור ליבוביץ
השינוי המשמעותי ביותר אותו הביאה החלטה 1180 בנוש מכירת מגרשים בהרחבות מושבים וקיבוצים, קובע כי לא תותר העברת זכויות במשך 5 שנים למקבל מגרש בפטור ממכרז, החל מיום חתימת חוזה החכירה
חגית ששר
בסרט מטלטל שיצרו תלמידות תיכון מהאולפנה במעלה-לבונה, מישירות שלוש בנות מבט למצלמה ומספרות בגילוי-לב מכאיב על חיפוש משפיל בעירום, שעברו במשטרה לאחר שנעצרו על-רקע אידיאולוגי. "הם עושים את זה בכוונה כי הם יודעים שזאת נקודת התורפה שלנו"
אלעזר לוין
עו"ד גיא פרבמן חולש על חלק ניכר מעסקות תמ"א-38 לחיזוק מבנים    מאחורי הקלעים של העסקה הגדולה ביותר, ברחוב הנביאים בבת ים    פרבמן חושף שורת פרויקטים, וגם את הבעיות המכבידות על קידום השיטות החדשות בבנייה למגורים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il